RACHUNKOWOŚĆ WSZIB KRAKÓW SEMESTR II - Rozrachunki.doc

(3012 KB) Pobierz
ROZRACHUNKI

ROZRACHUNKI

 

 

              W toku prowadzenia działalności gospodarczej w jednostce powstają różne należności i zobowiązania.

 

Ogół należności i zobowiązań wraz z ich regulacją nazywa się rozrachunkami.

 

Rozrachunki charakteryzują się następującymi cechami:

-       osoby dłużnika i wierzyciela są ściśle określone,

-       suma będąca przedmiotem rozrachunków jest akceptowana przez obie strony,

-       czas zapłaty jest ściśle określony.

 

              Należności i zobowiązania (rozrachunki) powstają                           w jednostce gospodarczej nie tylko w stosunku do kontrahentów, ale także w relacji do innych jednostek oraz własnych pracowników. Dlatego ogół rozrachunków dzieli się na grupy rodzajowe, jednorodne ze względu na kryterium podmiotowe. Stosując to kryterium, wyróżnia się następujące grupy rodzajowe rozrachunków:

- rozrachunki publicznoprawne,

- rozrachunki z dostawcami i odbiorcami,

- rozrachunki z pracownikami,

- pozostałe rozrachunki.

 

              Konta rozrachunków mają charakter aktywno-pasywny: należności są bowiem składnikiem aktywów, natomiast zobowiązania – składnikiem pasywów.

 

 

 

 

              Po stronie debet tych kont księguje się powstanie należności oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań.

              Z kolei po stronie kredyt kont rozrachunków ujmuje się powstanie zobowiązań oraz spłatę i zmniejszenie należności.

 

              Konta rozrachunków mogą wykazywać dwa salda: debetowe                         i kredytowe. Saldo debetowe oznacza stan należności, natomiast saldo kredytowe – stan zobowiązań.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozrachunki publiczno-prawne

 

              Każda jednostka gospodarcza podejmując określoną działalność bierze na siebie obowiązek rozliczania się z budżetem państwa oraz z innymi jednostkami z tytułu osiąganych efektów oraz angażowanych zasobów materialnych i ludzkich. Dlatego też jednostki dokonują rozrachunków z następującymi jednostkami:

 

a)                                         z urzędami skarbowymi oraz urzędami administracji terenowej – z tytułu podatków: podatku dochodowego, podatku VAT, podatków obciążających koszty działalności,

b)                                         z urzędami celnymi - z tytułu obciążeń publicznoprawnych,

c)                                         z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych – z tytułu składek ubezpieczeniowych i odpisów na fundusze specjalne,

d)                                         z zakładami ubezpieczeniowymi – z tytułu składek za ewidencję ubezpieczenia,

e)                                         z innych tytułów, które wynikają z przepisów                    o zobowiązaniach podatkowych i zrównanych z nimi płatnościach.

 

              Rozrachunki (należności i zobowiązania) z tytułu podatków, ceł, opłat, składek ubezpieczeniowych i innych tytułów wynikających z przepisów o zobowiązaniach podatkowych                      i zrównanych z nimi płatnościach są określane mianem rozrachunków publicznoprawnych.

 

              Organizacja ewidencji rozrachunków publiczno prawnych może być różna.

 

              W małych jednostkach gospodarczych najczęściej stosuje się jedno konto syntetyczne „Rozrachunki publicznoprawne”                    i prowadzi dwuszczeblową ewidencję analityczną. Pierwszy szczebel analityki dotyczy poszczególnych instytucji, natomiast drugi – różnych tytułów rozrachunków.

 

              W większych jednostkach gospodarczych do ewidencji rozrachunków publiczno-prawnych stosuje się zazwyczaj trzy konta syntetyczne:

- „Rozrachunki z tytułu VAT,

- „Rozrachunki z ZUS”,

- „Inne rozrachunki publicznoprawne”.

Rozrachunki z tytułu VAT

 

              Konto „Rozrachunki z tytułu VAT” jest prowadzone w tych jednostkach gospodarczych, które są objęte podatkiem od towarów i usług.

             

Podatek VAT jest podatkiem wielofazowym, pobieranym w każdej fazie obrotu, i są nim obciążone poszczególne fazy produkcji                i dystrybucji.

 

              Prowadzona na koncie syntetycznym „Rozrachunki z tytułu VAT” ewidencja podatku od towarów i usług obejmuje:

- podatek VAT naliczony przy zakupie,

- podatek VAT należny ze sprzedaży,

- rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT,

- korekty naliczonego podatku VAT.

 

Na koncie tym:

- po stronie debet ujmuje się kwoty podatku naliczonego przy zakupach (VAT naliczony),

- po stronie kredyt – kwoty podatku należnego od dokonanej sprzedaży (VAT należny).

 

         ZAKUP

     SPRZEDAŻ

 

 





 

VAT naliczony

VAT należny

                                                 





                               Rozrachunki z tytułu VAT

 

 

 

 

 

              Saldo konta „Rozrachunki z tytułu VAT” może być debetowe lub kredytowe.

 

Saldo debetowe oznacza należność od urzędu skarbowego                   z tytułu VAT, która jest odliczana od przyszłych zobowiązań (lub podlega zwrotowi).

Saldo kredytowe oznacza zobowiązanie wobec urzędu skarbowego z tytułu VAT.

 

 

 

Treść operacji:

 

1.    Faktura VAT otrzymana od dostawcy za zakupione i przyjęte materiały (zwolnione z VAT).

2.    Faktura VAT wystawiona dla odbiorcy za sprzedane wyroby (zwolnione z VAT).

1.1.         Faktura VAT za zakupione i przyjęte materiały (kwota brutto):

a)    wartość zakupu netto (bez podatku),

b)    podatek naliczony.

2.1. Faktura VAT za sprzedane wyroby (kwota sprzedaży brutto):

a)    wartość sprzedaży netto,

b)    podatek należny.

 

 

Rozrachunki z ZUS

 

 

              Konto „Rozrachunki z ZUS” jest prowadzone w celu ujęcia rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Wyodrębnienie tego konta jest wskazane ze względu na konieczność zapewnienia możliwości kontroli stanu rozrachunku z ZUS-em.

 

Ewidencja „Rozrachunków ZUS” obejmuje w szczególności:

 

a)    rozrachunki z tytułu składek ubezpieczeniowych płaconych przez pracodawcę, tj. składek na:

- ubezpieczenia emerytalne,

- ubezpieczenia rentowe,

- ubezpieczenia wypadkowe,

b)    rozrachunki z tytułu składek ubezpieczeniowych płaconych   przez pracowników, tj. składek na:

- ubezpieczenia emerytalne,

- ubezpieczenia rentowe,

- ubezpieczenia chorobowe,

- ubezpieczenia zdrowotne,

c)    rozrachunki z tytułu odpisów na fundusze specjalne:

- Fundusz Pracy,

- Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

 

              Rozrachunki z ZUS obejmują z jednej strony ustalenie                   i zwiększenie kwoty zobowiązania jednostki gospodarczej wobec ZUS-u, które ewidencjonuje się po stronie kredyt konta.

 

              Z drugiej strony rozrachunki z ZUS dotyczą uregulowania            i zmniejszenia zobowiązań wobec ZUS-u, co księguje się po stronie debet konta.

 

              Konto „Rozrachunki z ZUSwykazuje zazwyczaj saldo kredytowe, które oznacza stan zobowiązań jednostki wobec ZUS-u.

 

 

 

 

Treść operacji:

 

1.    Pk – naliczone składki z tytułu ubezpieczenia społecznego (emerytalne, rentowe i wypadkowe) finansowane przez pracodawcę oraz na fundusz pracy i FGŚP, obciążające koszty działalności.

2.    Lista płac – składki ubezpieczenia społecznego (emerytalne, rentowe i chorobowe) oraz zdrowotnego finansowane przez pracownika.

3.    Lista zasiłków – wypłata zasiłków z listy ZUS.

4.    WB – spłata zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek                       (w kwocie nadwyżki naliczonych składek nad wypłaconymi zasiłkami).

Rozrachunki z pozostałych tytułów publicznoprawnych

 

 

              Rozrachunki z pozostałych tytułów publicznoprawnych, poza podatkiem VAT i rozrachunkami z ZUS-em, są ewidencjonowane na koncie syntetycznym „Inne rozrachunki publicznoprawne”.

 

W szczególności na koncie tym księguje się należności oraz zobowiązania z następujących tytułów:

- podatku dochodowego od osób fizycznych,

- podatku dochodowego od osób prawnych,

- podatku akcyzowego,

- podatku od nieruchomości,

- podatku od środków transportowych,

- opłat transportowych,

- składek ubezpieczeń majątkowych i osobowych.

 

              Po stronie kredytowej konta „Inne rozrachunki publicznoprawne” ujmuje się zobowiązania z różnych tytułów publicznoprawnych oraz zmniejszenie należności z tych tytułów.

 

              Z kolei po stronie debetowej księguje się uregulowanie                             i zmniejszenie zobowiązań z innych tytułów publicznoprawnych oraz powstanie należności z tych tytułów.

 

              Konto to może wykazywać zarówno saldo debetowe, wyrażające należności z innych tytułów publicznoprawnych, jak i saldo kredytowe, ukazujące stan zobowiązań z innych tytułów publicznoprawnych.

 

              Ewidencja analityczna prowadzona do konta „Inne rozrachunki publicznoprawne” dotyczy poszczególnych tytułów tych rozrachunków oraz jednostek, z których rozrachunki te są dokonywane.

 

 

 

 

Treść operacji:

 

1.    Naliczenie podatku akcyzowego i cła przy odprawie celnej.

2.    Zarachowanie potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

3.    Zarachowanie podatku od nieruchomości, podatku od środków transportu i składek PFRON (Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych).

4.    Zarachowanie podatku dochodowego od osób prawnych.

5.    Przelew do urzędu celnego uprzednio naliczonego podatku akcyzowego i cła.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin