Plany dla 5-latków(czerwiec - marzec).doc

(67 KB) Pobierz
PLANY PRACY

 

 

PLANY PRACY

DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ

DLA GRUPY 5 LATKÓW

 

CZERWIEC

 

 

TEMATYKA:

 

1.    DZIECI CAŁEGO ŚWIATA:

 

 

       -zapoznanie z życiem dzieci na różnych kontynentach :

„ JEDZIEMY DO AFRYKI”                                                                                             ( omówienie afrykańskiego krajobrazu, mieszkań murzyńskich, zwyczajów,  ubioru,  zwierząt żyjących w Afryce, wykonanie afrykańskiego naszyjnika, wypełnianie sylwety Murzynka, nauka pamięciowa wiersz „ Bambo”,

„ ODWIEDZAMY ESKIMOSÓW

(charakterystyczne cechy klimatu, przybliżanie warunków w jakich żyją rówieśnicy na dalekiej północy, słuchanie baśni „ Królowa Śniegu”,

-         słuchanie wiersz W. Fabera „ Dzieci świata”,

-         inscenizacja utworu „ Kolorowy pociąg”,

-         zapoznanie z regułami gry „ Chińczyk”,

-         zabawa rozwijająca poczucie czasu: przedtem , potem,

-         ćwiczenia uwrażliwiające zmysł dotyku,\

-         nauka piosenek tematycznych: „ Podajmy sobie ręce” , „ Marzenia dzieci”  „ Wszystkie dzieci nasze są”,

-         rozumienie znaczenia pojęć: życzliwość, koleżeństwo, przyjaźń,

 

 

2.    NADCHODZĄ WAKACJE:

 

-         rozumienie potrzeby wypoczynku podczas wakacji,

-         „ Wakacyjny plecak” – praktyczne przygotowanie do letniego wypoczynku,

-         „ Gdzie można pojechać na wakacje?” – słuchanie utworów literackich dotyczących różnych regionów Polski,

-         „ Czym pojedziemy na wakacje?” – omówienie różnego rodzajów samochodów, pociągów, poznawanie zawodów związanych z samolotem, poruszanie się statkiem ,

-         nauka piosenek : „ Jedziemy na wakacje” , „ Niech żyją wakacje”,

-         utrwalanie pór roku, figur geometrycznych, przeliczania, liczenia w poznanym zakresie, określeń kierunków ,

-         przypomnienie zasad bezpieczeństwa zachowania się na drogach,

-         montaż słowno – muzyczny przygotowany na zakończenie roku szkolnego i pożegnanie starszaków,

 

 

 

WRZESIEŃ

 

TEMATYKA:

 

1.     JA W PRZEDSZKOLU

2.     MOJE BEZPIECZEŃSTWO

3.     NADESZŁA JESIEŃ

 

 

-         rozwijanie umiejętności zgodnego funkcjonowania w grupie,

-         kulturalne odnoszenie się dzieci do siebie i innych,

-         zapoznanie nowych dzieci ze zwyczajami panującymi w przedszkolu,

-         wzajemne poznawanie się,

-         wspólne rozwiązywanie sytuacji konfliktowych,

-         odnajdywanie swojego miejsca w grupie,

-         wyrabianie samodzielności,

-         bezpieczne poruszanie się po budynku i na placu zabaw,

-         używanie określeń dotyczących położenia przedmiotów,

-         utrwalenie wyglądu i nazwy koła,

-         nauka pamięciowa wiersz „ Do przedszkola” Cz.Janczarskiego,

-         nauka piosenki : Podajmy sobie ręce”,

-         zaznajomienie z zasadami ruchu pieszego i kołowego

-         przeznaczenie sygnalizacji świetlnej, pasów, znaków drogowych,

-         przeliczanie w zakresie 4 ( liczebnik główny i porządkowy)

-         ćwiczenia klasyfikacyjne,

-         rozmowy na temat zachowywania bezpieczeństwa w czasie drogi do przedszkola, zabaw na powietrzu

-         nauka piosenki „ Bądźmy uważni”,

-         zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie z nadejściem nowej pory roku,

-         obcowanie z przyrodą w toku bezpośredniej i pośredniej obserwacji,

-         rozpoznawanie i nazywanie często spotykanych gatunków drzew i ich owoców,

-         poznawanie wybranych grzybów,

-         przeliczanie i uzupełnianie w zakresie 6 ,

-         ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała, wyczucia przestrzeni

 

 

 

 

 

 

PAŹDZIERNIK

TEMATYKA:

 

1. JESIEŃ  W  PARKU I  W  LESIE

2. JESIEŃ  W  SADZIE  I  W  OGRODZIE  

3. POZNAJEMY  ZAWODY – LISTONOSZ

 

-         obserwacja przyrody jesienią,

-         nazywanie zwierząt leśnych,

-         rozpoznawanie drzew ich liści oraz owoców ( kasztanowiec, dąb, jarzębina),

-         rozróżnianie drzew iglastych i liściastych,

-         segregowanie darów jesieni, klasyfikowanie, tworzenie zbiorów wg określonej cechy, przeliczanie w zakresie 6, posługiwanie się liczebnikiem głównym i porządkowym ,porównywanie liczebności zbiorów,

-        poznawanie wybranych grzybów jadalnych i niejadalnych,

-         tworzenie warunków poznawania sadu w toku bezpośredniej obserwacji,

-         słuchanie utworów literackich,

-         rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów,

-         wyrabianie nawyku mycia owoców i warzyw przed jedzeniem,

-         utrwalanie wyglądu i nazw warzyw i owoców, drzew owocowych, określanie części jadalnych i niejadalnych owoców i warzyw,

-         zapoznanie ze sposobem wykonania sałatek owocowych, warzywnych, owocowo – warzywnych,

-         śpiewanie piosenek o tematyce jesiennej, nauka pamięciowa wierszy,

-         tworzenie form płaskich i przestrzennych z wykorzystaniem materiałów różnych, różnorodnymi technikami,

-         poznanie pracy listonosza, wyglądu poczty, czynności pracowników poczty na podstawie wycieczki,

-         poznanie swojego adresu i jego znaczenia,

-         umiejętność prowadzenia rozmowy telefonicznej,

-         poznani drogi listu,

-         nauka piosenki „ Chodzi listonosz”,

-         Polska moja Ojczyzna” – ( miejcowość, gmina , w której mieszkam, nauka wiersza Wł. Bełzy „ Kto ty jesteś...”,

-         Jubileusz 15 lecia przedszkola,

-         zajęcie pokazowe z zakresu rozwijania sprawności fizycznej dla gości z zaprzyjaźnionych krajów : Węgier, Słowacji

               LISTOPAD

 

1.    CO ROBIĄ ZWIERZĘTA JESIENIĄ

2.    DESZCZOWA POGODA

3.    POLSKA MOJA OJCZYZNA

 

 

 

-         poznanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy:

-         poznanie zwierząt zapadających w sen zimowy,

-         zmiany w wyglądzie i zachowaniu zwierząt z nadejściem nowej pory roku,

-         wyjaśnienie przyczyn jesiennych odlotów ptaków,

-         zapoznanie z pokarmem gromadzonym przez zwierzęta na okres zimowy,

-         nakłanianie do opiekowania się zwierzętami,

-         słuchanie wierszy opowiadań o zwierzętach:

„ Kolczatek”- H. Bechlerowa

„ Jeż” – H. Zdzitowiecka

„ Kłopoty mieszkaniowe” – W. Fabera

      -   tworzenie form płaskich i przestrzennych zwierząt z wykorzystaniem

          różnorodnych materiałów,

-         poznanie oznak późnojesiennej pogody,

-         umiejętność nazywania zjawisk atmosferycznych,

-         ubieranie się w zależności od pogody,

-         rola wody w przyrodzie,

-         doświadczenie związane z pływaniem, tonięciem ciał w wodzie,

rozpuszczalnością różnych substancji w wodzie,

-         rodzaje deszczu,

-         różnorodne sposoby spędzania czasu w deszczową pogodę,

-         zapoznanie z figurą geometryczną – kwadrat,

-         Mój kraj: wskazanie położenia Polski na mapie, symbole narodowe, nazwa stolicy i jej położenie, słuchanie legend związanych z powstaniem państwa polskiego,

-         11 Listopad – przybliżenie znaczenia tego święta

-         organizowanie wszelkich zabaw i ćwiczeń związanych z ruchem,

 

 

 

 

GRUDZIEŃ

TEMATYKA:

1.  POŻYTECZNE URZĄDZENIA

2.  MOJE ULUBIONE ZWIERZĄTKO

3.  IDĄ ŚWIĘTA

ZADANIA:

-         poznanie mechanicznego i elektrycznego sprzętu ułatwiającego pracę domową,

-         podkreślanie konieczności przestrzegania zachowania bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych,

-         zwracanie uwagi na rolę postępu technicznego,

-         poznanie korzyści wynikających z posiadania telefonu,

-         umiejętność prowadzenia rozmowy telefonicznej,

-         znaczenie, żelazka, lodówki ,odkurzacza w życiu człowieka,

-         ogólne omówienie zasad działania sprzętu elektrycznego,

-         praktyczne wykorzystanie wybranych urządzeń elektrycznych,

-         obserwowanie związku między światłem a powstaniem cienia,

-         urządzenia o tym samym przeznaczeniu używane dawniej i dziś,

-         przyswajanie określeń czasu: wczoraj, dzisiaj, jutro,

-         rozszerzenie zakresu liczbowego – zapoznanie z cyfrą 6,

-         nauka piosenek tematycznych:  „Pożyteczne urządzenia”,                                         „ Domowe smoki”,

-         konstruowanie formy przestrzenne – robot,

-         wypełnianie sylwet domowych sprzętów elektrycznych z wykorzystaniem materiałów różnych,

-         Mikołaj w przedszkolu,

-         rozwijanie zainteresowań pracą ludzi w różnych zawodach – górnik,

-         zapoznanie z niektórymi zwierzętami spotykanymi w najbliższym otoczeniu oraz hodowanymi przez człowieka ( kot, pies),

-         wzbudzanie sympatii dzieci do zwierząt,

-         różnice w wyglądzie psów i kotów w zależności do ras,

-         całościowe czytanie wyrazów- kot, pies,

-         formy płaskie i przestrzenne psa, kota z wykorzystaniem materiałów różnych, odpadowych,

-         zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami dotyczącymi Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w wybranych krajach ,

-         nauka piosenek o tematyce świątecznej np.” Choinka zielona”,

-         tworzenie sylwety choinki z różnych materiałów,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin