zajęcia otwarte - wprowadzenie cyfry 5.doc

(73 KB) Pobierz

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH

 

Oddział: integracyjny dzieci pięcio i sześcioletnich

Prowadzące:  mgr Ewa Majka

                       Lic Katarzyna Zątek (pedagog wspomagający)

Temat zajęć:  „Przyjęcie” – poznajemy cyfrę i liczbę 5

Data: 29.11.2005

 

Cel ogólny: poznaje zapis cyfrowy liczby 5

 

Cele szczegółowe:

  • Utrwala znajomość cyfr: 1, 2, 3, 4
  • Przelicza liczebność zbioru w zakresie 5 i dopasowuje do niego odpowiedni zapis cyfrowy Ilustruje liczebność zbioru poprzez klaskanie, skakanie, tupanie
  • Prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi 
  • Rozpoznaje zapis cyfrowy liczby 5  spośród innych
  • Potrafi napisać cyfrę 5 po śladzie i samodzielnie
  • Prawidłowo wskazuje prawą i lewą stronę

Cele dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych:

  • Utrwala znajomość cyfr: 1, 2, 3, 4 Jacek, Paulina, Sylwia)
  • Przelicza liczebność zbioru w zakresie 5 i dopasowuje do niego odpowiedni zapis cyfrowy (wszystkie z wyjątkiem Justyny)
  • Ilustruje liczebność zbioru poprzez klaskanie, skakanie, tupanie
  • Prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi (Justyna tylko głównymi)
  • Rozpoznaje zapis cyfrowy liczby 5  spośród innych (wszystkie oprócz Justyny)
  • Potrafi napisać cyfrę 5 po śladzie i samodzielnie (wszystkie oprócz Justyny)
  • Prawidłowo wskazuje prawą i lewą stronę
  • Odszukuje takie same napisy (imiona lalek – Justyna)
  • Czytają globalnie imiona lalek

 

Metody pracy:

  • Słowna (rozmowa)
  • Oglądowa (pokaz)
  • Aktywizująca
  • Praktycznego działania (ćwiczebna)

 

Formy pracy:

  • Z całą grupą
  • Indywidualna

 

Środki dydaktyczne:

  • Frotki, obręcze
  • Lalki, filiżanki, talerzyki, stolik, krzesełka
  • Wycięte z kolorowego papieru filiżanki z podstawkami (po 5 dla każdego dziecka)
  • Kartoniki z cyframi: 1, 2, 3, 4, 5 dla każdego dziecka (6- letniego)
  • Kartoniki z kółeczkami z układem kostkowym w zakresie: 1 – 5 dla dzieci pięcioletnich
  • Napisy: Ala, Ola, Ela, Ula, Inka
  • Napisy z imionami lalek powiększone dla Justyny (podwójne)
  • Tamburyn, płyta kompaktowa z nagraniem piosenki „Boogie – woogie”
  • Płyta CD Klanza I – taniec powitalny
  • Książka „Moje 6 lat” cz. 2, s. 35

 

 

Sytuacja edukacyjna

 

Czynności dzieci

Czynności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

pomoce

1. Przywitanie się „imię z ruchem”

§         Nagrodzenie kolorową frotką

§      mówią swoje imię jednocześnie wykonując jakiś ruch

§      zakładają frotkę na prawą rękę

§   mówią swoje imię jednocześnie wykonując  ruch

§   zakładają frotkę na prawą rękę

 

Frotka dla każdego dziecka

 

2. Utrwalenie stronności ciała „Boogie – woogie”

 

§      prawidłowo wskazują prawą i lewą rękę

§      śpiewają piosenkę właściwie ilustrując ją ruchem

§      aktywnie uczestniczą w zabawie

 

 

§      prawidłowo wskazują prawą i lewą rękę

§      śpiewają piosenkę właściwie ilustrując ją ruchem

§      aktywnie uczestniczą w zabawie

 

 

 

 

Płyta CD z piosenką

 

3.Przeliczanie w zakresie 4

Utrwalenie zapisu cyfrowego liczb: 1, 2, 3, 4

§  Nauczyciel przygotowuje w obręczach określoną ilość zabawek (np. 1 lalkę, 2 piłki, 3 samochody, 4 kręgle)

§  Każde dziecko otrzymuje kartoniki z cyframi: 1, 2, 3, 4 ( dzieci 6 – letnie)

§  Dzieci pięcioletnie otrzymują kartoniki z kropkami w układzie klockowym

 

 

§      Prawidłowo dobierają zapis cyfrowy do wybranego przez nauczyciela zbioru zabawek (pięcioletnie dzieci kartoniki z kropkami), ilustrują liczebność zbioru poprzez wykonanie określonych czynności

§      Przeliczają ile razy nauczyciel wykonał daną czynność następnie dopasowują zapis cyfrowy

§      Dzieci wykonują daną czynność tyle razy, ile wskazuje cyfra

 

§      Prawidłowo dobierają zapis cyfrowy do wybranego przez nauczyciela zbioru zabawek, ), ilustrują liczebność zbioru poprzez wykonanie określonych czynności  (Paulina, Jacek, Sylwia)

§      Justyna przelicza ilość zabawek, próbuje dobrać odpowiedni kartonik z kropkami – w zakresie 3

§      Przeliczają ile razy nauczyciel wykonał daną czynność następnie dopasowują zapis cyfrowy (Justyna tylko przelicza)

§         Dzieci wykonują daną czynność tyle razy, ile wskazuje cyfra (Paulina, Jacek, Sylwia)

§         Justyna klaszcze tyle razy, ile jest kółeczek na kartonie, ile jest zabawek

 

 

1 lalka, 2 piłki, 3 samochody, 4 kręgle, kartoniki z cyframi od 1 do 4

Kartoniki z kółkami dla dzieci pięcioletnich

 

4. Wprowadzenie cyfry 5

§         Pokaz napisów z imionami lalek, globalne ich czytanie

§         Opis każdej z lalek

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§         Przeliczanie lalek

 

§         Dopasowywanie każdej lalce filiżanki, talerzyka, przeliczanie filiżanek, talerzyków

§         Porównywanie czego jest więcej

§         Przywitanie nowej, piątej lalki, nadanie jej imienia Inga

§         Dokładanie talerzyka, filiżanki dla nowej lalki, ustalenie ile trzeba dołożyć filiżanek, talerzyków

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§         Zapoznanie z wyglądem drukowanej i pisanej cyfry 5

 

 

 

 

5. Zabawa ruchowa z cyframi „ kółeczka”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Przeliczanie sylwet filiżanek i talerzy przy użyciu liczebników porządkowych i głównych,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Praca przy stolikach

§         Dzieci sześcioletnie praca z książką „Moje 6 lat, cz.2 s. 35

§         Dzieci pięcioletnie naklejają filiżanki i talerzyki w ustalonej kolejności na kartkę

§  Dzieci odczytują wspólnie z nauczycielem imiona lalek

§  Słuchają podpowiedzi nauczyciela, który opisuje wygląd poszczególnej lalki, dzieci prawidłowo wskazują aktualnie opisywaną przez nauczyciela lalkę, umieszczają przy niej właściwy podpis z jej imieniem

§  Przeliczają ilość lalek

§  Dopasowują każdej lalce filiżankę, następnie talerzyk, przeliczają je

§  Porównują liczebność filiżanek i talerzyków – czego jest więcej? Ustawiają parami filiżankę i talerz

§  Dokonują właściwej operacji (dokładają 1 filiżankę i 1 talerzyk dla piątej lalki, przeliczają ile jest lalek, ile talerzyków, ile filiżanek)

 

 

 

 

 

 

 

 

§  Obserwują wygląd cyfry 5 drukowanej i pisanej (dzieci 6 – letnie)

§  Zbierają w sali 5 przedmiotów

 

 

§  Dzieci maszerują przy dźwięku tamburyna. Kiedy muzyka zaczyna grać tworzą kółeczka zawierające tyle dzieci, ile wskazuje cyfra pokazana przez nauczyciela

 

 

 

 

 

§  Przeliczają używając liczebników głównych i porządkowych,

§  Układają filiżanki w takiej kolejności, w jakiej powiedział nauczyciel

§  Układają pod filiżankami talerzyki tego samego koloru

§  Określają w jakiej kolejności stoją talerzyki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§         Dzieci sześcioletnie praca z książką „Moje 6 lat, cz.2 s. 35

§         Dzieci pięcioletnie naklejają filiżanki i talerzyki w ustalonej kolejności na kartkę

 

§  Dzieci odczytują wspólnie z nauczycielem imiona lalek

§     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin