Logistyka - część 11.doc

(64 KB) Pobierz
LOGISTYKA DYSTRYBUCJI

 

LOGISTYKA DYSTRYBUCJI

Koncepcja logistyki dystrybucji

Logistyka dystrybucji obejmuje wszystkie czynności które mają związek z zaopatrzeniem klienta w wyroby gotowe.

Cechy:

-         system logistyczny powiązany z rynkiem;

-         łączy logistykę produkcji z logistyką zaopatrzenia nabywcy.

Zbyt – pozyskanie klientów, opiekowanie się aktualnymi klientami zdobywanie przyszłych.

Logistyka dystrybucji – przepływy fizyczne gotowych wyrobów także części zamiennych do klienta.

Rozgraniczenie logistyka – sprzedaż

Zadania i funkcje logistyki:





D   Zakres dostaw                               zamawiane towary                                                      Popyt                   O                          



                                                      realizacja zleceń poprzez

O                                                        (kompletację) konfekcjonowanie                                               D







S   Przygotowanie                               w pożądanych ilościach                               Ilość zamawianych        B



     towarów do                            optymalizacja ilościowa                               towarów

T   wysyłki                                          poprzez przeładunek                                                                                    I







A   Czas przygotowania              we właściwym czasie                                              Czas realizacji              O



      towarów do wysyłki              pokonywanie różnic czasowych                  zamówień

W                                                        poprzez magazynowanie                                                             R







C   Miejsce przygotowania              we właściwym miejscu                                 Miejsce realizacji         C



      towarów do wysyłki              pokonywanie różnic przestrzennych       zamówień

Y                                                        poprzez transport                                                                                               Y

 

Bloki decyzyjne

-         wielkości rozdzielania towarów,

-         przestrzenno-czasowe przeprowadzenie rozdzielania towarów ,

-         ustalenie możliwości zsynchronizowanej dostawy bez przejściowego magazynu.

 

SYSTEM DYSTRYBUCJI

System dystrybucji jest kombinacją dwóch elementów:

1.     własności kontraktacyjnych (praw do towarów) – akwizytorskich

2.     przepływy fizyczne – logistycznych

ad.1



przepływy nominalne                            ogół stosunków prawnych, ekonom. i infor. społ. występujących

przepływy informacyjne              w systemie dystr.

ad.2

przepływy towarów od miejsca wytworzenia do miejsca odbioru (procesy: magaz., przemieszczania, przepakow., przeład. i manip. towarów)

 

 

 

 

 

 

 

KANAŁ LOGISTYCZNY                                                                      KANAŁ KONTRAKTACYJNY

(strumień towarów od wytwórcy                                                        (strumień praw do towarów)

do finalnego dostawcy)

             

             

                               Tabor transp. Producent

 

 

 

                              Spedycja

 

 

 

                               Spedycja lokalna

 

 

 

 

Typy systemów fizycznej dystrybucji:

 

 

 

 

 

 

 

 

Typy systemów dystrybucyjnych:

-         centralne lub zdecentralizowane rozdzielanie towaru;

-         własna lub obca organizacja;

Zadania dystrybucji:

1.     powiązanie zbytu z klientem

2.     element polityki przedsiębiorstwa

3.     przemieszczanie dóbr od wytwórcy do użytkownika

ad.1 Poziom obsługi klienta

Definicja: całość przyjmowania zamówień, całość procesów porozumiewania się z klientami, wszystkie załadunki, przewozy, cale fakturowanie oraz pełna kontrola produktów.

Elementy obsługi klienta (Christopher i inni) :

cykl realizacji zamówienia, adekwatność i niezawodność dostawy, dostępność zapasów, ograniczenia związane z wielkością zamówień, wygoda zamawiania, szybkość i elastyczność dostaw, procedury fakturowania i dokładność, procedura skarg i zażaleń, stan produktów w momencie odbioru, kontakty ze sprzedającymi, informacja związana ze stanem zamówień.

Zasady:

-         orientacja przyszłościowa ”wpierw sprzedać potem produkować

-         zróżnicowany asortyment wg zasad just for you JFY

-         klient ceni „kompletne wykonane zamówienie” (perfect order)

-         kooperacja między przedsiębiorstwami w celu zaspokojenia klienta

ad.2 Element polityki przedsiębiorstwa:

Z powodu wielowariantowego charakteru obsługi klienta oraz zróżnicowanych wymogów ze strony poszczególnych rynków należy jasno określić politykę obsługi klienta.

è     zapewnienie lepszych usług dla odbiorcy zazwyczaj obciąża przedsiębiorstwo dodatkowymi kosztami

ad.3 Przemieszczanie dóbr od wytwórcy do użytkownika:

Elementy:

-         sposób sprzedaży

-         droga zbytu

-         obsługa dostawcza

Sposób sprzedaży:

-         bezpośredni;

-         pośredni (przedsiębiorstwa handlowe): własne organy i obce organy .

 

KANAŁ DYSTRYBUCJI - środek, który umożliwia fizyczne przemieszczanie produktów przez system i poprzez który dokonuje się sprzedaży i akwizycji.

Integracja powiązań logistycznych między kupującymi a dostawcami:

Między produkcją a konsumpcją mogą występować luki.

Rodzaje luk:

§         luka czasowa - producent produkuje określone ilości w określonym czasie w sposób ciągły, natomiast zapotrzebowania klienta są różne;                           

§         luka przestrzenna - producenci są skupieni w jednym miejscu;

§         luka ilościowa - nieodpowiednie ilości towaru;

§         luka w asortymencie - producent produkuje w określonych ilościach, a zapotrzebowanie klienta jest duże;

§         luka informacyjna - klienci nie mają informacji o większych producentach.

Najbardziej efektywnym kosztowo sposobem likwidacji luk jest wykorzystanie w kanale dystrybucyjnym różnorodnych pośredników takich jak: agenci, drobni handlowcy, hurtownicy, detaliści itp.

Zasada: użycie pośrednika jest właściwe wtedy, kiedy koszt likwidacji- jednej z wyżej wymienionych luk jest większy bez pośrednika niż wówczas kiedy producent angażuje ogniwa pośrednie.

Długość kanału: dotyczy tego, w jakim zakresie korzysta się z pośredników.

Trzy możliwości:

1.     system korporacyjny - właściciel, wytwórca określa sposób sprzedaży towaru;

2.     system kontraktowy – franchising - tutaj mogą być różne formy: może dotyczyć to handlowej nazwy produktu oraz może dotyczyć całej działalności biznesowej i obsługi klienta (korzystanie z kontroli jakości)

3.     system konwencjonalny - korzysta się z agentów, hurtowników, detalistów.

Szerokość kanału: decyzja o pokryciu rynku przez produkty danej firmy.

Skrajne przypadki:

-         dystrybucja intensywna - towar ma dotrzeć do każdego klienta i ma być w każdym miejscu;

-         dystrybucja selektywna - wyroby wysokowartościowe, dotarcie ich do określonej grupy, sektora, odbiorców (samochody, komputery, zegarki).

 

NARZĘDZIA

1.     Analiza ABCXYZ – wskazuje, które produkty powinny mieć niższy priorytet z punktu widzenia obsługi dostaw, czyli chodzi tu o zmniejszone stany zapasów na ”wolniejszych liniach” obsługowych.

2.     metody sterowania zapasami

3.     planowanie działalności dystrybucyjnej

DRP ( distribution requirements planning) – planowanie zapotrzebowań dystrybucji

LRP ( logistics requirements planning) - logistyczne planowanie zapotrzebowań

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              DRP

 

 

 

 

LRP

 

 

 

 

              MRP

 

 

 

 

 

 

4.     koszty dystrybucji całkowity łączny koszt dystrybucji

TDC = TC + FC + CC + IC + HC + PC + MC

5.     kontrola działalności dystrybucyjnej – audyt dystrybucyjny

6.     metody podejmowania optymalnych decyzji logistycznych ( badania operacyjne) np.: eliminacja ogniw pośrednich, ośrodki ciążenia zakupów, lokalizacja hurtowni

 

Podsumowanie

 

Cel: obniżka kosztów ,poprawa obsługi klienta

Zmiany dotyczą:

-         nowego podziału ról w systemie

-         ilości pkt magazynowych- minimalizacja

-         zakres prac magazynowych np. metkowanie, kodowanie, segregowanie

-         racjonalizacja dystrybucji- kompletowanie zamiast składowania u dostawców

 

 

Z logistycznego pkt widzenia istotne sa następujące parametry kanału:

-         czas przebywania produktu w drodze od producenta do klienta

-         terminowość dostaw

-         wymagania co do wielkości parti i opakowań

-         problemy za -, prze – i wyładunku w poszczególnych ogniwach kanału

-         komunikacja między ogniwami kanału

-         niezawodność poszczególnych ogniw

-         zapasy na kolejnych etapach przesyłania

Obecnie logistyk powinien zwrócić uwagę na:

1. aby obszar produkcji był obszarem elastycznym, szybko reagował na potrzeby, żeby nie produkować na magazyn.

Elastyczny system produkcji (ESP): krótkie cykle realizacji produkcji, szybki przepływ produkcji, minimalizacja zapasów.

2. zmiany strukturalne w fazie produkcji.

Odchodzenie od produkcji na dużą skalę, gdzie jest to możliwe, czyli produkcja w mniejszych partiach - Fin Production.

Produkcja jest powierzona małym, aktywnym grupom: nowe podejście do magazynowania JiT i Quick; powiązanie produkcji z handlem; włączenie klienta w rozwój prod...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin