Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Polityka transportowa oparta jest na 3 zasadach:
1) inwestycje w infrastrukturę transportową powinny kreować wzrost gospodarczy,
2) wolna konkurencja i znoszenie wobec przewoźników ograniczeń technicznych i fizycznych służy podniesieniu wydajności i jakości usług,
3) zarządzanie czasem poprzez wprowadzenie mechanizmów logistyki ma za zadanie skracać czas świadczenia usług.
W latach 60 – tych w ramach programu PT zrealizowano:
- zniesienie podwójnego opodatkowania pojazdów silnikowych i harmonizacja kalkulacji opłat pojazdów,
- ujednolicenie zasad opodatkowania przewozów zarobkowych,
- zharmonizowano rachunkowość kolejową,
- zniesiono subwencje państwowe dla transportu,
- zbliżono ustawodawstwo państw członkowskich w odniesieniu do warunków pracy w transporcie.
Lata 70 – te:
- objęcie wspólną polityką transportu morskiego i kolejowego.
Lata 80 – te:
- dopasowanie infrastruktury transportu do nowych potrzeb i likwidacja „wąskich gardeł”.
W ramach JRE opracowano program Przyszły rozwój wspólnej polityki transportowej, który określił priorytety WPT na lata 90 – te:
- kontynuacja przebudowy infrastruktury i rynku transportowego,
- dostosowanie transportu do wymogów polityki ochrony środowiska i bezpieczeństwa,
- nawiązanie stosunków między WE a krajami trzecimi.
Wg KE zadania PT koncentrują się w dwóch obszarach:
- promocji kolei, żeglugi śródlądowej i transportu morskiego oraz nowych wzajemnych powiązań międzygałęziowych w celu przejmowania z transportu drogowego przewozów towarowych na duże odległości,
- podjęcie szybkich działań zmierzających do likwidacji „zatłoczeń” dróg w transporcie drogowym – groźnych dla zachowania równowagi w środowisku naturalnym.
WPT popiera politykę przesunięć gałęziowych w przewozach (promocja transportu bardziej korzystnego dla środowiska), co można osiągnąć poprzez:
- tworzenie systemowych rozwiązań w ich funkcjonowaniu, rozwoju korzystnych regulacji w zakresie kosztów, opłat, harmonizacji technicznej czy też usprawnień infrastruktury,
- zwiększenie atrakcyjności ofert przewozowych i dostępności zbiorowych środków transportu poprzez zapewnienie wysokiej jakości usług (częstotliwość, niezawodność, elastyczność) połączeń między środkami transportu.
Transport łączony ( kombinacja przewozów kolejowych i drogowych) wynika z:
- obecnego nadmiernego obciążenia i zatłoczenia dróg niosącego zagrożenia ludzi i środowiska,
- poważnych utrudnień w płynności ruchu.
Wspiera również włączanie narodowych sieci komunikacyjnych w sieć ogólnoeuropejską poprzez:
- kredyty z Europejskiego Banku Inwestycyjnego,
- subwencje na służące takim celom projekty inwestycyjne,
- współfinansowanie poprzez kapitał prywatny i publiczny.
Od 1993 roku funkcjonuje Wspólny Rynek Transportowy (WRT). Reguły WRT:
1) liberalizacja rynku – czyli brak integracji państwa w postaci limitów, stawek lub cen,
2) swoboda funkcjonowania firm w ramach UE,
3) swoboda wyboru firmy przewozowej przez klienta,
4) ingerencja Wspólnoty jest możliwa dopiero po wyczerpaniu środków działania dostępnych danemu państwu członkowskiemu (zasada subsydiarności).
niundzia