wspólna polityka transportowa.doc

(31 KB) Pobierz
Polityka transportowa oparta jest na 3 zasadach:

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Polityka transportowa oparta jest na 3 zasadach:

1)      inwestycje w infrastrukturę transportową powinny kreować wzrost gospodarczy,

2)      wolna konkurencja i znoszenie wobec przewoźników ograniczeń technicznych i fizycznych służy podniesieniu wydajności i jakości usług,

3)      zarządzanie czasem poprzez wprowadzenie mechanizmów logistyki ma za zadanie skracać czas świadczenia usług.

 

W latach 60 – tych w ramach programu PT zrealizowano:

-          zniesienie podwójnego opodatkowania pojazdów silnikowych i harmonizacja kalkulacji opłat pojazdów,

-          ujednolicenie zasad opodatkowania przewozów zarobkowych,

-          zharmonizowano rachunkowość kolejową,

-          zniesiono subwencje państwowe dla transportu,

-          zbliżono ustawodawstwo państw członkowskich w odniesieniu do warunków pracy w transporcie.

 

Lata 70 – te:

-          objęcie wspólną polityką transportu morskiego i kolejowego.

 

Lata 80 – te:

-          dopasowanie infrastruktury transportu do nowych potrzeb i likwidacja „wąskich gardeł”.

 

W ramach JRE opracowano program Przyszły rozwój wspólnej polityki transportowej, który określił priorytety WPT na lata 90 – te:

-          kontynuacja przebudowy infrastruktury i rynku transportowego,

-          dostosowanie transportu do wymogów polityki ochrony środowiska i bezpieczeństwa,

-          nawiązanie stosunków między WE a krajami trzecimi.

 

Wg KE zadania PT koncentrują się w dwóch obszarach:

-          promocji kolei, żeglugi śródlądowej i transportu morskiego oraz nowych wzajemnych powiązań międzygałęziowych w celu przejmowania z transportu drogowego przewozów towarowych na duże odległości,

-          podjęcie szybkich działań zmierzających do likwidacji „zatłoczeń” dróg w transporcie drogowym – groźnych dla zachowania równowagi w środowisku naturalnym.

 

WPT popiera politykę przesunięć gałęziowych w przewozach (promocja transportu bardziej korzystnego dla środowiska), co można osiągnąć poprzez:

-          tworzenie systemowych rozwiązań w ich funkcjonowaniu, rozwoju korzystnych regulacji w zakresie kosztów, opłat, harmonizacji technicznej czy też usprawnień infrastruktury,

-          zwiększenie atrakcyjności ofert przewozowych i dostępności zbiorowych środków transportu poprzez zapewnienie wysokiej jakości usług (częstotliwość, niezawodność, elastyczność) połączeń między środkami transportu.

 

Transport łączony ( kombinacja przewozów kolejowych i drogowych) wynika z:

-          obecnego nadmiernego obciążenia i zatłoczenia dróg niosącego zagrożenia ludzi i środowiska,

-          poważnych utrudnień w płynności ruchu.

 

Wspiera również włączanie narodowych sieci komunikacyjnych w sieć ogólnoeuropejską poprzez:

-          kredyty z Europejskiego Banku Inwestycyjnego,

-          subwencje na służące takim celom projekty inwestycyjne,

-          współfinansowanie poprzez kapitał prywatny i publiczny.

 

 

 

 

Od 1993 roku funkcjonuje Wspólny Rynek Transportowy (WRT). Reguły WRT:

1)      liberalizacja rynku – czyli brak integracji państwa w postaci limitów, stawek lub cen,

2)      swoboda funkcjonowania firm w ramach UE,

3)      swoboda wyboru firmy przewozowej przez klienta,

4)      ingerencja Wspólnoty jest możliwa dopiero po wyczerpaniu środków działania dostępnych danemu państwu członkowskiemu (zasada subsydiarności).

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin