Program edukacji środowiskowej 2008_2009 - dr Kuleta-Hulboj.doc

(38 KB) Pobierz
1

Edukacja środowiskowa - ćwiczenia

dr Magdalena Kuleta-Hulboj

dyżur: poniedziałek godz. 16-17, pok. 325; ptpps@pedagog.uw.edu.pl

 

Zasady zaliczenia ćwiczeń:

-          dopuszczalna jest 1 nieobecność, każdą następną należy zaliczyć podczas dyżuru;

-          kolokwium na ostatnich zajęciach;

-          2-3 krótkie prace pisemne (2-3 strony, temat związany z aktualnym tematem zajęć i omawianą literaturą) – oceny cząstkowe (pisane z zajęć na zajęcia, „akademickie wprawki pisarskie”);

-          ocena końcowa z ćwiczeń to średnia z oceny z kolokwium i z prac pisemnych.

 

Program zajęć:

1.       Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie.

 

2.       Edukacja środowiskowa jako przedmiot zainteresowania pedagogiki społecznej - w kontekście działania oraz przekształcania środowiska lokalnego. Środowisko lokalne. Główna teza: środowisko społeczne należy przekształcać siłami tkwiącymi w tym środowisku. Założenia i problematyka edukacji środowiskowej w społecznościach lokalnych. Edukacja i animacja środowiskowa.

Tekst:

W. Theiss, Edukacja środowiskowa - wprowadzenie. W: W. Theiss, B. Skrzypczak [red.], Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006.

 

3.       Potencjał społeczno-kulturowy a zmiana społeczna. Funkcje kapitału społecznego, aktywizacja społeczności lokalnej, rola wolontariatu w budowaniu potencjału środowiska lokalnego. Badania nad aktywizacją i zaangażowaniem społeczeństwa polskiego. Społeczeństwo obywatelskie – ku demokracji uczestniczącej w Polsce.

Tekst:

R. J. Chaskin, P. Brown, S. Venkatesh, A. Vidal, Budowanie potencjału społeczności lokalnej. W: T. Kaźmierczak [red.], Zmiana w społeczności lokalnej, Warszawa 2007 (on-line).

Dane dot. stanu społeczeństwa obywatelskiego w Polsce (np. Diagnoza społ., Indeks społeczeństwa obywatelskiego). Analiza podczas zajęć + prezentacja raportów?

 

4.       Miejsce. Lokalność, regionalizm. Znaczenie i rola edukacji regionalnej. Edukacja regionalna a międzykulturowa. Przykłady działań lokalnych.

Teksty:

M. Mendel, Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa. W: M. Mendel [red.], Pedagogika miejsca, Wrocław 2006.

J. Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2001.

 

5.       Pamięć. Edukacja środowiskowa i pamięć społeczna. Lokalne inicjatywy ochrony dziedzictwa. Projekt CEO „Ślady przeszłości”. Polityka historyczna.

Teksty:

B. Szacka, Pamięć społeczna. Hasło w: Encyklopedia Socjologii, t. III, Warszawa 2003.

R. Traba, Historia – przestrzeń dialogu, Warszawa 2006, rozdz. Tożsamość i pamięć społeczna. Refleksje na przykładzie społeczeństwa polskiego XX wieku.

 

6.       Globalizacja, globalna sprawiedliwość a idea społeczeństwa obywatelskiego. Działanie w globalnym świecie.

Teksty:

N. Klein, No Logo, W-wa 2004 (wybrane fragmenty, m. in. rozdz. 14 i Zakończenie).

A. Domosławski, Świat nie na sprzedaż, W-wa 2002, rozdz. Porto Allegre 2002.

 

7.       Rola jednostki w edukacji środowiskowej. Lider, animator, obserwator, kontestator, konsument…

Tekst:

P. Henzler, B. Skrzypczak, Kim jest animator społeczny?, Warszawa 2006.

 

8.       Kolokwium.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin