TEMAT „ZIMOWE ZABAWY”
(wg. Metody W. Sherborne) – grupa dzieci 6-letnich.
1. Cel nadrzędny
Celem nadrzędnym poniższych zestawów jest: przygotowanie dzieci
i ułatwienie im kontaktów międzyludzkich oraz wprowadzenie ich na ścieżkę życia bez porażek.
2. Cele szczegółowe
· doświadczanie przez dzieci ruchu, kontaktów emocjonalnych, fizycznych
i społecznych, jak i poznanie własnego ciała
· uświadamianie dzieciom schematu własnego ciała
· kształtowanie orientacji w czasie i w przestrzeni w środowisku zewnętrznym
· wyrabianie poczucia bezpieczeństwa, zaufania do siebie i do partnera, współdziałania i partnerstwa
· wyrażanie emocji i umiejętne ich opanowywani
· rozwijanie własnej inwencji, pewności siebie, inicjatywy
· rozbudzanie spontaniczności ruchu i zachowań
· kształtowanie sprawności ruchowej, wyobraźni, pojęć
· rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi i sposobu komunikowania się
· integrowanie ze środowiskiem
· wyrabianie umiejętności rozluźniania się po okresie napięcia i koncentracji.
Przebieg zajęć:
PRZEBIEG ZAJĘĆ
ĆWICZEINA
1.POWITANIE
Dzieci stojąc w kole witają się ze sobą plecami ze słowami „cześć” lub „witaj”.
2.SCHEMAT CIAŁA
Wyczuwanie kończyn.
„ROZGRZEWAMY NOGI” dzieci w siadzie podpartym
uderzają o podłogę piętami, palcami stóp, całą stopą.
Wyczuwanie pośladków i pleców.
„NA ŚLIZGAWCE” - dzieci siedząc kręcą się w kółko na pośladkach, po zatoczeniu koła przewracają się na plecy.
Wyczuwanie pleców.
„ORŁY NA ŚNIEGU” – dzieci układają się na plecach, poruszają rękoma i nogami w płaszczyźnie poziomej.
3.PRZESTRZEŃ
„NA ŁYŻWACH” – dzieci poruszają się swobodnie po sali naśladując jazdę na łyżwach, pozdrawiają się, wymieniają uściski dłoni.
4. ĆWICZENIA OPARTE NA RELACJI „Z”
Prowadzący kieruje podziałem na pary.
„LEPIENIE BAŁWANA” - dziecko „aktywne” turla po dywanie leżące dziecko „bierne”.
Uwaga: po wykonaniu ćwiczeń następuje zmiana ról w parach.
„CIĄGNIĘCIE SANEK” - dziecko „aktywne” ciągnie leżące na dywanie dziecko „bierne” trzymając je za nadgarstki.
5.ĆWICZENIA OPARTE NA RELACJI „PRZECIWKO”
Prowadzący kieruje podziałem na grupy
„LODOWA GROTA” dzieci stojąc tworzą zwarty krąg. Wewnątrz koła znajdują się cztery osoby próbujące wydostać się na zewnątrz..
„PRZYMARZNIĘTY”- dziecko „aktywne” próbuje oderwać od podłoża kończyny dziecka „biernego” będącego w siadzie prostym podpartym.
„PRZEPYCHANKI” – dzieci w parach, w siadzie podpartym ze zgiętymi kolanami, łączą się stopami w powietrzu próbując przepchnąć współćwiczącego prostując nogi.
6.ĆWICZENIA OPARTE NA RELACJI „RAZEM”
Prowadzący kieruje podziałem na grupy.
„PRZEZ ZASPY” – dwoje dzieci tworzy z dłoni krzesełko i przenosi trzecie dziecko usadowione na tym krzesełku.
Uwaga: po wykonaniu ćwiczenia następuje zmiana ról w parach.
6.ĆWICZENIA RELAKSACYJNE
Zakończenie
Dzieci tworzą koło
„ŚNIEŻNE GWIAZDKI”- dzieci leżą na plecach w kole, zwrócone stopami do środka koła. Na prośbę prowadzącego łączą się stopami i dłońmi tworząc śnieżną gwiazdkę
Dzieci leżą na dywanie na dowolnie wybranym boku i słuchają muzyki odpoczywając.
3
elka62