Szafraniec Anna - Szklane dźwięki.pdf
(
1654 KB
)
Pobierz
21990631 UNPDF
Szklane
D
Ź
W
IĘ
K
I
Dźwięki powstające przy pocieraniu szklanych prętów wywołują niezwykły efekt –
mogłyby z powodzeniem ilustrować filmowe sceny grozy.
Świat „szklanych dźwięków” rozbrzmiewa różnymi gło-
sami. Są wśród nich perliste tony płynące ze szklanego
wibrafonu, szklanych fletów, ludowych piszczałek. Są też
uderzane pałeczkami szklane dzwony, zestaw grających
kieliszków czy święcąca triumfy w XVIII wieku szklana
harmonika.
Instrumenty te, oprócz niewątpliwych walorów muzycz-
nych, fascynują swą niepospolitą urodą.
bycia dźwięku jest tu podobna do szklanej harfy czy har-
moniki, jednak brzmienie pojawia się w zdecydowanie niż-
szym rejestrze.
Jednym z bardziej wyjątkowych, jeśli chodzi o wygląd,
instrumentów szklanych jest tzw. Cristal Baschet. Stworzony
i produkowany we Francji przez braci Bernarda i François
Baschetów, sprawia wrażenie obnażonego mechanizmu
jakiegoś skomplikowanego urządzenia. Baschetowie opra-
cowali projekt konstrukcji, eksperymentując z dźwiękami
i efektami wybiegającymi poza ramy tradycyjnych brzmień.
Rezultat przerósł oczekiwania. Dźwięki powstające przy
pocieraniu szklanych prętów wywołują niezwykły efekt –
mogłyby z powodzeniem ilustrować filmowe sceny grozy.
Słuchając donośnych tonów, trudno uwierzyć, że będący
ich źródłem cristal jest instrumentem całkowicie akustycz-
nym.
Niepowtarzalne brzmienie
Można je znaleźć w zbiorach Muzeum Instrumentów
Muzycznych w Poznaniu, w Pałacu w Nieborowie, są częścią
wspaniałej kolekcji śląskiego etnomuzykologa – prof. Adolfa
Dygacza. Fascynują swym niepowtarzalnym brzmieniem
i kolorytem muzyki, która, jak w przypadku szklanej harfy
czy harmoniki, ma nierzadko charakter transowy.
Spójrzmy na szklane klosze harmoniki zawieszone równo
na wspólnej osi. Mechanizm pedałowy obraca nimi, a wyko-
Designerskie eksperymenty
Szkło prowokuje do designerskich eksperymentów. Czasem
jednak efekt, mimo całkiem ciekawego pomysłu, ociera się
o kicz. Projektami raczej z pogranicza muzyki i „designu”
wydają się np. szklane fortepiany, skrzypce czy saksofony.
Parając się grą na szklanej harfie, to jej, jako instrumentowi
ze wszystkich tu wymienionych najstarszemu, oddaję palmę
pierwszeństwa. Jej możliwości zaskakują nawet w szerszym
kontekście całej rodziny instrumentów szklanych.
Szklana harmonika, Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu.
nawca przykłada wilgotne palce do ich wirujących krawędzi.
Wydobywający się dźwięk elektryzuje słuchaczy. To właśnie
harmonika towarzyszy scenie obłędu w „Łucji z Lammer-
moor” Gaetana Donizettiego, potęgując niezwykłe emocje
ostatniego aktu opery.
Zachwyca ekspresją
GLASS DUO ze swoją szklaną harfą.
Podobny dźwięk i efekt wywołuje muzyka grana na
szklanej harfie, czyli instrumencie zbudowanym z kielisz-
ków. Można nawet odnieść wrażenie, że pod względem
wyrazowym i artykulacyjnym harfa jest bardziej wyrafino-
wana od harmoniki. To muzyk zwilżonymi palcami rozwi-
browuje każdy kieliszek z osobna, a dzieje się to w tem-
pie najbardziej odpowiednim do charakteru utworu. To
właśnie na szklanej harfie można usłyszeć perliste stacca-
to i zarazem wspaniale poprowadzoną romantyczną frazę.
Choć nie należy do instrumentów głośnych, dynamika na
niej realizowana potrafi zachwycić ekspresją.
Ciekawym instrumentem, i to ze względu na brzmienie
oraz nietypowy wygląd, jest również verofon. Tworzą go
szklane rury osadzone pionowo na ramie. Zasada wydo-
„Zwykły” zestaw kieliszków, zwany w XVIII wieku anielskimi
organami, obecnie znów zachwyca niezwykłym kolorytem.
Można na nim zagrać Mozarta, Chopina, Czajkowskiego
i wszystko to, co nie jest w sprzeczności z eterycznym cha-
rakterem brzmienia tego rzadkiego instrumentu.
Szklaną harfę Glass Duo, jedynego w Polsce zespołu kul-
tywującego tradycje szklanej muzyki, można usłyszeć solo,
z towarzyszeniem przeróżnych zespołów oraz orkiestr. Jej
delikatne tony, po latach królowania mocnych brzmień,
znów powracają do łask.
n
Anna Szafraniec
muzyk Glass Duo, grająca na szklanej harfie,
członek międzynarodowej organizacji GMI (Glass Music International)
skrzypaczka Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku
Fot. Autor
nr 5/006
Plik z chomika:
bibiariel
Inne pliki z tego folderu:
Greetings from Gdansk, Poland.pdf
(308 KB)
SZKLANA HARFA.doc
(308 KB)
Szafraniec Anna - Szklane dźwięki.pdf
(1654 KB)
Szafraniec Anna - Na szkle grane.pdf
(1721 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audio - harmonijka szklana
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin