Opis polski programu Goggle Sketchup(2).pdf

(5421 KB) Pobierz
303139115 UNPDF
1
Przekład : Robert Wiśniewski
Dokumentacja programu SketchUp
(ściągnięta z Internetu)
© Google Inc. 2006 sketchup.google.com
SPIS TREŚCI
1. Witamy w programie SketchUp
1.1. Powitanie w programie SketchUp
1.2. Korzystanie z przewodnika On-Line
1.3. Pomoc techniczna
1.4. Nauka obsługi SketchUp
2. Koncepcje programu SketchUp
2.1. Koncepcje
2.2. Projektowanie w SketchUp
2.3. Szybkie rysowanie
2.4. Oglądanie modeli w 3 wymiarach
2.5. Dodawanie szczegółów do modeli
2.6. Prezentacja modeli
2.7. Modelowanie terenów i kształtów organicznych
3. Korzystanie z interfejsu użytkownika
3.1. Interfejs SketchUp
3.2. Wprowadzenie do interfejsu użytkownika SketchUp
3.3. Menu
3.3.1. File (plik)
3.3.2. Edit (edycja)
3.3.3. View (widok)
3.3.4. Camera (kamera)
3.3.5. Draw (rysowanie)
3.3.6. Tools (narzędzia)
3.3.7. Window (okno)
3.3.8. Google (Google)
3.3.9. Help (pomoc)
3.4. Paski narzędzi
3.5. Menu kontekstowe
3.6. Okienka dialogowe
3.7. Osie rysowania
3.8. Inferencja (wnioskowanie)
303139115.005.png 303139115.006.png 303139115.007.png
2
4. Narzędzia podstawowe
4.1. Narzędzia nominalne
4.2. Narzędzie zaznaczania
4.3. Narzędzie gumki
4.4. Narzędzie wiaderka z farbą
5. Narzędzia rysunkowe
5.1. Narzędzia do rysowania
5.2. Narzędzie rysowania linii prostej
5.3. Narzędzie rysowania łuku
5.4. Narzędzie rysowania odręcznego
5.5. Narzędzie rysowania prostokąta
5.6. Narzędzie rysowania koła
5.7. Narzędzie rysowania wieloboku
6. Narzędzia modyfikacji
6.1. Narzędzia służące do modyfikacji rysunków
6.2. Narzędzie przesuwania
6.3. Narzędzie obracania
6.4. Narzędzie skalowania
6.5. Narzędzie wytłaczania / wyciągania
6.6. Narzędzie podążania wzdłuż ścieżki
6.7. Narzędzie tworzenia potomka z odsunięciem
6.8. Przecięcie z modelem
6.9. Narzędzie wstawiania tekstury
7. Narzędzia konstrukcji
7.1. Narzędzia konstrukcyjne
7.2. Narzędzie taśmy mierniczej
7.3. Narzędzie kątomierza
7.4. Narzędzie osi
7.5. Narzędzie wymiarowania
7.6. Narzędzie tekstu
7.7. Narzędzie przecięcia powierzchni
8. Narzędzia kamery
8.1. Narzędzia obsługi kamery
8.2. Widok poprzedni
8.3. Widoki standardowe
8.4. Narzędzie orbitowania
8.5. Narzędzie przesuwania widoku
8.6. Narzędzie powiększania
8.7. Narzędzie powiększania widoku do okna
8.8. Narzędzie rozszerzonego powiększania widoku
9. Narzędzia „wędrówki” Walkthrough
9.1. Narzędzia „wędrówki” kamery
9.2. Narzędzie położenia kamery
9.3. Narzędzie „wędrówki” modelu
9.4. Narzędzie widoku otoczenia
10. Narzędzia „piaskownicy” Sandbox
10.1. Narzędzia „piaskownicy”
10.2. Narzędzie piaskowania na podstawie konturów
10.3. Narzędzie piaskowania na podstawie szkicu
10.4. Narzędzie wygładzania
10.5. Narzędzie stempla
10.6. Narzędzie drapowania
10.7. Narzędzie dodawania detali
10.8. Narzędzie odbijania konturów
11. Narzędzia Google
11.1. Pasek narzędzi Google
11.2. Przycisk pobierania aktualnego widoku
11.3. Przycisk przełączania terenu
11.4. Przycisk wstawiania modelu
11.5. Przycisk współdzielenia modelu
303139115.008.png
3
11.6. Przycisk pobierania modeli
12. Ustawianie i zarządzanie modelem
12.1. Konfigurowanie i zarządzanie modelem
12.2. Okienko dialogowe informacji o modelu
12.3. Okienko dialogowe informacji o obiekcie
12.4. Przeglądarka materiałów
12.5. Edytor materiałów
12.6. Przeglądarka komponentów
12.7. Zarządca warstw
12.8. Zarządca strony
12.9. Okienko dialogowe ustawiania wyświetlania
12.10. Okienko dialogowe ustawiania cieni
12.11. Okienko dialogowe zmiękczania krawędzi
12.12. Okienko dialogowe wykrywacza Outliner
12.13. Okienko dialogowe instruktora
12.14. Okienko dialogowe preferencji aplikacji
13. Obiekty
13.1. Obiekty programu
13.2. Obiekt łuku
13.3. Obiekt koła
13.4. Obiekty komponentów
13.5. Obiekty linii konstrukcyjnych
13.6. Obiekty punktów konstrukcyjnych
13.7. Obiekty krzywych
13.8. Obiekty wymiarów
13.9. Obiekty ścianek
13.10. Obiekty linii łamanej 3D
13.11. Obiekty grup
13.12. Obiekty obrazów
13.13. Obiekty linia prostej
13.14. Obiekty wieloboku
13.15. Obiekty płaszczyzn przekroju powierzchni
13.16. Obiekty powierzchni
13.17. Obiekty tekstowe
13.18. Polecenia menu kontekstowego
13.19. Informacja o obiekcie
14. Wejście i wyjście
14.1. Wejście i wyjście
14.2. Eksport
14.2.1. Eksport grafiki 2D
14.2.2. Eksport grafiki 2D ( DWG / DXF )
14.2.3. Eksport grafiki 2D ( PDF / EPS )
14.2.4. Eksport grafiki 2D ( EPIX )
14.2.5. Eksport modelu 3D ( DWG / DXF )
14.2.6. Eksport modelu 3D ( 3DS )
14.2.7. Eksport modelu 3D ( VRML )
14.2.8. Eksport modelu 3D ( OBJ )
14.2.9. Eksport modelu 3D ( FBX )
14.2.10. Eksport modelu 3D ( XSI )
14.2.11. Eksport modelu 3D ( XMZ )
14.2.12. Eksport slajdów
14.2.13. Eksport animacji
14.3. Import
14.3.1. Import grafiki 2D
14.3.2. Import modelu 3D ( DWG / DXF )
14.3.3. Import modelu 3D ( 3DS )
14.3.4. Import modelu 3D ( DEM )
14.3.5. Import modelu 3D ( KMZ / KML )
14.3.6. Import modelu 3D ( SHP )
14.4. Strony i animacja stron TourGuide
303139115.001.png
4
14.5. Drukowanie w programie SketchUp
14.5.1. Drukowanie
15. Informacje techniczne
15.1. Dane techniczne
15.2. Formaty plików rastrowych
15.3. Formaty plików wektorowych 2D
15.4. SketchUp i OpenGL
15.4. Lista kodeków video
15.5. Sygnał błędu BugSplat
15.6. Ruby API i konsola skryptów SketchUp
15.7. Wybieracz kolorów
15.8. Deinstalacja SketchUp
16. Typowe zadania
16.1. Typowe zadania
16.2. Aktywowanie narzędzi piaskownicy
16.3. Dodawanie tła do modelu
16.4. Kopiowanie geometrii
16.5. Tworzenie modeli w skali
16.6. Tworzenie i korzystanie ze skrótów klawiszowych
16.7. Rysowanie dokładnie nachylonych linii
16.8. Odbicia lustrzane geometrii
16.9. Reorientacja materiałów
16.10. Specyfikowanie lokalizacji modeli w świecie rzeczywistym
16.11. Korzystanie ze SketchUp w połączeniu z Goggle Earth
17 Słowniczek
303139115.002.png
5
Rozdział 1.
Witamy w programie SketchUp (Microsoft Windows)
1.1. Powitanie w programie SketchUp
Program SketchUp opracowany dla koncepcyjnych stadiów projektowych jest silnym i łatwym do
opanowania programem grafiki trójwymiarowej 3D. Traktujemy go tak jak ołówek do projektowania
cyfrowego. Ten nagradzany program łączy w sobie prostotę oraz silny zbiór narzędzi usprawniających i
upraszczających projektowanie 3D za pomocą komputera. SketchUp jest stosowany przez wszystkich,
którzy chcą marzyć, projektować i komunikować się w trzech wymiarach.
W imieniu całego Zespołu autorskiego dziękujemy Wam za wypróbowanie tego programu i witamy
w społeczności miłośników SketchUp
Wersje SketchUp
Program SketchUp jest dostępny w wersji osobistej i profesjonalnej.
Wersja Google SketchUp (free) jest narzędziem przeznaczonym do projektowania trójwymiarowego i tylko
dla użytku osobistego i jest bezpłatnie dostępna na stronie http://www.sketchup.google.com .
Wersja SketchUp Pro 5 jest przeznaczona do użytku komercyjnego i można ja kupić w Internecie na stronie
Można korzystać z tej wersji gdy chcemy:
·
Eksportować modele w formatach plików 3DS , DWG , DXF , OBJ , XSI , VRML , oraz FBX .
·
Eksportować animacje i ruch w plikach formatu MOV lub AVI .
·
Uzyskiwać dostęp do narzędzi modelowania organicznego Sandbox (piaskownica).
·
Drukować i eksportować obrazy rastrowe przy rozdzielczości wyższej od ekranowej.
·
Uzyskiwać bezpłatną pomoc techniczną za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail przez dwa
lata od daty zakupu.
·
Korzystać z tego programu dla celów komercyjnych (wersja bezpłatna jest przeznaczona tylko do
użytku osobistego).
Dokumentacja programów Google SketchUp (free) and SketchUp Pro 5
Dokumentacja ta przedstawia wszystkie funkcje programów w obu wersjach.
Funkcjonalność specyficzna dla wersji SketchUp Pro 5 jest w tej dokumentacji identyfikowana poniższą
ikoną:
Korzystanie z przewodnika
Zaznajomienie się z podstawami komputera, to wszystko co jest potrzebne dla korzystania z programu
SketchUp. Następny podrozdział tego przewodnika pomoże nam w nauce obsługi SketchUp.
303139115.003.png 303139115.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin