2008.08_JAVA IDE_[Eclipse].pdf

(1360 KB) Pobierz
441102695 UNPDF
Programowanie Java
JAVA IDE
Eclipse jako środowisko wspierające programistów Java
Eclipse jest potężnym narzędziem dla programistów Java (w swojej
podstawowej wersji). Z artykułu dowiecie się w jaki sposób dostosować
środowisko do swoich potrzeb.
Dowiesz się:
• W jaki sposób wykorzystać Eclipse do tworze-
nia oprogramowania w Javie
• Czym jest workspace, widok, edytor w Eclipse
• W jaki sposób można sprawniej korzystać ze
środowiska
Powinieneś wiedzieć:
• Podstawy programowania w Javie
• Czym jest repozytorium kodu
podgałęziach. Bez obaw, nawet jeżeli wybie-
rzemy konkretny pakiet kilkukrotnie proces
instalacji przebiegnie poprawnie. Może się
jednak zdarzyć, iż nie zaznaczymy wszyst-
kich pakietów, które są niezbędne do za-
instalowania konkretnego pakietu. W tym
przypadku nieoceniony jest przycisk pozwa-
lający na rozwiązanie koniecznych zależno-
ści (ang. Select required ). W przypadku jed-
nak gdy działamy na wersjach niestabil-
nych Eclipse może się zdarzyć, że takie roz-
wiązanie nie zadziała, wtedy jedną opcją ja-
ka nam pozostaje jest zainstalowanie wyma-
ganych pakietów ręcznie. W tym przypad-
ku zakładam, że wszystkie zależności zosta-
ły spełnione gdyż to prowadzi nas ku końco-
wi procesu instalacji a przecież główną czę-
ścią tego artykułu jest przedstawienie na-
rzędzia dla programistów. Ostatni krok in-
stalacji sprowadza się do wyboru lokalizacji
dla nowych pakietów – nigdzie nie jest po-
wiedziane, że wszystkie pakiety muszą znaj-
dować się w tym samym katalogu. Może to
być przydatne jeżeli chcemy w płynny spo-
sób przełączać się pomiędzy różnymi konfi-
guracjami Eclipse (więcej szczegółów w arty-
kule na stronie [2]).
Poziom trudności
my ze stabilnej wersji środowiska (np. Eclipse
3.3) najprawdopodobniej wszystkie zależno-
ści konkretnego pakietu zostaną poprawnie
rozpoznane i włączone w zbiór pakietów do
ściągnięcia.
Aby dodać nowy pakiet trzeba wybrać z
menu Help->Software Updates -> Find and in-
stall... Następnie trzeba wybrać szukanie no-
wych pakietów.
Powinien pojawić się nam ekran podobny
do tego, który został zaprezentowany na Ry-
sunku 1. Po pierwsze powinniśmy wybrać
strony (tzn. Update site ), na których mena-
dżer ma szukać nowego oprogramowania.
Strony mogą być zarówno zdalne jak i lokal-
ne. Po pierwszym włączeniu Eclipse mamy
do dyspozycji tylko strony, na których znaj-
dują się pakiety wchodzące w skład dystry-
bucji Europa, jednak po instalacji dodatko-
wych pakietów mogą pojawić się nowe stro-
ny specyficzne dla nowo dodanych pakietów.
Jeżeli już wybierzemy strony, na których me-
nadżer ma poszukiwać nowych pakietów
warto pamiętać o opcji Automatically select
mirrors . Dzięki temu będziemy mogli spokoj-
nie zająć się czymś bardziej kształcącym niż
wybór poszczególnych miejsc w sieci, z któ-
rych nasze oprogramowanie będzie za chwi-
lę ściągane.
W momencie gdy proces instalacji dobie-
gnie końca powinniśmy ujrzeć ekran podob-
ny do ekranu z Rysunku 2. W tym miejscu
możemy wybrać konkretne pakiety do insta-
lacji. Całe dostępne oprogramowanie przed-
stawione jest w postaci drzewa, w którym
pewne pakiety mogą pojawić się w różnych
dowisko wspierające programistów
Java i na tej części funkcjonalności
chciałbym się skupić w tym artykule. Głów-
na część funkcjonalności dostarczanej pro-
gramistom Java zawiera się w projekcie JDT.
Środowisko przebyło długą drogę pełną suge-
stii od jego użytkowników co pozwoliło na
dopracowanie zestawu narzędzie. Poznawa-
nie Eclipse'a chciałbym zacząć od momen-
tu poczęcia, udajmy się więc na Eclipse.org
i ściągnijmy potrzebne pakiet. Na potrze-
by programisty Java wystarczy nam pacz-
ka Eclipse IDE for Java developers ze strony
[1]. Każdy dodatkowy pakiet możemy doin-
stalować korzystając z Menadżera Instalacji
(ang. Update Manager ) bądź ręcznie. W ra-
mach tego numeru skupmy się na pierwszej
możliwości.
Rozpoczynamy
Jeżeli mamy już skonfigurowane środowisko
czas na pierwsze uruchomienie. Najprostszym
sposobem jest dwuklik na odpowiednim pli-
ku uruchomieniowym. Jeżeli jednak chcemy
mieć większy wpływ na to w jaki sposób nasz
środowisko wystartuje powinniśmy zastanowić
się nad użyciem odpowiednich przełączników.
Opcje te można umieszczać jako parametry li-
nii komend naszej aplikacji bądź w pliku eclip-
se.ini znajdującym się w katalogu głównym na-
szej instalacji.
Większość parametrów startowych ma
swoje odzwierciedlenie w odpowiednich
właściwościach (ang. properties ), które moż-
na przekazać wskazując odpowiedni plik za-
sobowy w pliku confuguration/config.ini lub
Update Manager
Menadżer instalacji nie jest oprogramowa-
niem bezbłędnym – podczas redakcji tego ar-
tykułu budowana jest od podstaw nowa jego
wersja – lecz w większości przypadków jest
najwygodniejszym sposobem konfigurowania
potrzebnych narzędzi. Dzieje się tak głównie
za sprawą zespołu integrującego pakiety z róż-
nych projektów i dbającego o terminowość do-
staw nowego oprogramowania. Jeżeli korzysta-
50
08/2008
E clipse zaczął swoją drogę jako śro-
441102695.041.png 441102695.042.png 441102695.043.png 441102695.044.png 441102695.001.png 441102695.002.png 441102695.003.png 441102695.004.png 441102695.005.png 441102695.006.png
JAVA IDE
przekazać maszynie wirtualnej z wykorzy-
staniem przełącznika -D .
Myślę, że wymienianie wszystkich para-
metrów mija się z celem, wspomnę więc tyl-
ko o kilku najważniejszych – zestaw wszyst-
kich parametrów można znaleźć na stronach
pomocy Eclipse ( http://help.eclipse.org/help33/
index.jsp?topic=/org.eclipse.platform.doc.isv/
reference/misc/runtime-options.html ). Jednym z
najważniejszych przełączników jest - vmargs ,
który pozwala na przekazanie parametrów
do maszyny wirtualnej, na której urucha-
miany jest Eclipse. Pozwala to np. na przy-
kład na zwiększenie zaalokowanego bloku pa-
mięci ( -Xmsn – startowego, -Xmxn maksymal-
nego),czy (co szczególnie ważne przy inten-
sywniejszym wykorzystywaniu środowiska
na zwiększenie przestrzeni PermGen (opcja
-XX:MaxPermSize). Ważną opcją jest moż-
liwość przekierowania – a raczej zdublowa-
nia – standardowego strumienia wyjściowego
na konsolę ( -consoleLog ). Pozwala to na bieżą-
co śledzić działanie naszego Eclipse. Wszyst-
kie informacje o błędach są co prawda zapisy-
wane w pliku .log który możemy znaleźć w ka-
talogu .metadata z aktualnego katalogu z pro-
jektami (ang. workspace ), jednak bieżący pod-
gląd pojawiających się błędów często ułatwia
pracę. Jest jeszcze wiele ciekawych parame-
trów pozwalających m.in. na wybór konfigu-
racji czy przestrzeni projektów, zainteresowa-
nych odsyłam do dokumentacji.
ni projektów (ang. workspace ). Jest to zwykły
katalog ale poza folderami z danymi projek-
tów zawiera folder .metadata , w którym skła-
dowane są ustawienia poszczególnych plugi-
nów (czyli de facto naszego środowiska pra-
cy) oraz pliki logów. Kolejnym ważnym poję-
ciem jest pojęcie środowiska graficznego (ang.
workbench ), ponieważ najczęściej używa się
oryginalnych angielskich nazw na fragmen-
ty środowiska rozróżnienie tych dwóch kwe-
stii w początkach przygody z Eclipse może
być problematyczne. Na workbench składa się
zbiór koncepcji.
Po pierwsze mamy dwa uzupełniające się
podejścia do pracy nad zasobami zgroma-
dzonymi w poszczególnych projektach. Wi-
doki (ang. views ) służą do przedstawiania na
bieżąco – oraz ewentualnie bieżącą zmianę
– zasobów. Edytory (ang. editors ) służą do
klasycznej edycji zasobów – w trybie edytuj
– zapisz . Widoki oraz edytory są zorganizo-
wane w odpowiednie perspektywy (ang. per-
spectives ). Istnienie perspektyw ma na ce-
lu ułatwienie życia użytkownikom środo-
wiska, gdyż perspektywy organizują najczę-
ściej używane narzędzia do pracy nad kon-
kretnym projektem bądź typem projektów.
Perspektywa to nie tylko koncepcja na roz-
wiązanie pewnego zagadnienia. To również
byt w środowisku, który zawiera informa-
cje na temat rozłożenia i wykorzystania po-
szczególnych widoków i edytorów składają-
cych się na perspektywę, czy wykorzysty-
wanych skrótów klawiszowych i komend na
paskach narzędziowych. Każda zmiana w
konkretnej perspektywie (chociażby zmia-
na rozmiaru lub przeniesienie pewnego wi-
doku) jest zapisywana i odtwarzana przy po-
nownej próbie wykorzystania danej perspek-
tywy. Oprócz perspektyw zdefiniowanych
domyślnie w środowisku możemy definio-
wać również swoje. Najprostszym sposobem
jest wykorzystanie opcji Customize perspecti-
ve z menu Window .
Na początek zajmiemy się perspektywą stwo-
rzoną dla programistów języka Java.
Na Rysunku 3 widzimy w jaki sposób wyglą-
da dość standardowa perspektywa Java. Cen-
tralną część naszej perspektywy stanowi prze-
strzeń edytora, w której wyświetlane są zaso-
by edytowane za pomocą dedykowanych edy-
torów – o edytorze do plików źródłowych Java
opowiem za moment. Pozostałą przestrzeń wy-
pełniają widoki.
Widoki
Najważniejszym widokiem jest widok na-
wigatora zasobów (ang. package explorer ), –
patrz Rysunek 4 – który umożliwia nam na-
wigację po projektach. Widok ten poza przed-
Pierwsze uruchomienie
Nie będę może wspominał o tym jak wygląda
ekran pierwszego uruchomienia Eclipse. Ci,
którzy mieli już styczność ze środowiskiem
dobrze go znają, nowi użytkownicy nie po-
winni mieć większych problemów z ewentu-
alnym użyciem informacji tam zawartych. Je-
żeli chodzi o całe środowisko to należy wspo-
mnieć o kilku koncepcjach, które w nomen-
klaturze Eclipse są mocno zakorzenione. Każ-
dy projekt musi – niezależnie czy fizycznie
czy logicznie – być częścią jakiejś przestrze-
Skróty klawiszowe
• [ Ctrl+L ] – lista skrótów klawiszowych
• [ Ctrl+3 ] – szybki dostęp
• [ Ctrl+1 ] – quick ix
• [ Ctrl+spacja ] – podpowiedzi kontekstowe
• [ F3 ] – skok do deinicji
• [ Ctrl+T ] – szybka hierarchia dziedziczenia
• [ Ctrl+O ] – lista pól i metod
• [ Ctrl+Shift+G ] – znajdź wszystkie refe-
rencje
• [ Ctrl+F11 ] – uruchom
• [ Alt+lewo ] – skok w tył w historii prze-
mieszczania
• [ Alt+prawo ] – skok w przód w historii prze-
mieszczania
• [ Alt+góra ] – przeniesienie linii kodu do
góry
• [ Alt+dół ] – przeniesienie linii kodu w dół
Rysunek 1. Pierwsza strona menadżera instalacji
www.sdjournal.org
51
441102695.007.png 441102695.008.png 441102695.009.png 441102695.010.png 441102695.011.png 441102695.012.png 441102695.013.png 441102695.014.png 441102695.015.png 441102695.016.png 441102695.017.png
Programowanie Java
stawieniem drzewa katalogów pozwala nam
również na wgląd do wnętrza poszczególnych
klas. Dodatkowo przedstawia informacje o za-
leżnościach pomiędzy projektami i wymaga-
nych bibliotekach. Trzeba wspomnieć, że in-
tegracja pomiędzy poszczególnymi widoka-
mi i edytorami jest bardzo daleko posunięta.
Gdy będziemy próbowali otworzyć konkret-
ną metodę (chociażby za pomocą podwójne-
go kliknięcia) zostanie otwarty plik zawiera-
jący wybraną metodę, oczywiście od razu ka-
retka jest aktywna w linii, w której rozpoczy-
na się nasza metoda. Jeżeli mamy włączoną
opcję powiązania z edytorem (ang. Link with
editor , ikona z dwiema strzałkami w prawym
górnym narożniku) w nawigatorze, podczas
pracy z edytorami również nasz widok drze-
wa będzie synchronizowany z aktualnie wy-
braną metodą.
Inny ważny widok to widok Outline . Wi-
dok jest ściśle skojarzony z edytorem i przed-
stawia alternatywne – najczęściej nieedytowal-
ne – spojrzenie na edytowany zasób. W przy-
padku pracy z edytorem Javy pokazuje zawar-
tość pliku zasobowego w postaci drzewiastej.
Dzięki ścisłej integracji pozwala na szybszą na-
wigację po kodzie (którą można jeszcze bardziej
przyspieszyć jeżeli zastosujemy zestaw wygod-
nych filtrów).
Jeżeli chodzi o inne ważne widoki dostęp-
ne domyślnie w tej perspektywie to na uwa-
gę zasługują widok problemów, hierarchii
oraz konsoli (który pojawia się jednak dopie-
ro po pierwszym uruchomieniu aplikacji).
Widok problemów przedstawia nam ostrze-
żenia oraz błędy uniemożliwiające popraw-
ną kompilację bądź uruchomienie (w przy-
padku innych zasobów również np. niezgod-
ność walidacji).
Widok hierarchii pozwala nam śledzić sta-
tyczne zależności pomiędzy klasami – mo-
żemy np. dowiedzieć się, w którym pakiecie
funkcja została zadeklarowana po raz pierw-
szy, lub do której klasy bazowej należy wy-
korzystywana przez nas metoda lub zmien-
na. Widok konsoli pozwala nam na dostęp do
standardowego wejścia wyjścia uruchomio-
nej aplikacji.
Oczywiście idea perspektyw nie byłaby
warta wspomnienia jeżeli nie dałoby się do-
stosować zestawu widoków do naszych po-
trzeb.
Jeżeli bliska nam jest idea tagów zadanio-
wych w komentarzach – TODO FIXME etc.
– warto dodać widok zadań (ang. Task ). Aby
dodać widok należy skorzystać z opcji Win-
dow->Show view . lub posiłkować się odpo-
wiednim skrótem klawiszowym. Jak już
wspomniałem przy ponownym uruchomie-
niu Eclipse zastaniemy nasze środowisko ta-
kim jakie je zostawiliśmy. Jeżeli już jesteśmy
przy konfiguracji widoku naszej perspekty-
wy warto wspomnieć o nowym udogodnie-
niu wersji 3.3 Eclipse. Jeżeli zdecydujemy
się na maksymalizację okna edytora wszyst-
kie widoki zostaną zminimalizowane do pa-
sków narzędziowych, które pojawią się w ich
miejsce. Paski te dają nam możliwość szyb-
kiego dostępu do poszczególnych widoków
(tzn. fast views – widok jest widoczny dopó-
ki znajduje się na nim fokus) oraz pozwala-
ją na przywrócenie wszystkich zorganizowa-
nych w jeden folder .
Wcześniej wspomniane foldery pozwalają
nam na grupowanie widoków na zasadzie po-
dobnej do grupowania poszczególnych edyto-
rów – mamy wydzieloną przestrzeń, w której
widoki widoczne są w postaci zakładek. Ko-
rzystając tylko i wyłącznie z samych widoków
nie da się napisać żadnej aplikacji przejdź-
my więc do opisu możliwości jakie daje nam
edytor.
kolorowania składni na przekształceniach re-
faktoryzacyjnych kończąc. Nie sposób przed-
stawić ich wszystkich w formie artykułu, więc
niektóre z nich zostaną przedstawione jako
animacje szkoleniowe i umieszczone na pły-
cie dołączonej do czasopisma. Ale zacznijmy
po kolei.
Eclipse umożliwia konfigurację wielu
ustawień edytora. Aby dostać się do tych
ustawień należy skorzystać z menu Win-
dows->Preferences . Jak widać na Rysunku 4
część opcji dotyczących edytora możemy
znaleźć w ustawieniach ogólnych (dotyczą-
cych wszystkich edytorów), część bardziej
dedykowanych ustawień w opcjach edyto-
ra Java.
Przy okazji chciałem również pokazać jedną
z ciekawych opcji wpływających na wydajność
korzystania ze środowiska. Wiele okien dia-
logowych i widoków ma tekstowy filtr (iden-
tyczny z widocznym na Rysunku 4), który w
znacznym stopniu przyspiesza dostęp do in-
formacji. Wróćmy jednak do edytora.
Zaczniemy chronologicznie. Co praw-
da omawianie wszystkich opcji związanych
Edytor
Edytor w Eclipse to coś więcej niż notatnik z
kolorowaniem składni to potężne narzędzie
umożliwiające nam wydajnie tworzyć opro-
gramowanie w Javie. Na edytor składa się wie-
le zintegrowanych technologii poczynając od
Rysunek 2. Strona menadżera umożliwiająca wybór interesujących nas pakietów
52
08/2008
441102695.018.png 441102695.019.png 441102695.020.png 441102695.021.png 441102695.022.png 441102695.023.png
 
JAVA IDE
z kolorowaniem w edytorze nie ma sensu,
jest jednak kilka opcji wartych wspomnie-
nia. Po pierwsze opcja widoczna na rysunku
4 umożliwia nam dodawania adnotacji (ko-
lorowania wystąpień na pasku bocznym edy-
tora). Opcja jest bardzo cenna w połączeniu
z ustawieniami Mark Occurrences dzięki któ-
rej możemy wpłynąć na to jakiego typu ele-
menty mają być podświetlane. Obie opcje
pozwalają na szybkie zaznaczenie wszyst-
kich wystąpień np. zmiennej czy metody w
aktualnym edytorze po zaznaczeniu danej
zmiennej w edytowanym kodzie. Kolejnym
elementem wpływającym na czytelność ko-
du jest możliwość zwijania wybranych sek-
cji kodu (z wykorzystaniem preferencji ma-
my możliwość określenia jakiego typu sekcje
mają być zwijane).
Ciekawym rozwiązaniem jest dodanie do
środowiska modułu sprawdzania pisowni
(ang. spell checker ).
Skoro już jesteśmy przy opcjach ułatwiają-
cych pisanie kodu nie sposób nie wspomnieć o
dwóch bardzo mocnych stronach edytora.
W Eclipse wbudowany został bardzo bo-
gaty moduł podpowiedzi kontekstowych
oraz szybkiego naprawiania kodu (ang. Qu-
ick fix ). Podpowiedzi kontekstowe umożli-
wiają szybkie tworzenie nowych zmiennych,
wybór odpowiednich metod danej klasy oraz
dostęp do dokumentacji skojarzonej z prze-
glądanym zasobem. Trzeba jednak zazna-
czyć, że aby optymalnie wykorzystać moż-
liwości tej części narzędzia trzeba mieć po-
prawnie skonfigurowane środowisko. Po
pierwsze podczas pracy nad kodem warto
korzystać z kompilatora w wersji deweloper-
skiej (tzw. JDK ).
Po drugie warto korzystać z kodów źró-
dłowych bibliotek wykorzystywanych w pi-
sanym przez nas programie. Umożliwi nam
to pełną integrację z funkcją podpowiedzi
kontekstowych oraz umożliwi nawigację po
kodzie danej biblioteki (o poruszaniu po
kodzie w dalszej części artykułu) oraz uła-
twi debugowanie. Aby podpiąć kod do wy-
korzystywanej biblioteki można skorzystać
z dialogu właściwości dla biblioteki – nie
jest to oczywiście jedyna droga. Korzysta-
jąc z zakładki Java Source Attachment defini-
jemy miejsce, – folder bądź archiwum – w
którym znajduje się kod źródłowy bibliote-
ki. Dostęp do opcji podpowiedzi konteksto-
wych uzyskujemy wykorzystując skrót klawi-
szowy [Ctrl+spacja ].
Druga opcja wiąże się z kolejnym skró-
tem klawiszowym, tym razem [ Ctrl+1 ]. Do-
stęp do szybkich poprawek uzyskamy rów-
nież z menu kontekstowego. Sytuacji, w któ-
rych quick fix nam się przyda jest zatrzęsie-
nie. Poczynając od błędów uniemożliwiają-
cych kompilację (niezadeklarowana zmienna
lub metoda) na usunięciu nieużywanych im-
portów kończąc.
Jeżeli zostanie wykryte kilka błędów tego
samego typu z podpowiedzi szybkiej popraw-
ki dowiemy się, że aby naprawić wszystkie
problemy tego samego typu należy użyć kom-
binacji [ Ctrl+Enter ]. Moją intencją było zary-
sowanie narzędzia jednak jeżeli ktoś chce za-
poznać się z wszystkimi oferowanymi funkcja-
mi może skorzystać z następujących adresów
[3] oraz [4].
Aby jeszcze bardziej przyspieszyć progra-
mowanie i umilić programistą życie w Ec-
lipse'a zostały wbudowane szablony – któ-
re obejrzeć i skonfigurować możemy w dialo-
gu preferencji. Są to szablony dwojakiego ty-
pu: szablony kodu (ang. code templates ), któ-
re możemy znaleźć w zakładce Java -> Co-
de style -> Code templates oraz szablony frag-
mentów (ang. templates ) zlokalizowane w Ja-
va -> Editor -> Templates . Pierwsze z nich słu-
żą do nadawania początkowego wyglądu pli-
ką źródłowym poszczególnym metodą oraz
definicją zmiennych. Mamy zarówno wpływ
na generowany kod jak i komentarze. Druga
opcja służy do szybkiego generowania często
używanych fragmentów kodu. Istnieje wie-
le zdefiniowanych bardzo przydatnych frag-
mentów. Dla przykładu, jeżeli chcemy napi-
sać pętlę iterującą po liście zmiennych wy-
starczy wpisać foreach a później wykorzy-
stać opcję szybkich podpowiedzi. Jeżeli na
liście fragmentów zabraknie jednego z czę-
sto przez nas używanych możemy go dopi-
sać do zbioru.
Dodatkowym argumentem przemawiają-
cym za użytecznością tej funkcjonalności jest
możliwość wyeksportowania naszych usta-
wień do pliku. Dzięki temu po jednokrotnej
konfiguracji możemy używać tych samych
ustawień na wielu maszynach.
Póki jesteśmy przy generowaniu kodu
warto powiedzieć o opcjach, które kryje me-
nu Source. Wykorzystując to menu mamy
możliwość wygenerowania getterów / setterów
dla pól w danej klasie, funkcji porównywa-
nia ( hashCode() oraz equals()) , konstrukto-
rów oraz nadpisania metod z klas, z których
dziedziczymy.
Chciałbym teraz wspomnieć o opcjach
ułatwiających nawigację po kodzie. Oczy-
wiście opcje staną się jeszcze wydajniejsze
jeżeli nauczymy się używać odpowiednich
skrótów klawiszowych. W moim prywat-
nym doświadczeniu najbardziej przydat-
ne okazały się możliwość skoku do defini-
cji metody/zmiennej [ Ctrl + lewy klawisz my-
szy ], nawigacja po hierarchii [ Ctrl+T ] (w mo-
im przypadku z wykorzystaniem szybkiego
widoku) oraz nawigacja po błędach (następ-
Rysunek 3. Perspektywa do pracy nad kodem Java wraz z zintegrowanym Mylarem
Rysunek 4. Nawigator zasobów
www.sdjournal.org
53
441102695.024.png 441102695.025.png 441102695.026.png 441102695.027.png 441102695.028.png 441102695.029.png 441102695.030.png 441102695.031.png 441102695.032.png 441102695.033.png 441102695.034.png 441102695.035.png
Programowanie Java
ny [ Ctrl+ .], poprzedni [ Ctrl+ ,]. Oczywiście
zachęcam do eksperymentowania gdyż dla
Ciebie może bardziej użyteczne okażą się
skoki do otwierającego/zamykającego nawia-
su czy przeskakiwanie po kolejnych meto-
dach danej klasy.
Często zdarza mi się, że muszę koniecz-
nie dostać się do konkretnego miejsca w ko-
dzie lub też znaleźć wszystkie klasy wyko-
rzystujące daną metodę. Bez wydajnego sys-
temu pomocy zadanie takie było by zdecydo-
wanie bardziej skomplikowane niż jest w Ec-
lipse. Eclipse dostarcza globalny system wy-
szukiwania, który jest rozszerzany przez au-
torów poszczególnych podprojektów. Zespół
JDT uzupełnił system wyszukiwania o możli-
wość przeszukiwania zawartości klas i biblio-
tek języka Java.
Rysunek 5 przedstawia dialog wyszuki-
wania z funkcjonalnością dostarczaną przez
JDT .
Mamy możliwość wyszukania wszystkich
referencji deklaracji bądź miejsc implemen-
tujących daną metodę. Korzystając z wyszu-
kiwarki należy pamiętać o opcji zawężania
zakresu przeszukiwanych zasobów – najczę-
ściej możemy ograniczyć się do konkretnego
projektu wraz z zależnymi zasobami – gdyż
wyszukiwanie w całej przestrzeni projektów
– szczególnie gdy zgromadziliśmy w niej
wiele projektów – może być czasochłonne.
Kończąc opis edytora chciałbym wspo-
mnieć o możliwości przeprowadzenia refak-
toryzacji kodu, która jest bezpieczną zmianą
struktury kodu.
W Eclipse do tej pory zaimplementowa-
no około dwudziestu przekształceń refak-
tyryzacyjnych – oczywiście nie wszystkie
związane są bezpośrednio z edytorem. Do-
stęp do przekształceń uzyskamy wybierając
odpowiednie opcje z menu kontekstowego
lub posiłkując się skrótami klawiszowymi.
Od wersji 3.3 środowiska również w tym
obszarze możemy zauważyć pewne zmiany.
Najpowszechniej używane przekształcenie
doczekało się daleko idącej integracji z edy-
torem – dla przypomnienia, polega ono na
zmianie nazwy pola metody lub całej klasy
w miejscu zmiany oraz wszystkich odwołań
w kodzie zależnym. Teraz przy użyciu kom-
binacji [ Alt+Shift+R ] otrzymamy możliwość
natychmiastowego wprowadzenia zmia-
ny (we wcześniejszych wersjach środowiska
trzeba było wykorzystać dedykowany kre-
ator przekształcenia).
Oczywiście nie da się w formacie artykułu
przedstawić wszystkich udogodnień oferowa-
nych przez edytor z JDT, mam jednak nadzie-
ję, że udało mi się zarysować moc narzędzia i
zachęcić do samodzielnego poznawania dal-
szych funkcji.
Rysunek 5. Preferencje po odiltrowaniu parametrów niezwiązanych z opcjami edytora
Rysunek 6. Dialog wyszukiwania otwarty na zakładce dostarczonej przez zespół JDT
Skróty klawiszowe
Podczas pracy z każdym chyba środowiskiem
programistycznym nadchodzi taki moment,
że konieczność używania myszki zaczyna
przeszkadzać. W Eclipse zdefiniowano skró-
ty klawiszowe dla większości operacji wyko-
nywanych podczas tworzenia kodu. Oczywi-
ście nie wszystkie są w tym samym stopniu
przydatne więc podejrzewam, że zapamięta-
cie tylko część z nich. Nie jest też moją in-
tencją prezentowanie w tej części wszyst-
kich możliwych skrótów zdefiniowanych w
środowisku.
Eclipse daje nam możliwość wyboru odpo-
wiedniego schematu skrótów. W gołej dystry-
bucji mamy dwa domyślny (ang. Default ) oraz
zbliżony do Emaca. Dodatkowo poszczególne
narzędzia mogą dostarczać swoje schematy.
Jeżeli z jakiś względów nie przypadną
nam do gustu skróty z konkretnego schema-
54
08/2008
441102695.036.png 441102695.037.png 441102695.038.png 441102695.039.png 441102695.040.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin