KARTA PRACY
Narracja pierwszoosobowa. Opis cech charakteru. Pisanie listu. Przymiotniki. Test czytania ze zrozumieniem.
1. Po śmierci swoich rodziców Sindbad zamieszkał w pałacu z wujem. Wciel się w postać Tobruka i opowiedz o sobie.
Przedstawiając się, napisz kim jesteś, czym się zajmujesz, co lubisz, o czym marzysz.
2. Wymień, które cechy charakteru wuja budzą szczególną sympatię młodego czytelnika.
·183 .........................................................................................................................................
3. Korzystając z tekstu w podręczniku, wymień cechy Sindbada. Posługując się odpowiednim cytatem, udowodnij ich prawdziwość.
cecha
cytat
młody
bogaty
krytyczny
4. Napisz list, w którym zachęcisz kolegę do odbycia wspólnej wyprawy. Na początku przedstaw się i wyjaśnij cel listu. Zaproponuj trasę podróży, a szczególną uwagę zwróć na przekonanie go, by z tobą wyruszył w drogę. Pamiętaj o pisowni wielką literą zwrotów grzecznościowych.
....................................................
..............................................................
przedstawienie się i wyjaśnienie celu listu
chociaż dwa argumenty nakłaniające do odbycia podróży
zakończenie
opis trasy podróży
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ..........................................
5. Porównaj swój list i list Diabła Morskiego.
twój list
list Diabła Morskiego
Formuła początku
Nadawca – co o nim wiadomo
Odbiorca – co o nim wiadomo
Cel listu
Zastosowane argumenty
Elementy perswazyjne – przekonujące
Formuła zakończenia
6. Który z listów i dlaczego skuteczniej przekonuje odbiorcę do wyruszenia w podróż?
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
7. Przez treść listu Diabła Morskiego uwidaczniają się cechy jego charakteru. Podkreśl tylko te, które odnoszą się do niego.
miły, sympatyczny, kulturalny, wesoły, życzliwy, krytyczny, dumny, wielkoduszny, odważny, skromny, szlachetny, mężny, pomysłowy
8. Zacytuj fragment, który ukazuje, co czuł Sindbad po odczytaniu listu od Diabła Morskiego.
9. Co odpisałby Sindbad, gdyby Ryba Latająca poczekała na odpowiedź. Pamiętaj
o zachwycie, który wywarł list na odbiorcy.
10. Co ostatecznie zadecydowało, że Sindbad opuścił pałac i wyruszył w świat?
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
11. Czy utwór Bolesława Leśmiana można uznać za baśń? Dokończ jedną z odpowiedzi.
Tak, ponieważ ...........................................................................................................................
Nie, ponieważ ...........................................................................................................................
12. Do podanych nazw dopisz przymiotniki.
Pamiętaj, że przymiotniki piszemy małą literą!
·183 Bagdad –
·183 Chiny –
·183 Polska –
·183 Azja –
13. Test czytania ze zrozumieniem.
Odpowiedz na poniższe pytania. W czasie pracy nie zaglądaj do tekstu znajdującego się w podręczniku.
·183 Gdzie mieszkał Sindbad?
....................................................................................................................................................
·183 Jak nazywał się wuj Sindbada?
·183 Czym zajmował się wuj?
·183 Czego nienawidził Tobruk?
·183 Gdzie najczęściej wuj pisywał swoje wiersze?
·183 Jaki był stosunek Sindbada do wuja?
·183 Co wydarzyło się podczas burzy?
·183 ...
gulon