Fantastyczny ptak
Scenariusz do lekcji plastyki w klasie IV.Czas trwania zajęć: 2 x 45 minCele operacyjne lekcji: - uczeń wie -co to jest rzeźba, płaskorzeźba, forma przestrzenna, wie z jakich materiałów jest wykonana. - uczeń potrafi - posługiwać się różnymi materiałami rzeźbiarskimi takimi, jak: plastelina, modelina, masa papierowa, tworzyć prace pod wpływem wyobraźni.- uczeń rozumie - podstawowe terminy rzeźbiarskie takie, jak: polichromia, konstruowanie, formowanie, marmur, dłuto, rozumie zasady kompozycji, posiada poczucie estetyki oraz umie docenić i uszanować prace innych.Technika: rzeźba w plastelinie lub modelinie.Metody: pokaz, ćwiczenia rzeźbiarskie.Materiały i przybory: plastelina lub modelina, koraliki, szmatki, patyczki, drut, piórka, kolorowa włóczka.Pomoce: reprodukcje, przykłady ilustracji, tablice do plastyki, albumy.Słownictwo: rzeźba, Piękna Madonna z Krużlowej, Pieta, Michał Anioł, płaskorzeźba, ołtarz Wita Stwosza, polichromia, forma przestrzenna, konstruowanie, formowanie, marmur, dłuto, mobile.Plan lekcji:1. Wprowadzenie: podanie tematu lekcji.2. Określenie zadań i celów lekcji.3. Nawiązanie do wiadomości o rzeźbie, płaskorzeźbie, formie przestrzennej.4. Pokaz przykładów rzeźby: Pieta - Michała Anioła, średniowieczna rzeźba - Madonna z Krużlowej, płaskorzeźba: Ołtarz Mariacki Wita Stwosza w Krakowie, współczesne formy przestrzenne. Pokazanie kompletu dłutek do rzeźbienia w drewnie.5. Podanie i wytłumaczenie dzieciom nowej terminologii: polichromia, marmur, dłuto, konstruowanie, formowanie.6. Zapisanie przez uczniów nowych słów w zeszycie.7. Sporządzenie przez dzieci krótkiej notatki na temat rzeźby i jej trzech wymiarów (wysokości, szerokości i głębi), płaskorzeźby i formy przestrzennej, a także zanotowanie z jakich materiałów może być wykonana rzeźba i płaskorzeźba, a z jakich forma przestrzenna.8. Wytłumaczenie zadania rzeźbiarskiego: należy ulepić z plasteliny postać ptaka z wyobraźni, do ozdoby ptaka można wykorzystać dodatkowe materiały: szmatki, koraliki, piórka itp.9. Pokazanie uczniom ilustracji egzotycznych ptaków a także przykładowych prac wykonanych wcześniej przez ich kolegów.10. Samodzielna praca uczniów, przypomnienie o proporcjach postaci i zastosowaniu ciekawej kolorystyki.11. Dyskretna korekta prac przez nauczyciela w czasie trwania zajęć.12. Omówienie najciekawszych okazów fantastycznych ptaków i ocena prac.13. Wykonanie wystawy wszystkich rzeźb.14. Podsumowanie lekcji.15. Uporządkowanie pracowni i podanie materiałów i przyborów na następne zajęcia.16. Pożegnanie uczniów.Literatura: 1. "Historia sztuki".- K. Estreicher2. "Metodyka plastyki". - S. Popek
gulon