list.doc

(29 KB) Pobierz
PROGRAM JEDNOSTKOWYCH ZAJĘĆ DLA UCZNIA Z DYSLEKSJĄ

Adresujemy kopertę i piszemy list – scenariusz lekcji języka polskiego

w klasie piątej z wykorzystaniem multimediów

 

Cel ogólny:

·         usprawnianie techniki pisania

 

Cele operacyjne:

·         usprawnianie percepcji wzrokowo-ruchowej

·         bogacenie słownictwa

·         doskonalenie umiejętności pisania

·         integracja grupy

 

Metody:

·         pogadanka

·         instrukcja

·         pokaz

·         ćwiczenia praktyczne

 

Formy:

·         praca grupowa

·         praca indywidualna

·         praca w parach

 

Pomoce:

·         plansza „Formy wypowiedzi”

·         kolorowe koła z papieru, klej

·         papier listowy lub zwykły

·         słownik ortograficzny

·         płyta cd. Nauka mimo woli. Ortografia hip-hop

 

 

Faza I

Nauczyciel wita się z uczniami, sprawdza obecność, zapoznaje dzieci z celami zajęć.

Zabawa wstępna: nauczyciel pokazuje, jak zrobić kopertę z kolorowego papieru (zginamy koło na pół, pozostawiając zakładkę, aby móc zakleić kopertę; boki zginamy i sklejamy wewnątrz powstającej koperty), uczniowie naśladują jego ruchy. Opiekun pomaga osobom, które sobie nie radzą z zadaniem.

 

Faza II

Kiedy kolorowe koperty są gotowe, nauczyciel rysuje awers i rewers koperty na tablicy, następnie adresuje ją, tłumacząc poszczególne czynności. Uczniowie uważnie przepisują.

Następnie dzieci przypominają zasady redagowania listu (miejscowość, data, nagłówek, akapity, wstęp, rozwiniecie, zakończenie, podpis, zwroty grzecznościowe wielką literą),
a nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ich wypowiedzi.

W dalszej kolejności nauczyciel dzieli uczniów na grupy dwuosobowe, rozdaje papier listowy. Zadaniem każdej pary jest napisanie krótkiego listu do wybranej osoby: kolegi, babci, wujka, mamy, aktora. Nauczyciel udziela instrukcji, doradza każdej grupie, co można napisać w liście. Zachęca uczniów do korzystania ze słownika ortograficznego podczas pisania. Na bieżąco sprawdza powstające teksty.

 

Faza III

Opiekun chwali dzieci za zredagowane prace, docenia np. ładne pismo, dobry pomysł, stosowanie akapitów, tak aby każdy uczeń poczuł się doceniony. Następnie włącza płytę: Nauka mimo woli. Ortografia hip-hop, dzieci słuchają i odprężają się po intensywnej pracy.  W międzyczasie wykonują ćwiczenia tj. obroty głową, ramionami, rytmiczne, falujące ruchy rąk, kołyszące, taneczne ruchy całego ciała.

Prowadzący dziękuje uczniom za uwagę, może zasygnalizować tematykę następnych zajęć.

 

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin