Jak rozwiązywać zadania z fizyki.pdf

(153 KB) Pobierz
171376661 UNPDF
Jak rozwiązywać zadania z fizyki?
Aktualizacja: 16.10.2008
Rozbudowano punkty: 1. (dodano na końcu 1 akapit), 8. (3 ostatnie akapity).
1. Zrozumieć teorię.
2. Przeczytać zadanie ze zrozumieniem.
3. Czy wypisywać dane/szukane?
4. Wykonanie rysunku.
5. Przekształcenia na wzorach.
6. Komentarze.
7. Wzór końcowy - więcej niż tylko litery.
8. Podstawianie danych – zaokrąglenia.
9. Wynik końcowy - liczby mają sens!
10. Odpowiedzi w książkach.
Wstęp
Niniejszy dokument nie jest receptą na rozwiązanie wszystkich zadań z fizyki. Takiego
czegoś nie ma. Nie jest również przepisem na wykonywanie zadań z poszczególnych działów
fizyki – od tego są specjalne książki, jak np. autorstwa E. Nowodworskiej (mechanika,
termodynamika, elektrostatyka, prąd stały i magnetyzm), W. Kobuszkina (mechanika, ruch
drgający i falowy, termodynamika), J. Nizioła (mechanika), J. Kierula (elektryczność,
magnetyzm, fale) czy M. Głowackiego (mechanika, statyka płynów).
Zamiast tego jest to poradnik dotyczący techniki prowadzenia i zapisu rozwiązania
zadań w ogóle, przedstawiający kolejne kroki czynione przez rozwiązującego w celu
zaprezentowania eleganckiej odpowiedzi na postawiony przed nim problem.
Nie jest to oficjalny dokument napisany przez nauczyciela i zatwierdzony przez MEN,
lecz poradnik korepetytora i studenta, a wcześniej ucznia borykającego się z podobnymi
zadaniami, z jakimi dziś Ty, drogi Czytelniku, masz do czynienia. Rady w nim zebrane
są na podstawie własnych doświadczeń z uczniami, którym udzielałem pomocy – czy
to na żywo, czy też wirtualnie dzięki kilku mniejszym i większym forom, najbardziej forum
Ars Physica. Fizyka dla Każdego .
1. Zrozumieć teorię.
Czyżbyś był zdziwiony, Czytelniku? :) Z własnej praktyki wiem, że wielu ludzi
"przystępuje do rozwiązania zadania" bez zaglądnięcia do zeszytu/książki/Internetu lub
po pobieżnym, szybkim przeczytaniu rozdziału, którego, jak twierdzą, "nie rozumieją".
Przypomnę, że podręcznik (ogólnie; dla nas - fizyki) nie jest romansem czy pozycją literatury
pięknej - czasami trzeba rozdział przeczytać kilkakrotnie, aby dobrze zrozumieć, co jest w nim
zapisane. Znam ludzi, którzy czytając potrzebny rozdział omijają wzory – dlaczego to nie
wiem, może jako zbędne... Wzory, a szczególnie ich wyprowadzenia są pouczające i pokazują
zastosowanie teorii w poszukiwaniu jej przewidywań. Nie myśl, Czytelniku, że próbuję
Ci wmówić uczenie się wzorów na pamięć - chodzi o ich rozumne przeczytanie - a więc
zauważenie, od czego i jak zależy wielkość występująca po lewej stronie znaku równości. Poza
tym zapoznanie się z wyprowadzeniem wzoru pozwoli Ci przywołać go do własnych potrzeb
1
w każdej chwili, kiedy go nie będziesz pamiętać - a o to właśnie chodzi! Oczywiście proste
wzory szybko "wchodzą w krew" przy częstym ich używaniu - odnosi się to również
do stałych fizycznych - ale po co pamiętać np. wzór wyrażający poziomy energetyczne atomu
wodoru w postaci bez stałej Rydberga, kiedy można go sobie w kilku linijkach wyprowadzić,
pamiętając jedynie postulaty Bohra?
Bez zaznajomienia się z teorią oraz jej zrozumienia "rozwiązywanie" zadania będzie
szukaniem wzorów zawierających występujące w treści zadania symbole. Czasami jednak
również warto zabrać się za zadania, aby lepiej zrozumieć poznany materiał i sprawdzić "jak
on pracuje" w praktyce. Jednak na pewno nie jest to dobre wyjście aby zaczynać poznawanie
treści zagadnień od zera.
Chyba najczęściej spotykanym pytaniem wśród ludzi poszukujących pomocy
w rozwiązaniu zadania z fizyki jest „jakich wzorów mam użyć”? Burych! Fizyka ≠ wzory! Jeśli
zainteresowany najpierw zapozna się z teorią i ją zrozumie, nie będziesz zadawał takich
głupich pytań.
2. Przeczytać zadanie ze zrozumieniem.
W szczególności: rozpoznać dział fizyki, w obrębie którego mamy problem
do rozwiązania - przy czym w większości przypadków "lepszych" zadań są to zagadnienia
łączące wiadomości z różnych działów tej nauki, np.
Spoczywający początkowo pyłek o masie m i ładunku q zaczyna się poruszać bez oporów w polu
elektrycznym o natężeniu E. Po jakim czasie uderzy on w okładkę kondensatora,
elektrycznym o natężeniu E. Po jakim czasie uderzy on w okładkę kondensatora,
jeśli dzieli go od niej odległość d?
jeśli dzieli go od niej odległość d?
Mamy tutaj dynamikę, kinematykę i oddziaływania elektryczne. Następnie klasyfikujemy
zjawiska (ruch jednostajnie przyspieszony bez prędkości początkowej, ładunek punktowy
w polu elektrycznym), po czym znając dane (droga pokonana przez ciało, wartość natężenia
pola elektrycznego, masa ciała) przywołujemy tym czy innym sposobem do pamięci
potrzebne wzory (droga w ruchu j. przyspieszonym bez prędkości początkowej – d =0,5 at 2 ;
przyspieszenie z II zasady dynamiki Newtona a = F / m kojarzymy z siłą działającą na proton
w polu elektrycznym o natężeniu o wartości E: F = qE ), wykonujemy przekształcenia
i otrzymujemy wynik.
3. Czy wypisywać dane/szukane?
Szczerze mówiąc jestem temu z jednej strony przeciwny, gdyż wiele osób chcących
"odbębnić" zadanie nie próbując go wcale zrozumieć pomaga sobie w ten sposób - wypisują
z treści zadania wielkości fizyczne za pomocą ich symboli i łatwiej im szukać wzoru, który
zawiera w sobie jak najwięcej z nich. Takie postępowanie z prawidłowym rozwiązywaniem
zadania ma wspólnego tyle co masa neutrina elektronowego ze smakiem kremówki.
Z drugiej strony wypisanie danych (ale z ich wyjaśnieniem) pomoże ujednoznacznić
zapis poprzez nadanie nienazwanym wielkościom symbole oraz będzie przydatnym
szczególnie kiedy danych jest dużo i trzeba sobie pomóc ich zestawieniem aby wiedzieć
dokładniej, ze znajomości czego można korzystać. Oczywiście dotyczy to sytuacji, kiedy
rozwiązujący i tak wie, z jaką sytuacją ma do czynienia i rozumie, które wielkości są ze sobą
powiązane.
Można tutaj polemizować, że takie wypisanie danych i szukanych jest formą
sprawdzenia umiejętności wyszukiwania informacji w tekście - ale przecież zadanie zazwyczaj
2
Spoczywający początkowo pyłek o masie m i ładunku q zaczyna się poruszać bez oporów w polu
składa się z samych danych, choć czasem podanych w nieco ciekawszej formie, a rozwiązanie
zadania i bez wypisania słupka danych tejże umiejętności wymaga.
Jeżeli Twój nauczyciel/autor egzaminu wymaga od Ciebie wypisania danych – czyń
to, lecz pamiętaj, że w pierwszej kolejności masz zrozumieć sytuację opisaną w zadaniu, nie
szukać wzorów pasujących do danych. Jeśli zrozumiesz problem fizyczny, bez trudu znajdziesz
potrzebne wzory łączące ze sobą dane.
4. Wykonanie rysunku.
Tu wiele pisać nie trzeba - są zadania, gdzie rysunek jest zbędny; są takie, gdzie bez
niego nie da się rozwiązać zadania. Jeśli np. występują wektory, których orientacja jest ważna
czy chociażby równia pochyła, na której należy rozłożyć siły - potrzebny jest rysunek. Nie
w skali, lecz wykonany tak, aby najważniejsze elementy były dobrze widoczne i oznaczone.
5. Przekształcenia na wzorach.
W szkole podstawowej/gimnazjum zapewne nauczono Cię wykonywać obliczenia
sukcesywnie, po każdym przekształceniu, jak np. w tym zadaniu:
Na bryłkę objętości V=20 cm
cm 3 wykonaną z żelaza o gęstości d=7,8
wykonaną z żelaza o gęstości d=7,8 g / cm
cm 3 i poruszającą się
i poruszającą się
) działa stała siła oporu o wartości F=0,3 N .
Jaką odległość przebędzie bryłka do zatrzymania się?
Jaką odległość przebędzie bryłka do zatrzymania się?
Liczenie „krok po kroku”:
masa bryłki m =20cm 3 ⋅7,8g/cm 3 =156g=0,156kg ;
przyspieszenie bryłki a = 0,3 N
0,156 kg =1,9m/s 2 ;
1,9 m/s 2 =0,53s ;
droga przebyta przez bryłkę s = vt −0,5 at 2 =1m/s⋅0,53s−0,5⋅1,9m/s 2 ⋅0,53s 2 =0,27m .
a = 1m/s
Tak rozwiązane zadanie, nie dość, że zawierające dużo rachunków jest na dodatek
"jednorazowe". Żeby rozwiązać podobne zadanie sformułowane dla takiej samej bryłki
wykonanej z aluminium (2,7 g/cm 3 ) całą procedurę trzeba przeprowadzić od nowa.
Na dodatek nie widać jasno zależności wyniku końcowego od wszystkich danych
początkowych.
Rozwiążmy to zadanie „na symbolach”:
masa klocka: m = Vd;
jego przyspieszenie: a = F / m = F / Vd;
czas ruchu klocka: t = v / a;
droga przebyta do zatrzymania się klocka: s= vt -0,5 at 2 = v 2 / a -0,5 a ( v 2 / a 2 )=0,5 v 2 / a = v 2 Vd /2 F .
Teraz podstawiamy dopiero dane - a wzór mamy uniwersalny względem zmiany
wartości danych początkowych. Dokonując tylko jednego rachunku możemy obliczyć drogę
hamowania dla innej prędkości początkowej; na dodatek możemy stwierdzić ogólne
zależności - np. że z dwukrotnym zwiększeniem prędkości początkowej wiąże się czterokrotny
wzrost długości drogi hamowania; uzyskujemy więc stosowny pogląd na dane zagadnienie,
co ułatwi nam dyskusję otrzymanego wyniku.
Dodatkową zaletą używania symboli zamiast liczb jest skrócenie zapisu, wydłużenie
3
Na bryłkę objętości V=20
po stole (początkowa wartość prędkości v=1
po stole (początkowa wartość prędkości v=1 m / s ) działa stała siła oporu o wartości F=0,3
czas ruchu bryłki: t = v
171376661.001.png
pracy długopisu i zmniejszenie ilości zużytego papieru. Może to się wydawać nawet śmieszne
- ale co najwyżej w przypadku długopisu. Zbyt rozwleczone rachunki na wielu kartkach mogą
prowadzić do częstszego popełniania błędów przy przekopywaniu się przez kolejne strony
zapisane równaniami i częstym przenoszeniu wzorów na kolejne strony.
Podsumowując: operuj symbolami wielkości fizycznych a nie ich wartościami .
6. Komentarze.
Prawie zawsze widuję rozwiązania, które składają się z kilku następujących po sobie
linijek równań. Takie "rozumowania" wydają się być eleganckimi - ale czy na pewno takimi są?
Nie zawsze brak komentarzy słownych świadczy o tym, że rozwiązujący nie zna
założeń, z jakich korzysta - ale przecież jeśli ich nie wypisze, to sprawdzający może przyjąć
taką wersję.
Oblicz promień orbity Ziemi krążcej wokół Gwiazdy Dziennej, znając okres obiegu i masę
Zielonej Planety oraz masę Słońca.
Zielonej Planety oraz masę Słońca.
T .
Oczywiście jest on poprawny i przydatny w rozwiązaniu tego zadania (po rozszyfrowaniu
znaczenia symboli), lecz bez komentarza nic nie znaczy. Dlaczego? Pytając bodaj 9 na 10
uczniów zapisujących to pierwsze równanie o jego sens, dowiaduję się, że „ siła grawitacji
równoważy siłę odśrodkową ”. Rzadko się widuje większy nonsens! Jeśli siła grawitacji miałaby
być równoważona przez jakąś siłę odśrodkową, mielibyśmy sytuację znaną z I zasady
dynamiki Newtona – brak wypadkowej siły, więc ruch jednostajny po prostej względem
pewnego inercjalnego układu odniesienia. To jakim cudem liczymy z tego okres, skoro nie ma
orbity a jest prosta?
Niewątpliwie jest ruch po okręgu, a skoro jest, to musi istnieć pewna siła dośrodkowa
wywołująca ten ruch. Co nią może być? Jedyna siła tu występująca – grawitacyjna! A więc
wystarczy prosty komentarz, aby pokazać, że się sprawę rozumie (o ile się ją rzeczywiście
rozumie): „siłą dośrodkową jest siła grawitacji pochodząca od Słońca a działająca na Ziemię”.
r 2 = mv 2
r , v = 2 r
Na jaką wysokość wzniesie się piłka do tenisa wyrzucona pionowo w górę z prędkością
początkową o wartości 3 m/s?
początkową o wartości 3 m/s?
Najczęstsze rozwiązanie zadania tego typu: " mv 2 /2= m g h ; h = v 2 /2g".
Porównajmy to z takim rozwiązaniem: " Pomijając opory ruchu związane z ruchem względem
powietrza otaczającego piłkę możemy zastosować zasadę zachowania energii mechanicznej,
gdyż jedyną siłą działającą na piłkę po jej wyrzuceniu jest siła grawitacji, a pole grawitacyjne
jest potencjalne (zachowawcze). Obierając za poziom zerowej energii potencjalnej wysokość,
z jakiej wyrzucona została piłka mogę napisać zasadę zachowania energii mechanicznej
następująco: mv 2 /2=m g h, gdzie m oznacza masę piłki, v - wartość jej prędkości początkowej zaś
h - wysokość, na jaką wzniesie się piłka, liczona względem punktu jej wyrzucenia ." Tak naprawdę
to należałoby jeszcze bardziej rozbudować to rozumowanie, ale już nie będę rozwlekał
zanadto tego poradnika, bo miejsca musi wystarczyć na kolejne przykłady ;) Oczywiście
można się kłócić, po co tracić tyle czasu na egzaminie/sprawdzianie na tak "oczywiste" rzeczy;
jednak czy naprawdę, Czytelniku, byłeś świadom wszystkich wypisanych przeze mnie
założeń? Czy może jednak schematyczność wzięła górę? Tak naprawdę chodzi mi bardziej o to,
aby być po prostu śwadomym czynionych założeń – w rozwiązaniu zaś pasuje je umieścić,
chociażby w skrótowych informacjach, nie w formie wypracowania jak wyżej.
Komentarze mogą być więc bardziej skrótowe , a na własny użytek, tj.
4
Oblicz promień orbity Ziemi krążcej wokół Gwiazdy Dziennej, znając okres obiegu i masę
W rozwiązaniu najczęściej pojawia się układ równań: G Mm
Na jaką wysokość wzniesie się piłka do tenisa wyrzucona pionowo w górę z prędkością
171376661.002.png
rozwiązywania zadań ze zbioru w większości zbędne, o ile będziesz świadom czynionych
założeń - czyli jeśli pojawią się w Twojej głowie :) Niewątpliwym jednak jest, że naprawdę
eleganckie rozwiązanie powinno jednoznacznie wskazywać poczynione założenia, aby
czytający nie musiał się ich domyślać.
Odpowiadając przy tablicy powinieneś wszystkie takie założenia wymienić ustnie ,
zaś na tablicy notować same wzory i przekształcenia oraz – rzecz jasna – ewentualne rysunki.
7. Wzór końcowy - więcej niż tylko litery.
O zaletach prowadzenia przekształceń na symbolach pisałem już w punkcie 5.;
to, co odnosi się do wzoru końcowego powtórzę: łatwo w nim zmienić początkowe dane i bez
zbędnych przeliczeń uzyskać dla nich wynik oraz szybko można się zorientować, czy i jak
wynik zależy od poszczególnych danych. To nie wszystko. Mając już gotowy wzór końcowy
możemy sprawdzić, czy nie popełniliśmy przy przekształceniach jakiegoś błędu – korzystając
z analizy wymiarowej, a więc operacji na jednostkach wielkości występujących we wzorze
końcowym. Jeśli gdzieś w nim dodajemy masę do siły - coś jest nie tak. Jeśli jednostką czasu
przez nas wyznaczonego będzie kg·s 2 /m 3 to znaczy, że na pewno gdzieś się pomyliliśmy.
Czasami trafią nam się zadania, gdzie w ogóle nie będzie podanych danych liczbowych,
lecz wielkości, jakimi możemy się posłużyć w rozwiązaniu - wtedy i tak musimy korzystać
z symboli, a odpowiedzią jest wzór końcowy, nie raz pozostawiony do skomentowania, choćby
najprostszego. Jeśli obliczymy prędkość "zajączka" świetlnego puszczanego z latarki,
obracanej z prędkością kątową omega, na okrągłej, otaczającej latarkę ścianie odległej od niej
o r , uzyskamy wynik v = ωr . Co jeśli ω =2π/ T =2π/1 s=6,28/s a r =25 000 km? v =157 000 km/s;
a co jeśli zwiększymy odległość dwukrotnie? Jaką wartość przewiduje nasz wzór? Czy jest
to wartość poprawna - czy nasz wzór jest dobry? Dla zainteresowanych odpowiedź na końcu
artykułu.
Podsumowując: zawsze rzuć sprawdzającym okiem na jednostkę otrzymanego
wyniku .
8. Podstawianie danych – zaokrąglenia i notacja liczb.
Obliczmy siłę oddziaływania grawitacyjnego między dwoma neutronami znajdującymi się
w odległości r=1,00 nm od siebie.
w odległości r=1,00 nm od siebie.
Korzystamy wprost ze wzoru na siłę przyciągania grawitacyjnego, przy czym m to masa
neutronu:
r 2 =6,6⋅10 −11 Nm 2
kg 2 1,6⋅10 −27 kg 2
1,00⋅10 −9 m 2 =16,9⋅10 −47 N
W odpowiedziach znajdujemy wynik F 0 =18,7∙10 -47 N . Coś jest nie tak. Możesz sprawdzić,
Czytelniku, że podałem tak stałą grawitacyjną jak i masę neutronu źle zaokrąglone - a ściślej
mówiąc, po prostu ucięte po drugiej cyfrze. Poprawniej byłoby przyjąć G=6,7∙10 -11 Nm 2 /kg 2
oraz m =1,7∙10 -27 kg. Wtedy otrzymamy wynik F 1 =19,4∙10 -47 N . Dalej jest niedobrze - dlaczego?
Ponieważ pobraliśmy stałe ze zbyt małą liczbą cyfr znaczącyc h 1 - zauważ, że dana początkowa
1,00 jest podana z dokładnością do 3 cyfr znaczących, ja pobrałem stałe z dokładnością
1 Cyfry znaczące w zapisie dziesiętynym danej liczby są to wszystkie jej cyfry począwszy od pierwszej niezerowej.
Liczba 0,00123 ma 3 cyfry znaczące (podkreślone). Liczba 12,05200 ma wszystkie cyfry znaczące.
5
Obliczmy siłę oddziaływania grawitacyjnego między dwoma neutronami znajdującymi się
F = G m 2
171376661.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin