Plan pracy luty ANIA.doc

(124 KB) Pobierz
Plan pracy

Plan pracy

dydaktyczno- wychowawczej

na miesiąc

 

luty

 

 

dla grupy „O”

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała: Anna Chorzępa

 

 

 

 

 

 

Mieszkańcy Dalekiej Północy

 

 

Zadania:

 

 

              Interesowanie się życiem ludzi na ziemi, poznanie ich zwyczajów, sposobu odżywiania się, ubierania. Pojmowanie różnic występujących miedzy ludźmi na świecie, kolor skóry, zwyczaje, kultura, język.

Ob. I, zag. 5, poz. 4, pkt. 1, 2.

  Wykonywanie prac różnymi technikami plastycznymi. Wykorzystanie metody „dobrego startu”.

       Ob. IV, zag. 3, poz. 4, pkt.1, 4.

              Wydobywanie dźwięków z przedmiotów codziennego użytku: klocki, folia, pudełka.

       Ob. IX, zag. 2, poz. 3, pkt. 3.

              Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów o zasięgu ogólnopolskim takich jak np.: Tłusty czwartek.

                    Poznanie liter drukowanych i pisanych, małych i wielkich: S, s. Określanie  miejsca

litery „s” w wyrazie.

Ob.VI, zag. 4, poz. 4, pkt.13, 17.

 

 

 

Sytuacje edukacyjne- formy i metody

Zabawy i ćwiczenia kompensacyjno- stymulacyjne

1.    Rozmowa z dziećmi na temat życia ludzi z dalekiej północy na podstawie fragmentów opowiadania pt.; „Anaruk chłopiec z Grenlandii”- A. i Cz. Centkiewiczów.

- poznaje warunki życia, sposoby odżywiania się i ubierania oraz zwyczaje ludzi północy, ich zajęcia,

- potrafi pokazać na globusie miejsce życia Eskimosów

 

2 . „Kanapki dla Eskimosa”,- rozmowa na temat ulubionych potraw Eskimosów, Wprowadzenie litery S, s, na wyrazie podstawowym ser,

- swobodnie wypowiada się na temat własnych ulubionych potraw,

- dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów z literą s,

- pisze po śladzie literę S, s,

- układa przepis na kanapki, za pomocą wyrazów i rysunków,

 

3. Rozmowa z dziećmi o życiu zwierząt na Dalekiej Północy na podstawie fragmentu utworu A., Cz. Centkiewiczów pt.: „Zaczarowana zagroda”,

- opowiada treść i wyodrębnia elementy akcji,

- zna, rozpoznaje, nazywa zwierzęta i wie w jakich warunkach żyją na Dalekiej Północy

 

4. Inscenizacja wiersza pt.: „Eskimosek”,

- przyswaja treść wiersza z podziałem na role, współdziała w zespole „małych aktorów”

- wierzy we własne możliwości twórcze, rozumie wieź emocjonalną rodziny mama, tata, ja.

 

1. Zabawa dydaktyczna „ Wyprawa Eskimosów”,

- posługuje się liczebnikami porządkowymi w zakresie liczby 8, w związku z konkretna sytuacją.

 

2. Zabawa dydaktyczna „ Osada Eskimosów”

- klasyfikuje przedmioty wg przeznaczenia w zakresie 8,

- przelicza, przyporządkowuje znak graficzny liczby, porównuje,

- wie co jest częścią wspólną zbiorów,

1.Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenki pt.: „Mój dziadek”

- zna słowa i melodię śpiewanej piosenki

- odgaduje zagadki słuchowe i melodyczne

- śpiewa w duecie wybraną piosenkę.

 

2. Słuchanie piosenki pt.: „Eskimosek”

- rozumie treść piosenki i określa jej charakter i budowę,

- ilustruje ruchem treść piosenki,

 

3. Zabawa taneczna przy muzyce z płyty Pedagogika zabawy KLANZA (zb. włas.)

- pamięta figury tańca

- utrzymuje prawidłowy rytm i dynamikę tańca.

-dobiera niekonwencjonalne instrumenty (klocki, folia, pudełka) i odtwarza rytm słyszanej melodii

 

1.Malowanie białą farbą i pastelami na temat „Krajobraz polarny”

- potrafi zaplanować całość pracy,

- odpowiednio łączy kolory i techniki,

 

2. Wykonanie pracy przestrzennej z nieużytków „ Igloo dla Eskimosa”.

- poszerza własne doświadczenia w tworzeniu kompozycji przestrzennych

- skleja pudełka w określony kształt,

 

1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą opowieści ruchowej pt. „zabawy na śniegu”, z wykorzystaniem gazet, kocy.

-wykazuje kreatywność ruchową

-bezpiecznie pokonuje przeszkody

-ćwiczenie mięśni nóg przy odpychaniu się na kocu w przód i w tył

 

2. Zestaw ćwiczeń na świeżym powietrzu metodą zabawowo-zadaniową

- reaguje na polecenia i sygnały

- prawidłowo wykonuje rzut do celu kulą śnieżną,

- wie jak bezpiecznie zjeżdżać na sankach,

 

Zestaw ćwiczeń porannych nr 18-19 wg K. Wlaźnik,

Zabawy ruchowe:

-          Zaprzęgi Eskimosów- bieżna

-          Foki – z el. pełzania,

-          Niedźwiedzie polarne - czworakowanie

·         Oglądanie wyeksponowanych w kąciku książki przyniesionych bajek i czasopism przedstawiających życie ludzi i zwierząt na północy – ogląda ilustracje i potrafi wypowiadać się na ich temat, pogłębia własne wiadomości,

·         Słuchanie wiersza pt. „Luty ”- zna pory roku, nazwę miesiąca i rozumie przepowiednie związane z warunkami pogodowymi,

·         Zabawa z globusem- znają globus, jego przeznaczenie, poznają miejsca krain polarnych- bieguny, dowiaduje się o zasadniczych różnicach klimatycznych, zwierzętach, zaznacza miejsca zamieszkałe przez Eskimosów.

·         Zabawy pantomimiczne – naśladuje ruchy zwierząt

·         Zabawa ortofoniczna „ Jak Eskimosi chronią się przed zimnem?”, na podstawie wiersza M. Konopnickiej „Zmarzlak”

·         Zabawa dydaktyczna „ Gdzie jest Eskimos” – potrafi rozróżniać, porównywać i nazywać położenie przedmiotów w przestrzeni w odniesieniu do siebie.

·         Zabawy i ćw. graficzne – praca z książką „Wesoła szkoła sześciolatka”,

-          obrysowywanie i kolorowanie sylwet zwierząt,

-          pisanie po śladzie i w liniaturze poznanych liter,

-          kreślenie po śladzie, w kierunkach pionowym i poziomym cyfry 8

-          ozdabianie wzorami literopodobnymi ubrania Eskimosa,

-          kreślenie linii łukowatych i pętli,

·         Gra tematyczna „ Wyścig do bieguna”- pokonuje napotkane przeszkody, wspólnie ustalają trasę wyścigu,

·         Zabawy i ćw. przygotowujące do nauki czytania, - czyta tekst wyrazowo- obrazkowy, rozwiązuje i odczytuje rebusy, układa zdania z rozsypanki wyrazowo-sylabowej,przyporządkowuje wyrazy do obrazka, uzupełnia wyrazy z brakującymi literami.

·         Zabawa dydaktyczna „ Liczymy niedźwiadki” – dodaje i odejmuje w zakresie 8, układa i rozwiązuje proste zadania matematyczne

·         Zabawa tematyczna „ Budujemy wioskę Anaruka” – wykorzystuje klocki różnego rodzaju, przenosi zdobyte wiadomości, ćwiczenie własnej  wyobraźni przestrzennej

·         Zabawa dydaktyczna „ Co mi jest potrzebne?” – rozpoznaje po ruchach wykonywane czynności, nazywa przedmioty potrzebne do ich wykonania,

·         Praca z komputerem na programie:        „ Idę do szkoły”, praca w programie power point- rysowanie Eskimosa,

 

·         Spotkanie z literaturą- słuchanie bajki

czytanej przez członka rodziny dzieci

pt: „...........................................................................”

- zapoznanie z treścią bajki i jej bohaterami,

- poznaje autora utworu

- potrafi wyodrębnić główną postać ,

- potrafi określić charakter utworu – smutny, wesoły,

- wypowiada się na temat utworu, akcji

·         Zabawa badawcza ze śniegiem

-          określa właściwości fizyczne śniegu w zależności od temperatury otoczenia

-          wie że śnieg jest brudny

·         Zabawy i ćwiczenia muzyczne

-          reaguje ruchem na różnorodne sygnały

-          słuchanie muzyki relaksacyjnej,

-          zabawa rytmiczna- potrafi w powietrzu i po śladzie rytmicznie odtwarzać znaki graficzne wg metody „Dobrego startu”,

·         Spacer alejkami osiedla – obserwowanie drzew i krzewów w zimowej szacie, określa warunki pogodowe,

·         Rozmowa z dziećmi na temat zwyczajów ludowych i obrzędów związanych z Ostatkami i Tłustym czwartkiem, - wiedzą ża ostatki to ostatnie dni karnawału i zaczyna się okres postu tj. czas oczekiwania na święta Wielkanocne, wiedzą że tłusty czwartek związany jest z wypiekiem i spożyciem pączków i faworek

Bajki moich rodziców

 

 

 

 

Zadania

 

              Odbieranie, rozumienie, wyrażanie treści przekazywanych przez niewerbalne środki wyrazu – ruch, gest, mimika

Ob.V.zag.1poz.IV,pkt.1

 

     Układanie obrazków według kolejności zdarzeń, co było najpierw, co   potem

     Ob.V.zag.5.poz.III,pkt.9-10

                   Zabawy manipulacyjne przygotowujące rękę do nauki pisania            Ob.VI.zag.3.pozIII,pkt.4

                   Poznawanie różnorodnych utworów o wartościach wychowawczych, poznawczych i kształcących

     Ob.V.zag.4.poz.III.pkt.2

 

    

 

Sytuacje edukacyjne- formy i metody

Zabawy i ćwiczenia kompensacyjno- stymulacyjne

1. Rozmowa kierowana przy tablicy na temat „Sylwetka Marii Konopnickiej”

-bogacą słownictwo ze środowiska literackiego i społecznego

-poznają warunki życia, ubiór, sprzęt, zwyczaje, zabawy z odległych lat

-rozwijają zainteresowania literaturą dla dzieci

 

2. Słuchanie bajki muzycznej pt.

„O krasnoludkach i o sierotce Marysi”

-wdrażanie do słuchania dłuższych opowiadań

-wymieniają bohaterów oraz oceniają ich postępowanie

-ćwiczą pamięć i uwagę przy rozwiązywaniu zagadek

 

3. Wyjście do biblioteki miejskiej

-spotkanie z bibliotekarką

-przybliżenie wierszy i opowiadań M. Konopnickiej: „Co słonko widziało?”, „Na jagody” itp

-rozbudzanie zainteresowań czytelniczych

-stosują formy grzecznościowe podczas wypożyczania książek

 

4. Wypowiedzi dzieci na temat krótkich wierszy Marii Konopnickiej „ Stefek Burczymucha”, „ Muchy samochwały”

-oglądają bajki na przeźroczach

-zgadują treść na podstawie ilustracji, rekwizytów

-wyrażają swoje emocje i przeżycia

-oceniają postępowanie bohaterów

 

1. Zabawa dydaktyczna zainspirowana wierszem pt. ”Szkolne przygody Pimpusia Sadełko”

-przeliczają zgromadzone rekwizyty

-posługują się liczebnikami porządkowymi w zakresie 8

-wskazują miejsce w rzędzie, szeregu w zakresie 8

-          piszą cyfry od 1 do 8 ( podpisywanie sytuacji na obrazkach)

 

2. Zabawa dydaktyczna pt. „Czy Sadełko się pomylił?”

-klasyfikowanie przedmiotów wg cech jakościowych /wielkość, kolor, kształt/, oraz wg przeznaczenia

-tworzą zbiory  przedmiotów w zakresie 8, wyodrębniają cześć wspólną zbiorów.

 

1. Słuchanie piosenki pt. „Krasnoludki”

-określają charakter piosenki

-wykazują umiejętność naśladowania , i własnej interpretacji ruchowej,

-rozpoznają efekty akustyczne z otoczenia

 

2. Tworzenie improwizacji rytmicznych na podstawie piosenki „Krasnoludki” za pomocą instrumentów niekonwencjonalnych

-odtwarzają rytm za pomocą ruchu i gestu

-utrwalenie układu rytmicznego

 

1. Projektowanie strony tytułowej do poznanych utworów Marii Konopnickiej

-wykorzystują w malowaniu bogatą gamę kolorów

-zagospodarowują całą powierzchnię kartki

-tworzą tytuł swojej pracy.

2. Praca konstrukcyjno-manipulacyjna pt. „Kukiełki z bajki”

-tworzenie lalek z masy solnej i innych materiałów wtórnych

-wykonują prostą konstrukcję lalki-skrzata z tkaniny , patyków, włóczki

-wykorzystują wytwory w zabawie

- wzbogacają doświadczenia konstrukcyjne.

 

1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych  z maskotkami

-rozwijanie kreatywności ruchowej i umiejętności zabaw z rekwizytem

-reagują na sygnały nauczyciela

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin