Lekcja 32.doc

(52 KB) Pobierz
Lekcja 32:

Lekcja 32:
Sekwencje i serie fotograficzne

 

 

Sekwencje i serie fotograficzne: Zmiany Motywu w Czasie



Fotografia była zawsze uważana za medium dokumentalne, przeznaczone do zapisu wydarzeń. "Fotografia wyraża więcej niż tysiąc słów" - w tym stwierdzeniu jest dużo prawdy. Pojedyncze ujęcie często opowiada całą historię. Co więcej, jeśli połączycie fotografie sytuacji powtarzającej się co pewien czas w serię fotograficzną, możecie stworzyć kompletną dokumentację fotograficzną

Zazwyczaj sam motyw wymusza wybór czasu i przerw pomiędzy poszczególnymi ujęciami. Ogólnie można dokonać następującego podziału.

·         Zmiany, które mogą być dostrzeżone "gołym" okiem (zdjęcia wykonywane przy użyciu statywu, w krótkich odstępach czasu)

·         Serie fotograficzne, które trwają wiele godzin lub dni (zazwyczaj zdjęcia wykonywane przy użyciu statywu z ustawieniem czasowym lub manualnym naświetlaniem)

·         Projekty fotograficzne, które obejmują dłuższy czas, mierzony w miesiącach lub latach (zdjęcia wykonywane przy pomocy statywu lub "z ręki")

Technika

Do powyższych projektów można wykorzystać dowolny sprzęt fotograficzny, analogowy lub cyfrowy. Można jednak wyróżnić trzy techniki fotografowania:

·         Fotografie wykonywane za statywu, ukazujące ten sam kadr w każdym ujęciu. W tym przypadku statyw pozostaje umocowany w jednym miejscu lub jest za każym razem ustawiany w oznaczonym miejscu. Widz może dostrzec bardzo subtelne zmiany w kolejnych ujęciach.

·         Zdjęcia wykonywane w podobnym kadrowaniu i porównywalną długością ogniskowej. W tym przypadku ważne są także zmiany oświetlenia i atmosfery

·         Historie w stylu dokumentalnym zapisywane w różnych miejscach i różnych ustawieniach naświetlania

Wysokiej jakości aparaty lustrzankowe posiadają ustawienia odpowiednie do wykonywania zdjęć w określonych przedziałach czasu. Fotograf wprowadza sekwencje czasowe, a następnie aparat automatycznie wykonuje zdjęcia. Jest to bardzo wygodny sposób. Stabilny statyw jest w tym wypadku koniecznością.

Jeśli chcesz robić zdjęcia obiektu w stosunkowo długich odstępach czasu, powinieneś oznaczyć położenie nóg statywu na ziemi. Zapisz ustawienia aparatu, takie jak długość ogniskowej, ustawienie odległości i przesłony (ważne do osiągnięcia porównywalnej głębi ostrości). Najlepiej stosować samowyzwalacz. Przesłona jest ustalona, a ustawienia migawki wynikają ze zmiennych warunków oświetlenia. Dla odmiany, program automatyczny także pracuje z różnymi czasami naświetlania dla odpowiadających im przesłon.

    

Jaki film?

Przy tym rodzaju fotografii możesz w pełni wykorzystać wszystko, co oferuje Ci chemia fotograficzna. Jeśli najważniejsze są kolory, odpowiednim wyborem jest film kolorowy. Jeśli historia ma być bardziej dokumentalna, spróbuj użyć filmu czarno-białego. Filmy negatywowe oferują zazwyczaj większą tolerancję naświetlania i bardziej efektywnie bilansują kontrast. Powinieneś wziąć to pod uwagę podczas wykonywania zdjęć w niekorzystnych warunkach oświetleniowych. Dotyczy to także zdjęć wykonywanych w pomieszczeniach zamkniętych bez użycia lampy błyskowej, w półmroku i serie zdjęć wykonywanych w godzinach popołudniowych.



Pomysł musi być odpowiedni!

Jeśli wychodzisz z aparatem w poszukiwaniu tematu, powinieneś z góry wiedzieć, mniej więcej, jak ma wyglądać Twoja seria fotograficzna. W przypadku sekwencji czysto dokumentalnych pojedynczych sytuacji, widz oczekuje jak najbardziej realistycznego wyglądu fotografii. Jeśli jednak chcesz zapisać atmosferę oświetlenia i kolorów lub pozwolić na subiektywną interpretację, wtedy możesz eksperymentować. Można wykorzystać filtry do aparatu, następnie dodać efekty w ciemni lub wykorzystać szeroką gamę cyfrowych możliwości edycyjnych na komputerze.

 

  

Temat: Światło
 

 

  

Mali ludzie, wielkie zdjęcia
 

 

  

Dobry pomysł gwarantuje dobry efekt
 

 

  

Zawsze zabieraj aparat, gdy podróżujesz

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin