W drugim kwartale życia dziecko uczy się, że różne przedmioty mają różne kolory, kształty, wielkości, a nawet teksturę. Dziecko ma już dobry wzrok, reaguje na głosy i odwraca się w kierunku rozmówcy. Naśladuje ruchy innych i wydaje wiele różnych dźwięków. Coraz bardziej interesuje się zabawkami. Cieszy się przedmiotami, szczególnie tymi, które wydają różne dźwięki i odgłosy. W czwartym miesiącu dziecko zaczyna stopniowo odkrywać swoje ciało. Widzianą zabawkę próbuje chwycić tak długo, aż mu się uda. Maluch zaczyna mieć kontrolę nad swoim ciałem. W szóstym miesiącu dziecko potrafi przez chwilę samo usiedzieć. Zaczyna też się posługiwać dwiema rączkami jednocześnie. Czas już na zabawy paluszkowe.Pamiętajcie maluch może dość szybko poczuć się zmęczony, jeśli zaczyna marudzić lub odwracać główkę od pokazywanego przedmiotu czy twarzy towarzysza zabaw, to znak, że zabawę należy przerwać lub zakończyć. Wielu rodziców popełnia błąd wymachując nad płaczącym dzieckiem coraz to nową zabawką. Kiedy to maleństwo daje do zrozumienia „już nie chcę dajcie mi spokój teraz chcę się wyciszyć bo się bardzo zmęczyłem". Malutkie dzieci bardzo często ignorują „sklepowe" zabawki stawiając ponad nie rodziców i przedmioty codziennego użytku znajdujące się dookoła. Zdarza się, że dziecko tak jest zafascynowane poznawaniem otaczającego je świata, że nawet przez pierwszy rok swojego życia nie zwraca lub poświęca bardzo mało uwagi wszystkim tym świecącym, grającym i błyszczącym, często dość drogim przedmiotom reklamowanym jako niezwykle niezbędne w rozwoju dziecka. Jeżeli Wasz maluch należ do tej grupy nie przejmujcie się, nie kupujcie coraz to nowych zabawek z nadzieją, że może w końcu ta go zainteresuje. Podążajcie za dzieckiem i cieszcie się macie do czynienia z inteligentną jednostką ciekawą świata. Pamiętajcie, że zabawa garnkami, pokrywkami, szyszkami czy kamyczkami stymuluje rozwój dziecka i dostarcza znacznie bogatszych doznań.
Jedzie rowerek na spacerek
Możesz delikatnie zginać na przemian nóżki dziecka udając jazdę na rowerku.
Mów do mnie
Mów do niego tak często jak często jest to możliwe. Informuj co robisz, np. zmieniając pieluchę mów: "teraz zmienię Ci pieluszkę", "do góry" gdy go podnosisz. Zobaczysz, że Twój Maluch zacznie reagować na Twoje sygnały: gdy przed podniesieniem go powiesz "do góry" i wyciągniesz do Malucha ręce i on zacznie wyciągać rączki do Ciebie
Magiczne butelki
Przygotuj kilka małych przezroczystych plastikowych butelek. Napełnij je różnymi przedmiotami i mocno zakręć - np.: ziarnami kawy, kaszy, ryżu, fasoli, kamykami, kolorowymi koralikami, monetami, cukrem, płatkami owsianymi lub kukurydzianymi, piaskiem, zabarwioną wodą. Pokaż dziecku, jak potrząsać pojemnikiem i że zawartość butelek może się przesuwać się raz szybko, raz wolno i jak się przelewa woda. Pamiętaj, że takimi zabawkami nie może bawić się, gdy Ciebie przy nim nie ma.
Idzie misio Pysio
Kiedy maluch leży, zbliżaj powoli misia, mówiąc tajemniczo "Idzie, idzie misio Pysio do ..( imię dziecka) zaraz zrobi cmok" - w tym momencie dotknij malucha pyszczkiem misia, a potem pozwól mu go złapać.
Złap mnie
Kładź grzechotki i inne łatwe do uchwycenia zabawki przed leżącym na brzuszku maluchem, zachęcając go do chwytania.
Samochodem w siną dal
Weź dziecko na kolana i zmień się w terenowy samochód, przedzierający się przez bezdroża. Informuj o stanie nawierzchni, np.: "piachy" (kołysz go łagodnie), "kamienie" (lekkie podskoki), "rów!" (gwałtowny, choć w pełni kontrolowany podskok z ewentualnym uniesieniem na rękach).
Falowanie
Weź dziecko na ręce, delikatnie opuszczaj w dół i unoś do góry.
Jedzie, jedzie pan
Posadź dziecko na kolanach i chwyć je pod paszkami. „Podskakuj" lekko kolanami w górę i w dół, recytując ten znany wierszyk: Jedzie, jedzie pan pan Na koniku sam, sam Za nim sługa ze śniadaniemPatataj, patataj, patataj".
Jestem sobie samolocik
Usiądź na podłodze, podeprzyj dziecko, chwytając je pod paszkami. Powiedz, że za chwilę poleci samolotem. Głośno odliczaj: „Raz, dwa, trzy" i na trzy zacznij unosić je do góry na wyprostowanych rękach, a sama kładź się na plecach.
Tańcowały dwa Michały
Chwyć dziecko pod ramionkami i przytrzymuj lekko, tak by mogło „tańczyć" w rytm wypowiadanego przez Ciebie wierszyka:Tańcowały dwa MichałyJeden duży drugi małyJak ten duży zaczął krążyćTo ten mały nie mógł zdążyć.
Ważyła sroczka kaszkę
Weź w swoją dłoń rączkę dziecka, drugą ręką po kolei delikatnie zaginaj paluszki dziecka do środka, mówiąc przy tym wierszyk: Sroczka kaszkę warzyła (w rączce malucha mieszaj jak w miseczce). Dzieci swoje karmiła. Temu dała - na łyżeczce (zaginasz pierwszy paluszek). Temu dała - na miseczce (drugi plauszek). Temu dała - na spodeczku (trzeci). Temu dała w garnuszeczku (czwarty). A dla tego (dochodzisz do kciuka)? Nic nie miała! I frrr!!! Po więcej poleciała (naśladuj rękami ruch skrzydeł ptaka).
Kosi, kosi łapki
Baw się rączkami dziecka (lub jego nóżkami), klaszcząc nimi i powtarzając wierszyk: Kosi kosi łapki Pojedziem do babki, Babka da nam mleczkaA dziadek cukiereczka.
Poznawanie przez oglądanie i dotykanie
Wybierz różne przedmioty - szyszkę, kamyk, plastikowy talerzyk, jabłko itp. Weź jeden z nich do ręki i powiedz dziecku jak się nazywa, do czego służy, z czego jest zrobiony itp. Następnie podaj przedmiot dziecku, aby samo mogło go obejrzeć, powtórz nazwę przedmiotu i jego zastosowanie, kiedy trzyma go w rączkach. Zrób to samo z pozostałymi przedmiotami.
Z rączki do rączki
Przygotuje małe przedmioty i pokaż dziecku ze można je przekładać z raczki do rączki. Zachęcaj malca by trenował tą umiejętność.
Zabawa w odkładanie
Posadź dziecko na kolanach na stole połóż kilka małych przedmiotów lub chrupki, zachęcaj by po nie sięgał i odkładał z powrotem na stół.
Podciąganie
W szóstym miesiącu możesz trenować z dzieckiem podciąganie do siadu. Połóż dziecko na plecach na łóżku bądź na miękkim kocyku. Złap je za rączki i stopniowo podciągaj do pozycji siedzącej. Jeżeli samo jeszcze nie utrzymuje pozycji siedzącej po chwili opuszczając ręce wróć do pozycji wyjściowej.
W górę i w dół
Połóż się na łóżku. Maluszka umieść na swoim brzuchu. Złap go mocno pod paszkami i podnieś do góry. Po chwili opuść i przytul. Uśmiecha się? Za kilka sekund znów możesz podnieść go do góry, troszkę pokręcić na boki. I z powrotem wziąć na dół.
Wielkie „fru"
Połóż malucha brzuchem na swoim przedramieniu, tak by twoja dłoń znalazła się pod jego klatką piersiową. Drugie przedramię połóż pod główką szkraba. W takiej „kołysce" dzidziuś leży w miarę stabilnie i czuje się pewnie. Ty zaś upewnij się, że wokół siebie masz sporo wolnej przestrzeni. Teraz możesz naśladować ruch samolotowych akrobacji. Możesz też pokręcić się wokół własnej osi. Byle tylko niezbyt szybko.
Kto to?
Stańcie przed dużym lustrem. „A kto to jest?" - zapytaj malca i wskaż na odbicie w lustrze. Po chwili stań obok, tak by postaci z lustra zniknęły. Możesz to powtarzać tak długo, aż malcowi się znudzi. Twój szkrab po jakimś czasie nauczy się rozpoznawać swoich nowych znajomych z drugiej strony lustra.
Zatańczymy?
Nastaw (oby nie za głośno) swoją ulubioną, w miarę rytmiczną piosenkę. Weź szkraba na ręce. Oprzyj go sobie na biodrze, podtrzymując jedną ręką. Drugą złap za rączkę, tak jak trzyma się partnerkę w tańcu. I ruszaj powolutku, ale w rytm muzyki. Nie szalej, raczej delikatnie podryguj.
Hop! Bach!
Posadź malca naprzeciwko siebie (lub połóż w leżaczku, jeśli jeszcze nie siedzi). Na głowie postaw sobie lekki klocek, mówiąc przy tym „hop!". Pokaż maleństwu, że masz coś na głowie. Odczekaj chwilę, przechyl głowę tak, by klocek spadł, najlepiej prosto w twoje dłonie. Wtedy powiedz „bach!".
Czy leci z nami pilot?
Nadmuchaj dużą plażową piłkę połóż na niej dziecko, oczywiście cały czas trzymaj malucha i delikatnie poruszaj nim. Pomysły na zabawy pochodzą z własnych doświadczeń, a inspiracji dostarczyli zaprzyjaźnieni rodzice innych dzieci, oraz książki „Maluch bawi się i uczy" Peny Warner, Zabawy Fundamentalne, „Gry i zabawy z niemowlakami" Jackie Silberg.Autor: Sylwia P.
veronaa