PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
w grupie dzieci 4-5-letnich
Wielokierunkowa aktywność dzieci – miesiąc wrzesień
Tydzień pierwszy
Integralny ośrodek tematyczny: Witamy w przedszkolu
Treści programowe:
− Podawanie informacji o sobie:
• podawanie imienia, nazwiska, adresu.
− Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych:
• zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni,
• zakładanie ubrań, butów,
• korzystanie z toalety.
− Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie:
• poznanie imion i nazwisk dzieci z grupy,
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
− Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji:
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.
Dzień tygodnia,
temat dnia
Aktywność i działalność dziecka
Cele główne:
3. Witamy w przedszkolu
· Zabawa integrująca grupę „Do swojego koloru”.
· Tworzenie „Drzewa naszej grupy”.
· Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej – do grupy.
4. Uczymy się, jak bawić się razem
· Zwiedzanie przedszkola.
· „Kontrakt naszej grupy”-wspólne ustalanie zasad postępowania.
· Poznanie pomieszczeń przedszkola
· Przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej.
5. Przedszkolaki z jednej paki.
· Słuchanie wiersza D. Kręcisz Idzie Janek do przedszkola.
· Ćwiczenia graficzne – kolorowanie rysunku swojego znaczka.
· Utożsamianie się z grupą
· Poznanie swojego znaczka rozpoznawczego
1. Jaki jestem
· Poznanie siebie „To ja”.
· Rysowanie swojej postaci.
· Podawanie informacji o sobie:
- podawanie imienia, nazwiska, adresu,
− samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych
2. Wspólne zabawy
· Zabawa na dobry początek dnia, drama „Pan Kciuk”
· Odgrywanie ról w zabawach parateatralnych.
3. Tworzymy bukiety.
· Zabawy przy piosence „Kolorowe kredki” – śpiewanie.
· Ćwiczenia plastyczne „Kwiaty w wazonie”-wycinanie, naklejanie, segregacja do odpowiednich wazonów.
· Rozwijanie słuchu muzycznego u dzieci
· Klasyfikowanie przedmiotów wedługkolorów.
4.
· Słuchanie opowiadania D.Niedoli „Kolorowe przedszkole-bajka nie tylko dla dzieci”.
· Wycinanie obrysowanych konturów dłoni.
· Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji: dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.
· Doskonalenie sprawności manualnej rąk.
5. Bawimy się wspólnie.
· Słuchanie opowiadania G. Szadkowskiej W ogrodzie Króla Słońca.
· Praca plastyczna „Tworzymy własny ogród”
· Uważne słuchanie opowiadania wypowiadanie się na jego temat
· Rozwijanie kreatywności
Gry i zabawy ruchowe:
Zabawa ruchowo-naśladowcza „Rób tak, jak ja”.
Zabawa bieżna „Dzieci i pszczoły”.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wiatr i liście”.
Zabawa ruchowo naśladowcza „Skacz tak, jak, ja”.
Zabawa ruchowo-naśladowcza „Różne pojazdy”.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”
Zabawa ruchowa „Pracujemy”.
Opowieść ruchowa przy muzyce „Podróż statkiem na wyspę skarbów”.
Opowieść ruchowa „Trudna wędrówka”.
Zestaw zabaw ruchowych nr III (wg. Wlaźnik).
Zabawy ruchowe i swobodne w ogrodzie przedszkolnym.
Spacery do lasu.
Tydzień drugi
Integralny ośrodek tematyczny: Czym pojechaliśmy na wakacje?
– Poznanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego;
• zapoznanie ze znaczeniem pasów,
sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych,
• zaznajomienie z zasadami ruchu
drogowego z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury, wycieczek.
1. Poznajemy pojazdy.
• Zabawa dydaktyczna Czym pojechaliśmy na wakacje?
· Układanie sylwet wybranych pojazdów z klocków w kształcie figur geometrycznych.
• Poznanie różnych środków lokomocji
· Wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez zabawy konstrukcyjne.
2. Wyspa skarbów.
• Opowieść ruchowa Podróż statkiem na wyspę skarbów.
· Zabawa twórcza „Budujemy tratwę”.
• Rozwijanie aktywności twórczej
· Budzenie zainteresowań technicznych dzieci.
3. Liczymy wakacyjne skarby.
• Zabawa dydaktyczna Skarby do worka.
• Rozpoznawanie różnic ilościowych w zbiorze.
4. Cztery koła.
· Zabawy przy piosence „Cztery koła”
· „Kolorowy samochód” – wypełnianie rysunku kawałkami kolorowego papieru.
· Umuzykalnianie dzieci.
· Rozwijanie inwencji twórczej i estetyki pracy.
5. Światła sygnalizatora
· Zapoznanie z zasadami bezpiecznego przechodzenia przez ulicę-inscenizacja D.Gellner. „Światła sygnalizatora”
· Spacery po osiedlu-oglądanie ruchu ulicznego i sygnalizatora świetlnego.
· Zapoznanie z zasadami bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię.
Tydzień trzeci
Integralny ośrodek tematyczny: Nadeszła jesień
...
beata2702