PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
w grupie dzieci 4-5-letnich
Wielokierunkowa aktywność dzieci – miesiąc marzec
Tydzień pierwszy
Integralny ośrodek tematyczny: Poznajemy zawody
Treści programowe:
Nasza miejscowość, nasz region:
· poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola;
· poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia,
· nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór.
Dzień tygodnia,
temat dnia
Aktywność i działalność dziecka
Cele główne:
1. W sklepie
· Rozmowa przy obrazkach przedstawiających różne sklepy.
· Wycieczka do sklepu – zakup produktów potrzebnych do przygotowania sałatki.
· Zwrócenie uwagi na rodzaje sklepów i ich asortyment.
· Zwrócenie uwagi na właściwe zachowanie się w miejscach publicznych.
2. Jak pracuje kucharka?
· Zabawa dydaktyczna „Co potrzebne jest w pracy kucharce?”
· Wykonanie sałatki jarzynowej.
· Poznanie pracy kucharki.
· Stosowanie się do poleceń nauczyciela oraz zachowanie bezpieczeństwa podczas przygotowania sałatki.
3. Chory synek
· Teatrzyk sylwet inspirowany utworem W.Badalskiej „Chory synek”.
· Zabawa tematyczna „Chory synek”.
· Poznanie pracy lekarza i pielęgniarki.
· Zwrócenie uwagi na konieczność udzielania pomocy choremu.
4. Bukiet dla pań
· Bukiety dla pań – wykonanie pracy plastyczno-przestrzennej.
· Słuchanie piosenki „Marcowy kwiatek”.
· Przygotowanie bukietu dla pań.
· Inicjowanie rozmów na temat pracy zawodowej pań.
5. Gdzie pracuje moja mama?
Rozwiązywanie zagadek na temat zawodów wykonywanych przez panie.
Nauka piosenki „Marcowy kwiatek”, zabawa przy piosence.
· Inicjowanie rozmów na temat pracy zawodowej mam.
· Rozwijanie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek.
Gry i zabawy ruchowe:
· Zestaw zabaw ruchowych nr XII (wg Wlaźnik).
· Zabawy orientacyjno-porządkowe: Siedmiomilowe buty, Marsz w różnych kierunkach, Szukaj pary, Biegamy – przykucamy, Pogotowie ratunkowe, Biegamy – obracamy się, Woreczki, Berek z przysiadem, Komu trzeba się ukłonić.
· Zabawy bieżne: Mijanie, Bieg koników.
· Zabawy ruchowo-naśladowcze: Zawody naszych pań, Porządki.
Tydzień drugi
Integralny ośrodek tematyczny: Muzyczne inspiracje
W świecie sztuki. Muzyka:
· Słuchanie i śpiewanie piosenek: śpiewanie piosenek z osobą dorosłą.
· Gra na instrumentach perkusyjnych: zorganizowanie kącika muzycznego.
· Wyrażanie muzyki ruchem: słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych , np. muzyki filmowej, poważnej.
1. Instrumenty muzyczne
· Słuchanie wiersza W.Chotomskiej „Tamburyn”.
· Wystukiwanie rytmu piosenki „Laboga, dziewuszki” na tamburynach.
· Zapoznanie z instrumentem perkusyjnym – tamburynem.
· Tworzenie akompaniamentu z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
2. Głos to najlepszy instrument
· Słuchanie wiersza W.Próchniewicza „Najlepszy instrument”.
· Dowolny taniec z chustkami przy utworze A.Vivaldiego „Cztery pory roku. Wiosna”.
· Dzień Kobiet w przedszkolu – występy dzieci ze wszystkich grup, wręczanie upominków dla pań pracujących w przedszkolu.
· Rozwijanie mowy.
· Rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem.
3. Majowa poleczka
· Słuchanie wiersza D.Gellner „Majowa poleczka”.
· Nauka piosenki „ Orkiestra”.
· Rozwijanie umiejętności wokalnych.
4. Nasze instrumenty
· Słuchanie i dowolna interpretacja utworu N.Rimskiego-Korsakowa „Lot trzmiela”.
· Wykonanie niekonwencjonalnych instrumentów perkusyjnych.
· Rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się przy muzyce.
· Zachęcanie do tworzenia własnych instrumentów.
5. Malujemy muzykę
· Słuchanie i dowolna interpretacja ruchowa utworu E.Griega „W grocie króla gór”.
· Ilustrowanie utworu E.Griega „W grocie króla gór”.
· Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
· Łączenie ekspresji muzycznej z plastyczną.
· Zestaw zabaw ruchowych nr XVI (wg Wlaźnik).
· Zabawa muzyczno-ruchowa Poruszam się tak, jak każe bębenek.
· Zabawy ruchowe z elementem równowagi: Przekraczanie linki, Po wąskiej dróżce.
· Zabawa ruchowa z elementem biegu i marszu –Marsz i bieg.
· Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzieci i koło.
Tydzień trzeci
Integralny ośrodek tematyczny: Wiosno przyjdź
Poznajemy przyrodę. Wiosna:
· obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np: topnienie śniegu, powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy).
1. W marcu
· Słuchanie wiersza I.Suchorzewskiej „W marcu”.
· Rozmowa przy obrazkach przedstawiających przyrodę w czasie przedwiośnia.
· Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w okresie przedwiośnia.
· Prawidłowe budowanie zdań i posługiwanie się nimi w mowie.
2. Przebiśnieg to znak wiosny
· Prezentacja obrazka przedstawiającego przebiśnieg-zwrócenie uwagi na jego nazwę, budowę i wygląd.
· ...
beata2702