Roman Dmowski - Biografia- Roman Wapiński.txt

(716 KB) Pobierz
Roman WAPISKI 

ROMAN DMOWSKI 
Wydawnictwo   Lubelskie

wyd. II, Lublin 1989 



WSTP

  Liczba niebezpieczestw, na jakie napotyka autor biografii, szczeglnie
za biografi ktrej z wybitnych postaci najnowszych dziejw narodo-
wych, jest na og wiksza od tej, ktre pitrz si przed historykiem
zajmujcym si badaniem zjawisk masowych. W wypadku biografii
spotyka si on o wiele czciej z uformowan ju legend, z wytworzonym
pod jej wpywem oczekiwaniem na dzieo, ktre bd utrwala miejsce
bohatera w panteonie wielkich postaci, godnych podziwu, przedstawiajce
go jako czowieka niemal bez skazy i saboci, bd te potwierdza opini o
nim jako o zdrajcy sprawy narodowej lub przynajmniej o czowieku
nieudolnym. Bohater biografii - w owym odczuciu powszechniejszym =
ma spenia w sposb jednoznaczny rol wzorca: pozytywnego lub
negatywnego. Zoona charakterystyka postaci, jak prbuje przedstawi
historyk, burzca jej jednowymiarowy obraz, malowany tylko dwoma
kolorami: biaym i czarnym, do czsto budzi mimowolny sprzeciw. U nas
ze wzgldu na spenianie przez tradycj narodow funkcji kompensacyj-
nych, rekompensujcych niedostatki teraniejszoci ta presja legendy jest z
natury rzeczy wiksza.
  Sygnalizuj ten problem, gdy bohater tej biografi jest jedn z tych
postaci naszych niedawnych dziejw, ktre ju za swego ycia obrosy w
legend. Bya ona naturalnym rezultatem odgrywania przez niego bardzo
znaczcej roli w polskim yciu politycznym od ostatnich lat wieku XIX po
schyek lat trzydziestych XX w. Obok Jzefa Pisudskiego i Wincentego
Witosa Roman Dmowski by gwn postaci Polski odrodzonej lat 1918-
-1939. Nazajutrz po jego mierci Mieczysaw Niedziakowski, jeden z
czoowych przywdcw Polskiej Partii Socjalistycznej, eksponujc ocen,
e "Roman Dmowski by przez cae swoje ycie nieustpliwym przeciwni-
kiem naszego ruchu", tak o nim pisa: "Nie moemy oceni dodatnio
#alc>;ei jego pracy vciowej. chocia doceniamy dodatnio wag jego



6 WSTP

wysikw w drugim stadium wojny wiatowej. Ale by to przeciwnik i wrg
na miar ma stanu; >>myla zagadnieniami << i myla o Polsce, mimo to
e inaczej zupenie ni my ujmowa jej potrzeby, koniecznoci dziejowe i
denia, mimo to e -- wedug naszego przekonania - ujmowa te
zagadnienia, potrzeby i koniecznoci dziejowe -- faszywie"1. Nieco za
pniej, najprawdopodobniej w zwizku z przejmowaniem przez obz
rzdzcy czci dotychczasowych hase endecji, a take w zwizku z
tradycj PPS, stwierdza: "Pisudski i Dmowski = to byy swego czasu
dwie odrbne i przeciwstawne koncepcje roli Polski w dziejach. Skoro kto
dzi rozstaje si z koncepcjami Pisudskiego, a przyznaje racj koncepejom
Dmowskiego, rozstaje si tym samym z Pisudskim jako mem stanu. Dla
takiego "pisudczyka" pozostaje tylko jeden Pisudski, Pisudski =
romantyczny wojownik i >>czowiek twardej rki << w wewntrznym yciu
Pastwa w latach po przewrocie majowym. Mymy si rozstali z
Pisudskim wanie na paszczynie rnicy poj o wewntrznym yciu
Pastwa. Pozostalimy przy przekonaniu, e Pisudski patrzy w jutro
historyczne wzrokiem przenikliwym i bacznym i e w momentach
przeomowych dziejowo Jzef Pisudski miewa racj, a nie Roman
Dmowski"#.
  Sygnalizujc przemiany, jakie w drugiej poowie lat trzydziestych
zachodziy w obozie rzdzcym, Niedziakowski dotkn problemu, ktry
= moim zdaniem = mona uzna za podstawowy dla pytania o rol
odegran przez Dmowskiego. Ten problem dostrzegali take i inni
wspczeni, take cz autorw powiconych mu pomiertnie wypowie-
dzi. Mona to zauway zarwno w nieco panegirycznej publikacji
Stanisawa Pigonia, stwierdzajcego, e "gdziekolwiek signiemy: w
budownictwie typu psychicznego Polaka, w organizowaniu woli patrioty-
cznego odporu i zdobywczoci, w formacji religijnej ducha narodowego-
wszdzie stwierdzi nam wypadnie decydujcy wkad stalowej woli,
genialnej myli, sowem, niezwyk rol przetwrcz zwyciskiego wodzo-
stwa Romana Dmowskiego"', jak i w nacechowanej dystansem wypowiedzi


  # M. Niedziakowski, Zgc>n Rr>niana Dmonskiegc>. ,.Robotnik", nr 3 z 3 1 1934.
  z Endecja, Narodowa Demokracja, obz narodowo-demokratyczny, a od schyku lat
dwudziestych XX w. "obz narodowy" - to nazwy obozu politycznego. ktrego powslanic
zostao zainicjowane przez utworzenie w 1893 r. Ligi Narodowej.
  ' M. Niedziakowski, S#luk odwrr>tu idec>H'egr>. ,.Robotnik", nr I1 z ll 1 1934.
  ' S. Pigo. O rr#ch #i,t'cit#.s#Hach Romaraa Dmc>#r.skie#c>. ,.Polityka Narodowa". 1934.
nr 1-2, s. l23.

Ksawerego Pruszyskiego, podnoszcego, e Dmowski "odnis przez
pisma swoje z ostatnich lat ycia zwycistwo wiksze i szybsze, ni
ktokolwiek kiedykolwiek odnis pirem w Polsce: pogldy modego
pokolenia niemal w caoci, pogldy inteligeneji polskiej chyba w lwiej
czci, pogldy wszystkich innych warstw polskich w eaych dziedzinach s
tak czy owak zaczerpnite z Dmowskiego. eby to tylko! Ci, ktrzy jako
onierze walczyli przeciw niemu, dzi, komend objwszy, jego = nie
czyj inn -- realizuj wol"5. Ten ostatni fakt w sposb poredni
potwierdza take autor artykuu w rzdowej "Gazecie Polskiej": "Zam-
kn na wieki oczy czowiek, ktry w dobie wysikw o odzyskanie
wolnoci, podejmowanych przez nard w okresie przedwojennym, a
kontynuowanych i szezliwie przez Jzefa Pisudskiego zakoczonych
podczas wojny wiatowej - zdoby wielki wpyw na spoeczestwo polskie;
zarazem oddziaa wybitnie na ksztatowanie si psychiki polskiej i
pogldw wspczesnego pokolenia"".
  Nie potrafimy da w miar precyzyjnej odpowiedzi na pytanie: na ile
zawarta w przytoczonych wypowiedziach sugestia o wywarciu przez
Dmowskiego tak znacznego wpywu na pogldy spoeczestwa polskiego
odpowiada prawdzie. Wtpi te, czy tak odpowied kiedykolwiek
bdziemy w stanie sformuowa. Sdz, e tak wspczesny, jak i przyszy
historyk w najlepszym wypadku moe podj prb ukazania recepcji
twrezoci Dmowskiego. Bdzie to przy tym, jak si wydaje, zabieg
niesychanie zoony midzy innymi ze wzgldu na rzadkie wypadki
odwoywania si do Dmowskiego przez ludzi spoza obozu narodowo-
-demokratycznego. Unikali tego bardo czsto nawet ci, ktrzy przynaj-
mniej przez pewien czas byli  tym obozem zwizani. Poza tym w do
wielu wypadkach mamy do czynienia z mimowolnym przejmowaniem
niektrych myli Dmowskiegn, z ich bliszym lub dalszym echem take w
rndowiskach politycznie bardzo dalekich od obozu narodowo-demo-
kratycznego. Nie brakuje nawet i takich sy'tuacji, w ktrych w parze z
w,alk z tym obozetn, a cn za tym idzie take z Dmowskim. szo
pnslttgiw'anie si szeregiem jego wskaza i stwierdze. Nie zawszc przy tym,
jak si wydaje, mamy do czynienia ze zjawiskiem wpyww' takich czy
innych myli Dmnwskiego. Niejednnkrotnie ludzie z przeciwstawny'ch
endecji nbozw pnlitycznych bd pnd wpywem zmian, jakim ulegao


s K. Yru#zyski, Rr>r>rurr Drrrr>n.ski, ..W'iadomoci Literackie", nr 4 z 2# I 1434
" Yr> ##c>rric# R#>marra Drrrr##,.skir#,#c>. "Gazeta Polska". nr 4 z # I 1439.



WSTP


zewntrzne pooenie sprawy polskiej, bd pod presj wewntrznych
konfliktw narodowych podejmowali dziaania, ktre mona uzna za
czciowo zbiene z myl polityczn Dmowskiego. Trzeba przy tym mie
na uwadze i to, e yjemy w innej ni on epoce, w ktrej dominuje
odmienny system wartoci. Te same sowa i pojcia dzi maj inn warto,
ba, czsto nawet oznaczaj co innego. Myli, stwierdzenia, ktre wwczas
mogy razi, wywoywa emocje, dzi skonni jestemy na og akceptowa.
  Dmowski, podobnie jak inni "niepokorni"', wyrasta i w znacznej
mierze dziaa w epoce, w ktrej czoowe miejsce zajmowaa jednostka, w
ktrej dominowaa wiara w stale dokonujcy si postp. W jego pogldach
jest wprawdzie wiele myli, ktre blisze s naszym czasom, naszej epoce,
ale interpretujc te pogldy, musimy przynajmniej prbowa wczu si w
tamten system wartoci. W adnym za razie nie moemy przenosi
naszego systemu ocen w tamt epok, gdy popadniemy w bd ahistoryz-
mu.
  Za nieistotny mona uzna natomiast spr o to, czy myli i poczynania
Dmowskiego mieszcz si w tradycji narodowej. Niezalenie bowiem od
naszego stosunku emocjonalnego do niego, niezalenie od tego, jak
ocenimy jego pogldy oraz rol, jak odegra w minionych dziejach
narodowych, on, jego myli i poczynania stanowi cz dziedzictwa
narodowego. Jeeli chcemy pozosta w zgodzie z zasadami historyzmu, to
musimy pogodzi si rwnie z tym, e w tym dziedzictwie s i rzeczy nam
bliskie, wartoci, ktre skonni jestemy akceptowa, i rzeczy dalekie czy
nawet takie, ktre wywouj nasz zdecydowany sprzeciw. Tradycj
moemy sobie wybiera, nawet modelowa, dziedzictwo pozostaje nie-
zmienne. Po prostu - jest takie, a nie inne.
  Zwracam uwag na ten problem przynajmniej z dwch wzgldw. Po
pierwsze dlatego, e spory ideowe i polityczne, w ktrych Dmowski by
stron, cigle pozostaj aktualne, pozornie identyczne. Nasuwa to wielu,
szczeglnie tym czynnym w sferze polityki, myl sigania po argumentacj
uczestnikw wczesnych sporw dla udokumentowania swoich dzisiej-
szych racji. Jedni czyni to, traktujc przeszo jako swego rodzaju
rezerwuar, z ktrego mona dowonie siga po "argumenty". Drudzy,
popeniajc bd ahistoryzmu, nie dostrzegajc zmiennoci czasu, skonni



  # O tym pokoleniu ideowym zob.: B. Cywiski, RodoK#ody niepokornych. Warszawa
1971; R. Wapiski, Pokolenia Drugiej Rzeczypospolitej. "Kwartalnik Historyczny",1983, nr
3. s. 483-503.

WSTP


s traktowa wczesne = czsto sprzed ponad p wieku = sformuowa-
nia niemal dosownie. Sigaj nie do metody mylenia, co moe by
uyteczne, a do stwierdze, zapominajc o tym, e zmianie ulego ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin