Pianino.pdf

(1732 KB) Pobierz
(anonymous)
Pianino
1
Pianino
instrument muzyczny s pokrewniony blisko z
fortepiane m ze strunami ustawionymi pionowo.
Historia
Poprzednikami pianina było klawicyterium (rodzaj
klawikordu zwanego żyrafą ), a odmianami są takie
instrumenty, jak klawesyn, wirginał , szpinet i wiele
innych. Za pierwszego budowniczego fortepianu uważa
się Włocha Bartolomeo Cristofori ego, który zbudował
pierwszy klawesyn z mechanizmem młoteczkowym ok.
1709 roku. Pierwsze pianino zbudował Jan Schmidt z
Salzburga lub Grüneberger z Halle na końcu XVIII w.
lub początku XIX w. W 1802 roku Th. Lond
skonstruował w Londynie pianino o naciągu
skośnostrunnym. Mechanizm pianinowy ulepszył i
opatentował Wornum w 1826 r. Rozwiązanie to było
na tyle dobre, że stosuje się je po dziś dzień. Jedyną
modyfikacją jest zastosowanie innego tłumika.
Konstruktorami pianin byli także Niemcy C. Bechstein ,
Blüthner, Wiedeńczycy Bösendorfer , Francuzi Pleyel i
Anglicy. Długo jednak pianino nie zdobywało
popularności.
Pianino M. Abraham Berlin ok. 1880 r.
Popularność zdobyło pianino w drugiej połowie XIX
wiek u gdy w mieszczańskich domach zaczęło ono
wypierać fortepian z powodu niższej ceny i mniejszych
rozmiarów. W Polsce po wojnie p ianina były
produkowane w fabrykach "Defil" w Lubini e, Calisia w
w Legnicy . Do dnia 20 września 2007 r. pianina i
fortepiany produkowane były w Kaliszu, w dawnej
fabryce Arnolda Fibigera znanej jako Calisia.
Pianino marki Erard, które znajduje się w Dworku Krasińskich w
Złotym Potoku
Pianino jest obecnie bardzo popularnym instrumentem strunowym.
429227425.004.png 429227425.005.png
 
Pianino
2
Rodzaje mechanizmów pianinowych
Mechanizm dolnotłumikowy (angielski, współczesny)
Mechanizm dolnotłumikowy schematycznie: 1
strojnica, 2 kołek stroikowy, 3 agrafa, 4 śruba
mocująca mechanizm, 5 struna, 6 tłumik, 7
dźwignia tłumika, 8 dźwignia orzecha, 9 belka
konstrukcyjna, 10 dźwignia prawego pedału (pedał
forte), 11 łyżeczka tłumikowa, 12- dźwignia
klawiszowa, 13 pilot, 14 dźwignia główna, 15
stopka popychacza, 16 baryłka wyzwalacza, 17
popychacz, 18 chwytnik, 19 przeciwchwytnik, 20
listwa oporowa młotków, 21 młotek.
Mechanizm dolnotłumikowy schematycznie
Zasada działania: dźwignie mechanizmu
młoteczkowego uruchamiane są naciśnięciem dźwigni
klawiszowej (12), ten ruch przenoszony jest na pilot
(13). Wtedy popychacz (17) umieszczony przegubowo
na dźwigni głównej (14) odchyla dźwignie orzecha (8)
w kierunku strun (5). Podczas ruchu dźwigni głównej
łyżeczka tłumikowa (11) styka się z dźwignią tłumika
(7) po czym klocek tłumika odsuwa się od strun.
Dalszy ruch dźwigni głównej powoduje zetknięcie się
stopki popychacza (15) z baryłką wyzwalacza (16),
dochodzi do wysunięcia popychacza spod dźwigni
orzecha. Następnie młotek (21) uderza w struny (5) i
dźwignia orzecha wraz z nim wykonuje ruch powrotny.
W połowie powrotnej drogi młotka przeciwchwytnik
(19) dźwigni orzecha zostaje złapany przez chwytnik
(18) dźwigni głównej. Gdy tylko dźwignia główna
zaczyna się obniżać, popychacz wraca pod dźwignię
orzecha, tłumik dociska struny, a mechanizm gotowy
jest do następnego cyklu pracy.
Mechanizm dolnotłumikowy
429227425.006.png
 
Pianino
3
Mechanizm górnotłumikowy (wiedeński, dawny, z użycia wyszedł na przełomie XIX i XX
w.)
Mechanizm górnotłumikowy schematycznie: 1
strojnica, 2 kołek stroikowy, 3 agrafa, 4 tłumik, 5
struna, 6 dźwignia orzecha, 7 belka
konstrukcyjna, 8 dźwignia główna, 9 dźwignia
klawiszowa, 10 pilot, 11 baryłka popychacza
tłumika, 12 stopka popychacza, 13 baryłka
wyzwalacza, 14 popychacz, 15 chwytnik, 16
przeciwchwytnik, 17 listwa oporowa młotków, 18
młotek, 19 pręt popychacza tłumika, 20 dźwignia
tłumika, 21 belka konstrukcyjna.
Zasada działania: dźwignie mechanizmu
młoteczkowego uruchamiane są naciśnięciem dźwigni
klawiszowej (9), ten ruch przenoszony jest na pilot
(10). Wtedy popychacz (14) umieszczony przegubowo
na dźwigni głównej (8) odchyla dźwignie orzecha (6) w
kierunku strun (5). Podczas ruchu dźwigni głównej,
gdy opiera się ona o baryłkę popychacza tłumika (11)
przenosi przednią część dźwigni tłumika (21) i klocek
tłumika odsuwa się od strun. Dalszy ruch dźwigni
głównej powoduje zetknięcie się stopki popychacza
(12) z baryłką wyzwalacza (13), dochodzi do
wysunięcia popychacza spod dźwigni orzecha.
Następnie młotek (19) uderza w struny i dźwignia
orzecha wraz z nim wykonuje ruch powrotny. W
połowie powrotnej drogi młotka, przeciwchwytnik (16)
dźwigni orzecha zostaje złapany przez chwytnik (15)
dźwigni głównej. Gdy tylko dźwignia główna zaczyna
się obniżać, popychacz wraca pod dźwignię orzecha, a
mechanizm gotowy jest do następnego cyklu pracy.
Wraz z obniżeniem się przedniej części dźwigni
głównej obniża się przednia część dźwigni tłumika,
powodując ruch klocka tłumika w kierunku strun.
Zostaje on dociśnięty do strun ciężarem dźwigni i tym
samym tłumi drgania strun.
Mechanizm górnotłumikowy schematycznie
Mechanizm górnotłumikowy
429227425.001.png
 
Pianino
4
Pedały pianina
Większość pianin posiada dwa pedały. Obecnie w nowych
instrumentach montowane są trzy; w pierwszych pianinach był tylko
jeden.
Najczęściej używany jest prawy pedał, jego zadaniem jest przedłużenie
wybrzmienia zagranych dźwięków po zdjęciu palców z klawiszy.
Środkowy pedał ma zupełnie inne zastosowanie niż w fortepian ie.
Wycisza on maksymalnie brzmienie pianina. Po jego wciśnięciu
między młotki a struny wsuwa się pasek filcu co zmniejsza siłę
uderzenia młotka w struny. W przedwojennych pianinach zamiast tego
pedału instalowano gałkę z boku klawiatury z napisem moderator.
Pedały pianina.
Użycie lewego pedału powoduje lekkie wyciszenie pianina. Po jego wciśnięciu belka spoczynkowa młotków
przesuwa się w kierunku strun zmniejszając odległość młotka od struny.
Strojenie
Strojenie t emperacji systemem kwartowo-kwintowym.
Temperacja to zakres dźwięków od a do a1.
a od kamertonu
a a 1 oktawa w górę
a d 1 kwarta w górę
a e 1 kwinta w górę
e 1 h kwarta w dół
h fis 1 kwinta w górę
fis 1 cis 1 kwarta w dół
cis 1 gis 1 kwinta w górę
gis 1 dis 1 kwarta w dół
dis 1 b kwarta w dół
b f 1 kwinta w górę
f 1 c 1 kwarta w dół
c 1 g 1 kwinta w górę.
Zestaw do strojenia p ianin i fortepianów - od lewej: kamerton , klin
do tłumienia niestrojonych strun, klucz
Każda kwinta i kwarta musi posiadać odpowiednią częstotliwość zdudnień ( dudnienie ma tym mniejszą
częstotliwość, im niżej położone dźwięki danego interwału); używając systemu równomiernie temperowanego, nie
uzyskuje się przy tym idealnie czystych kwint i kwart, co ma znaczenie fizjologiczne. Dźwięki poszczególnych strun
dla jednego dźwięku (zależnie od wysokości dźwięku 1-3 struny, w niektórych instrumentach 4) stroi się osobno,
pozostałe struny tłumiąc za pomocą klina gumowego lub drewnianego. Resztę dźwięków stroi się w oktawach od
temperacji. Strojenie pianina fortepianu jest dosyć trudne, stąd też w zasadzie powinno być przeprowadzone przez
fachowca stroiciela. Pianino i fortepian (w przeciwieństwie do np. skrzypiec) charakteryzuje się stosunkowo dużą
stabilnością stroju i wymaga strojenia jedynie od czasu do czasu (przeciętnie raz lub dwa razy w roku). Strojenie
coraz częściej wspomaga się urządzeniami elektronicznymi - tunerami (nie sprawdzają się przy tym najprostsze
modele).
429227425.002.png
 
Pianino
5
Najczęstsze wady i usterki używanych pianin
1) Uszkodzenia dźwięcznicy:
- pęknięcia płyty rezonansowej powstają na skutek zbyt suchego powietrza w pomieszczeniu, w którym
znajduje się instrument,
- zerwane struny przyczyną mogą być uszkodzenia mechaniczne strun lub rdza, która pojawia się na ich
powierzchni pod wpływem wilgoci,
- luźne kołki stroikowe uszkodzenie dotyczące głównie starych instrumentów. Naprężenia działające na
strojnicę doprowadzają do wyrobienia gniazd, w których osadzono kołki. Powoduje to bardzo szybkie
rozstrajanie się pianina.
2) Uszkodzenia klawiatury:
- odklejanie się okładzin klawiszy głównie kość słoniowa lub wołowa, którą klej przestaje wiązać, gdy
powietrze w pomieszczeniu jest zbyt suche lub wilgotne,
- nierówna klawiatura powodem tego jest silne wytarcie i zbicie podkładek sukiennych i papierowych na
sztyftach okrągłych i płaskich w ramiaku klawiaturowym.
3) Uszkodzenia mechanizmu:
- złamania trzonków młotkowych ulegają złamaniu na skutek silnych uderzeń w klawiaturę lub wad w
drewnie,
- złamania widełek są one najdelikatniejszym elementem mechanizmu pianinowego. Ulegają uszkodzeniu
przy zbyt mocnym dokręceniu ich do belki konstrukcyjnej mechanizmu,
- wysuwanie się osi z widełek usterka pojawiająca się w każdym instrumencie, jest ona wynikiem
normalnego jego użytkowania. Efektem luźnych osi są luzy boczne poszczególnych dźwigni,
- wybijanie się filcu młotkowego usterka pojawiająca się w każdym instrumencie, jest ona wynikiem
normalnego użytkowania,
- brak jednolitej barwy dźwięku w instrumentach takich przeprowadza się ponowną intonacje młotków.
Linki zewnętrzne
• Pełna specyfikacja pianina [1]
Przypisy
[1] http:/ / www. pianino. xmc. pl
429227425.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin