Pianino.pdf
(
1732 KB
)
Pobierz
(anonymous)
Pianino
1
Pianino
Pianino
to
klawiszowy,
młoteczkowy
,
strunowy
instrument muzyczny s
pokrewniony blisko z
fortepiane
m ze strunami ustawionymi pionowo.
Historia
Poprzednikami pianina było
klawicyterium
(rodzaj
klawikordu zwanego
żyrafą
), a odmianami są takie
instrumenty, jak
klawesyn,
wirginał
,
szpinet i
wiele
innych. Za pierwszego budowniczego fortepianu uważa
się
Włocha
Bartolomeo Cristofori
ego, który zbudował
pierwszy klawesyn z mechanizmem młoteczkowym ok.
1709 roku. Pierwsze pianino zbudował Jan Schmidt z
Salzburga lub Grüneberger z Halle na końcu XVIII w.
lub początku XIX w. W 1802 roku Th. Lond
skonstruował w Londynie pianino o naciągu
skośnostrunnym. Mechanizm pianinowy ulepszył i
opatentował Wornum w 1826 r. Rozwiązanie to było
na tyle dobre, że stosuje się je po dziś dzień. Jedyną
modyfikacją jest zastosowanie innego tłumika.
Konstruktorami pianin byli także Niemcy C.
Bechstein
,
Blüthner,
Wiedeńczycy
Bösendorfer
, Francuzi Pleyel i
Anglicy. Długo jednak pianino nie zdobywało
popularności.
Pianino M. Abraham Berlin ok. 1880 r.
Popularność zdobyło pianino w drugiej połowie
XIX
wiek
u gdy w mieszczańskich domach zaczęło ono
wypierać fortepian z powodu niższej ceny i mniejszych
rozmiarów. W Polsce po
wojnie p
ianina były
produkowane w fabrykach "Defil" w
Lubini
e,
Calisia
w
Kaliszu
, oraz
"Legnicka Fabryka Fortepianów i Pianin"
w
Legnicy
. Do dnia 20 września 2007 r. pianina i
fortepiany produkowane były w Kaliszu, w dawnej
fabryce
Arnolda Fibigera
znanej jako
Calisia.
Pianino marki Erard, które znajduje się w Dworku Krasińskich w
Złotym Potoku
Pianino jest obecnie bardzo popularnym instrumentem strunowym.
Pianino
2
Rodzaje mechanizmów pianinowych
Mechanizm dolnotłumikowy (angielski, współczesny)
Mechanizm dolnotłumikowy schematycznie: 1
–
strojnica, 2
–
kołek stroikowy, 3
–
agrafa, 4
–
śruba
mocująca mechanizm, 5
–
struna, 6
–
tłumik, 7
–
dźwignia tłumika, 8
–
dźwignia orzecha, 9
–
belka
konstrukcyjna, 10
–
dźwignia prawego pedału (pedał
forte), 11
–
łyżeczka tłumikowa, 12- dźwignia
klawiszowa, 13
–
pilot, 14
–
dźwignia główna, 15
–
stopka popychacza, 16
–
baryłka wyzwalacza, 17
–
popychacz, 18
–
chwytnik, 19
–
przeciwchwytnik, 20
–
listwa oporowa młotków, 21
–
młotek.
Mechanizm dolnotłumikowy schematycznie
Zasada działania: dźwignie mechanizmu
młoteczkowego uruchamiane są naciśnięciem dźwigni
klawiszowej (12), ten ruch przenoszony jest na pilot
(13). Wtedy popychacz (17) umieszczony przegubowo
na dźwigni głównej (14) odchyla dźwignie orzecha (8)
w kierunku strun (5). Podczas ruchu dźwigni głównej
łyżeczka tłumikowa (11) styka się z dźwignią tłumika
(7) po czym klocek tłumika odsuwa się od strun.
Dalszy ruch dźwigni głównej powoduje zetknięcie się
stopki popychacza (15) z baryłką wyzwalacza (16),
dochodzi do wysunięcia popychacza spod dźwigni
orzecha. Następnie młotek (21) uderza w struny (5) i
dźwignia orzecha wraz z nim wykonuje ruch powrotny.
W połowie powrotnej drogi młotka przeciwchwytnik
(19) dźwigni orzecha zostaje złapany przez chwytnik
(18) dźwigni głównej. Gdy tylko dźwignia główna
zaczyna się obniżać, popychacz wraca pod dźwignię
orzecha, tłumik dociska struny, a mechanizm gotowy
jest do następnego cyklu pracy.
Mechanizm dolnotłumikowy
Pianino
3
Mechanizm górnotłumikowy (wiedeński, dawny, z użycia wyszedł na przełomie XIX i XX
w.)
Mechanizm górnotłumikowy schematycznie: 1
–
strojnica, 2
–
kołek stroikowy, 3
–
agrafa, 4
–
tłumik, 5
–
struna, 6
–
dźwignia orzecha, 7
–
belka
konstrukcyjna, 8
–
dźwignia główna, 9
–
dźwignia
klawiszowa, 10
–
pilot, 11
–
baryłka popychacza
tłumika, 12
–
stopka popychacza, 13
–
baryłka
wyzwalacza, 14
–
popychacz, 15
–
chwytnik, 16
–
przeciwchwytnik, 17
–
listwa oporowa młotków, 18
–
młotek, 19
–
pręt popychacza tłumika, 20
–
dźwignia
tłumika, 21
–
belka konstrukcyjna.
Zasada działania: dźwignie mechanizmu
młoteczkowego uruchamiane są naciśnięciem dźwigni
klawiszowej (9), ten ruch przenoszony jest na pilot
(10). Wtedy popychacz (14) umieszczony przegubowo
na dźwigni głównej (8) odchyla dźwignie orzecha (6) w
kierunku strun (5). Podczas ruchu dźwigni głównej,
gdy opiera się ona o baryłkę popychacza tłumika (11)
przenosi przednią część dźwigni tłumika (21) i klocek
tłumika odsuwa się od strun. Dalszy ruch dźwigni
głównej powoduje zetknięcie się stopki popychacza
(12) z baryłką wyzwalacza (13), dochodzi do
wysunięcia popychacza spod dźwigni orzecha.
Następnie młotek (19) uderza w struny i dźwignia
orzecha wraz z nim wykonuje ruch powrotny. W
połowie powrotnej drogi młotka, przeciwchwytnik (16)
dźwigni orzecha zostaje złapany przez chwytnik (15)
dźwigni głównej. Gdy tylko dźwignia główna zaczyna
się obniżać, popychacz wraca pod dźwignię orzecha, a
mechanizm gotowy jest do następnego cyklu pracy.
Wraz z obniżeniem się przedniej części dźwigni
głównej obniża się przednia część dźwigni tłumika,
powodując ruch klocka tłumika w kierunku strun.
Zostaje on dociśnięty do strun ciężarem dźwigni i tym
samym tłumi drgania strun.
Mechanizm górnotłumikowy schematycznie
Mechanizm górnotłumikowy
Pianino
4
Pedały pianina
Większość pianin posiada dwa pedały. Obecnie w nowych
instrumentach montowane są trzy; w pierwszych pianinach był tylko
jeden.
Najczęściej używany jest prawy pedał, jego zadaniem jest przedłużenie
wybrzmienia zagranych dźwięków po zdjęciu palców z klawiszy.
Środkowy pedał ma zupełnie inne zastosowanie niż w
fortepian
ie.
Wycisza on maksymalnie brzmienie pianina. Po jego wciśnięciu
między młotki a struny wsuwa się pasek filcu co zmniejsza siłę
uderzenia młotka w struny. W przedwojennych pianinach zamiast tego
pedału instalowano gałkę z boku klawiatury z napisem moderator.
Pedały pianina.
Użycie lewego pedału powoduje lekkie wyciszenie pianina. Po jego wciśnięciu belka spoczynkowa młotków
przesuwa się w kierunku strun zmniejszając odległość młotka od struny.
Strojenie
Strojenie t
emperacji systemem kwartowo-kwintowym.
Temperacja to zakres dźwięków od a do a1.
a
–
od kamertonu
a
–
a
1
–
oktawa w górę
a
–
d
1
–
kwarta w górę
a
–
e
1
–
kwinta w górę
e
1
–
h
–
kwarta w dół
h
–
fis
1
–
kwinta w górę
fis
1
–
cis
1
–
kwarta w dół
cis
1
–
gis
1
–
kwinta w górę
gis
1
–
dis
1
–
kwarta w dół
dis
1
–
b
–
kwarta w dół
b
–
f
1
–
kwinta w górę
f
1
–
c
1
–
kwarta w dół
c
1
–
g
1
–
kwinta w górę.
Zestaw do
strojenia p
ianin i fortepianów - od lewej:
kamerton
, klin
do tłumienia niestrojonych strun,
klucz
Każda
kwinta
i
kwarta
musi posiadać odpowiednią częstotliwość
zdudnień (
dudnienie ma tym mniejszą
częstotliwość, im niżej położone dźwięki danego interwału); używając
systemu równomiernie temperowanego,
nie
uzyskuje się przy tym idealnie czystych kwint i kwart, co ma znaczenie fizjologiczne. Dźwięki poszczególnych strun
dla jednego dźwięku (zależnie od wysokości dźwięku 1-3 struny, w niektórych instrumentach 4) stroi się osobno,
pozostałe struny tłumiąc za pomocą klina gumowego lub drewnianego. Resztę dźwięków stroi się w oktawach od
temperacji. Strojenie pianina fortepianu jest dosyć trudne, stąd też w zasadzie powinno być przeprowadzone przez
fachowca
–
stroiciela. Pianino i fortepian (w przeciwieństwie do np. skrzypiec) charakteryzuje się stosunkowo dużą
stabilnością stroju i wymaga strojenia jedynie od czasu do czasu (przeciętnie raz lub dwa razy w roku). Strojenie
coraz częściej wspomaga się urządzeniami elektronicznymi - tunerami (nie sprawdzają się przy tym najprostsze
modele).
Pianino
5
Najczęstsze wady i usterki używanych pianin
1) Uszkodzenia dźwięcznicy:
- pęknięcia płyty rezonansowej
–
powstają na skutek zbyt suchego powietrza w pomieszczeniu, w którym
znajduje się instrument,
- zerwane struny
–
przyczyną mogą być uszkodzenia mechaniczne strun lub rdza, która pojawia się na ich
powierzchni pod wpływem wilgoci,
- luźne kołki stroikowe
–
uszkodzenie dotyczące głównie starych instrumentów. Naprężenia działające na
strojnicę doprowadzają do wyrobienia gniazd, w których osadzono kołki. Powoduje to bardzo szybkie
rozstrajanie się pianina.
2) Uszkodzenia klawiatury:
- odklejanie się okładzin klawiszy
–
głównie kość słoniowa lub wołowa, którą klej przestaje wiązać, gdy
powietrze w pomieszczeniu jest zbyt suche lub wilgotne,
- nierówna klawiatura
–
powodem tego jest silne wytarcie i zbicie podkładek sukiennych i papierowych na
sztyftach okrągłych i płaskich w ramiaku klawiaturowym.
3) Uszkodzenia mechanizmu:
- złamania trzonków młotkowych
–
ulegają złamaniu na skutek silnych uderzeń w klawiaturę lub wad w
drewnie,
- złamania widełek
–
są one najdelikatniejszym elementem mechanizmu pianinowego. Ulegają uszkodzeniu
przy zbyt mocnym dokręceniu ich do belki konstrukcyjnej mechanizmu,
- wysuwanie się osi z widełek
–
usterka pojawiająca się w każdym instrumencie, jest ona wynikiem
normalnego jego użytkowania. Efektem luźnych osi są luzy boczne poszczególnych dźwigni,
- wybijanie się filcu młotkowego
–
usterka pojawiająca się w każdym instrumencie, jest ona wynikiem
normalnego użytkowania,
- brak jednolitej barwy dźwięku
–
w instrumentach takich przeprowadza się ponowną intonacje młotków.
Linki zewnętrzne
• Pełna specyfikacja pianina
[1]
Przypisy
[1]
http:/
/
www.
pianino.
xmc.
pl
Plik z chomika:
Ali_Orbis
Inne pliki z tego folderu:
Fortepian preparowany.pdf
(100 KB)
Pianino.pdf
(1732 KB)
Fortepian.pdf
(1832 KB)
Fortepian i pianino.doc
(105 KB)
Inne foldery tego chomika:
Altówka
Bałałajka
Banjo
Cytra
Gitara
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin