Określanie stanu i zasobów środowiska.pdf

(1045 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_budownictwa_311[04]_O1.02_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Danuta Gąsiorowska
Określanie stanu i zasobów środowiska
311[04].O1.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
221543413.001.png 221543413.002.png 221543413.003.png 221543413.004.png
Recenzenci:
mgr inż. Wojciech Kiejda
mgr inż. Krzysztof Kazimierz Wojewoda
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Janusz Figurski
mgr inż. Mirosław Żurek
Korekta:
mgr inż. Mirosław Żurek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[04].O1.02
Określanie stanu i zasobów środowiska zawartego w modułowym programie nauczania
dla zawodu technik budownictwa.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
5
4. Materiał nauczania
7
4.1. Pojęcia ekologiczne
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
8
4.1.3. Ćwiczenia
8
4.1.4. Sprawdzian postępów
8
4.2. Ekosystemy i ich funkcjonowanie
9
4.2.1. Materiał nauczania
9
4.2.2. Pytania sprawdzające
10
4.2.3. Ćwiczenia
10
4.2.4. Sprawdzian postępów
11
4.3. Elementy i zasoby środowiska przyrodniczego
11
4.3.1. Materiał nauczania
11
4.3.2. Pytania sprawdzające
14
4.3.3. Ćwiczenia
14
4.3.4. Sprawdzian postępów
16
4.4. Cykle biogeochemiczne i ich znaczenie dla środowiska
16
4.4.1. Materiał nauczania
16
4.4.2. Pytania sprawdzające
18
4.4.3. Ćwiczenia
18
4.4.4. Sprawdzian postępów
19
4.5. Źródła i rodzaje zanieczyszczeń środowiska
20
4.5.1. Materiał nauczania
20
4.5.2. Pytania sprawdzające
22
4.5.3. Ćwiczenia
23
4.5.4. Sprawdzian postępów
24
4.6. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe
24
4.6.1. Materiał nauczania
24
4.6.2. Pytania sprawdzające
25
4.6.3. Ćwiczenia
26
4.6.4. Sprawdzian postępów
27
4.7. Samooczyszczanie środowiska
27
4.7.1. Materiał nauczania
27
4.7.2. Pytania sprawdzające
28
4.7.3. Ćwiczenia
28
4.7.4. Sprawdzian postępów
29
4.8. Zasady prowadzenia badań powietrza, wody i gleby
29
4.8.1. Materiał nauczania
29
4.8.2. Pytania sprawdzające
31
4.8.3. Ćwiczenia
31
4.8.4. Sprawdzian postępów
32
4.9. Racjonalna gospodarka zasobami środowiska
32
4.9.1. Materiał nauczania
32
4.9.2. Pytania sprawdzające
34
4.9.3. Ćwiczenia
34
4.9.4. Sprawdzian postępów
34
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
3. Cele kształcenia
6
4.10. Ochrona środowiska przyrodniczego
35
4.10.1. Materiał nauczania
35
4.10.2. Pytania sprawdzające
37
4.10.4. Sprawdzian postępów
37
4.11. Gospodarka wodno-ściekowa
38
4.11.1. Materiał nauczania
38
4.11.2. Pytania sprawdzające
39
4.11.3. Ćwiczenia
39
4.11.4. Sprawdzian postępów
40
4.12. Gospodarka odpadami
40
4.12.1. Materiał nauczania
40
4.12.2. Pytania sprawdzające
42
4.12.3. Ćwiczenia
42
4.12.4. Sprawdzian postępów
43
4.13. Degradacja i dewastacja gleb
43
4.13.1. Materiał nauczania
43
4.13.2. Pytania sprawdzające
45
4.13.3. Ćwiczenia
45
4.13.4. Sprawdzian postępów
46
4.14. Podstawy prawne ochrony i kształtowania środowiska
46
4.14.1. Materiał nauczania
46
4.14.2. Pytania sprawdzające
47
4.14.3. Ćwiczenia
47
4.14.4. Sprawdzian postępów
48
5. Sprawdzian osiągnięć
49
6. Literatura
53
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
4.10.3. Ćwiczenia
37
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy m.in. o stanie i zasobach
środowiska, ichracjonalnej gospodarce, funkcjonowaniu ekosystemów, rodzajach
zanieczyszczeń i ich wpływie na organizmy żywe oraz ochronie środowiska przyrodniczego.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania
treści jednostki modułowej,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
Materiał nauczania umieszczony w poradniku zawiera najważniejsze, ujęte w dużym
skrócie treści dotyczące omawianych zagadnień. Powinieneś korzystać także z innych źródeł
informacji, a przede wszystkim z podręczników wymienionych w spisie literatury na końcu
poradnika.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin