8. kowalska.pdf

(156 KB) Pobierz
Microsoft Word - 5. kowalska.doc
Maçgorzata Kowalska
JakoĻę Ňycia sþyszĢcych matek gþuchych dzieci 1
Wiókszoëí przypadkÜw gçuchoty dziedzicznej stwierdza sió u dzieci, ktÜrych oboje rodzice sé
sçyszécy.
Rzeczywiëcie, 90% dzieci gçuchych rodzi sió w rodzinach sçyszécych.
Gçuche dziecko gçuchych rodzicÜw jest wióc wyjétkiem. 2
Przytoczony cytat w syntetyczny sposÜb wyjaënia inspiracje badawcze
i zainteresowanie sytuacjé sçyszécych matek, ktÜrym urodziçy sió gçuche dzieci.
Chociañ wiele danych wskazuje, ñe gçuche dziecko czósto wzrasta w sçyszécej
rodzinie, nadal brak badaõ o tym, jak znoszé to ich matki, jak radzé sobie z té
zaskakujécé dla nich sytuacjé. Z pewnoëcié jest ona trudna zarÜwno dla sçyszécej
matki gçuchego dziecka, jak i dla niego samego. Niniejsza publikacja nie jest
jednak miejscem na rozwañania na temat rozwoju tegoñ gçuchego dziecka czy
sytuacji sçyszécej matki w momencie usçyszenia diagnozy o gçuchocie. Sçuñyí
ma ona przybliñeniu problematyki (poczucia) jakoëci ñycia, a takñe prezentacji
wynikÜw badaõ na ten temat, przeprowadzonych wërÜd sçyszécych matek
majécych gçuche dzieci.
Zaprezentowane tu podejëcie do jakoëci ñycia odnosi sió nie tylko
do doëwiadczania siebie przez matkó jako matkó gçuchego dziecka, dotyczy takñe
innych dziedzin ñycia, istotnych w badaniach jakoëci ñycia.
1 Na podstawie pracy magisterskiej pod kierunkiem prof. dr. hab. R. Derbisa, Uniwersytet æÜdzki 2007.
2
K. Brown, L. Hopkins i M. Hudgins, 1967, s.101, cyt. za: D. Bouvet, Mowa dziecka. Wychowanie
dwujózykowe dziecka niesçyszécego, Warszawa 1996, s. 139.
M. Kowalska, Jakoëí ñycia sçyszécych matek gçuchych dzieci
Wprowadzenie do problematyki (poczucia) jakoëci ñycia
Gdy psycholodzy i socjolodzy uñywajé terminu jakoëí ñycia,
a przedmiotem pomiaru czynié rÜñnego rodzaju doznania, to jest to tylko skrÜt
józykowy wzglódem pojócia poczucie jakoëci ñycia. Zazwyczaj podkreëlajé
wtedy, ñe jakoëí ñycia jest pojóciem subiektywnym, ktÜrego definicja zaleñy od
punktu widzenia i poglédÜw osÜb oceniajécych 3 . Pojócie to zdefiniowaí jest
niezwykle trudno, podobnie jak inteligencjó, przystosowanie, moralnoëí,
szczóëcie lub wolnoëí wielu teoretykÜw i badaczy korzysta z tych pojóí, wielu
jednak rozumie je inaczej i co innego wçécza w badané kategorió. S. Kowalik 4
przyznaje, ñe nie jest moñliwe jednoznaczne rozrÜñnienie, co moñna zaliczyí
do jakoëci ñycia, a co na pewno nie powinno sió tam znaleïí.
Pojócie jakoëci ñycia nie jest pojóciem sensu stricto psychologicznym,
ale pojóciem zapoñyczonym przez psychologió na uñytek praktyki. Rozpatrywane
jest w ramach podejëcia: normatywnego, fenomenologicznego, empirycznego,
relacyjnego, funkcjonalnego. WyrÜñnií moñna trzy zasadnicze nurty: pragma-
tyczny, normatywno-ideologiczny, teoretyczno-psychologiczny. Pojawiaçy sió
kolejno, nie jednoczeënie. Kañdy byç reakcjé na niedoskonaçoëci poprzedniego
i prÜbé ich zniwelowania.
W rozwañaniach na temat jakoëci ñycia wyrÜñnií moñna kilka okresÜw.
Pierwszy nazywany jest prototeoretycznym. Byç to okres w psychologii, gdy nauka
ta zainteresowana byça poznawaniem zachowania i procesÜw psychicznych
czçowieka, nie zaë jego przeñyí. Psychologia zdawaça sió nie chcieí badaõ tak
naprawdó subiektywnych stanÜw psychicznych. Szukano obiektywnych kryteriÜw.
To, co nazwaí moñna rzeczywistym zainteresowaniem jakoëcié ñycia
zaczóço sió od badaõ Campbella w 1971 roku. Wedçug Campbella jakoëí ñycia
zaleñy od tego, czy zaspokojone sé potrzeby w nastópujécych dziedzinach ñycia:
maçñeõstwo, zdrowie, ñycie rodzinne, sésiedzi, znajomi, praca zawodowa, zajó-
cia domowe, ñycie w danym kraju, miejsce zamieszkania, warunki mieszkaniowe,
czas wolny, posiadane wyksztaçcenie, standard ñycia. Badacza tego interesowaço
3 R. Derbis, Doëwiadczanie codziennoëci. Poczucie jakoëci ñycia, swoboda dziaçania, odpowie-
dzialnoëí, wartoëci osÜb bezrobotnych, Czóstochowa 2000.
4 S. Kowalik, Pomiar jakoëci ñycia kontrowersje teoretyczne, w: Pomiar i poczucie jakoëci ñycia
u aktywnych zawodowo oraz bezrobotnych, red. A. Baõka, R. Derbis, Poznaõ, Czóstochowa 1995,
s. 82.
53
M. Kowalska, Jakoëí ñycia sçyszécych matek gçuchych dzieci
poznanie jakoëci ñycia nie jednostki, a narodu, a takñe duñych grup ludzkich,
ktÜre charakteryzujé sió wspÜlnoté doëwiadczeõ spoçecznych. Wykazaç,
ñe odpowiednie wskaïniki sçuñéce do pomiaru jakoëci ñycia bardzo sçabo
korelujé z obiektywnymi warunkami ñycia ludzi, a poza tym kañdy z nich inaczej
zachowuje sió przy zmianie poçoñenia ñyciowego osÜb badanych. Jego podejëcie
cechowaça prostota oraz bliskoëí w stosunku do wiedzy potocznej na temat
jakoëci ñycia, jaké dysponujé nieprofesjonaliëci. Dlatego teñ to jego podejëcie
teoretyczne i zaproponowane przez niego narzódzie badawcze zyskaço duñé
popularnoëí i doczekaço sió licznych nawiézaõ. Niestety, wraz z nawiézaniami
przyszçy modyfikacje. Nie byço wióc moñliwe porÜwnywanie wynikÜw
uzyskanych w rÜñnych badaniach, coraz wiócej pytaõ odnosiço sió do obiek-
tywnych warunkÜw ñycia osoby badanej, a nie jej subiektywnego ustosunkowania
sió do tej rzeczywistoëci. Z czasem spotkaí sió moñna byço z podejëciami
skrajnymi, od czystego rejestrowania warunkÜw ñycia respondentÜw, po
podejëcia jak np. Edgertona, ktÜry twierdzi, ñe jedynym realnym sposobem oceny
jakoëci ñycia osoby jest pozostawanie z nié w na tyle bliskim kontakcie, by staí
sió naturalné czóëcié jej ñycia.
Badacze rÜñnili sió takñe podejëciem do istnienia normy
54
. Wielu sédzi, ñe
dochodzi sió do niej poprzez zaspokojenie potrzeb istniejécych w kilku
toñsamych dla wszystkich ludzi sferach. Tak samo liczna grupa twierdzi, ñe osoba,
ktÜrej potrzeby w kilku dziedzinach sé zaspokajane, wcale nie musi byí
szczóëliwsza od tej, ktÜra odczuwa deprywacjó potrzeb. Wiócej osoba, ktÜra
wedçug badacza nie ma zaspokojonej pewnej potrzeby, wcale nie musi tej
deprywacji odczuwaí. Ludzie rÜñnié sió bowiem tym, jaké wagó przykçadajé
do danych dziedzin ñycia, rÜñnié sió refleksyjnoëcié i samoëwiadomoëcié.
Przy zapoznawaniu sió z wynikami badaõ na temat jakoëci ñycia wañne
wióc, aby poznaí inspiracje teoretyczne badacza, przeanalizowaí dziedziny,
ktÜre zbadaç, by osiégnéí prezentowany wynik. Pojócie jakoëci ñycia jest bowiem
kategorié bardzo szeroké i wielowymiarowé. Podejëí do jakoëci ñycia jest wiele,
jak wiele jest sposobÜw osiégania wysokiej jakoëci ñycia wërÜd ludzi.
Na temat jakoëci ñycia publikowali Nordenfelt, Michalos, Bach i Rioux,
Raeburn i Rootman, Ortega y Gasset czy M. Maffesoli. Polscy autorzy publikujécy
o jakoëci ñycia to m.in. Ratajczak, Tomaszewski, Baõka, Derbis, Czapiõski, ktÜry
M. Kowalska, Jakoëí ñycia sçyszécych matek gçuchych dzieci
przybliña polskiemu czytelnikowi podejëcie wielu wspÜçczesnych badaczy jakoëci
ñycia na ëwiecie.
Badania wçasne
Przeprowadzonym badaniom towarzyszyçy nastópujéce pytania
badawcze:
1) Jak w grupie sçyszécych matek gçuchych dzieci ksztaçtuje sió
poczucie jakoëci ñycia?
2) Jakie sé wyznaczniki poczucia jakoëci ñycia?
3) Jaki udziaç w poczuciu jakoëci ñycia majé czynniki socjodemo-
graficzne (wiek dziecka, gdy zdiagnozowano gçuchotó, czas, jaki
upçynéç od diagnozy, wyksztaçcenie matki, miejsce zamieszkania
matki, stan cywilny matki), a jakie psychologiczne (rola komunikacji
z dzieckiem dla jakoëci ñycia matki)?
Zmiennymi niezaleñnymi w badaniu byçy: wiek matki, stan cywilny matki,
wyksztaçcenie matki, miejsce zamieszkania matki, józyk komunikacji miódzy
matké a dzieckiem, wiek dziecka, w ktÜrym nastépiça diagnoza ubytku sçuchu,
iloëí czasu jaki upçynéç od diagnozy
GçÜwné zmienné zaleñné w prezentowanych badaniach stanowiço
poczucie jakoëci ñycia.
Wskaïnikami (a wióc miernikami) poczucia jakoëci ñycia byçy:
nadzieja podstawowa,
zadowolenie z komunikacji z dzieckiem,
jakoëí kontaktu z osobami niesçyszécymi,
szczóëcie w ostatnich dniach,
najlepsze ñycie, jakie mogço lub moñe mi sió zdarzyí (przed urodzeniem
dziecka, obecnie, za 5 lat) subiektywne ustosunkowanie sió do okresu
przed urodzeniem dziecka, teraïniejszoëci oraz przyszçoëci,
satysfakcje czéstkowe zadowolenie z nastópujécych dziedzin:
maçñeõstwo, okolica, w ktÜrej Pani ñyje, dom lub mieszkanie, w ktÜrym
Pani ñyje, sytuacja finansowa wçasna i rodziny, wçasny stan zdrowia,
stosunki z kolegami, wçasne osiégniócia ñyciowe, sytuacja w kraju,
miejsce pracy/nauki, poziom usçug, wçasna pozycja spoçeczna, dzieci,
55
M. Kowalska, Jakoëí ñycia sçyszécych matek gçuchych dzieci
perspektywa na przyszçoëí, ñycie seksualne, sposÜb spódzania wolnego
czasu.
OmÜwienie narzódzi badawczych
Zgodnie z teorié Eriksona (1997, 2002) nadzieja (hope) jest szczegÜlnym
przeëwiadczeniem jednostki o dwÜch ogÜlnych i powiézanych ze sobé
wçaëciwoëciach ëwiata: ñe jest on uporzédkowany i sensowny oraz ñe jest
generalnie przychylny ludziom. Sé to wióc przekonania z repertuaru prywatnej
teorii ëwiata czy teñ ëwiatopoglédu. Zwykle sé one sçabo werbalizowane, a jeëli
sé werbalizowane, to w formie spoçecznie tworzonych i celebrowanych metafor
oraz podtrzymujécych je instytucji, przede wszystkim religii. Nadzieja jest
podstawé interpretacji zdarzeõ dziejécych sió w ëwiecie, zwçaszcza zdarzeõ
przyszçych, gdy jednostka prÜbuje przewidzieí ich bieg, ocenií go i oszacowaí
swoje w nim szanse. Nadzieja nie ma charakteru czysto poznawczego, gdyñ
przejawia sió nie tylko w sposobie interpretowania i prognozowania biegu
zdarzeõ, lecz takñe w towarzyszécych uczuciach wobec tych zdarzeõ ().
Wyniki badaõ wskazujé, ñe poziom nadziei podstawowej jest wañnym czyn-
nikiem osobowoëciowym umoñliwiajécym konstruktywné odpowiedï jednostki
na dwojakiego rodzaju sytuacje: na sytuacje nowoëci i na sytuacje rozpadu
dotychczasowego çadu. W sytuacji nowoëci nadzieja podstawowa zwióksza
gotowoëí do podejmowania nowych wyzwaõ i budowania nowego çadu.
Przekonania na temat sensownoëci i przychylnoëci ëwiata mogé byí silniejszym
prognostykiem adaptacji do sytuacji nowej niñ optymizm czy przekonanie
o wçasnej kompetencji. Adaptacyjna rola nadziei podstawowej jest szczegÜlnie
znaczéca w sytuacji nieodwracalnej straty stawiajécej jednostkó przed wyborem
nowych alternatyw ñyciowych. Jednostki ñywiéce silné nadziejó, ñe ëwiat jest
sensowny i generalnie przychylny, szybciej godzé sió ze straté starego çadu, a tym
samym çatwiej przechodzé do fazy konstruowania çadu nowego.
Nadziejó podstawowé moñna uznaí za wzglódnie stabilné strukturó
osobowoëci 5 . Osoby z wysokim poziomem nadziei podstawowej çatwiej budujé
nowé toñsamoëí, opisujé u siebie takie konsekwencje przeñytych sytuacji
trudnych, ktÜre zakwalifikowano jako rozwojowe.
5 J. Trzebiõski, M. Zióba, Kwestionariusz Nadziei Podstawowej BHI 12. Podrócznik, Warszawa 2003.
56
Zgłoś jeśli naruszono regulamin