25. siruckova.pdf

(135 KB) Pobierz
Microsoft Word - 22. siruckova.doc
tĕpËna SirīćkovË
NiesþyszĢcy w Czechach
Zawartoëí
Tekst przekazuje wiadomoëci o rozpoznawaniu wady sçuchowej
i wczesnej opiece, moñliwoëciach edukacyjnych, lingwistyce Czeskiego Józyka
Migowego, dostópie do usçug tçumaczeniowych, a takñe o kulturze ërodowiska
Niesçyszécych w Czechach.
Wstóp
Józykowa i kulturowa mniejszoëí Niesçyszécych w Czechach, tak jak
mniejszoëci Niesçyszécych w innych krajach, ma swÜj sposÜb ñycia, wçasne
wartoëci, konwencje, humor, józyk, historie W czym sió Niesçyszécy Czesi
odrÜñniajé od Niesçyszécych w innych krajach? Przede wszystkim trochó innymi
warunkami ñycia niñ majé np. brytyjscy Niesçyszécy. Podejrzewam, ñe wiókszoëí
z Paõstwa nie ma bezpoëredniej stycznoëci ze spoçecznoëcié Niesçyszécych
w Czechach i z tego teñ powodu posiadane przez Paõstwa wiadomoëci o sytuacji
w Republice Czeskiej sé raczej sképe. Chciaçabym przybliñyí Paõstwu ten temat
i przedstawií kilka aspektÜw z ñycia ludzi niesçyszécych, nie tylko tych pisanych
przez wielkie N.
Sfer i dziedzin, o ktÜrych moñna opowiadaí, jest wiele, wybraçam, mam
nadziejó, te najistotniejsze. Zatem zamierzam Paõstwu przekazaí wiadomoëci
m.in. o rozpoznawaniu wady sçuchowej i wczesnej opiece, moñliwoëciach eduka-
cyjnych, lingwistyce czeskiego józyka migowego, dostópie do usçug tçumacze-
niowych czy kulturze ërodowiska Niesçyszécych 1 .
1 Tekst wystĎpienia zostaā przed wydrukowaniem poprawiony i uzupeāniony.
tĕpÜna SirīćkovÜ, NiesāyszĎcy w Czechach
Najbardziej jednak chciaçabym zwrÜcií Paõstwa uwagó na to, ñe choí
jestem z osobami n/Niesçyszécymi w kontakcie zarÜwno sçuñbowym (pracujó
w poradni socjalnej dla osÜb z wadé sçuchu), jak i osobistym (w wolnym czasie
uczestniczó w rÜñnych przedsiówzióciach Niesçyszécych lub spotykam sió
z przyjaciÜçmi) i ëwiat Niesçyszécych oraz uczenie sió ich józyka coraz wiócej
mnie pochçania, to mÜj referat jest tylko punktem widzenia osoby sçyszécej,
a nie czçonka spoçecznoëci Niesçyszécych.
1. Ile n/Niesçyszécych ñyje w Czechach
W celu okreëlenia dokçadnej liczby mieszkajécych w Czechach osÜb
z zaburzeniem sçuchu, potrzebne sé wyniki dokçadnych badaõ statystycznych,
ale takich niestety nie ma. Ustawa nr 101/2000 Sb. o ochronie danych osobowych
mÜwi, ñe dane o stanie zdrowotnym sé tzw. danymi wrañliwymi. Takie dane
wedçug ustawy moñna uzyskaí tylko za zgodé osÜb, ktÜrych dane te dotyczé, lub
w przypadku ratowania ñycia lub zdrowia danej osoby. Dlatego teñ pozostaje
tylko szacowanie i porÜwnywanie ze statystykami z innych krajÜw.
Posçuñó sió statystyké wedçug Hrubøego z 1998 r. Hrubø szacuje,
ñe w Republice Czeskiej ñyje okoço pÜç miliona osÜb z upoëledzeniem
sçuchowym. Wiókszoëí z nich stanowié ludzie starsi niedosçyszécy (proces
starzenia sió moñe wpçywaí na powolné utrató sçuchu). Okoço 15 000 z tej liczby
to osoby niesçyszéce i niedosçyszéce z cióñké utraté sçuchu wadé sçuchu
wrodzoné lub nabyté we wczesnych latach szkolnych.
Niesçyszécy (pisani przez wielkie N) to mniejszoëí z wçasnym józykiem
i kulturé, tworzona tylko przez czóëí osÜb z zaburzeniem sçuchu i nie wszyscy,
ktÜrzy czujé sió czçonkami tej spoçecznoëci, sé niesçyszécy. Do mniejszoëci
Niesçyszécych naleñé nie tylko osoby niesçyszéce lub niedosçyszéce, ale takñe
osoby sçyszéce, np. sçyszéce dzieci Niesçyszécych rodzicÜw tzw. CODA 2 .
Zatem dokçadna liczba Niesçyszécych w Czechach teñ nie jest znana.
2 Nie moına jednoznacznie stwierdzią, kto naleıy wciĎı do mniejszoĥci NiesāyszĎcych, a kto juı
nie. W samej jēzykowo-kulturowej mniejszoĥci NiesāyszĎcych w Czechach istniejĎ dwa gāîwne
podejĥcia: 1. czāonkami sĎ wyāĎcznie te osoby, ktîre nie sāyszĎ, 2. czāonkami mogĎ byą teı osoby
sāyszĎce, np. CODA, tāumacze jēzyka migowego itp.
262
tĕpÜna SirīćkovÜ, NiesāyszĎcy w Czechach
2. Diagnostyka i opieka medyczna, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Diagnostyka
Wyniki badaõ zagranicznych dowodzé, ñe okoço 9099% dzieci z wadé
sçuchu rodzi sió w rodzinach sçyszécych. Szacujó, ñe w Czechach statystyki te
wyglédaçyby podobnie 3 . Jeszcze dzië zdarza sió, ñe rozpoznanie wady i jej
zdiagnozowanie nie wystópuje odpowiednio wczeënie. To moñe mieí znaczécy
wpçyw na rozwÜj dziecka, jego józyka i tworzenie wçasnej osobowoëci. Tylko
w przypadku, gdy ciéña czy porÜd nie przebiega prawidçowo, czy teñ przewiduje
sió, ñe moñe sió urodzií dziecko niesçyszéce, przeprowadzane sé konieczne
badania. Badanie sçuchu noworodkÜw (screening neonatologiczny) za pomocé
metody otoemisji akustycznych (OAE), ktÜra pozwala na wczesne rozpoznanie
problemÜw ze sçuchem, jest w Czechach przeprowadzane tyko w kilku wiókszych
szpitalach poçoñniczych w miastach takich, jak: Praga, Brno, Pilzno, Ostrawa 4 .
Planowany jest program przesiewowego screeningu noworodkÜw, ale jego
realizacja zaleñy od wielkoëci przeznaczonych na niego funduszy oraz od edu-
kacji na temat potrzeby takich badaõ.
Opieka medyczna
Po diagnostyce wady audiolodzy zazwyczaj przepisujé aparat sçuchowy.
Sé pewne zasady przyznawania bezpçatnych aparatÜw, zapisane w ustawie oraz
w przepisach szczegÜçowych urzódu ubezpieczenia zdrowotnego, okreëlajéce
m.in. maksymalny koszt jednego aparatu w zaleñnoëci od rodzaju wady, podziaç
osÜb wedçug wieku czy limit aparatÜw na osobó, itp. Tak np. zgodnie
z przepisami dziecko do drugiego roku ñycia moñe bezpçatnie otrzymaí tylko
jeden aparat sçuchowy i tylko pudeçkowy (nie zauszny). Oczywiëcie, najkorzyst-
niej byçoby, gdyby dziecko nosiço dwa aparaty zauszne i raczej cyfrowe. Rodzice
mogé wtedy zçoñyí poprzez lekarza do urzódu wniosek o odstópstwo od prze-
pisÜw i w przypadku zgody dziecko otrzymuje dwa aparaty, jednak w przypadku
3 Podczas wystĎpienia podana zostaāa liczba 90%. Por. z danymi w: A. Neisser, The Other Side of
Silence (Sign Language and the Deaf Community in America), Washington D. C.: GU, 2002
(monografia); L. Dāugoāēcka, CRSLR2: kolejne warsztaty lingwistyki migowej w Nijmegen [online],
[cyt. 22.10.2007], w: http://www.pzg.org.pl/sc/sc_jm_nijmegen.asp (artykuā); A. MacurovÜ, Nae
ģeć? Nae ģeć, 1998, nr 4, s. 179188 (artykuā); V. StrnadovÜ, Nĕkterä specifickä problämy
neslyècèch rodićī se slyècèmi dĕtmi, Gong. 2002, nr 9, s. 238 (artykuā).
4 Patrz: O. WildovÜ, KochleÜrnè implantÜty v Ćeskä republice, [online], [publ. 6.03.2007]. [Cit.
207.10.2007], w:http://www.medicina.cz/verejne/clanek.dss?s_id=7168&s_ts=39159,7771875 (artykuç).
263
Diagnostyka
Opieka medyczna
tĕpÜna SirīćkovÜ, NiesāyszĎcy w Czechach
wyboru lepszego aparatu cyfrowego rodzice muszé wiókszoëí ceny pokryí
ze ërodkÜw wçasnych lub zgçosií wniosek o wsparcie finansowe do fundacji.
Od lipca tego roku osoby m.in. z uszkodzeniem przewodu sçuchowego zewnótrz-
nego mogé po otrzymaniu zgody od urzódu bezpçatnie otrzymaí implant zakotwi-
czony BAHA, co jest wielkim krokiem naprzÜd.
W przypadku, gdy aparaty sçuchowe nie przynoszé dziecku ñadnych
efektÜw lub dajé bardzo maçe stymulowanie dïwiókowe, audiolodzy proponujé
rodzicom wszczepienie implantu ëlimakowego. Wszczepienia implantÜw
ëlimakowych w Czechach rozpoczóçy sió w 1993 r. i do koõca 2006 r.
wszczepiono je 270 osobom dorosçym i 100 dzieciom 5 . Dla osÜb zakwalifi-
kowanych do wszczepienia zakup systemu implantu ëlimakowego, wszczepienie
oraz opieka pooperacyjna finansowane sé z ërodkÜw ubezpieczenia zdrowo-
nego 6 .
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
W Czechach istnieje tylko jedna ërodowiskowa poradnia wspomagania
rozwoju dziecka 7 dla rodzin, ktÜrych dzieci majé upoëledzenie sçuchowe. Przyj-
mowane sé rodziny z dzieími z zaburzeniem sçuchu (od 0 do 4 roku ñycia),
dzieci niesçyszéce z dodatkowymi zaburzeniami (od 0 do 7 roku ñycia) oraz
rodziny niesçyszéce, ktÜre majé dzieci sçyszéce. GçÜwnym zadaniem zespoçu
pracownikÜw jest ustalenie kierunkÜw i harmonogramu dziaçaõ w zakresie
wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka. Do rodzin jeïdzi na wizyty
doradca (m.in. surdopedagog, psycholog, lektor józyka migowego), uczy rodzicÜw
pierwszej komunikacji z dzieckiem, wypoñycza zabawki sçuñéce do rozwoju
resztek sçuchu, pomaga rodzicom przy zaçatwianiu formalnoëci zwiézanych
z zakupem aparatÜw sçuchowych oraz udziela informacji socjalno-prawnych
dotyczécych osÜb niepeçnosprawnych.
5 Wszczepienia implantîw ĥlimakowych robione sĎ w szpitalu w Pradze (Centrum kochleÜrnèch
implantacè, Fakultnè nemocnice Motol); O. WildovË, KochleÜrnè implantÜty v Ćeskä republice,
[online], [publ. 6.03.2007]. [Cit. 207.10.2007], w: http://www.medicina.cz/verejne/clanek.
dss?s_id=7168&s_ts=39159,7771875 (artykuā).
6 PrzeraıajĎce sĎ ogromne rîınice pomiēdzy kosztem zakupu aparatîw sāuchowych, kosztem zakupu
i zamocowania aparatu BAHA a kosztem zakupu, wszczepienia implantu ĥlimakowego i opieki
rehabilitacyjnej rzēdu milionîw koron czeskich. Osoby implantowane lub z aparatem BAHA
otrzymujĎ potem wszystko bezpāatnie, a osoby uıywajĎce aparatu sāuchowego majĎ bardzo niskie
limity finansowe.
7 Stģedisko ranä päće Tamtam dziaā organizacji Federace rodićī a pģÜtel sluchovĕ postiăenøch
z siedzibĎ w Pradze i oddziaāem w Olomuěcu.
264
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
tĕpÜna SirīćkovÜ, NiesāyszĎcy w Czechach
Dziaçania ërodowiskowej poradni wczesnego wspomagania rozwoju
dziecka okreëla ustawa nr 108/2006 Sb. o sçuñbach socjalnych, obowiézujéca
od 1 stycznia 2007 r., poradnia takñe prowadzi dziaçalnoëí zgodnie ze standar-
dami wczesnej opieki. êwiadczone przez poradnió usçugi sé bezpçatne. Z powodu
braku poradni ërodowiskowych oraz ograniczonego dostópu do jedynej z nich,
funkcjó ich starajé sió peçnií teñ centra specjalno-pedagogiczne przy szkoçach
dla dzieci niesçyszécych (patrz na nastópny rozdziaç), chociañ ustawowo miaçy
opiekowaí sió dzieími dopiero od trzeciego roku ñycia. Rodzice wióc mogé
skorzystaí z usçug oboje razem.
Niestety niektÜrzy lekarze (foniatrzy, audiolodzy) jeszcze dzië czósto
nie wiedzé o tym, ñe istniejé poradnie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zdarza sió teñ, ñe lekarze majé obawy zwiézane z józykiem migowym, ostrzegajé
przed jego uñywaniem oraz ignorujé jego istnienie i jego powañné roló w ñyciu
niesçyszécego dziecka. Po diagnostyce wady i uzyskaniu aparatu dzieci czósto
trafiajé tylko do logopedy, ktÜrego praca ukierunkowana jest gçÜwnie na komuni-
kacjó w józyku mÜwionym, lub do centrum specjalno-pedagogicznego. O istnie-
niu poradni wczesnego wspomagania rodzice dowiadujé sió tylko od niektÜrych
lekarzy lub pielógniarek, ale najczóëciej od innych rodzicÜw, przez Internet (fora
i czaty), od studentÜw pedagogiki specjalnej itp.
3. Edukacja
Historia i podejëcia
W Czechach sé stosowane trzy metody komunikacyjne w procesie
nauczania dzieci niesçyszécych: metoda oralna, bilingwalna i filozofia
komunikacji totalnej. Tak jak w wielu krajach europejskich w ostatnim stuleciu
wañné roló peçniç oralizm, ktÜry umocniç swojé pozycjó w latach powojennych
w krajach socjalistycznych. Añ do lat 80-tych praktycznie dzieci nie mogçy
w szkole migaí, nie mÜwiéc juñ o nauce za pomocé józyka migowego. W latach
80-tych, wraz z nadejëciem filozofii komunikacji totalnej nastépiça zmiana,
niektÜre szkoçy zaczóçy przechodzií do tej metody, ktÜra jest do dzië najczóëciej
stosowana.
Podejëcie do edukacji uczniÜw i studentÜw z upoëledzeniem sçuchowym
jest wieloëcieñkowe. Istniejé szkoçy dla dzieci niesçyszécych lub niedosçyszécych,
265
. Edukacja
Historia i podejëcia
Zgłoś jeśli naruszono regulamin