Organizacja logistyki w przedsiębiorstwie.doc

(136 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Organizacja logistyki w przedsiębiorstwie


Rozwój struktur organizacyjnych przedsiębiorstwa

Począwszy od lat 60, sfera logistyki przestała być traktowana fragmentarycznie i ewoluowała w kierunku możliwie jak największej, a nawet całkowitej integracji. W rezultacie, obecnie znaczną uwagę kieruje się na zintegrowane zarządzanie logistyką i zintegrowane zarządzanie łańcuchem dostaw.

W ujęciu tradycyjnym działalność logistyczna była rozproszona po całej organizacji. Niektóre spośród czynności logistycznych mogły być oczywiście realizowane efektywnie, jednakże w organizacjach tradycyjnych nie istniał mechanizm, który zapewniłby integrację i koordynację tych działań, aby umożliwić podejmowanie rzeczywiście optymalnych decyzji logistycznych. Ponadto biorą po uwagę fakt, że wielkie firm cierpiało na „syndrom funkcjonalnego komina”, kiedy proces decyzyjny w firmie był paraliżowany przez pionową strukturę władzy formalnej w organizacji, trudno było osiągnąć stan, który choć trochę przypominałby zintegrowane zarządzanie logistyką. W przypadku np. firma Nike uwaga kierownictwa firmy przesunęła się z integracji pionowej na efektywne zarządzanie pomysłami i ludźmi.

 

Ewolucja organizacji logistyki

Wzorce organizacyjne logistyki w przedsiębiorstwach, tak jak i same koncepcje logistyczne i strategie obsługi klienta, podlegają nieustannej ewolucji. Ewolucję struktur organizacyjnych, tworzonych ze względu na potrzeby zarządzania logistycznego, można prześledzić, porządkując podstawowe typy organizacji przedsiębiorstw zaobserwowanych na przestrzeni ostatnich 40 lat. Dotychczas wyodrębniono pięć typów.

Typ I pojawił się w krajach zachodnich w latach 50 i 60. Typ II jest charakterystyczny dla lat 70 i wczesnych lat 80. Typ III zaczął się upowszechniać w latach 80 i na początku lat 90. Wreszcie typ IV i V, uznawane jeszcze na początku lat 90  za struktury przyszłości, pojawiły się w praktyce już w połowie lat 90, a więc znacznie wcześniej, niż zakładano.

W analizie zmian wzorców organizacji logistyki ważne jest zastrzeżenie, że w danej gospodarce, w danym czasie, mogą koegzystować ze sobą wzorce reprezentujące różne piętra ewolucji i dojrzałości organizacyjnej, od I do V typu. Niektóre typy struktur organizacyjnych, zwłaszcza te bardziej zaawansowane, mogą w ogóle nie występować. Nie ulega jednak wątpliwości, że struktury organizacyjne przedsiębiorstwa, podobnie jak ich zachowania, przesądzają o rodzajach i odmianach realizowanych strategii obsługi klienta oraz o ich ewolucji. Wynika to chociażby z klasycznego, kiedyś gorąco dyskutowanego, chandlerowskiego związku między strategią i strukturą organizacji, którego można uniknąć, realizując strategie zintegrowanego łańcucha dostaw.

Aby w pełni zrozumieć ewolucję logistyki i zmiany w strategiach obsługi klienta na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, trzeba bliżej przyjrzeć się pięciu podstawowym typom struktur organizacyjnych przedsiębiorstwa.

 

Wczesne formy organizacji logistyki

Ślady formalnej organizacji logistyki odnajdujemy w strukturze przedsiębiorstwa tylko wtedy, kiedy logistyka zostanie poznana i zaakceptowana przez zarząd przedsiębiorstwa, i kiedy zostaną podjęte pierwsze decyzje o jej praktyczn6ym stosowaniu. Początkowo działania logistyczne nie uwidaczniają się w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa produkcyjnego w jakiś specjalny sposób. Ledwie widoczne zmiany polegające na ty, że grupuje się dwie lub kilka czynności logistycznych i przypisuje do jednego lub kilku istniejących już pionów organizacyjnych, bez jakichkolwiek zmian w hierarchii zadań, funkcji, uprawnień. Jest to pierwsze porządkowanie organizacyjne, sygnalizujące zainteresowanie przedsiębiorstwa działaniami logistycznymi.

Charakterystyczne jest rozproszenie czynności i zadań logistycznych oraz związanej z nimi odpowiedzialności służbowej. Wiele zadań i czynności logistycznych w ogóle nie występuje. Inne są często podporządkowane przypadkowym działom i pionom.

 

 

 



Kierownictwo przedsiębiorstwa

Produkcja









Marketing

Finanse



Planowanie potrzeb materiałowych

Kontrola zapasów









Prognozowanie

Sprzedaż – obsługa zamówień klientów

Zakupy

Załatwianie zamówień









Wyroby gotowe - magazynowanie

Magazynowanie surowców

Pełnomocnictwa kredytowe





Fabryczne magazynowanie wwyrobów gotowych

Zarządzanie systemem informacji





Transport

Planowanie płatności







Inżynieria przemysłowa



Harmonogram produkcji

 

 

Tradycyjna funkcjonalna struktura organizacyjna

 

Są to przykłady bardzo wczesnych form organizacyjnych logistyki. Nie ma jeszcze mowy o integracji i jednoczesnym zaangażowaniu menadżerów w sprawy zaopatrzenia i dystrybucji, oznakach wykształcania się systemu logistycznego w przedsiębiorstwie, czy zintegrowanym zarządzaniu operacyjnym zaopatrzeniem, produkcję i dystrybucję. Następuje prawie całkowita separacja sfery dystrybucji fizycznej i zarządzania materiałami. Podlegają one pod inne piony i różne osoby. 

Kierownictwo przedsiębiorstwa

 









Marketing

Produkcja

Finanse



Prognozowanie



Wyroby gotowe – magazynowanie fabryczne

 



Ogólna kontrola zapasów

Dystrybucja fizyczna











Pełnomocnictwa kredytowe



Transport



Inżynieria przemysłowa

Kontrola zapasów wyrobów gotowych



Harmonogram produkcji





Zarządzanie materiałami

Zarządzanie systemem informacji

Załatwianie zamówień na dostawy









Planowanie potrzeb materiałowych

Planowanie płatności

Sprzedaż – obsługa zamówień klientów











Zakupy

Magazynowanie surowców

Magazynowanie

wyroby gotowe





 

Struktura organizacyjna typu I

 

 

Struktura organizacyjna typu II

Charakterystyczne dla tego szczebla ewolucji jest to, że niektóre obszary funkcjonalne logistyki, kontrolowane i koordynowane później przez logistykę, wyodrębnia się i podnosi rangi samodzielnego działu lub pionu. Przede wszystkim jest to dystrybucja fizyczna.  Jeśli w przedsiębiorstwie doskonali się obsługę klienta, jej status wzrasta, a dystrybucja dorównuje randze pozostałych pionów funkcjonalnych. Przedsiębiorstwo tak zorganizowane jest zdolne do realizacji klasycznych strategii dystrybucji fizycznej.

Opisywany sposób różnicowania struktury organizacyjnej obserwuje się zwłaszcza w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego i innych przemysłach, związanych z obsługą masowego klienta, są one zdolne do stosowania strategii niskich kosztów.

 

 

 

 

 









Dystrybucja fizyczna

Produkcja

Finanse

Marketing



Kierownictwo przedsiębiorstwa

 



Transport

Harmonogram produkcji



Zarządzanie systemem informacji





Prognozowanie







Załatwianie zamówień



Inżynieria przemysłowa

Kontrola zapasów wyrobów gotowych

Planowanie płatności







 

Magazynowanie

wyroby gotowe

Zarządzanie materiałami







Planowanie potrzeb  materiałowych



Sprzedaż – obsługa zamówień klientów



Zakupy



Pełnomocnictwa kredytowe



Magazynowanie  surowców



System planowania dystrybucji

 



Kontrola zapasów surowców

 





 

Typ II

 

Struktury organizacyjne należące do typu II nie przełamują izolacji między zarządzaniem materiałami a dystrybucją fizyczną w przedsiębiorstwie. W obu podejmują decyzje niezależni i współzawodniczący menażerowie. Brak jest koordynatora logistycznego na wyższym szczeblu zarządzania. Czynnikiem ograniczającym ekspansję logistyki w przedsiębiorstwie jest również brak odpowiedniego systemu informacyjnego, pozwalający na skuteczną integrację produkcji, zaopatrzenia i dystrybucji w jeden blok operacyjny lub system

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin