Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Począwszy od lat 60, sfera logistyki przestała być traktowana fragmentarycznie i ewoluowała w kierunku możliwie jak największej, a nawet całkowitej integracji. W rezultacie, obecnie znaczną uwagę kieruje się na zintegrowane zarządzanie logistyką i zintegrowane zarządzanie łańcuchem dostaw.
W ujęciu tradycyjnym działalność logistyczna była rozproszona po całej organizacji. Niektóre spośród czynności logistycznych mogły być oczywiście realizowane efektywnie, jednakże w organizacjach tradycyjnych nie istniał mechanizm, który zapewniłby integrację i koordynację tych działań, aby umożliwić podejmowanie rzeczywiście optymalnych decyzji logistycznych. Ponadto biorą po uwagę fakt, że wielkie firm cierpiało na „syndrom funkcjonalnego komina”, kiedy proces decyzyjny w firmie był paraliżowany przez pionową strukturę władzy formalnej w organizacji, trudno było osiągnąć stan, który choć trochę przypominałby zintegrowane zarządzanie logistyką. W przypadku np. firma Nike uwaga kierownictwa firmy przesunęła się z integracji pionowej na efektywne zarządzanie pomysłami i ludźmi.
Wzorce organizacyjne logistyki w przedsiębiorstwach, tak jak i same koncepcje logistyczne i strategie obsługi klienta, podlegają nieustannej ewolucji. Ewolucję struktur organizacyjnych, tworzonych ze względu na potrzeby zarządzania logistycznego, można prześledzić, porządkując podstawowe typy organizacji przedsiębiorstw zaobserwowanych na przestrzeni ostatnich 40 lat. Dotychczas wyodrębniono pięć typów.
Typ I pojawił się w krajach zachodnich w latach 50 i 60. Typ II jest charakterystyczny dla lat 70 i wczesnych lat 80. Typ III zaczął się upowszechniać w latach 80 i na początku lat 90. Wreszcie typ IV i V, uznawane jeszcze na początku lat 90 za struktury przyszłości, pojawiły się w praktyce już w połowie lat 90, a więc znacznie wcześniej, niż zakładano.
W analizie zmian wzorców organizacji logistyki ważne jest zastrzeżenie, że w danej gospodarce, w danym czasie, mogą koegzystować ze sobą wzorce reprezentujące różne piętra ewolucji i dojrzałości organizacyjnej, od I do V typu. Niektóre typy struktur organizacyjnych, zwłaszcza te bardziej zaawansowane, mogą w ogóle nie występować. Nie ulega jednak wątpliwości, że struktury organizacyjne przedsiębiorstwa, podobnie jak ich zachowania, przesądzają o rodzajach i odmianach realizowanych strategii obsługi klienta oraz o ich ewolucji. Wynika to chociażby z klasycznego, kiedyś gorąco dyskutowanego, chandlerowskiego związku między strategią i strukturą organizacji, którego można uniknąć, realizując strategie zintegrowanego łańcucha dostaw.
Aby w pełni zrozumieć ewolucję logistyki i zmiany w strategiach obsługi klienta na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, trzeba bliżej przyjrzeć się pięciu podstawowym typom struktur organizacyjnych przedsiębiorstwa.
Ślady formalnej organizacji logistyki odnajdujemy w strukturze przedsiębiorstwa tylko wtedy, kiedy logistyka zostanie poznana i zaakceptowana przez zarząd przedsiębiorstwa, i kiedy zostaną podjęte pierwsze decyzje o jej praktyczn6ym stosowaniu. Początkowo działania logistyczne nie uwidaczniają się w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa produkcyjnego w jakiś specjalny sposób. Ledwie widoczne zmiany polegające na ty, że grupuje się dwie lub kilka czynności logistycznych i przypisuje do jednego lub kilku istniejących już pionów organizacyjnych, bez jakichkolwiek zmian w hierarchii zadań, funkcji, uprawnień. Jest to pierwsze porządkowanie organizacyjne, sygnalizujące zainteresowanie przedsiębiorstwa działaniami logistycznymi.
Charakterystyczne jest rozproszenie czynności i zadań logistycznych oraz związanej z nimi odpowiedzialności służbowej. Wiele zadań i czynności logistycznych w ogóle nie występuje. Inne są często podporządkowane przypadkowym działom i pionom.
Kierownictwo przedsiębiorstwa
Produkcja
Marketing
Finanse
Planowanie potrzeb materiałowych
Kontrola zapasów
Prognozowanie
Sprzedaż – obsługa zamówień klientów
Zakupy
Załatwianie zamówień
Wyroby gotowe - magazynowanie
Magazynowanie surowców
Pełnomocnictwa kredytowe
Fabryczne magazynowanie wwyrobów gotowych
Zarządzanie systemem informacji
Transport
Planowanie płatności
Inżynieria przemysłowa
Harmonogram produkcji
Tradycyjna funkcjonalna struktura organizacyjna
Są to przykłady bardzo wczesnych form organizacyjnych logistyki. Nie ma jeszcze mowy o integracji i jednoczesnym zaangażowaniu menadżerów w sprawy zaopatrzenia i dystrybucji, oznakach wykształcania się systemu logistycznego w przedsiębiorstwie, czy zintegrowanym zarządzaniu operacyjnym zaopatrzeniem, produkcję i dystrybucję. Następuje prawie całkowita separacja sfery dystrybucji fizycznej i zarządzania materiałami. Podlegają one pod inne piony i różne osoby.
Wyroby gotowe – magazynowanie fabryczne
Ogólna kontrola zapasów
Dystrybucja fizyczna
Kontrola zapasów wyrobów gotowych
Zarządzanie materiałami
Załatwianie zamówień na dostawy
Magazynowanie
wyroby gotowe
Struktura organizacyjna typu I
Charakterystyczne dla tego szczebla ewolucji jest to, że niektóre obszary funkcjonalne logistyki, kontrolowane i koordynowane później przez logistykę, wyodrębnia się i podnosi rangi samodzielnego działu lub pionu. Przede wszystkim jest to dystrybucja fizyczna. Jeśli w przedsiębiorstwie doskonali się obsługę klienta, jej status wzrasta, a dystrybucja dorównuje randze pozostałych pionów funkcjonalnych. Przedsiębiorstwo tak zorganizowane jest zdolne do realizacji klasycznych strategii dystrybucji fizycznej.
Opisywany sposób różnicowania struktury organizacyjnej obserwuje się zwłaszcza w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego i innych przemysłach, związanych z obsługą masowego klienta, są one zdolne do stosowania strategii niskich kosztów.
System planowania dystrybucji
Kontrola zapasów surowców
Typ II
Struktury organizacyjne należące do typu II nie przełamują izolacji między zarządzaniem materiałami a dystrybucją fizyczną w przedsiębiorstwie. W obu podejmują decyzje niezależni i współzawodniczący menażerowie. Brak jest koordynatora logistycznego na wyższym szczeblu zarządzania. Czynnikiem ograniczającym ekspansję logistyki w przedsiębiorstwie jest również brak odpowiedniego systemu informacyjnego, pozwalający na skuteczną integrację produkcji, zaopatrzenia i dystrybucji w jeden blok operacyjny lub system
...
adamo1977