HIPOTERAPIA
Hipoterapia to ogół działań terapeutycznych, do których wykorzystuje się konia. Jest to metoda doskonale uzupełniająca wszystkie inne oddziaływania rewalidacyjne i rehabilitacyjne a jej uniwersalność polega na jednoczesnym oddziaływaniu na sferę ruchową, emocjonalną, społeczną, intelektualną i sensoryczną.
Szczególne zastosowanie ma ona tam, gdzie inne metody nie przynoszą
zadowalających rezultatów: w terapii ciężkich dysfunkcji chodu, z
asymetrycznym naprężeniem tułowia i kręgosłupa oraz zaburzeniami
równowagi, gdzie klasyczna kinezyterapia jest bardzo utrudniona.
Hipoterapia oddziaływuje na:
· Kodowanie w mózgu prawidłowego wzorca ruchu miednicy
· podczas chodu.
Poprzez ruchy konia w stępie na pacjenta przenoszony jest wzorzec
ruchowy odpowiadający ruchom człowieka w chodzie. Drgania
grzbietu końskiego przenoszone są na miednicę, tułów i kręgosłup
jadącego, przez co w mięśniach dochodzi do ich napinania i
rozluźniania. ćwiczona jest równowaga, koordynacja i wiele innych
czynności motorycznych. Ponieważ w siadzie jeździeckim nogi są
odciążone, jazda konna stwarza doskonałą okazję do treningu tułowia
w sytuacji typowej dla chodu.
· Normalizowanie napięcia mięśniowego.
Ciepło zwierzęcia i rytmika ruchów konia sprawiają, że napięte mięśnie
rozluźniają się i dziecko może wykonywać ruchy, które przedtem
sprawiały mu trudność. Utrzymanie prawidłowego dosiadu zmusza do
prostowania się wzmacniając mięśnie grzbietu, brzucha, obręczy
barkowej, wpływa na korygowanie wad postawy. Rytmika ruchów
konia wpływa rozluźniająco na spastykę mięśni u osób ze wzmożonym
napięciem mięśniowym oraz pobudzająco i wzmacniająco siłę mięśni
w przypadku obniżonego napięcia mięśniowego.
· Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji w
· przestrzeni i w schemacie własnego ciała.
· Zwiększenie możliwości koncentracji uwagi i utrzymanie
· zorganizowanej uwagi.
· Poprawa umiejętności komunikowania się.
· Zwiększenie motywacji do wykonywania ćwiczeń.
· Rozwój samodzielności.
· Zwiększenie poczucia własnej wartości.
· Zmniejszenie zaburzeń emocjonalnych, reakcji nerwicowych,
· poprawę umiejętności relaksowania się.
· Umiejętność nawiązywania pozytywnych kontaktów społecznych.
· Dostarcza okazji do przebywania dziecka w kontakcie z przyrodą i
· zwierzęciem
.
Na hipoterapie kieruje dziecko lekarz prowadzący, który, biorąc pod uwagę
wskazania i przeciwwskazania, wyraża zgodę na stosowanie metody i
wskazuje terapeutom wymagane kierunki oddziaływań. By hipoterapia mogła
włączyć się w kompleksową rehabilitację osoby niepełnosprawnej konieczna
jest współpraca lekarza, hipoterapeuty, pedagoga specjalnego, psychologa,
rehabilitanta ruchowego, logopedy oraz rodziców lub opiekunów,
posiadających ściśle określone, podobne i wzajemnie uzupełniające się cele
terapeutyczne skierowane na podopiecznych. Zespół taki powinien
skonstruować indywidualny plan pracy terapeutycznej, by osiągnąć
maksymalnie możliwe dla danego dziecka efekty.
Hipoterapia może mieć różne formy:
· Terapia ruchem konia- pacjent, bez wykonywania jakichkolwiek ć
· wiczeń poddawany jest ruchom konia podczas jazdy.
· Fizjoterapia na koniu- poza terapeutycznym oddziaływaniem ruchu
· konia wykonywana jest gimnastyka lecznicza na koniu, prowadzona
· przez fizjoterapeutę:
1. model neurofizjologiczny- najważniejsza jest prawidłowa
pozycja siedząca i prawidłowy ruch, ich jakość, szczególnie
wskazana dla dzieci w wieku przedszkolnym;
2. model funkcjonalny- gdzie najważniejsza jest funkcja, a na
drugim planie postrzeganie prawidłowej pozycji i ruchu;
szczególnie polecana dla dzieci starszych.
· Terapia kontaktem z koniem – której istotą jest emocjonalny kontakt
· pacjenta z koniem, tworzenie sytuacji terapeutycznej w obecności
· konia, podczas której pacjent może w ogóle nie siedzieć na koniu.
· Psychopedagogiczna jazda konna i woltyżerka- zespół działań
· podejmowanych w celu usprawnienia intelektualnego, poznawczego,
· emocjonalnego i fizycznego. Może odbywać się na lub przy koniu
· Ponadto wyróżnia się jazdę konną dla osób niepełnosprawnych (sportową
· i rekreacyjną), która nie stanowi części hipoterapii, ale jest z nią ściśle związana
· i może mieć aspekt terapeutyczny.
WSKAZANIA do prowadzenia terapii na koniu:
U dzieci
1. Mózgowe porażenie dziecięce ( dzieci z kontrolą głowy i czynną pozycją
siedzącą);
2. stany po urazach czaszkowo- mózgowych;
3. ADHD
4. choroby mięśni (min. 3 pkt w skali Lovetta);
5. Dzieci niedowidzące i niewidome;
choroby psychiczne.
1. wady postawy;
2. skoliozy I stopnia wg Coba;
3. stany po amputacji i wady rozwojowe kończyn.
1. zespoły genetyczne np. zespół Downa (konieczne jest wykonanie
zdjęcia rtg – bocznego i czynnościowego – odcinka szyjnego kręgosłupa);
2. przepukliny oponowo- rdzeniowe – w zależności od wysokości
uszkodzenia, obrazu klinicznego i współwystępowania wodogłowia
3. zespoły psychologiczne: zaburzenia emocjonalne, upośledzenia
umysłowe, niedostosowanie społeczne.
Dorośli:
1. Stwardnienie rozsiane;
2. Stany po urazach czaszkowo- mózgowych;
3. Stany po udarze;
4. Uzależnienia
5. Patologie społeczne
...
dupsztyl88