Praktyka wykazuje , że czynniki kontrastu nie działają dość silnie , by gwarantować jakiś stopień pewności przy orzekaniu o człowieku - o jego zdrowiu czy chorobie psychicznej .
Psychologowie - Rogers , Allport , Barron , Maslow , K. Dąbrowski - uważają , że zdrowie psychiczne jest to wartość pozytywna , którą można zdefiniować w kategoriach niezależnych od choroby psychicznej .
Zdrowie psychiczne nie jest (definicja negatywna) :
· brakiem choroby psychicznej ani jej przeciwieństwem ;
· stanem normalności pojmowanej w kategoriach przeciętnych i najbardziej powszechnych form zachowania ;
· dobrostanem - są to bowiem chwilowe stany przemijające , stwierdza się ich wyraźne występowanie u psychopatów .
Definicja zdrowia psychicznego musi obejmować istotne właściwości ludzkiego zachowania w ogóle .
Kryteria normalności (zdrowia psychicznego) :
1. Najogólniej mówiąc , spotykane w literaturze zestawy kryteriów można podzielić na dwie grupy :
· kryteria formułowanie w oparciu o przyjmowaną teorię psychologiczną ;
· zestawy kryteriów formułowanych tylko w oparciu o już istniejące lub z dodaniem własnych .
2. Michalska podaje następujące kryteria normalności :
· przystosowanie się do środowiska ;
· poprawna percepcja rzeczywistości (człowiek dojrzały patrzy obiektywnie) ;
· dojrzałość psychiczna i prawidłowy rozwój psychiczny ;
· zadowolenie i poczucie szczęścia ;
· odporność na konflikty , napięcia i niepokoje ;
· równowaga , integracja i harmonia funkcji psychicznych .
3. Jourard podaje takie kryteria normalności :
· umiejętność zaspokajania podstawowych potrzeb na drodze społecznie akceptowanych zachowań w sposób , który nie rodzi problemów osobowościowych ;
· akceptowanie siebie ;
· umiejętnośc poświęcania energii i myśli celom istotnym społecznie i problemom wykraczającym poza zaspokojenie potrzeb bezpieczeństwa , miłości , posiadania .
4. Scott podaje następujące kryteria normalności :
· altruizm ;
· zainteresowanie innymi ludźmi ;
· zaufanie do innych ;
· sympatia dla ludzi ;
· życzliwość dla ludzi ;
· zdolnośc do bliskich kontaktów i emocji ;
· empatia .
(I. Obuchowska : „Dynamika nerwic” ; Warszawa 1981)
W niejednolitej terminologii odnoszącej się do nerwic dziecięcych znajduje odbicie fakt złożoności tej problematyki . Terminy takie , jak : nerwowość , wzmożona pobudliwość nerwowa czy psychiczna , neurotyczność , reakcja nerwicowa , zachowanie nerwicowe , a także neuropatia , czy też nerwica czy psychonerwica - są niejednokrotnie używane zamiennie , pomimo wciąż ponawianych prób ich uporządkowania .
Największe trudności występują przy ustalaniu znaczenia terminów : „nerwica” i „psychonerwica” . Często są one stosowane zamiennie , przy czym termin „nerwica” ma bardziej podkreślać wegetatywny komponent zaburzenia , zaś termin „psychonerwica” - komponent psychiczny .
Następujący badacze uważają , że :
· C.R. Shaw - nerwica dziecięca nie jest chorobą , ale sposobem życia ; trudno podać definicję nerwicy , a jedyną wspólną cechę wszystkich nerwic stanowi poczucie dziecka , że jest nieszczęśliwe ;
· J. Lange - nerwice są tak różne , jak różni są ludzie na nie cierpiący ; występuje u nich odchylenie osobowości , zmiana sposobu bycia , zawsze jednak neurotyczne przemiany osobowości odbywają się w ramach danej struktury psychicznej , która zostaje utrzymana ;
· R. Lemke - rozumie przez nerwice odbiegające od normy postawy albo rozwój osobowości , które są następstwem nienormalnej przeróbki wewnętrznych napięć , powstałych między afektami , popędami i pozostałą częścią osobowości ; neguje potrzebę wprowadzania osobnego pojęcia nerwic ;
· G. Gollnitz - nerwica to afektywna fiksacja odbiegających od normy reakcji i sposobów zachowania , które kiedyś służyły dziecku do przeciwstawiania się szkodliwej sytuacji ;
· L.J. Meduna - nerwica to stereotypowa , specyficzna reakcja na niespecyficzne bodźce ;
· P. Schilder - nerwica jest wadliwą postawą powstałą wskutek przerwania procesu poznawania i sprawdzania ;
· L.G. Monch - nerwica wskazuje na niemożność wytworzenia zadowalającej reakcji na stresowe sytuacje zachodzące bądź w samej osobie , bądź pomiędzy osobą i światem zewnętrznym ;
· P. Barker - nerwice okresu dziecięcego to schorzenia polegające na chorobliwie lękowej reakcji na stres ; by można było postawić rozpoznanie nerwicy , niepokój musi być znaczny i trwały oraz zaburzać dostosowanie jednostki w społeczeństwie ;
· J. Reykowski - nerwica jest defektem samoregulacji ; jej cechą charakterystyczną jest zmniejszona zdolność do rozumienia i kontrolowania samego siebie .
Najogólniej można stwierdzić , że nerwica to zaburzenie względnie trwałe , wyuczone i wyrażające się w nieprzystosowaniu .
(M. Bogdanowicz „Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym” ; WSiP , Warszawa 1985)
W psychologii przyjmuje się czteroczynnikową koncepcję rozwoju , stworzoną przez psychologów radzieckich , którą w Polsce spopularyzowała Maria Żebrowska . W myśl tej teorii na rozwój człowieka mają wpływ :
1. zadatki organiczne - wrodzone wyposażenie anatomiczno – fizjologiczne ;
2. własna aktywność i działalność jednostki ;
3. środowisko ;
4. wychowanie i nauczanie .
Każdy z wymienionych czynników może być przyczyna nieprawidłowego rozwoju dziecka .
Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka uwarunkowane są polietiologicznie , tzn. że mogą być skutkiem oddziaływania różnego rodzaju czynników patogennych .
Zalicza się do nich nieprawidłowości struktury i funkcji centralnego układu nerwowego , spowodowane przez szkodliwe czynniki , działające na tkankę nerwową :
· bezpośrednio (np. uraz mózgu) ;
· pośrednio (np. zaburzenia przemiany materii prowadzą do uszkodzenia i zaburzeń funkcji tkanki nerwowej) .
Nieprawidłowości układu nerwowego mogą być uwarunkowane genetycznie lub nabyte po zapłodnieniu (w procesie rozwoju ontogenetycznego) .
Czynniki patogenne :
1. czynniki genetyczne działające przed zapłodnieniem i tuż po zapłodnieniu (faza jajowa) :
· na komórkę rozrodczą :
- nieprawidłowe geny od rodziców - genopatie ;
- anomalie niezapłodnionych komórek rozrodczych (m.in. chromosomów) - gametopatie (m.in. chromosomopatie) ;
· na zygotę :
- zaburzenia rozwoju zapłodnionej komórki (m.in. anomalie chromosomów) - blastopatie (m.in. chromosomopatie) ;
2. czynniki zewnątrzpochodne działające po zapłodnieniu (w ontogenezie) :
· na zarodek i płód :
- wirusy - embriopatie (fetopatie) wirusowe ;
- bakterie - embriopatie (fetopatie) bakteryjne ;
- naświetlania - embriopatie (fetopatie) aktyniczne ;
- środki toksyczne - embriopatie (fetopatie) toksyczne ;
- konflikt serologiczny - embriopatia (fetopatia) wskutek choroby cytotoksycznej ;
- zakażenia przez pasożyty (m.in. toxoplazmą gondi) - fetopatia (m.in. wskutek toxoplazmozy) ;
- niedobory pokarmowe i witaminowe - embriopatie (fetopatie) wskutek awitaminozy i dystrofii wewnątrzmacicznej ;
- zaburzenia w krążeniu - embriopatie (fetopatie) wskutek niedotlenienia i anemizacji ;
· na dziecko w czasie porodu (encefalopatie okołoporodowe)) :
- bezpośredni uraz czaszki ;
- wylewy śródczaszkowe wskutek urazu ;
- zaburzenia w krążeniu płodowym (zamartwica) ;
- środki toksyczne podawane matce ;
· na dziecko po urodzeniu (encefalopatie wczesnodziecięce lub określone zespoły zaburzeń psychoneurologicznych) :
- urazy ;
- infekcje wirusowe i bakteryjne ;
- intoksykacje ;
- zaburzenia metabolizmu ;
- zaburzenia hormonalne ;
- niektóre schorzenia somatyczne (np. zaburzenia przemiany materii , niedożywienie powstałe w wyniku choroby somatycznej , nieprawidłowe funkcjonowanie gruczołów dokrewnych , reumatyzm) .
Społeczne przyczyny zaburzeń rozwoju psychoruchowego wiążą się z niekorzystnym oddziaływaniem środowiska społeczno – wychowawczego i nie prowadzą do uszkodzenia centralnego układu nerwowego . Wśród nich można wyróżnić przyczyny psychologiczne , np. sytuacje trudne . Powodują one zaburzenia funkcji układu nerwowego , które przejawiają się jako zaburzenia zachowania , np. nerwicowe .
Czynniki patogenne w środowisku rodzinnym :
· długotrwała deprywacja uczuciowa wskutek utraty kontaktu z matką ;
· ekstremalne przypadki sytuacji materialnej (ubóstwo lub zamożność) i wynikające z nich konsekwencje ;
· brak samodzielnej sytuacji mieszkaniowej ;
· stan rodziny (pełna – niepełna) ;
· wadliwa atmosfera rodzinna ;
· brak poczucia wspólnoty rodzinnej ;
· złe stosunki między członkami rodziny ;
· wadliwe oddziaływania wychowawcze rodziców i innych dorosłych członków rodziny .
Czynniki patogenne w środowisku pozarodzinnym (przedszkole , szkoła , środowisko rówieśnicze) :
...
Wentusia