Arkusz obserwacyjny diagnozy funkcjonalnej dzieci niepełnosprawnych intelektualnie – komunikacja niewerbalna.pdf

(49 KB) Pobierz
Dokument1
IMIĘ I NAZWISKO DZIECKA
DATA ZAPISU
WIEK ŻYCIA
………………………………………………
DZIEŃ
MIESIĄC
ROK
DATA URODZENIA
………………………
OSOBA WYPEŁNIAJĄCA:
…………………
…………………
…………………
…………………
…………………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
………………………………………………
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Lp.
TAK
NIE
CZASAMI
UWAGI
Aktualne sposoby porozumiewania
się.
------- ------- --------------
--------------------
1. Podejmuje próby porozumiewania się
werbalnego1:
------- ------- --------------- --------------------
* posiada słownik czynny 2,
* posiada słownik bierny 2,
2. Podejmuje próby porozumiewania się
niewerbalnego:
------- ------- -------------
---------------------
* swoiste, naturalne, „domowe” gesty;
* elementy języka migowego;
* fotografie;
* obrazki;
* piktogramy;
* symbole PCS;
* symbole Bliss’a;
* inne (np.: kontakt wzrokowy,
komputer,
gesty Coghamo, gesty Makaton);
3. Posiada narzędzia (pomoce)
komunikacyjne (np.: książka
komunikacyjna, tablica komunikacyjna)?
Funkcje komunikacji, używane w
dyskursie dziecięcym – poziom
rozwojowy dziecka:
-------
-------
--------------
--------------------
4. Funkcja instrumentalna
5. Funkcja regulacyjna
6. Funkcja interaktywna
7. Funkcja personalna, osobista
8. Funkcja heurystyczna
9. Funkcja imaginacyjna
10. Funkcja informacyjna
11. Rozumie:
------- ------- --------------
---------------------
* sytuację;
* mimikę;
* gesty;
1 Załącznik nr 1a, 1b
2 Załącznik nr 2
185562977.001.png 185562977.002.png
* inne alternatywne sposoby komunikacji,
(jakie?);
* kilka słów;
* język potoczny.
12. Reaguje na swoje imię.
Rozumienie poleceń.
------- ------- ---------------
----------------------
13. Rozumie;
------- ------- --------------- ----------------------
* polecenie
* reaguje na polecenie;
* wykonuje polecenie
Rozumienie zakazów.
------- ------- --------------- -----------------------
14. Rozumie;
------- ------- --------------- ----------------------
* zakaz;
* reaguje odpowiednio na zakaz;
* nie wykonuje zakazu.
15. Potrafi przekazać informacje poprzez:
------- ------- --------------- ----------------------
* płacz;
* krzyk;
* mimikę;
* gesty;
* dźwięki;
* słowa;
* inaczej.
Gotowość do nauki używania
wspomagających lub alternatywnych
sposobów porozumiewania się.
-------
-------
----------------
----------------------
16. Potrafi uczestniczyć w dialogu
17. Zna swoją moc sprawczą
18. Dostatecznie rozumie język
19. Potrafi wybrać jeden spośród dwóch
elementów;
20. Potrafi wskazać, to co wybrało (w jaki
sposób?);
21. Potrafi adekwatnie i konsekwentnie
sygnalizować TAK;
22. Potrafi adekwatnie i konsekwentnie
sygnalizować NIE;
23. Rozumie symbol;
- rozumie pojęcie stałości przedmiotu
24. Ma percepcyjne możliwości
wystarczające do korzystania z gestów
lub symboli graficznych.
LEGENDA:
TAK – bardzo dobrze opanowana dana umiejętność komunikacji niewerbalnej, inicjowanie
komunikacji
z otoczeniem – ( 3 pkt .)
CZASEM – poprawnie opanowana dana umiejętność komunikacji niewerbalnej, dana umiejętność
może być wykonana sporadycznie (należy zaznaczyć w uwagach rodzaj) lub czasem podjęcie
komunikacji pod wpływem otoczenia – ( 1 pkt )
NIE – całkowity brak umiejętności komunikacji niewerbalnej – (0 pkt)
185562977.003.png 185562977.004.png
SKALA
- 71% - 100% (52p. – 72p.) – prawidłowy rozwój komunikacji niewerbalnej.
- 41% - 70% (31p. – 51p.) – systematyczne doskonalenie i wdrażanie do poprawnej komunikacji
niewerbalnej.
- 0% - 40% (0p. – 30p.) – nieprawidłowy rozwój komunikacji niewerbalnej, całkowity jej brak
ZAŁĄCZNIKI:
Załącznik nr 1a
ANALIZA ZACHOWAŃ KOMUNIKACYJNYCH DZIECKA cz. I
(zaadaptowano z: Ayala Mayolson, It takes Two to Talk – Alina C. Smyczek)
Załącznik 1b
ANALIZA ZACHOWAŃ KOMUNIKACYJNYCH DZIECKA cz. II
(zaadaptowano z: Ayala Mayolson, It takes Two to Talk – Alina C. Smyczek)
Załącznik nr 2
SŁOWNICZEK UCZNIA
OPRACOWANIE: mgr Kinga Turek
Zgłoś jeśli naruszono regulamin