Uczen_z_dysl.pdf

(122 KB) Pobierz
Layout 1
orzt oyns
cze z dylekj
zkle i dm
scenariusz spotkania z rodzicami
Termin wrzesie lub padziernik*
Czas trwania spotkania ok. 60 min.
Nawizanie yczliwej wsppracy z rodzicami.
Ustalenie zasad wsppracy szkoa–rodzice–ucze.
Przedstawienie praw i obowizkw uczniw z dysleksj i ich rodzicw.
Zapoznanie z formami zaj wspierajcych uczniw z dysleksj.
Udzielenie rodzicom dzieci z dysleksj wskazwek, w jaki sposb mona skutecznie
rozwizywa problemy dydaktyczno-wychowawcze.
portrety wybitnych osb z dysleksj;
kserokopie wybranych materiaw dla rodzicw;
pomoce dydaktyczne do prezentacji.
Przygotowanie wystawy prac plastycznych uczniw z dysleksj pod tytuem „Bohaterowie bani Andersena”
lub „Sawne osoby z dysleksj”.
Przygotowanie wystawki (np. w holu szkoy lub w sali na stoliku) z polecanymi publikacjami:
ksikami, ulotkami, lmami, programami komputerowymi.
Ustawienie w sali, w ktrej zaplanowano spotkanie, krzese w krgu (sprzyja to nawizaniu dobrego kontaktu
z uczestnikami).
Przygotowanie kserokopii wybranych materiaw dla rodzicw.
rowadzcy terapeuta, pedagog szkolny, wychowawca lub inny nauczyciel
* Warto zorganizowa spotkanie w czasie Europejskiego Tygodnia wiadomoci Dysleksji
Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
47
Cele
omoce
rzygotowania przed spotkaniem
42311098.006.png 42311098.007.png 42311098.008.png
Zadanie
Sposb realizacji
I. Czynnoci wstpne,
organizacyjne:
Nawizanie dobrego kontaktu
z rodzicami uczniw.
Wprowadzenie do tematu –
prezentacja wybitnych osb
z dysleksj.
Czas: 5 minut
Przedstawienie tematu i celu spotkania.
Przedstawienie osoby zajmujcej si w szkole pomoc dzieciom z dysleksj.
Zebranie od rodzicw oczekiwa – sprecyzowanie przez nich problemw,
o ktrych chcieliby porozmawia w czasie spotkania.
Sawne osoby z dysleksj – prezentacja sylwetek (polecam Portrety nie tylko
sawnych osb z dysleksj M. Bogdanowicz).
II. Przedstawienie problemu:
Co to jest dysleksja? Kogo ten
problem dotyczy?
Czas: 10 minut
Uwiadomienie rodzicom, co to jest dysleksja, i e jest problemem caego
ycia.
Odsetek dzieci z dysleksj.
Nawietlenie problemu dysleksji w danej szkole.
III. Miniwykad i dyskusja:
Symptomy dysleksji.
Czas: 10 minut
Przedstawienie listy objaww wystpujcych u uczniw po trzeciej klasie
szkoy podstawowej (Zacznik nr 1).
Wymiana spostrzee z rodzicami, odpowiedzi na pytania.
IV. Miniwykad i dyskusja:
W jaki sposb mona skutecznie
przezwycia specyczne
trudnoci wystpujce u uczniw
z dysleksj?
Czas: 25 minut
Sytuacja ucznia z dysleksj w szkole i w domu. Formy pomocy.
Prawa i obowizki ucznia z dysleksj oraz jego rodzicw (Zacznik nr 2).
Sposoby dostosowania warunkw egzaminacyjnych podczas sprawdzianu.
Zasady wsppracy szkoa–rodzice–ucze. Partnerska wsppraca z rodzicami
powinna obejmowa zawarcie kontraktu (Zacznik nr 3), udzielenie
wskazwek do pracy w domu, wymian informacji o postpach ucznia lub
napotykanych przez niego trudnociach.
Formy pomocy uczniom z dysleksj w danej szkole.
Czas wolny dziecka – rozwanie zainteresowa (przedstawienie propozycji
zaj pozalekcyjnych, jakie szkoa proponuje uczniom).
Wskazwki do pracy w domu – szczegowe zalecenia znajduj si w ksice
cze z dysleksj w domu M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, M. Royska.
Przykadowe formy pomocy dla rodzica w szkole.
Odczytanie rad dla rodzicw: Jeli jeste rodzicem dziecka z dysleksj
(Zacznik nr 4).
Wymiana spostrzee z rodzicami, odpowiedzi na pytania.
V. Pokaz i prezentacja pomocy
dydaktycznych wspierajcych
nauk uczniw z dysleksj.
Czas: 10 minut
Prezentacja zalecanych pomocy do pracy samoksztaceniowej ucznia
w domu.
Podanie adresw, telefonw instytucji, stron internetowych, gdzie rodzice
mog znale informacje na temat dysleksji oraz wybranych publikacji
(Polskie Towarzystwo Dysleksji www.ptd.edu.pl).
Zachcenie rodzicw do obejrzenia przygotowanej wystawki z polecanymi
publikacjami.
48
Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
42311098.009.png
Zadanie
Sposb realizacji
VI. Sformuowanie wnioskw:
Czym wyrnia si szkoa
przyjazna uczniom z dysleksj.
Czas: 2 minuty
Cechy szkoy przyjaznej uczniom z dysleksj:
Pomoc w przeamywaniu barier i osiganiu tego, co wydawao si niemoliwe.
Zmierzanie w kierunku osigania sukcesu, a nie odnotowywania niepowodze.
Zapewnienie wszystkim uczniom sukcesu edukacyjnego.
Otwarto na problem dysleksji ze strony nauczycieli i dyrekcji szkoy.
Partnerska wsppraca z rodzicami uczniw.
Pamitajmy: Na udzielanie pomocy uczniom z dysleksj nigdy nie jest za
pno!
Zaproszenie do obejrzenia wystawy prac plastycznych uczniw z dysleksj
„Bohaterowie bani Andersena” lub „Sawne osoby z dysleksj”.
VII. Zakoczenie oglnego
spotkania.
Rozmowy indywidualne
z rodzicami.
Ustalenie terminu kolejnego spotkania z rodzicami, zaproponowanie tematyki.
Przedstawienie terminw indywidualnych konsultacji z rodzicami w cigu
tygodnia.
Zaproszenie rodzicw do indywidualnych rozmw, wyznaczenie terminw
indywidualnych spotka.
Magorzata oyska pedagog, logopeda, terapeuta, specjalistka w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
dzieciom i modziey. Sekretarz eneralny w olskim Towarzystwie Dysleksji. spautorka publikacji i pomocy
dydaktycznych dla uczniw, rodzicw i nauczycieli, (m. in. ew-a rka rysuje i pisze, Rola przedszkola w przygotowaniu
dziecka leworcznego do pisania, Dni tygodnia, pory roku i miesice. abawy i scenariusze zaj rozwajcych funkcje
jzykowe, Ucze z dysleksj w domu. oradnik nie tylko dla rodzicw). racuje w szkole podstawowej w Redzie.
Bibliograa
M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, cze z dysleksj w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistw , Gdynia 2004.
M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, M. Roynska, cze z dysleksj w domu. Poradnik nie tylko dla rodzicw , Gdynia 2007.
M. Bogdanowicz, O dysleksji. Odpowiedzi na pytania rodzicw i nauczycieli , Lubin 1994.
M. Bogdanowicz, yzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie , Gdask 2002.
Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
49
42311098.001.png 42311098.002.png 42311098.003.png
Zacznik nr 1
Lista objaww
Jzyk mwiony suchanie i mwienie
mylne odczytywanie wyrazw o podobnej budowie
w jzyku ojczystym i obcym (np.: owoce–owce, pa-
rents–partners);
trudnoci z dostrzeganiem rymw, na przykad
dziecko nie potra wrd trzech wyrazw wyrni
tych, ktre si rymuj; nie umie wymyli rymuj-
cych si wyrazw do podanego sowa;
odczytywanie wyrazw od tyu (zwaszcza krtkich
od–do).
isanie poprawno ortograczna
(w jzyku ojczystym i obcym):
zapisywanie wyrazu w rny sposb w tej samej pra-
cy pisemnej;
opuszczanie, dodawanie i przestawianie liter w wy-
razach;
trudnoci ze wskazaniem wyrazw, ktre rozpoczy-
naj si t sam gosk, sylab lub czstk;
trudnoci z rozpoznawaniem dwikw mowy (go-
sek) w sowach, na przykad dziecko nie umie odpo-
wiedzie, czy „koza” i „kosa” to s dwa takie same,
czy rne wyrazy;
opuszczanie, podwajanie sylab lub wyrazw;
mylenie liter podobnych, na przykad: b-d-p-g,
w-m-n-u, l-t-.
trudnoci z wydzielaniem i czeniem dwikw
(gosek) w sowach, na przykad dziecko nie potra
wydzieli w wyrazie pierwszej lub ostatniej goski,
podzieli wyrazu na goski;
trudnoci z pisaniem wypracowa, bardzo wolne
tempo tworzenia zda i tekstu, ktry zazwyczaj liczy
od kilku do kilkunastu zda;
trudnoci z dzieleniem sw na sylaby i czeniem
sylab w sowa;
trudnoci w poprawnym stosowaniu wyrazw;
trudnoci ze suchaniem i z zapamitywaniem
instrukcji, polece, na przykad dziecko nie umie
zapamita polecenia duszego lub bardziej zo-
onego, myli jego sens;
niezbyt liczne bdy gramatyczne;
trudnoci z pisaniem w jzyku obcym, pomimo e
jzyk mwiony moe nie sprawia adnych proble-
mw;
trudnoci z poprawnym uywaniem sw, na przy-
kad dziecko do czsto popenia niewielkie bdy
gramatyczne;
trudnoci ze zmian stylu pisania (sporzdzania no-
tatek), aby dostosowa si do wymaga rnych na-
uczycieli.
trudnoci z szybkim przypominaniem sobie nazw,
nazwisk, z waciwym uywaniem wyrazw w odpo-
wiednim znaczeniu, na przykad pomimo bogatego
sownictwa dziecko z trudem przypomina sobie zna-
ne nazwy, wykazuje niepewno (wahanie, niezde-
cydowanie) w stosowaniu odpowiedniego wyrazu.
isanie kaligraa
pisanie to czynno mudna, mozolna;
wolne tempo pisania;
szybkie mczenie si rki;
zbyt wolne przepisywanie z tablicy – dziecko nie na-
da z przepisywaniem, std braki w notatkach z lek-
cji (brakujce wyrazy lub cae linki tekstu);
opnione tempo opanowania czytania w stosunku
do rwienikw i dzieci o tym samym poziomie in-
teligencji;
trudnoci w szybkim sporzdzaniu notatek podczas
wykadu – dziecko nie potra sucha i pisa jedno-
czenie.
czytanie wolne, niedokadne i niepynne;
czytanie poprawne pod wzgldem „technicznym”,
ale bez zrozumienia;
mylenie znakw i symboli matematycznych takich
jak, „+” i „x”, znaki mniejszoci i wikszoci;
czytanie na gos bardzo nieporadne (powolne, licz-
ne bdy, brak poprawnej intonacji, sabe rozumie-
nie tekstu), wywouje silny lk;
problemy z gurami geometrycznymi (np. z dostrze-
ganiem gur w ukadach przestrzennych);
50
Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
isanie tworzenie tekstu
odrczne pismo nierwne, niestaranne, mao czytelne;
Czytanie
Matematyka
42311098.004.png
trudnoci z interpretacj symboli i odczytywaniem
tabel;
roblemy organizacyjne
(wynikajce ze sabej pamici i koncentracji uwagi,
nieprawidowego spostrzegania wzrokowego i sucho-
wego):
mylenie kierunkw lewo–prawo, gra–d;
trudnoci w starannym i prawidowym zapisywaniu
cyfr w odpowiednich kolumnach;
sabe umiejtnoci organizacyjne mimo stara
dziecka;
trudnoci w pamiciowym opanowaniu tabliczki
mnoenia.
mylenie miejsc i dat w terminarzu;
ograniczona pami krtkoterminowa, co sprawia,
e uczenie si faktw jest trudne;
trudnoci z organizowaniem ycia opartym na pla-
nie, rozkadzie zaj;
bardzo dugi czas potrzebny do odrabiania prac do-
mowych;
trudnoci w zapamitywaniu denicji, sownictwa
i list, wykazw, spisw (np. kolejno cyfr w nume-
rze telefonicznym, lista zakupw);
zapominanie przyborw, podrcznikw, wymaga-
nych pomocy niezbdnych do zaj lekcyjnych;
czste opnienia w odrabianiu pracy domowej,
przygotowaniu si do klaswki;
trudnoci w formuowaniu nastpstwa myli w
mowie, planowaniu i pisaniu wypracowa;
trudnoci ze starannoci i schludnoci wykony-
wanej pracy – prace mog by niestarannie, nie-
waciwie zestawione (skompletowane), zrobione
niekonsekwentnie;
trudnoci w zapamitywaniu w kolejnoci nazw pr
roku, miesicy, dni tygodnia i w okrelaniu pr dnia
(rano, w poudnie, przed poudniem, po poudniu,
wieczorem) oraz nazw posikw zwizanych z porami
dnia (niadanie, kolacja);
Niska samoocena
Osoby z dysleksj prawie zawsze cierpi z powodu bra-
ku pewnoci siebie, niskiej samooceny i przeywanych
frustracji. W szkole moe si to przejawia w nastpu-
jcy sposb:
trudnoci w odnalezieniu waciwego sowa przy
udzielaniu odpowiedzi lub w swobodnych
wypowiedziach;
trudnoci w natychmiastowym odpowiadaniu na
pytania;
odgrywanie roli „klasowego bazna” lub prowoka-
cyjne zachowanie, co sprawia, e ucze znajduje si
w centrum uwagi kolegw i nauczyciela;
spowolniony proces uczenia si – nabywania umie-
jtnoci, sprawnoci;
trudnoci w pamiciowym opanowaniu tabliczki
mnoenia, alfabetu;
negowanie koniecznoci zdobywania dobrych ocen,
bycia dobrym uczniem, utrzymywania porzdku –
w celu zamaskowania niepowodze;
trudnoci w zapamitywaniu kolejnoci wykonywa-
nia czynnoci, na przykad ukadu gimnastycznego.
unikanie zaj (wagary), co powoduje dodatkowe
problemy, midzy innymi porzucenie szkoy.
Uwaga
trudnoci ze skupieniem uwagi przez duszy czas;
w sytuacji stresu liczne bdy podczas pisania, kt-
re dziecko potra dostrzec dopiero po pewnym cza-
sie, gdy skupi uwag;
trudnoci w robieniu wicej ni jednej rzeczy w da-
nym czasie;
nienadanie w sytuacjach takich jak egzamin, test,
klaswka.
Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
51
ami
42311098.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin