Egzamin_z_POLITYKI_SPOLECZNEJ_-pytania[1].doc_-1.doc

(83 KB) Pobierz
Egzamin z POLITYKI SPOŁECZNEJ w dniu 20

Egzamin z POLITYKI SPOŁECZNEJ w dniu 20.01.2005 AE POZNAŃ 

 

1.       wymień wady prywatyzacji służby zdrowia i wskaż z jaką wadą rynku każda z nich jest powiązana.

2.       jakie są 3 niezbywalne obowiązki państwa w zakresie zdrowia wg. WHO i wskaż jakie wskaźniki ilustrują każdy z nich (wskaźników może być więcej niż jeden)

3.       wymień za barrem argumenty przemawiające za redystrybucją w naturze (str.110 i 127)

4.       jakie argumenty krytyczne pod adresem teorii sprawiedliwości Rawlsa wysuwa D.Miller (barr str.70-71)

5.       wymień przynajmniej dwie z trzech głównych cech zmian opodatkowania dochodów osób fizycznych proponowanych przez T.Wołowieca w artykule „niedoceniana koncepcja prorodzinnych zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych (PS 2004 nr8 s11)

6.       pojęcia luki społecznej, deprywacji i ekskluzji społecznej – czym się różni od marginalizacji? Z jakim modelem teoretycznym PS wiąże się celowe zaspokajanie potrzeb przez państwo

7.       wymień 3 cechy pomocy społecznej i wskaż z jakiego rodzaju dylematem każda z nich jest związana. Jakie państwo UE ma najszerszy zakres pomocy społecznej i dlaczego.

8.       wymień 4 formy pomocy społecznej i wskaż która z nich z jaką formą interwencji państwa jest związana.

9.       wskaż zasady przystąpienia i finansowania związane z poszczególnymi filarami systemu emerytalnego w Polsce. W oparciu o jakie kryterium wyodrębnia się filary (wymień je) w reformowanych systemach emerytalnych w UE.

10.   zaznacz znakiem x rodzaj bezrobocia jaki jest wywołany głównie przez podane w pierwszej kolumnie przyczyny (jednej x w wierszu lub nic)

Przyczyny bezrobocia

Rodzaje bezrobocia

 

sezonowe

strukturalne

cykliczne

dobrowolne

Utajone

Niedoskonałość przepływu informacji o sytuacji na rynku pracy

x

 

 

 

 

Niski poziom wykształcenia

 

X

 

 

 

Zbyt duża stabilność zatrudnienia

 

 

X

 

X

Zbyt niska płaca minimalna

 

 

 

x

X

Zbyt wysokie koszty pracy

 

 

X

 

 

Zasiłki i inne świadczenia

 

 

 

x

 

 

 

Pytania z polityki społecznej:

 

1.       Modele służby zdrowia (cztery)

2.       Wyzwania stojące przed systemem edukacji w Polsce

3.       Krytyka Rawlsa przez Millera

4.       Artykuł PS nr 5/200? (tylko tyle, ale nie przejmujcie się wg niego na to pytanie odpowiada jedna osoba na 600; u nas już jedna odpowiedziała :)), a poważnie chodzi o formy sprawowania władzy czy coś takiego (w Europie)

5.       Etap ekspansji w rozwoju PS; z jakim modelem PS wg Titmussa był związany (redystrybucji)

6.       Pojęcie luki społecznej, deprywacji, ekskluzji społecznej; czym ekskluzja różni się od marginalizacji i z jakim modelem wg Szumlicza wiąże się luka społeczna (dystrybucji)

7.       Społeczna Nauka Kościoła a formy ograniczania bezrobocia

8.       Formy pomocy społecznej a modele PS wg Szumlicza

9.       Pozytywne i negatywne konsekwencje przeprowadzenia reformy emerytalnej (nie do końca chodzi tu o wady systemu repartycyjnego i kapitałowego, tzn. przykładowo odporność kapitałowego na zmiany demograficzne, czy jego mała odporność na inflację)

10.   zapomniałem

(generalnie jego książka wystarczy żeby zdać; przydatne są też testy z lat ubiegłych)

 

 

 

 

 

 

 

 

Egzamin z POLITYKI SPOŁECZNEJ w dniu 26.01.2004 AE POZNAŃ 

 

1.       wymień 4 powody redystrybucji wg. BARRa (s 105-108)  [głosy wyborców, altruizm, okup, zapewnienie spokoju społecznego]

2.       reguła Rawlsa a pułapka ubóstwa? Podaj sposoby ograniczania pułapki ubóstwa. [progi podatkowe, ]

3.       wymień zasady społecznej nauki kościoła i wskaż realizacja których jest bardziej związana ze sprawiedliwością poziomą a których pionową

4.       wskaż, który model teoretyczny polityki społecznej realizację jakiej potrzeby modelu Masłowa najbardziej akcentuje

5.       trzy kluczowe kwestie wg. R.Bugaja które muszą być uwzględnione przy reformie służby zdrowia (PS 2003 nr.9 s5)

6.       wymień modele funkcjonowania służby zdrowia i wskaż, który z nich występuje we Francji, Szwecji, Irlandii i UK, we Włoszech i Grecji.

7.       deklaracja Lizbońska i jej 4 cele (PS 2002 nr11/12). Wskaż które z nich są powiązane z określonymi filarami Układu Amsterdamskiego (Golimowska 145)

8.       wymień 5 metod pomiaru ubóstwa i wskaż które z nich są podstawą do starania się o przyznanie świadczeń z pomocy społecznej w Polsce. Który kraj ma dwa uniwersalne programy pomocy społecznej.

9.       wskaż jedno z poniższych zdań, które jest w największym stopniu prawdziwe

 

·         wydatki na kształcenie dzieci są kosztem pośrednim posiadania dzieci

·         zastosowanie długich (3 lata), płatnych urlopów przyczyniłoby się do zwiększenia poziomu dzietności w krajach UE

·         tempo deprecjacji kapitału ludzkiego u matki wychowującej dziecko zależy od rodzaju wykonywanych zadań i branży, w której jest ona zatrudniona

·         tempo deprecjacji kapitału ludzkiego zależy od poziomu wykształcenia

10.   wymień 3 formy składające się na system zabezpieczenia społecznego. Wskaż która forma jest realizowana na podstawie obywatelstwa ……….. . wymień dylematy, które występują w realizacji innej formy i z jaką jej cechą każdy z nich się łączy.

 

Egzamin z POLITYKI SPOŁECZNEJ w dniu 20.01.2003  AE POZNAŃ 

 

1.       podaj 2 argumenty przemawiające przeciw optymalności redystrybucji dobrowolnej (barr s 107)

2.       wymień 3 pierwsze funkcje dobrobytu społecznego i wskaż, która z nich ma związek z regułą Pareto a która z regułą rawlsa (barr s 152)

3.       zalety i wady współczynnika piniego (barr s 171)

4.       które z państw UE ma największy zakres świadczeń w ramach pomocy społecznej i dlaczego

5.       jaki model teoretyczny PS jest najbardziej związany z jaką zasadą społecznej nauki kościoła.

6.       zalety i wady systemu repartycyjnego (PAYG)

7.       zalety i wady komercjalizacji służby zdrowia

8.       dodatnie i ujemne skutki rozbudowanych świadczeń społecznych w sferze społecznej

9.       pozytywne i negatywne cechy reformy edukacji wprowadzonej w Polsce w 1998r

10.   (PS 2002 nr8 s4/5) wymień mity, jakie wg. M.Kabaja obala posługiwanie się stopą zatrudnienia dla oceny wykorzystnia zasobów pracy i wskaż z którym filarem układu Amsterdamskiego one się łączą (Golimowska s 145)

 

PS - poprawka

 

1.       funkcje edukacji, która powoduje efekt synergii (poznawcza), czym się różni system edukacji od systemu szkolnego

2.       zasady kościoła a miary ubóstwa (wymienic i dopasowac)

3.       modele opieki zdrowotnej  - opisac i w jakich panstwach wystepuja

4.       wady i zalety systemu repart. i kapitał

5.       doktryna liberalna – reperkusje dla PS

6.       do podanych rodzajow bezrobocia trzeba było podać aktywne metody ich zwalczania (uwaga!!! do bezrobocia utajonego nie ma metody)

7.       modele PS (interwencji, dystrybucji  itd.) i ich cele (chodzi o luke społ, ryzyko społ itd.)

8.       artykuł I – strategia lizbońska – wymienic 4 cele dot. PS (wzrost zatrudnienia itd.)

       i 3 dot. Polski (po prostu wymienic 3 obszary)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin