OSZKLENIA I RAMY OKIENNE.docx

(23 KB) Pobierz

OSZKLENIA I RAMY OKIENNE

 

Szklenie na ołów

-        ołów – kształt dwuteownika, ciągniony/odlewany

Szklenie bezkitowe

-        Błona wsuwana w ramę

-        Usztywniona żelaznymi wiatrownicami

-        Duże błony stosowano rzadko, bo były wiotkie

Szklenie w drewno

-        Dwuteowniki drewniane

-        Tańszy, lecz mniej doskonały sposób szklenia

-        Stosowany szczególnie w Polsce południowej

Szklenie w kit (okna angielskie)

-        Szczebliny krzyżowe – 2 ćw. XVIII w.

àduże szyby

àpierwsze szklenie w kit - 1725

Pocz. XIX w.  modne okna ze szczeblinami krzyżowymi, obok dużych tafli szyb

1770 r. – w szczeblinach poziomych

1870 r. – wielkie szyby

-        Francja 2 poł. XVII w.

-        Niemcy, XVIII w.

-        Równolegle występuje szklenie bezkitowe i na ołów ( do 2 ćw. XIX w., a nawet dłużej)

-        Szczeblina w przekroju od wnętrza  zbliżona jest do półwałka o jednym profilu – stosowane  najczęściej

-        XIX w. – bez profilowań

-        Szczeblina pozioma – pełni funkcje konstrukcyjną, jak wiatrownica

Szklenie w ołów – przez wpasowanie w dwuteowe listewki wiatrownic

-        XVIII w., bardzo rzadkie

 

MATERIAŁY SZYBOPODOBNE

-        III-II w. p.n.e. – rzymskie odlewy ze szkła, np. profil Scypiona

-        Pompeje – okna kamienne, przesuwane, zamykane kamienną okiennicą

-        Pozłacane odlewy szklane (IV/V w.), Bizancjum – naczynia

-        Alabaster – rysy można wypolerować; mogły być duże, nawet do 30 cm

~        Różne odmiany: żółtawy, jak linie papilarne

~        Miękki materiał, dość odporny na wodę

~        Rawenna – XII- XIII w.

-        Skóra – lelum

~        Pergamin – stosowany jako tapety-, kurtybany – toczone, malowane; nieprzezroczysty – smarowany olejem

-        Miki/Łuszczyki

~        Małe szybki – Ameryka Południowa

-        Muskovitstosowana w Rosji

~        Odporny na zmiany temperatury

-        Luksfer – cegiełki szklane; najwcześniejsze , koniec XVIII w.

-        Plecionka – XVIII w.

~        przepuszcza światło

~        przejęte od arabów – coś jak żaluzje

 

·         W średniowieczu szkło było bardzo drogie

·         Stosowano materiały zastępcze

-         rybie pęcherze                                                                      błony nie wytrzymałe na zmiany temperatury

-        błony żołądków krów i cieląt                                                                      – nawet do pocz. XVII w.

-        cienko zastrugane płytki rogów

-        skóry cielęce, owcze, kozie (natłuszczane)

-        płótno lniane i papier

·         Szkła witrażowe – mogły być już w VI w., ale bez przedstawień

·         1230 – Lotaryngia –szkło o dużych wymiarach

àwylewanie stopionej masy – szyba

àwykręcanie i dmuchanie – gomółka

àwydmuchiwanie butelki – gomółka + szyba

·         XIV w. – tzw. crown Glass – uzyskiwanie okrągłego szkła o średnicy 1,5-2 m;

~        bardzo kruche

~        początek szklenia geometrycznego

 

·         XV-XVI w. – szkoły malowania na szkle (Niemcy, Niderlandy)

 

XV-XVI w. – małe szybki rombowe i gomółki

-        romby popularne w Polsce północnej

-        gomółki modne w 2 poł. XV i 1 poł. XVI w.; popularne w Polsce południowej

ok. 1500 – szklenie w prostokąty

Kon XVI/XVII w. – sześcioboki i ośmioboki

-        Małopolska, XVII w. – duże krążki

-        Północ, XVII w. – szybki prostokątne, aż do  XVIII w.; w kościołach do XIX w.

Metody powstawania gomółek

àodcięcie denka od butelek – ostre krawędzie od odcięcia

àprodukcja jako takich z formy

Gomółki używano również jako soczewki – okulary powstały już w XIII-XIV w.

 

SZKŁO OKIENNE

-        znano i używano w Polsce od kon. XIV i w pocz. XV w.; powszechnie stosowane od XVI w.

-        XVI w. – pojawiają się błony szklane

-        XVI-XVII w. – również stosowano płótno, papier i błony zwierzęce

-        XVIII w. – szybki wydmuchiwane, niewielkich rozmiarów  (zestawiane w tzw. błonę/membranę) łączone na ołów spajany cyną.

 

Malarstwo/szkło gabinetowe

-        małe witrażyki malowane szkła umieszczane po środku kwater bezbarwnych

-        herby i sceny religijne, alegoryczne

-        w Polsce popularne w XVI i XVII w. do 2 ćw. XVIII w.

 

XVIII w. – 2 ćw. Kit

-        70’ duże tafle

-        Do 4 ćw. Małe szyby w ołowiu

 

60’XVIII w. – projektowano duże tafle  tylko z poziomymi szczeblinami

àGabinet Marmurowy Zamku Królewskiego – prawdopodobnie po raz pierwszy w Polsce zastosowano okna o dużych szybach; mazerowanie stolarki

 

Klasycyzm – duża tafla szkła pomiędzy pozornymi szczeblinami, popularne w 80’ XVIII w.

-        w budownictwie pałacowym

-        w budownictwie mieszczańskim – kon. XVIII w. i 1 poł. XIX

od XVIII w. – szkło szlifowane polerowane – nie jest produkowane metodą wylewania (float); dobra przejrzystość, można też się przeglądać

Produkcja szkła niezmienna do końca XIX w.

-        Metoda ręczna przez wydmuchiwanie cylindrów, tzw. cholew

-        Odlewanie i walcowanie -  Francja 1688

-        Produkcja zwierciadeł – w Polsce dopiero 1756 r. – nie stosowana do produkcji szkła okiennego

XVII i XVIII w. – szyby wielkie, proste, ok. 55-50 cm; Naliboki- produkcja największych tafli w Polsce

2 poł. XVIII w. – lustra z Urzecza – ok. 1m dł.

XVII, XVIII w. popularne szkła czeskie; produkowane największe tafle – 80x70 cm

-        bardziej opłacało się kupić kila małych szyb, niż jedną dużą, dlatego długo utrzymywał się szklenie w ołowiu w szczeblinach krzyżowych, poziomych

XIX w. – szyby wypukłe na zewnątrz

-        utrudnia podglądanie wnętrza (Toruń, Różana 5)

-        od XVIII w.

-        popularne w 2 i 3 ćw. XIX w., znane od XVIII w. (a może nawet od XVII)

2 poł. XIX w. moda na bezszczeblinowe szyby wypełniają okna w całości

·         Szyby wystawowe ­- XV-XVI w. – szkoły malowania na szkle (Niemcy, Niderlandy)

·         XV-XVI w. – szkoły malowania na szkle (Niemcy, Niderlandy)

Szyby wystawowe – już popularne od poł. XIX w.

 

Przełom XIX/XX w.

-        na dole-wielka szyba, na górze-małe szybki w szczeblinach krzyżowych/pionowych

-        popularny witraż w budynkach mieszkalnych

 

XX w. – szkło prasowane/mrożone, może być barwne

Szkło matowionepiaskowanie pod ciśnieniem; kwas fluorowodorowy wytrawia szkło

Szyby odlewane z gotowym wzorem, ornamentowanawytrawiane wielokrotnie (Piastowska 5)

Szyby zbrojone – ok. 1900

Szkło szlifowane – od poł. XIX w.; bardzo drogie

Szyba ciągniona – szkło wyciąga się do góry, potem rozcina na płasko; wyraźne odbicia

Metoda wylewania (Fload) – rozmazane odbicia;

obecny sposób wyrobu szyb à wylewanie szkła na rozgrzaną płytę metalową

Okna z lustrami – powiększenie pomieszczenia poprzez odbicia, doświetlenie (montowane na ścianach północnych – odbijały światło); w kościołach, galeriach, salach balowych (głównie w rokoko)

Okna żeliwne – konstrukcyjnie się nie różnią – zwykle krosnowe, gł. 2 poł. XIX w. – pocz. XX w. àokna przemysłowe

 

 

 

 

 

 

 

                           

Zgłoś jeśli naruszono regulamin