Chwyty gitarowe - Tomasz Zwierzewicz - 01.pdf

(264 KB) Pobierz
732891963 UNPDF
Objaśnienia
.
s t r u n y
.
symbol
nazwa akordu
TOMASZ ZWIERZEWICZ
nazwy
dźwięków
E A D G H E
X
Xm
X 7
Xnr
X 6
Xm°
X r +
x X'
X* 1 -
X 1 1
duroujy
molowy
dominantom;} septymoujjj
septymotuy molowy z septymą małą
duroujy z dodaną sekstą wielką
molowy z dodaną sekstą wielką
durowy z septyma uiielką
septymowy zmniejszony
dominantouii) nonowy (z noną wielką)
dominantowy nonomy (z noną małą)
dominantowy sępi. z kwartą (zamiast tercji)
zwiększony
septymowy półzmniejszony ( = Xm 6 )
X 5 *
Chwyty
gitarowe
1 vm
Kółka oznaczają miejsce ustawienia palców na strunach. Nazwę
odpowiedniego dźwięku można astalić wiedząc, że progi leżą
w odległościach półtonowych (zob. rysunek chwytni). Pozostałe
dźuiięki akordu wydobywa się z pustych strun. Posługując się
poprzeczką, czyli tzw. chwytem barre, wykonanym przez
położenie 1. palca w poprzek całej chwytni, tworzymy niejako
nowy próg, dzięki czemu uzyskujemy przy tych samych chwy-
tach palcowych (2., 3. i 4. palcem) akordy w innych tonacjach.
Np. tworząc barre przy 1. progu (czyli przesuwając całą dłoń
do II pozycji), a pozostałe palce, tj. 2., 3. i 4., stawiając również
o pr.óg wyżej na tych samych strunach, uzyskujemy akord ko-
lejny, brzmiący o półton wyżej. A więc chwyt X daje w póz. I
1
E-dur, w II F-dur
w III Fis-dur itd. Podob-
nie jest we wszystkich innych odmianach akordów. Chwyty
5-strunowe oznaczono skreślając odpowiednią strunę.
itd.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA. ii. Knsinskiego l la. baków. Wyd. XIV. ttuaci m PO|«IK| 2001.
~
Pracownia Poligraficzna PWM. Zam. nr 148/2001
ISBN 83-224-1407-2
732891963.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin