Testy PSYCHOLOGIA z odpowiedziami.pdf

(118 KB) Pobierz
334439596 UNPDF
PSYCHOLOGIA
Pytania testowe
1. Przedmiotem badań psychologii komunikacji drogowej są lub jest:
a) Iloraz inteligencji kandydatów na kierowców i kierowców
b) Cechy i zachowania kierowców i kandydatów na kierowców mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu
drogowego
c) Przystosowania dróg i samochodów do możliwości psychofizycznych człowieka
3. Częstymi przyczynami wypadków drogowych powstałych z winy kierowców są:
a) niebezpieczna prędkość
b) nietrzeźwość kierującego pojazdem
c) niewłaściwe ukształtowanie drogi
4. Instruktor nauki jazdy jest etyczny jeżeli:
a) zgadza się na wszystkie propozycje kursanta i traktuje go po koleżeńsku:
b) zgodnie z programem przygotuje kursanta do egzaminu, chociaż w trakcie nauki był dla niego nieprzyjemny i wobec
niego złośliwy
c) zgodnie z obowiązującymi wymogami, prowadzi zajęcia tak jakby chciał aby inny instruktor prowadził
zajęcia z nim gdyby był na miejscu kursanta
5. Zachowanie kierującego pojazdem jest moralne, gdy:
a) w trakcie jazdy zauważa innych użytkowników drogi i postępuje wobec nich zgodnie z przepisami tak jakby
chciał aby oni postępowali wobec niego
b) w trakcie jazdy służy pieszym innym kierowcom, rowerzystom pomocą, gdy ci znajda się w takiej potrzebie
c) ostrzega innych kierowców światłami przed policja, tak jakby chciał aby inni kierowcy ostrzegali jego
6. Przyjmuje się ze kierujący pojazdem jest sprawca wypadku, gdy wypadek nastąpił wskutek
a) braku kultury jazdy
b) zległo stanu technicznego pojazdu
c) zlej nawierzchni jezdni
7. Etyka instruktora nauki jazdy przejawia się:
a) rzetelnym przygotowaniem kursanta do egzaminu
b) eleganckim dbałym wyglądem
c) życzliwym stosunkiem do sąsiadów
8. Kursant jest psychicznie dorosły gdy:
a) wykazuje stabilność myślowo działaniową
b) realnie planuje przyszłość
c) jest odpowiedzialny za swoje słowa i czyny
9. Osłabia motywacje kursanta do uczenia się:
a) brak możliwość do kupienia własnego samochodu
b) jego ambicja
c) dużo obowiązków zawodowych
10. Zwiększa motywacje kursanta do uczenia się:
a) lęk przed ośmieszeniem się wobec rodziny i znajomych
b) zła atmosfera w życiu rodzinnym
c) posiadanie już samochodu
11. Częstymi przyczynami wypadków drogowych powstałych z winy kierowców, są:
a) niebezpieczna prędkość
b) niewłaściwe ukształtowanie drogi
c) nietrzeźwość kierującego
15. Jakość zachowania się kursanta zależy od jego:
a) postrzegania, pamięci, myślenia
b) słowności, pracowitości sumienności
c) inteligencji i temperamentu
16. Inteligentniejszy kursant ma na pewno:
a) ma większą wiedzę i umiejętności od miej inteligentnego
b) bardziej prawidłowo reaguje w nowych sytuacjach drogowych
c) szybciej uczy się nowych zagadnień
17. Przeciętna możliwość skupienia uwagi dowolnej swoich kursantów wynosi maksymalnie:
a) 85-95
b) 45-55
c) 20-25
18. Będziesz kształtował spostrzegawczość kursantów trakcie zajęć gdy:
a) zainteresujesz ich realizowana tematyka
b) przez dłuższy czas będziesz oddziaływać na ich zmysły wzroku, dotyku z taka sama siła
c) gdy będziesz zwracać tylko uwagę na zagadnienia ważne
20. Zagrożenia wypadkowe mogą być spowodowane:
a) stanem technicznym pojazdu
b) osobowości i kultura jazdy kierującego
c) kwalifikacjami kierującego
21. Przyczynami wypadków drogowych obciążających kierowców są:
a) niebezpieczna prędkość
b) stan techniczny samochodu
c) niewłaściwe ukształtowanie drogi
22. Kursantowi o temperamencie flegmatyka należy:
a) powierzać zadania wymagające natychmiastowego wykonania
b) ciągle przypominać aby szybciej wykonywał polecenia
c) zapowiedzieć z wyprzedzeniem czego będzie się uczyć na najbliższych zajęciach
23. Cechy psychiczne z zadatkiem których się rodzimy to:
a) inteligencja
b) typ temperamentu
c) słowność i pracowitość
24. Procesy poznawcze, które powinieneś rozwijać u kursantów to
a) pamięć
b) spostrzeganie
c) wola
25. Będziesz kształtować myślenie u kursantów:
a) stawiając ich w sytuacjach trudnych, problemowych, nie pozwalając im uciec od nich
b) gdy będziesz wymagał uzasadnienia do wypowiadanych przez nich sadów i opinii
c) dzieląc treści programowe które maja sobie przyswoić na mniejsze całości, utrwalał je a po przerwie do nich
nawiązywał
26. Kursantowi o temperamencie choleryka należy:
a) przedstawić zakres badań do wykonania na dzisiaj, zamiast dokładania kolejnych zadań po wykonaniu
wcześniejszych
b) zdecydowanie się sprzeciwić w razie konfliktu, doprowadzając do bezpośrednich spiec
c) ustąpić w razie konfliktu, odczekać i przemilczeć jego wybuchowa reakcje i do sprawy wrócić po jego
uspokojeniu
27. Kursanta mobilizuje do uczenia się:
a) sukces w formie pozytywnego wyniku dotychczasowej nauki
b) posiadanie już własnego samochodu
c) lek przed ośmieszeniem się wobec rodziny i znajomych
28. W Polsce najmniej wypadków drogowych powodują kierujący/kierujące:
a) żonaci, ojcowie rodzin w wieku 30-60 lat
b) kobiety
c) młodzi ludzie do 25 roku życia
29. Kierujący pojazdem nie jest moralny:
a) przekracza dozwolona na danym odcinku prędkość
b) ostrzega innych kierujących światłami przed policją
c) w trakcie prowadzenia pojazdu służy zgodnie z prawem, pomocą innym kierującym, pieszym, rowerzystom gdy Ci
znajda się w takiej potrzebie
30. Będziesz kształtował myślenie kursanta:
a) dzieląc treści programowe które ma sobie przyswoić na mniejsze całości, utrwalał je a po przewie do nich
nawiązywał
b) stawiając go w sytuacjach trudnych [problemowych] i nie pozwalając mu z nich uciec
c) wypowiadając sady i opinie na rożne tematy, będziesz prosił go o ich uzasadnienie
31. Dodatnio na uczenie się kursanta wpływają:
a) jego ambicja
b) lek przed ośmieszeniem się wobec kolegów i rodziny
c) zła atmosfera i niesprzyjające środowisko rodzinne
32. Człowiek moralny postępuje wobec innych:
a) zgodnie z obowiązującym w kraju prawem
b) tak jak większość kolegów z otoczenia
c) tak jakby chciał aby inni postępowali wobec niego, ale zgodnie z obowiązującym prawem
33. Instruktor jest etyczny jeżeli
a) przygotuje kursanta to egzaminu bez względu na zastosowane sposoby postępowania
b) postępuje wobec kursanta tak, jakby chciał aby inny instruktor postępował wobec niego gdy on był na
miejscu kursanta
c) pozwala i zgadza się na wszystkie propozycje kursanta oraz odnosi się do niego kumplowsko
34. U uczestnika kursu powinieneś kształtować następujące składniki jego osobowości
a) zainteresowania, wiedze i umiejętności
b) inteligencje
c) charakter
35. Dorosłość psychiczna kursantów poznasz po tym ze:
a) samodzielnie myślą i działają
b) są eleganccy uprzejmi wobec rozmówcy
c) są odpowiedzialni za swoje słowa i czyny
36. Kierujący pojazdem jest moralny gdy:
a) w trakcie jazdy, zauważa innych użytkowników drogi, postępuje wobec nich zgodnie z przepisami tak jakby chciał
aby oni zachowali się wobec niego gdyby w ich sytuacji
b) aprobuje głośne granie radia w takcie kierowania pojazdem przez innego kierowcę
c) służy innym użytkownikom dróg, pieszym rowerzystom kierowcom pomocą gdy znajda się w takiej potrzebie
37. Zachowanie się kursanta zależy od jego:
a) inteligencji, uzdolnień i temperamentu
b) aparycji fizycznej
c) słowności sumienności i pracowitości
39. Pamięć będziesz kształtować gdy:
a) w nowych dla nich sytuacjach albo zagadnieniach pozostawisz luki informatyczne i poprosisz o ich wypełnienie
b) całość informacji dla nich do zapamiętania podzielisz na mniejsze całości, utrwalisz je a przed podaniem
następnych mniejszych całości po przewie do nich nawiążesz
c) będziesz częściej utrwalał wcześniej zapamiętanie przez kursantów treści
40. Jak zachowuje się kierujący który ma 0,21-0,5 promila alkoholu we krwi:
a) jest pobudzony
b) agresywny
c) śpiący
41. Asertywność to:
a) Respektowanie praw innych , lekceważąc prawa własne
b) Respektowanie praw własnych, lekceważąc prawa innych
c) Respektowanie własnych praw, respektując prawa innych
42. Które z wymienionych procesów psychicznych zaliczamy do poznawczych:
a) Uwaga
b) Uczucia
c) Mowa
43. Cechy osobowości to:
a) Zainteresowania
b) Inteligencja
c) Temperament
44. Który z wymienionych typów temperamentów występuje najczęściej:
a) Mieszany
b) Choleryk
c) Melancholik
45. Które z wymienionych potrzeb zaliczamy do psychospołecznych ( wtórnych):
a) Bezpieczeństwa
b) Działania
c) Wypoczynku
46. Które środowisko jest najbardziej typowe dla życia i rozwoju człowieka:
a) Biologiczne
b) Społeczne
c) Polityczne
47. Osobowość została zdefiniowana jako:
a) zbiór względnie stałych, charakterystycznych dla danej jednostki cech i właściwości, które wyznaczają jej
zachowanie i pozwalają odróżnić ją od innych
b) zbiór pozytywnych reakcji człowieka
c) zbiór negatywnych reakcji człowieka
48. Podaj definicje pojęcia temperamentu człowieka:
a) zespół pewnych, względnie stałych cech osobowości, charakterystycznych dla danej jednostki, przejawiających się
w jej zachowaniu, procesach psychicznych – zwłaszcza emocjonalnych
b) zespół myśli – charakterystycznych dla danej jednostki
c) zespół odruchów – charakterystycznych dla danej jednostki
49. Aby rozpoznać temperament kierowcy – będziesz obserwował jego:
a) wrażliwość i impulsywność, myśląc o jego budowie układu nerwowego
b) budowę ciała, mając na uwadze jego wzrost
c) wygląd zewnętrzny, mając na uwadze jego mimikę twarzy, gest
50. Biorąc pod uwagę procesy emocjonalne osoby prowadzącej pojazd – dokonaj podziału emocji:
a) ujemne
b) świadome i nieświadome
c) dodatnie
51. Komunikacja interpersonalna została zdefiniowana jako:
a) proces, dzięki któremu jednostka przekazuje własne uwagi
b) proces, dzięki któremu jednostka przekazuje i otrzymuje informacje w bezpośrednim kontakcie z inną osobą – za
pomocą przekazu werbalnego ( wypowiedzi ) i niewerbalnego na który składają się między innymi mimika, gesty,
pozycja ciała
c) proces dzięki któremu jednostka otrzymuje informacje
52. Nośnikami przekazu wiadomości są komunikaty:
a) werbalne
b) niewerbalne
c) praktyczne
53. Przebieg rozmowy pomiędzy nadawcą, a odbiorcą polega na:
a) przekazywaniu uwag
b) kodowaniu zbioru zachowań – przekazywaniu sygnału – odbiorze sygnału - odkodowaniu – odtworzeniu wiadomości
c) interpretacji zasłyszanych uwag
54. Podstawą spostrzegania u kierowcy są:
a) zmysły wzrokowe
b) zmysły wewnętrzne
c) zmysły zewnętrzne
55. Motywacja jest rozumiana jako:
a) różne zachowania ludzkie
b) wewnętrzny mechanizm, który uruchamia i organizuje ludzkie zachowanie oraz kieruje na osiągnięcie celu
c) zachowanie niezależne od człowieka
56. Odruch kierowcy w ogólnym ujęciu to:
a) reakcja na wydawane polecenie
b) reakcja na dźwięki
c) reakcja przystosowawcza na bodziec zewnętrzny lub wewnętrzny zachodząca i kierowana przez układ nerwowy
57. Osobie prowadzącej samochód często towarzyszy odruch. Możemy wyodrębnić u człowieka następujące odruchy :
a) warunkowe
b) bezwarunkowe
c) różne
58. Nawyk to działanie, które jest nabyte przez:
a) ćwiczenia
b) opisywanie swoich umiejętności
c) opowiadanie o swoich umiejętnościach
59. Psychologia to nauka zajmująca się:
a) ogólnymi prawami rozwoju
b) powstawaniem i przebiegiem procesów psychicznych człowieka, jego świadomością, stanami emocjonalnymi, procesami
związanymi z poznaniem
c) patologią społeczną
60. Reakcja człowieka to:
a) zachowanie się jednostki wywołane przez określone bodźce, często przybierające formy aktywności ruchowej,
fizjologicznej lub słownej
b) analiza własnego postępowania
c) analiza postępowania wobec innych osób
61. Hipokrates dokonał podziału temperamentu człowieka, wg niego osoba pobudliwa, działająca pod wpływem
dużych emocji to:
a) melancholik
b) choleryk
c) flegmatyk
116. Przedmiotem badań psychologii komunikacji drogowej są/jest:
a) iloraz inteligencji kandydatów na kierowców;
b) cechy i zachowania kierowców (i kandydatów), mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego;
c) przystosowanie dróg i samochodów do możliwości psychofizycznych człowieka;
121. Psychologia jako nauka zajmuje się:
a) rozwojem fizycznym człowieka;
b) zjawiskami psychicznymi;
c) zaburzeniami w zachowaniu.
122. Które z wymienionych składników mają Pana zdaniem wpływ na rozwój psychofizyczny człowieka:
a) środowisko;
b) wychowanie;
c) kształcenie;
123. Które z określeń typu charakteru jest właściwe:
a) sangwinik: typ silny, zrównoważony, ruchliwy;
b) flegmatyk: typ słaby, zrównoważony, powolny;
c) choleryk: typ silny, niezrównoważony;
124. Zespół cech psychicznych zwanych nastawieniami czynnościowymi, w których wyraża się stosunek jednostki do
rzeczywistości to:
a) emocje;
b) charakter;
c) instynkt;
125. Instruktor w czasie prowadzenia nauki jazdy powinien:
a) ciągle zwracać uwagę kursantowi
Zgłoś jeśli naruszono regulamin