proces pielegnowania.pdf

(276 KB) Pobierz
Proces pielęgnowania – element jakości świadczeń pielęgniarskich
Monika Tomaszewska*
Proces pielęgnowania – element jakości świadczeń pielęgniarskich
Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy,
ponieważ wiedza jest ograniczona
Albert Einstein
Początek ogromnego postępu, jaki dokonał się w pielęgniarstwie datuje się na koniec
lat 60 -tych kiedy to rozpoczęto nauczanie pielęgniarek na poziomie wyższym. Teoretycznie
przeniesienie na grunt polski założeń zindywidualizowanego nastąpiło pod koniec lat 70 –
tych w związku z międzynarodowym programem badawczym nad procesem pielęgnowania
prowadzonym pod auspicjami Europejskiego Biura WHO [1].
Według definicji Wirginii Henderson proces pielęgnowania to: „Uporządkowany i
systematyczny sposób określania problemów opiekuńczych człowieka, ustalanie planów ich
rozwiązywania, realizowanie tych planów oraz ocenianie stopnia efektywności osiąganej w
rozwiązywaniu zidentyfikowanych problemów”.
Indywidualizacja w kontekście człowieka oznacza zwracanie uwagi na jego
charakterystyczne
(czyli
cechy
indywidualne).
Zatem pielęgnowanie
zindywidualizowane jest dostosowane do potrzeb i oczekiwań podmiotu opieki oraz do
warunków w jakich prowadzona jest opieka. Za najbardziej istotny punkt rozpoczęcia
wszelkich działań w tym zakresie uważa się rozpoznanie stanu biopsychospołecznego
jednostki, a co za tym idzie postawienie diagnozy pielęgniarskiej. Zakres gromadzonych
danych w wymiarze biologicznym obejmuje kolejno ocenę funkcjonowania: układ krążenia
(np. RR, tętno, sinica, duszność), układu oddechowego. Pokarmowego, moczowo –
płciowego, kostno – stawowo - mięśniowego czy nerwowego. Natomiast zakres danych w
zakresie sfery psychicznej dotyczy głównie oceny procesów poznawczych (zapamiętywania,
myślenia, postrzegania itd.). Istotnym coraz częściej jest także wymiar społeczny
funkcjonowania człowieka skupiający się głównie na pełnionych rolach w rodzinie, rolach
zawodowych czy społecznych
W procesie pielęgnowania pielęgniarka świadomie stosuje diagnozę pielęgniarska oraz
podejmuje celowe i planowe działania mające na celu poprawę stanu lub utrzymania
dotychczasowego. Wymaga to od niej nie tylko znakomitego przygotowania merytorycznego
ale także doskonałej umiejętności komunikowania oraz prowadzenia dokumentacji [2].
1
cechy
Proces pielęgnowania (załącznik 4) proponowany dla lecznictwa stacjonarnego składa
się z następujących po sobie etapów i wchodzących w ich skład faz. W praktyce trudno
czasami dostrzec i wyodrębnić poszczególne elementy składowe. Jednakże przyjęto, jak w
większości krajów europejskich czteroetapowy proces pielęgnowania (Ryc.1):
1. Etap I – rozpoznanie stanu pacjenta - diagnoza pielęgniarska.
2. Etap II – planowanie opieki
3. Etap III – realizowanie opieki
4. Etap IV – ocena wyników
Diagnoza
pielęgniar
ska
Ocena
Planowani
e
opieki
Realizacja
planu
Ryc.1. Elementy składowe procesu pielęgnowania.
Źródło: opracowanie własne
2
216689838.001.png
W etapie pierwszym pielęgniarka gromadzi istotne dla przyszłego pielęgnowania
dane, dokonuje ich analizy i formułuje diagnozę pielęgniarską. Diagnoza pielęgniarska ma
niezwykle istotne znaczenie bowiem wskazuje wyraźnie, w jakim stanie jest pacjent objęty
opieką. Stawianie diagnozy jest zadaniem niełatwym, wymagającym od pielęgniarki dobrego
przygotowania, praktyki, logicznego myślenia, prawidłowego wyciągania wniosków. Dobrze
postawiona diagnoza sugeruje cel pielęgniarskich działań. Przykładowe diagnozy
pielęgniarskie: Niepokój pacjenta spowodowany nową, trudną sytuacją – hospitalizacją;
Dalszym etapem procesu pielęgnowania jest planowanie opieki, w którym pielęgniarka
decyduje, co i w jaki sposób powinno być zrobione dla pacjenta, z pacjentem. Pielęgniarka
musi tutaj świadomie dokonywać wyboru najbardziej odpowiednich metod i sprzętu
niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego stanu. Niezbędna jest tutaj ogromna widza
pielęgniarki i doświadczenie zawodowe. Przykład planu opieki pielęgniarskiej:
Cel pielęgnowania : Zminimalizowanie napięcia emocjonalnego, likwidacja niepokoju
PLAN OPIEKI
Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa poprzez zapoznanie z topografią oddziału i
szpitala, kartą praw pacjenta, zespołem terapeutycznym, pacjentami
Pomoc w adaptacji do warunków szpitalnych, zapoznanie z regulaminem szpitala,
oddziału, organizacją pracy
Nawiązanie kontaktu z pacjentem, przedstawienie się pacjentowi i jego rodzinie,
wskazanie osoby odpowiedzialnej za opiekę pielęgniarską
Szczere, jasne i zrozumiale przekazywanie komunikaty, informacje, wyjaśnienia,
zwłaszcza dotyczące stanu jego zdrowia
Ograniczyć ilość osób przebywających na sali, jeśli pacjent ma takie życzenie
Organizacja czasu wolnego, dostarczenie ulubionych czasopism
Kolejnym etapem procesu pielęgnowania jest realizowanie planu czyli zastosowanie
wcześniej zaplanowanych działań w praktyce. Przykład: Stała obecność przy chorym jego
partnerki i personelu zmniejszyła lęk. Każdorazowo pacjent uzyskuje pełną informację na
temat planowanych działań pielęgnacyjnych, diagnostycznych i terapeutycznych. Pacjent
został poinformowany o regulaminie szpitala, oddziału, zapoznany z topografią oddziału,
poznał prawa pacjenta. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości personel jest do jego
dyspozycji. Pacjenta umieszczono na sali 2 – osobowej celem zapewnienia spokoju, ciszy,
możliwości wypoczynku. Rodzina dostarczyła pacjentowi ulubioną prasę.
3
I etap ostatni ocena uzyskanych wyników. Przykład: W wyniku podjętych działań
pielęgnacyjnych i edukacyjnych stan zdrowia Pana C. poprawił się. Dolegliwości bólowe
ustąpiły całkowicie. Obecnie chory przygotowywany jest do wypisu ze szpitala. Zabiegi
pielęgnacyjne wykonywano szybko, sprawnie tak aby pacjent mógł jak najwięcej czasu
odpoczywać. Niepokój i lęk związany z faktem hospitalizacji ustąpił. Wyjaśniono choremu
istotę choroby, pacjent stał się aktywnym członkiem zespołu terapeutycznego. Edukacja z
zakresu walki z otyłością, możliwości zaprzestania palenia spotkała się z ogromnym
zainteresowaniem pacjenta. Już podczas pobytu w szpitalu chory zminimalizował ilość
wypalanych papierosów i bez zastrzeżeń stosował się do zaleceń dietetycznych oferowanych
przez szpital. Nie bez znaczenia jest również ogromna motywacja do zmniejszenia masy
ciała poprzez stosowanie ćwiczeń dynamicznych. W trakcie pobytu w szpitalu pacjent
nauczył się pomiaru wskaźnika masy ciała ciśnienia tętniczego. Obecnie wykazuje większą
świadomość związaną z niebezpiecznymi następstwami nadciśnienia i otyłości. Jest w pełni
świadom zagrożeń. W pełni zdolny do samoopieki. Dodatkowo uzyskuje wsparcie ze strony
partnerki życiowej, która aktywnie uczestniczyła w całym procesie edukacji.
Z punktu widzenia praktycznego istotne znaczenia ma także w sytuacji wypisu
pacjenta przekazanie oprócz zaleceń lekarskich także pielęgniarskie wskazówki do
samoopieki. Przykład : Zalecenia dietetyczne – opis diety DASH; wskazówki programu
rzucenia palenia „Zdecydowanie nie palić”; Kontrola ciśnienia tętniczego krwi 1 x na dobę,
prowadzenie dzienniczka kontroli nadciśnienia; Pomiar BMI 1 raz w miesiącu lub 1 x w
tygodniu kontrola masy ciała; Aktywność fizyczna – rozkład i intensywność ćwiczeń (1 raz
dziennie 30 minut) – pływanie, jazda na rowerze, marsz, spacery .
Pielęgnowanie zindywidualizowane jest istotne z punktu widzenia jakości świadczeń
pielęgniarskich ponieważ pozwala nie tylko na szybkie i wnikliwe rozpoznanie problemów
pacjenta ale prowadzony w sposób prawidłowy zapewnia całościową i ciągłą opiekę. W
praktyce to wszystkie zadania, które obecnie wykonujemy tyle, że zapisane i nieco
rozszerzone. Wprowadzenie procesu pielęgnowania wraz z kartą historii pielęgnowanie daje
pielęgniarce poczucie spełnionej misji, jest także wyrazem jej pracy włożonej w proces
zdrowienia pacjenta. Taka dokumentacja daje czytelny dla każdego członka zespołu
terapeutycznego obraz tego, co i dlaczego w zakresie opieki jest aktualnie zrobione lub będzie
realizowane na następnej zmianie dyżurowej w stosunku do pacjenta. Jest również jedną ze
skutecznych metod komunikowania się personelu w sprawach opieki.
Zatem, jak w dzisiejszych realiach wdrożyć proces pielęgnowania? Proponuję na
początek uzgodnić z decydentami wprowadzenie tzw. pilotażu, czyli wcześniej przygotowany
4
zestaw dokumentów poprzedzony szkoleniami personelu wdrożyć na jednym oddziale. Wzór
historii pielęgnowania, karty na podstawie której oceniany będzie stan pacjenta w chwili
przyjęcia, a potem zapisywane wyniki obserwacji, rozpoznane problemy i na koniec
wskazówki do samoopieki, czyli de facto proces pielęgnowania można opracować sobie
dowolnie (zgodnie z wymogami Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2006
roku w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej oraz
sposobu jej przetwarzania). Rozporządzenie nie nakreśla jednak formy oraz zawartości karty
indywidualnej pielęgnacji [2]. Leży to raczej w gestii osób odpowiedzialnych za jej formę
bezpośrednio w placówce, której ona dotyczy. Należy jednak pamiętać, że zwrot
“indywidualna pielęgnacja” wskazuje, że dokumentacja powinna uwzględniać indywidualizm
pacjenta, jego stan bio- psycho- społeczny, jego potrzeby, jego postawę pro- lub
antyzdrowotną. Aby móc wprowadzić taki model pielęgnowania konieczna jest także zmiana
organizacji pracy w oddziale. Pielęgniarka powinna być odpowiedzialna za opiekę nad
konkretnymi pacjentami, a nie wszystkimi. Podział na grupy czy sale jest tutaj absolutnie
pożądany. Zatem w proponowanym modelu jedna pielęgniarka opiekuje się średnio 10
pacjentami w oddziale. W sytuacjach kryzysowych może korzystać z pomocy koleżanki.
Osoba odpowiedzialną za całość pielęgnowania jest pielęgniarka oddziałowa. Taka
organizacja pracy daje indywidualne poczucie odpowiedzialności każdej ze stron.
O tym, że proces pielęgnowania stanowi swego rodzaju miernik jakości świadczy to,
że w normie ISO 9001 : 2000 model PDCA (planuj, wykonuj, sprawdzaj, działaj), odnoszący
się zarówno do pojedynczego procesu, jak również do sieci procesów, do złudzenia
przypomina etapy procesu pielęgnowania (Ryc.2).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin