Strategie_marketingowe.doc

(58 KB) Pobierz
Strategie marketingowe

Strategie marketingowe

 

ï    Strategia polityczna to racjonalna sugestia i hipoteza co do ewolucji stosunków politycznych w bliższej lub dalszej perspektywie czasowej, na podstawie której elity polityczne formułują  konkretne już wytyczone co do ogólnego kierunku postępowania oraz konkretnych już rozstrzygnięć.

 

ï    Strategia polityczna to zbiór racjonalnych decyzji powziętych w oparciu o mniej lub bardziej formalne procedury analityczne, a dotyczących kształtu przyszłych działań partii na rynku politycznym.

 

ï    Strategia polityczna jest w określonym momencie istnienia partii narzędziem optymalizacji wyboru metod i środków działania ( uwzględniających dynamiczny charakter otoczenia w jakim partia funkcjonuje) i służącym osiągnięciu założonych przez nią celów.

 

ï    Przygotowanie strategii powinno być poprzedzone procesem zbierania i analizowania różnorodnych informacji

 

ï    Strategia marketingowa określa  szeroki zakres działań marketingowych wykorzystywanych w procesie realizacji celów przedsiębiorstwa. Każdy element strategii musi odpowiedzieć na pytania : jakie działania należy podjąć?, kiedy należy do nich przystąpić?, kto je wykona? Ile to będzie kosztować?

 

ï    Na podstawie zdobytych w wyniku zastosowania narzędzi badania rynku politycznego, segmentacji, targetingu, pozycjonowania opracowana zostaje strategia kampanii. Strategia wywodzi się od wyborcy i zaczyna się od podziału elektoratu na różne i osobne segmenty wyborców. Do wybranych segmentów wyborców dociera się z konkretnym przekazem, przy wykorzystaniu głównie mediów masowych. Kiedy segmenty wyborców zostają zidentyfikowane, kandydat tworzy swój wizerunek i używa go do pozycjonowania. Potem strategia realizowana jest przy wykorzystaniu kanałów przekazu. Wszystkie te działania oparte są na bazie wyników badań marketingowych i sondaży.

 

ï    Strategia ma w sposób twórczy wykorzystywać wszystko to, co wiadomo na temat politycznego rynku i sytuacji marketingowej w jakiej znajduje się kandydat. Strategia ma na celu podkreślić swoją rangę i ważność i konieczność przygotowania spójnego, całościowego planu.

 

ï    Strategia wytycza plan strategiczny i taktyczny kampanii marketingowej. Plan strategiczny to określa szerokie cele marketingu i strategię oparta na bieżącej analizie sytuacji rynkowej i nadarzających się możliwościach. Taktyczny plan marketingowy określa obowiązującą w danym okresie taktykę marketingową obejmującą reklamę, merchandising, politykę cenową, kanały dystrybucji, serwis, itd.

 

ï    Strategie to plany i programy, które adoptuje się by doprowadzić do zwycięstwa wyborczego – „definicja jak zwyciężyć”.

 

ï    Nowoczesna strategia marketingowa musi odpowiedzieć na pytania dotyczące wykorzystania zasobów kampanii:

 

1.       Jaki rodzaj organizacji powinien zostać stworzony lub zastosowany?

2.       gdzie powinno się prowadzić kampanię?

3.       Ile czasu powinno się poświęcić poszczególnym regionom?

4.       Jakiego rodzaju apele powinny być skierowne i do jakich grup wyborczych?

5.       Jak konkretnie powinny być przedstawiane propozycje programó?

6.       Jaki wizerunek powinien być stworzony lub utwierdzany?

7.       Jak dalece powinno się atakować opozycję?

 

ï    strategia marketingowa jest pewnego rodzajem gry. Cel jest sformułowany jasno – zwycięstwo w wyborach lub osiągnięcie jak najlepszego wyborczego wyniku. „Strategia kampanii jest planowaniem działań kampanii w celu osiągnięcia zwycięstwa lub uniknięcia porażki”.

 

ï    strategia musi brać pod uwagę wszelkie ograniczenia oraz specyfikę bieżącej sytuacji.

 

ï    cztery zasadnicze elementy strategii marketingowej:

 

o       oferta wyborcza – całość składająca się z dwóch komponentów: kandydat oraz program wyborczy

o       docelowe segmenty wyborców

o       komunikacja (sposoby dotarcia do wyborców)

o       organizacja i budżet kampanii

 

ï    proces tworzenia strategii: 

·         Zdefiniowanie otoczenia i celów

·         Przygotowanie strategii

·         Realizacja

·         Kontrola

 

 

typy strategii:

 

1.       komunikacyjna

 

Ø      strategia komunikacyjna określa wszelkie aspekty komunikacji z otoczeniem.

 

Ø      jest odpowiedzią na pytania: Kto? Co? Gdzie? Kiedy? Jak? Do kogo? ma mówić.

 

o       Kandydat, w celu uzyskania jak najlepszych ocen w opinii publicznej określa:

o       o czym będzie mówić w trakcie kampanii

o       jaka będzie wizualna forma materiałów promocyjnych

o       czy reklama polityczna będzie miała charakter scentralizowany

o       gdzie będą zamieszczane przekazy reklamowe, czyli wybiera tzw. intermedia (radio, telewizja, prasa), i intramedia (np. konkretne stacje telewizyjne w przypadku emisji reklam telewizyjnych)

o       w jakiej formie będą  podczas kampanii utrzymywane bieżące kontakty z mediami (media relations), czy będą to stałe konferencje prasowe,  kiedy będą one organizowane, czy będą one monotematyczne czy też będą one służyły przedstawieniu  konkretnych kandydatów.

 

Ø      Strategia komunikacyjna odnosi się do dwóch podstawowych rodzajów aktywności prowadzonej przez polityków:

 

o       Bieżąca działalność - skuteczne informowanie o prowadzonej działalności

o       Reagowanie na sytuacje nadzwyczajne, kryzysy społeczne i polityczne

o       podejmowanie decyzji oraz ich komunikowanie.

 

Ø      na plan pierwszy w procesie realizacji tej strategii wybija się public relations

 

Ø      Strategia komunikacyjna oparta na programie, planach i założeniach działania partii stanowi istotne narzędzie komunikacyjne dla spójnego prezentowania poglądów partii i jej liderów, zarówno w kwestiach ogólno - programowych, jak i w sytuacjach nagłych, wymagających zajęcia stanowiska lub podjęcia i uzasadnienia decyzji.

 

Ø      Realizacja programu doradczego dla sektora politycznego może być wspierana przez zaplanowanie i przeprowadzenie specjalnego programu rozwojowego. Jego celem byłoby przekazanie członkom partii wiedzy
i umiejętności przydatnych w skutecznym prowadzeniu działalności publicznej.

 

2.       sektorowa

 

Ø      są to wszelkiego rodzaju oferty programowe kierowane przez partię polityczną pod adresem wyborców, grup interesu i innych elementów otoczenia konkurencyjnego oraz makrootoczenia

 

Ø      zadaniem jej jest uzyskanie poparcia niezbędnego do maksymalizacji wyniku wyborczego poprze przekonanie odbiorców takiej oferty, że odpowiada ona ich żywotnym potrzebom

 

Ø      są one również stosowane w celu pozyskania niezbędnych do prowadzenia działań politycznych zasobów, np. poprzez przeprowadzenie swoistej transakcji wymiany, polegającej na umieszczeniu w takiej ofercie propozycji zgłaszanych przez potencjalnego partnera w zamian za pozyskane od niego zasoby (środki materialne, wiedzę, umiejętności, wpływy)

 

Ø      np. społeczno-gospodarcza Strategia dla Polski SLD – PSL, drugi plan Balcerowicza zgłoszony w kampanii wyborczej 1997 przez Unię Wolności

 

3.       funkcjonalna

 

Ø      są one stosowane zarówno wobec własnych członków, jak i otoczenia konkurencyjnego

Ø      ich celem jest zagwarantowanie właściwych warunków funkcjonowania partii, zapewnienie wysokiego poziomu kontroli wewnętrznej, zoptymalizowanie procesu pozyskiwania poparcia zewnętrznego, tak ze strony wyborców, jak i innych zbiorowych aktorów politycznych.

 

Ø      w obrębie strategii funkcjonalnych można wyodrębnić kilka typów strategii:

o       kadrowe

o       finansowe

o       komunikacyjne

o       marketingowe

 

W ramach strategii kadrowych elity partyjne decydują o kształcie ścieżek awansu w hierarchii partyjnej, metodach szkolenie i edukacji politycznej członków partii, zakresie ich partycypowania w decyzjach ośrodków kierowniczych oraz zakresie reprezentacji konkretnych środowisk społeczno – zawodowych, politycznych i okręgów partyjnych w składzie centralnych organów kierowniczych partii

 

Strategie finansowe to plan działań partii, mających zapewnić jej byt materialny. Zawarte są w niej sposoby redystrybucji przyznawanych partii i jej członkom środków budżetowych oraz podziału pomiędzy partyjną centralę i ośrodki terenowe wpływów ze składek partyjnych, a także zasady pozyskiwania i wydawania środków uzyskiwanych od sponsorów zewnętrznych, polityczne reguły gospodarowania majątkiem  trwałym partii, plan zaciągania zobowiązań finansowych, inwestycje finansowe służące osiągnięciu dochodów.

 

              Strategie marketingowe to strategie wyborcze i koalicyjne.

 

4.       utwardzania

 

Ø      skierowana do zwolenników danego komitetu wyborczego bądź kandydata

 

Ø      ma ona utwierdzić jednoznacznie zdecydowanych w ich wyborze, a pozostałych uodpornić na działania konkurencji, np. stosowaną  przez nią strategie odwracania

 

Ø      sztaby wyborcze utrwalają u wyborców te cechy produktu, które odpowiadają ich oczekiwaniom, a jednocześnie podają im tzw. szczepionkę, czyli niewielka dawkę argumentów sprzecznych  z ich stanowiskiem, połączonych z silną kontrargumentacją. W rezultacie wyborcy  poddani oddziaływaniu konkurencji są na nią uodpornieni i nie zmieniają swoich preferencji politycznych.

 

5.       neutralizacji

 

Ø      stosowana jest przez naszych konkurentów  i ma na celu zniechęcenie ich do głosowania

 

6.       poszerzania

 

Ø      koncentruje się na wyborcach niezdecydowanych i na tych którzy do tej pory nie głosowali.

 

Ø      dostarczanie odpowiednich informacji wyborcom o naszych kandydatach wraz z przekazem emocjonalnym, który pozwoli odpowiednio nastawić do nich wyborców

 

7.       odwracania

 

Ø      kierowana jest do zwolenników naszych konkurentów

 

Ø      ma na celu zniechęcenie ich do głosowania

 

8.       finansowe

 

Ø      ich realizacja powinna zagwarantować optymalny stosunek wielkości środków wyłożonych na kampanię do uzyskanego rezultatu wyborczego

 

Ø      są to strategie

 

-          eskalacyjna – kampanię rozpoczyna się od działań mało kosztownych, aby wraz z upływem czasu i wzrostem zainteresowań wyborców przechodzić do coraz kosztowniejszych form i technik prowadzenia kampanii

-          uderzeniowa – polega na całkowitym nasyceniu wszystkich mediów swoimi przekazami w bardzo krótkim czasie

-          falowa – stosowana w momencie braku wystarczającej ilości zasobów materialnych, w jej ramach sztab wyborczy prowadzi okresowo bardzo czynną kampanię, aby  następnie w  momencie braku wspomnianych środków bardzo mocna ją ograniczać

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin