Uczymy się radzić ze swoją złością – opowiadanie E.Meyer-Glitza Kiedy Kan-No-Mushi się obudzi.docx

(14 KB) Pobierz

Grupa: 5- latki

Temat tygodnia: Moje uczucia.

Temat zajęcia : Uczymy się radzić ze swoją złością – opowiadanie E.Meyer-Glitza „Kiedy Kan-No-Mushi się obudzi”.

Prowadzące: Jadwiga Krawczyk, Anna Hatkiewicz
Hospitujące: dyrektor przedszkola i rada pedagogiczna
Cele:

·         Kształtowanie umiejętności określania swoich uczuć.

·         Rozpoznawanie przyczyn napadów złości i agresji.

·         Poszukiwanie sposobów radzenia sobie z napadami agresji i złości u siebie i innych.

·         Kształtowanie umiejętności odreagowywania agresywnych impulsów w kontrolowany sposób

·         Propagowanie pozytywnych zachowań w kontaktach z ludźmi.

Pomoce dydaktyczne:

    Odtwarzacz płyt cd, ilustracje dziewczynki japońskiej i polskiej, plansze z nazwami krain, kartki, kredki, kosz na śmieci, płyty cd z utworami: „Taniec na dzień dobry”(MPZ n.2), „Kiedy mi wesoło”(„O dzieciach...n.3), pios. „Jedzie pociąg”, płyta „Relaksacja”utw.2,

Literatura:
„Kiedy Pani Złość przychodzi z wizytą” – E. Meyer-Glitza wyd. Jedność Kielce 2004
Materiały z warsztatów Klauzy – „O dzieciach, dla dzieci i z dziećmi – kreatywna praca z dziećmi”
Materiały z warsztatów Klanzy - „Praca z dzieckiem trudnym”
„Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą” U.Bissinger- Ćwierz

Przebieg zajęć:

I. Zabawa integrująca grupę :

1.      Zapowiadamy wielką wyprawę pociągiem do Krain Uczuć.
Warunkiem odbycia podróży jest taneczne powitanie z wszystkimi dziećmi.

2.      Zabawa z piosenką „ Taniec na dzień dobry”
Dzień dobry witam was
Zaczynamy, bo już czas
Jestem JA, jesteś TY
Razem to jesteśmy MY.

II. Część główna
Dzieci „ wsiadają” do pociągu i ruszają przy piosence „Jedzie pociąg”.

1.      Kraina Radości- opowieść ruchowa

„Dojechaliśmy do Krainy Radość, ludzie którzy tu mieszkaja są zawsze uśmiechnięci i radosni. Cieszą się już od rana, jak tylko wstaną. Przeciągaja się z zadowolenia, , witaja się z nami z uśmiechem, podskakuja do góry z radości, obejmują się przyjaźnie i tańczą”.

„Kiedy mi wesoło,
Mam wesołe ręce,
A wesołe ręce, a wesołe ręce,
Tańczą przy piosence

Klapu, klapu, klapu klap,
Nie żałujmy swoich łap
Nie żałujmy łap i rąk
Zaraz będzie dalszy ciąg”

2.      Kraina Złości

„Nagle robi się ciemno, pociąg staje.....dotarliśmy do Krainy Złości.
      Tu, mieszkają ludzie, którzy czują się obrażeni, są źli i zdenerwowani, każdy jest sam, nie ma przyjaciół. Ściskają dłonie w pięści, mówią do innych nie lubię Cię, tupią nogami, potrząsają głowami, robią złe miny.

3.      Kraina Spokoju
      Jesteśmy w krainie spokoju, tu ludzie uśmiechają się, poruszają się spokojnie, leniwie i ostrożnie, delikatnie głaskają się nawzajem, prowadzą się za ręce albo siedzą spokojnie obok siebie

4.      Wypowiedzi dzieci : Jak się czułem w każdej z tych krain?

5.      Słuchanie bajki „Kiedy Kan – No – Musi się obudzi”

6.      Analiza treści utworu

o        Jaka dziewczynką była Małgosia?

o        Jaką dziewczynką była Yoshimi?

o        Co się stało w czasie gry?

o        Jak na takie zachowanie Małgosi zareagowała mama Yoshimi?

o        Kim był Kan-No-Mushi?

o        Jaki jest Kan-No –Mushi jak go dobrze traktujemy?

o        W jaki sposób ze swoim Kan – No – Mushim poradził sobie Yuriko?

o        Jaki swój sposób wymyśliła Małgosia?

o        Jak wy możecie uspokoić swojego Kan-No – Mushi?

7.      Improwizacja ruchowa do muzyki „Wojownicy i nimfy”
      Muzyka spokojna i bardzo dynamiczna, na spokojnej muzyce tańczą nimfy, ich ruchy są bardzo płynne, powolne, dzieci poruszają się z wdziękiem wg własnych odczuć. Gdy słyszą muzykę dynamiczną, tańczą „tak jak czują dziki taniec”.

III. Podsumowanie zajęć
Dzieci rysują kredkami „złość”( odpowiednia muzyka w tle).
Następnie gniotą kartkę i wyrzucają do kosza- „pozbywają się złości”.
Mogą przejść do zabawy , pamiętając, by nie obudzić Kan-No-Mushi.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin