Grupa: 5- latki Temat tygodnia: Moje uczucia. Temat zajęcia : Uczymy się radzić ze swoją złością – opowiadanie E.Meyer-Glitza „Kiedy Kan-No-Mushi się obudzi”. Prowadzące: Jadwiga Krawczyk, Anna Hatkiewicz Hospitujące: dyrektor przedszkola i rada pedagogiczna Cele:
· Kształtowanie umiejętności określania swoich uczuć.
· Rozpoznawanie przyczyn napadów złości i agresji.
· Poszukiwanie sposobów radzenia sobie z napadami agresji i złości u siebie i innych.
· Kształtowanie umiejętności odreagowywania agresywnych impulsów w kontrolowany sposób
· Propagowanie pozytywnych zachowań w kontaktach z ludźmi.
Pomoce dydaktyczne: Odtwarzacz płyt cd, ilustracje dziewczynki japońskiej i polskiej, plansze z nazwami krain, kartki, kredki, kosz na śmieci, płyty cd z utworami: „Taniec na dzień dobry”(MPZ n.2), „Kiedy mi wesoło”(„O dzieciach...n.3), pios. „Jedzie pociąg”, płyta „Relaksacja”utw.2, Literatura: „Kiedy Pani Złość przychodzi z wizytą” – E. Meyer-Glitza wyd. Jedność Kielce 2004 Materiały z warsztatów Klauzy – „O dzieciach, dla dzieci i z dziećmi – kreatywna praca z dziećmi” Materiały z warsztatów Klanzy - „Praca z dzieckiem trudnym” „Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą” U.Bissinger- Ćwierz Przebieg zajęć: I. Zabawa integrująca grupę :
1. Zapowiadamy wielką wyprawę pociągiem do Krain Uczuć. Warunkiem odbycia podróży jest taneczne powitanie z wszystkimi dziećmi.
2. Zabawa z piosenką „ Taniec na dzień dobry” Dzień dobry witam was Zaczynamy, bo już czas Jestem JA, jesteś TY Razem to jesteśmy MY.
II. Część główna Dzieci „ wsiadają” do pociągu i ruszają przy piosence „Jedzie pociąg”.
1. Kraina Radości- opowieść ruchowa „Dojechaliśmy do Krainy Radość, ludzie którzy tu mieszkaja są zawsze uśmiechnięci i radosni. Cieszą się już od rana, jak tylko wstaną. Przeciągaja się z zadowolenia, , witaja się z nami z uśmiechem, podskakuja do góry z radości, obejmują się przyjaźnie i tańczą”. „Kiedy mi wesoło, Mam wesołe ręce, A wesołe ręce, a wesołe ręce, Tańczą przy piosence Klapu, klapu, klapu klap, Nie żałujmy swoich łap Nie żałujmy łap i rąk Zaraz będzie dalszy ciąg”
2. Kraina Złości „Nagle robi się ciemno, pociąg staje.....dotarliśmy do Krainy Złości. Tu, mieszkają ludzie, którzy czują się obrażeni, są źli i zdenerwowani, każdy jest sam, nie ma przyjaciół. Ściskają dłonie w pięści, mówią do innych nie lubię Cię, tupią nogami, potrząsają głowami, robią złe miny.
3. Kraina Spokoju Jesteśmy w krainie spokoju, tu ludzie uśmiechają się, poruszają się spokojnie, leniwie i ostrożnie, delikatnie głaskają się nawzajem, prowadzą się za ręce albo siedzą spokojnie obok siebie
4. Wypowiedzi dzieci : Jak się czułem w każdej z tych krain?
5. Słuchanie bajki „Kiedy Kan – No – Musi się obudzi”
6. Analiza treści utworu
o Jaka dziewczynką była Małgosia?
o Jaką dziewczynką była Yoshimi?
o Co się stało w czasie gry?
o Jak na takie zachowanie Małgosi zareagowała mama Yoshimi?
o Kim był Kan-No-Mushi?
o Jaki jest Kan-No –Mushi jak go dobrze traktujemy?
o W jaki sposób ze swoim Kan – No – Mushim poradził sobie Yuriko?
o Jaki swój sposób wymyśliła Małgosia?
o Jak wy możecie uspokoić swojego Kan-No – Mushi?
7. Improwizacja ruchowa do muzyki „Wojownicy i nimfy” Muzyka spokojna i bardzo dynamiczna, na spokojnej muzyce tańczą nimfy, ich ruchy są bardzo płynne, powolne, dzieci poruszają się z wdziękiem wg własnych odczuć. Gdy słyszą muzykę dynamiczną, tańczą „tak jak czują dziki taniec”.
III. Podsumowanie zajęć Dzieci rysują kredkami „złość”( odpowiednia muzyka w tle). Następnie gniotą kartkę i wyrzucają do kosza- „pozbywają się złości”. Mogą przejść do zabawy , pamiętając, by nie obudzić Kan-No-Mushi.
Lim0nka