uandrzeja.doc

(49 KB) Pobierz
Nauczycielskie Publikacje Edukacyjne http://www

Nauczycielskie Publikacje Edukacyjne http://www.zeszyt.pl

Archiwum wartościowych publikacji nauczycielskich.

Efektywne formy prezentacji dorobku zawodowego.

--------- ---------

 

mgr Agnieszka Pazik

mgr Alina Piasta

Szkoła Podstawowa nr 5

Ostrołęka

 

U Andrzeja Czarodzieja

Scenariusz balu dla sześciolatków

 

 

1.               Powitanie 6-latków przez Dyrektora Szkoły.

2.               Zaproszenie do obejrzenia inscenizacji „Brzydkie Kaczątko”.

3.              Zapoznanie dzieci z tradycją spotkania andrzejkowego przez czarodzieja Andrzeja.   

 

Św. Andrzej to opiekun dziewcząt chcących wyjść za mąż i chłopców pragnących się ożenić. W dniu jego święta, które nazywa się Andrzejkami przybywają na ziemię duchy z zaświatów. Wtedy można zapytać je za pośrednictwem wróżb o swoją przyszłość.

 

4.               Wprowadzenie do Krainy Magii przez wróżkę Kunegundę.

 

Teraz przenieśmy się w świat wróżb i fantazji do Krainy Magii.  Aby wejść do magicznego świata musicie spełnić trzy zadania:

 

Do Krainy Magii wchodzą tylko te dzieci, które uwolnią się od złych i ponurych myśli.

Przypominamy sobie wszystkie złe myśli. Robimy z nich kulę. Wypowiadamy zaklęcie „złe i ponure myśli – precz!” Rzucamy „kulę” za siebie i obracamy się przez lewe ramię.

 

Wspaniale poradziliście sobie z wymaganymi zadaniami, więc zapraszam teraz do Krainy Magii. Aby wróżby się spełniły wymawiamy kolejne zaklęcie: „Hokus- Pokus, czary mary”, aby wróżba się spełniła złóżmy dary. (Dzieci otrzymują monety jednogroszowe i wrzucają do miski z wodą.)  

 

Wróżki czekają w kącikach wróżb. Wasze Panie wylosują „symbole andrzejkowe”, które wskażą wam, do którego kącika się udać.

 

Kąciki wróżb

 

Kącik I: Wróżba „Imiona”

Wróżki trzymają serca: z imionami dziewcząt i imionami chłopców.

Uczestnik przebija szpileczką serce z wypisanymi na odwrocie imionami. Miejsce przebicia wskaże imię przyszłej sympatii.

 

Kącik II: Wróżba „Kubki przyszłości”

Pod kubkami: cukierek, piórko, ziarnko pieprzu, muszelka, kamyk.

*cukierek – życie słodkie i wesołe;

*piórko – życie lekkie i przyjemne;

*ziarnko pieprzu – życie pełne przygód;

*muszelka – życie na morzu lub w dalekim kraju;

*kamyk – życie pracowite i pożyteczne;

(Za każdym razem „wróżka” tasuje kubki..)

 

Kącik III: Wróżba „Talerze przyszłości”

Pod talerzami ukryte są: obrączka, listek(mirt), różaniec.

*obrączka – rychłe zamążpójście;

*listek – długotrwałe panieństwo, kawalerstwo;

*różaniec – pójście do klasztoru.

(Za każdym razem „Wróżka” tasuje talerze)

 

 

Kącik IV: Wróżba, „Filiżanki przyszłości”

Pod filiżankami ukryte są słoneczka z wymalowanymi buźkami. Wylosowany kartonik wróży jakich słoneczek w przyszłym roku losujący będzie miał najwięcej.

(słoneczka symbolizują oceny szkolne)

(Za każdym razem „Wróżka” tasuje filiżanki)

 

Kącik V: Wróżba, „Kim będę”

Uczestnicy losują z woreczka kartki z nazwami zawodów, które będą wykonywali w przyszłości.

 

Kącik VI: Wróżba, „Mowa kwiatów”

Na stole rozkładamy ilustracje kwiatów. Uczestnik losuje kwiat, a wróżka wyjaśnia, co mu kwiat przepowiada.

*aster – uważaj, czekają cię kłopoty;

*róża – zakochasz się;

*piwonia – wkrótce wyjedziesz w daleką podróż;

*jemioła – poznasz kolegę i zaprzyjaźnisz się z nim;

*lilia – otrzymasz ciekawy prezent;

*stokrotka – zostaniesz zaproszony na miłe przyjęcie;

*bez – wygrasz los na loterii;  

*niezapominajka – spotka cię miła niespodzianka;

*goździk – bądź ostrożna, twoja koleżanka nie jest

  szczera wobec ciebie;

 

5.               Zaproszenie do wspólnej zabawy.

              W Krainie Magii nie tylko przepowiadamy przyszłość, ale również świetnie się bawimy.

              Wspólnie wykonamy pląs.

 

Pląs: „I znów zwiążemy krąg”

 

I znów zwiążemy krąg

I znów popłynie pieśń

Bo w kręgu przyjaciół

Wesoło zawsze jest

 

 

1. Kciuki do przodu – cziku, cziku, cziku

2. Łokcie do tyłu – cziku, cziku, cziku

3. Kolana ugiąć – cziku, cziku, cziku

4. Nóżki wykrzywić – cziku, cziku, cziku

5. Klatka do przodu – cziku, cziku, cziku

6. Głowa na klatkę – cziku, cziku, cziku

7. Język do przodu – łe, łe, łe

 

Stoimy w kole i przy śpiewaniu refrenu klaszczemy rytmicznie. Po każdorazowym odśpiewaniu refrenu dodajemy jeden element ( pokazując go jednocześnie ). Na słowa „cziku, cziku” rytmicznie kołyszemy się na boki w pozycji, jaka zostaje po kolejnym elemencie. Jest jeden prowadzący, który wykrzykuje kolejny element, a reszta mu odkrzykuje (naśladując go)

             

W naszej „Krainie Magii” przebywa wiele magicznych kotów. Ludzie wierzą, że czarny kot przynosi pecha. Jeśli zdarzy się, że kot przebiegnie drogę zmieniają trasę wycieczki.              Ale koty to także zwierzęta, które emanują pozytywną energię. Jeżeli pogłaszczemy i przytulimy kota, stajemy się odprężeni, zrelaksowani i szczęśliwi. Zamienię was teraz

w „magiczne koty”. Dobierzemy się parami i zabawimy się

w zabawę „Kotki dwa”.

     

Zabawa „Kotki dwa”- (melodia „kesera”)

Kotki dwa (3x) – ( stoimy naprzeciw siebie)

Kotki szare, kotki bure, obydwa – ( pokazujemy na przemian  prawą i lewą ręką)

I kochają się te kicie, przytulają swoje pysie-( obejmują się)

Kotki szare, kotki bure obydwa – (obejmują się)

La, la, la,(20x) – ( haczyki)

I kochają się te kicie, przytulają swoje pysie – ( obejmują się)

Kotki szare, kotki bure obydwa-( obejmują się)

 

 

Zabawa „Puszysty kot

Dzieci maszerują po obwodzie koła na słowa piosenki:

 

„Puszysty kot, łaciaty kot, raz przyjaciela miał (3x)

B  I  N  G  O -  (głoskować)

B  I – (klaszczemy w uda)

N  G  O – ( klaszczemy w ręce koleżanki )

B  I  N  G  O – ( recytacja wyrazu, na „O” ściskają się za szyję)

                     

W „Krainie Magii” spożywamy „magiczne potrawy, które dodają nam sił i energii. Zapraszam do poczęstowania się „magicznymi” cukierkami.

(Wróżki częstują cukierkami)

 

6.               Pożegnanie dzieci przez wróżkę Kunegundę i czarodzieja Andrzeja.

             

Spotkanie w „Krainie Magii” dobiega końca. Nie chcemy jednak, abyście zapomnieli, że taka kraina istnieje. Jeżeli będziecie chcieli do niej   wrócić, zamknijcie oczy i pospacerujcie w wyobraźni. Pamiętajcie, że tak naprawdę to tylko od was zależy, czy spełniają się wasze marzenia. Wróżby i czary są tylko zabawą. Na pamiątkę naszej zabawy otrzymacie magiczne karty, które przekażecie swoim rodzicom.

 

7.               Zakończenie balu przez Dyrektora Szkoły.

 

 

 

_____________________

© Agnieszka Pazik & Alina Piasta

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin