Scenariusz zajęć w grupie 6-latków - Jesień w parku.doc

(26 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć w grupie sześciolatków

Scenariusz zajęć w grupie sześciolatków

http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/3720/idc/1/

Temat kompleksowy: Jesień w parku

Temat dnia: Jesienny deszcz. Malowanie deszczu poprzez rozlewanie farby plakatowej, do muzyki Antoniego Vivaldiego "Cztery pory roku - Jesień".

Cele:
Uczeń umie:

·  zaznaczyć pogodę na kalendarzu za pomocą umownych znaków,

·  opisywać słownie jesienną aurę - w danej chwili,

·  wyróżniać szczegóły na ilustracjach, które charakteryzują jesienną pogodę,

·  pokazywać ruchem treść wiersza,

·  posługiwać się pędzlem i farbami - przysłowiowe kleksy inspiracją kałuży,

·  porządkować własne miejsce pracy.

Metody:

·  pokaz,

·  opowiadanie z elementami arteterapii,

·  metoda czynnościowa.

Środki dydaktyczne:
ćwiczenia "Mam 6 lat", nagranie magnetofonowe Antoniego Vivaldiego "Cztery pory roku - Jesień", farby plakatowe, grube pędzle, tekst wiersza, kalendarz pogody.

1. Zaznaczenie na kalendarzu pogody
Dyżurny wybiera odpowiednie symbole, przypina, a następnie wyjaśnia swój wybór.

2. Zabawa "Cykl jesienny" Nauczyciel recytuje wiersz, dzieci w kole naśladują ruchy i gesty nauczyciela. Wierszyk jest czytany jeden raz na zajęciach, bo jest już znany dzieciom.

Opadają liście,
Wiatr jesienny wieje.
Kolorowy dywan
Ściele przez aleje.
Koło, każde dziecko trzyma nad swoją głową liść.
Liście wolno opadają - ruch ręki (wirowanie).
Dziecko-wiatr wbiega do koła, wiruje, biega po całym kole, a dzieci mocno poruszają liśćmi.
Leci liść na ziemię.
Pierwszy, drugi, trzeci
Zatańczyły z wiatrem,
Sfrunęły do dzieci.
Do środka koła wbiega troje dzieci (wcześniej wyznaczonych), kładąc kolejno swój liść na podłodze - zgodnie z tekstem wiersza. Wszystkie dzieci wirują i rozrzucają liście.
Przyszły wszystkie dzieci.
Listki pozbierały.
Każdy wziął po listku.
Ile razem miały?
Nauczyciel gra na bębenku rytm marszowy. Dzieci w tym czasie zbierają liście. Pokazują wysoko unosząc ręce do góry i przeliczają, kolejno po kole. Jeśli mogą podać liczbę - podają, jeśli nie - określają słowem "dużo".

3. Oglądanie ilustracji w ćwiczeniach "Mam 6 lat"
Dzieci wspólnie z nauczycielem opisują aurę jesienną, wymieniając elementy pogody charakterystyczne dla danej pory roku. Nauczyciel podpowiada dzieciom w formie zadawanych pytań:
- Dlaczego dzieci nie bawią się w piaskownicy?
- Czego jest najwięcej na ziemi?
- Po co dorosłym potrzebny jest parasol? itd.

4. Dopasowanie do omówionej pogody zestawu farb
Nauczyciel poleca, aby dzieci otworzyły swoje farbki i wybrały tylko te, którymi będą malować.
Podpowiada pytaniami:
- Jakiego koloru namalujemy deszcz?
- W jakich kolorach są liście na ziemi?
- Jakiego koloru są kałuże? itd.

5. Malowanie farbami jesiennej pogody
Dzieci tworzą (specjalnie) kleksy, dmuchają na nie, malują liście, parasole.

6. Odłożenie prac do wyschnięcia (na szarym papierze).

7. Porządkowanie stolików. Mycie pędzli, farbek, stolików, rączek.

8. Oglądanie wszystkich prac. Wskazywanie ciekawych połączeń farb. Ocenianie trudności malowania pogody.

9. Wykonanie wystawy, wspólnie z dziećmi

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin