19_Kodyfikacja_w_technice.pdf

(103 KB) Pobierz
19 Kodyfikacja w technice
115
19. KODYFIKACJA W TECHNICE
Cel wykładu
19. 1. Prawa konsumenckie
Kodyfikacja – zebranie, usystematyzowanie, uj ę cie czego ś w system norm prawnych.
Kodyfikacja polega na umieszczeniu okre ś lonych przepisów w jednej ksi ąŜ ce zwanej kodeksem.
Pozwala przyporz ą dkowa ć obowi ą zki, reguluje zakres odpowiedzialno ś ci oraz sposób realizacji
zada ń . Ma status normatywny i prawny – je ś li została wydana, na podstawie aktów prawnych .
W cywilizowanym społeczeństwie obowiązuje określone prawo. Nie jest ono nigdy doskonałe, ale
jest konstruowane po to, aby zapewnić pewien porządek w określonej dziedzinie Ŝycia.
Prawa nabywcy wynikają z zasad sformułowanych w Karcie Praw Konsumenta przez Parlament
Europejski w 1978 r. Karta, choć nie jest źródłem prawa, wpływa na kształtowanie się tych źródeł.
Karta Praw Konsumenta zawiera 5 podstawowych praw :
1. Prawo wyboru,
2. Prawo do bezpiecze ń stwa u Ŝ ytkowania wyrobu,
3. Prawo do pełnej informacji o cechach i skutkach działania wyrobu,
4. Prawo do odszkodowania za doznane szkody wywołane wadami
wyrobu,
5. Prawo do organizowania zbiorowych działa ń dla ochrony swoich
interesów.
W UE przyjmuje się, Ŝe nabywca nie musi mieć elementarnej wiedzy o produkcie i obowiązkiem
producenta jest nie tylko dostarczenie dobrego wyrobu, ale takŜe pełnej informacji o nim.
Obowiązuje więc prawo, Ŝe musi być zagwarantowana pełna wiedza o tym produkcie. Prawo to
realizowane jest przez:
Opis cech lub ostrzeŜeń zawartych na wyrobie, lub jego instrukcji eksploatacyjnej i gwarancji,
Certyfikaty wydawane przez upowaŜnione do badań organa nadzoru i bezpieczeństwa,
Publiczne wezwania do zwrotu zakupionych wyrobów, jeśli wystąpiły w nich określone wady.
Gwarancja - to zapewnienie wystawiane przez producenta, Ŝ e produkt jest dobrej jako ś ci.
Opracowuje ją producent i jest ona zbiorem zasad postępowania, praw i obowiązków zarówno konsumenta,
jak i producenta, który moŜe być zastosowany, jeśli w kupionej rzeczy pojawią się wady czyli mankamenty,
o których nie został uprzedzony (wadą jest zatem to, czego klient ma prawo nie oczekiwać). Gwarancja jest
więc instytucją umowną. Nie zawiera ogólnie obowiązujących przepisów prawa. Ma postać karty
gwarancyjnej wystawianej w momencie zakupu produktu. Obowiązuje przez okres wyznaczony przez
gwaranta (wystawcę karty). Dotyczy określonej rzeczy, a nie osoby, które ją kupiła lub uŜytkuje.
Ustawa konsumencka
W ustawie o szczególnych warunkach sprzedaŜy, obowiązującej od 1.01.2003 r., rozszerzono
pojęcie „wady” w towarze, a tym samym zmieniono przepisy dotyczące rękojmi, która od tego
dnia przestała obowiązywać. W ustawie zamiast wady jest: „niezgodno ść z umow ą”. Teraz więc
moŜna zgłaszać do sprzedawcy zaŜalenia nie tylko z tego tytułu, Ŝe towar ma wadę fizyczną (np.
magnetofon nie nagrywa), ale takŜe z tego, Ŝe nie spełnia tego, co obiecano przykładowo
w reklamie (np. „proszek usuwa plamy” – a plamy zostały). W myśl powyŜszej ustawy z mocy
prawa przysługuje dwuletnia ochrona przed wystąpieniem niezgodności towaru z zawartą umową.
Rękojmia zostaje w tej Ustawie zastąpiona przez odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność
towaru z umową. Odpowiedzialność sprzedawcy w tym zakresie jest obowiązkowa. Gwarancja nie
jest obowiązkowa. MoŜe jej udzielić producent albo sprzedawca – ale nie musi. Odpowiedzialność
sprzedawcy z tytułu Ustawy „O szczególnych warunkach sprzedaŜy” trwa dwa lata (przy rękojmi
trwała 1 rok), a klient ma na złoŜenie reklamacji 2 miesiące (wcześniej w przepisach o rękojmi – 1
miesiąc) od chwili wykrycia niezgodności z umową. Przyjmuje się, Ŝe jeŜeli dana niezgodność
pojawi się w ciągu ½ roku od zakupu, to występowała ona zanim klient daną rzecz kupił.
Odpowiedzialności za szkody wywołane niezgodnością (wadą) nie moŜna wyłączyć w umowie.
Dla zapewnienia bezpiecze ń stwa eksploatacji maszyn i urz ą dze ń
technicznych zostały wprowadzone dyrektywy techniczne.
247110080.005.png 247110080.006.png 247110080.007.png
116
19. 2. Dyrektywy techniczne
Wiara czyni cuda, ale prawo czyni je wiary godnymi.
Dyrektywy techniczne stanowią prawo techniczne i zawierają warunki, jakie musi przestrzegać
projektant i wykonawca w zakresie urządzeń wprowadzanych do obrotu. Zwykle teŜ podają
wymagania dotyczące oznaczeń i informacji dla eksploatatora, rodzaje badań technicznych, zasad
dokumentowania badań oraz zakres nadzoru urzędowego – certyfikowania .
WYROBY
Szczegółowe opracowania
wymaga ń dotycz ą cych
badanych wyrobów
zawieraj ą okre ś lone normy
(zharmonizowane z ISO lub
EN) b ą d ź nie.
1. Certyfikacja obowiązkowa
Przez stronę trzecią Przez producenta Wymagania
krajowe
2. Certyfikacja
dobrowolna,
np. znak B, znak Q
Najcz ęś ciej certyfikacja dotyczy:
* systemów zarządzania jakością (zgodność z normami PN-ISO 9000:2000),
* systemów zarządzania środowiskiem (zgodność z normami PN-ISO 14000:1998),
* systemów zarządzania bezpieczeństwem (zgodność z normami PN-ISO 18002:2000),
RYNEK
Certyfikacja jest jedn ą z ogólnych metod zapewniania zgodno ś ci. Ocenianie zgodno ś ci przez homologacj ę
polega na systematycznym badaniu stopnia, w jakim dany wyrób spełnia wyspecyfikowane wymagania .
Z przytoczonej definicji homologacji wynika, Ŝe:
·
Homologacja (łac.) – urz ę dowa próba sprz ę tu, przeprowadzona
przed wydaniem pozwolenia na jego stosowanie.
przepisy prawne i normy, stanowiące podstawę homologacji, nakładają obowiązek
przestrzegania określonych wymogów technicznych,
·
urządzenie niespełniające tych wymogów nie moŜe być uŜywane na terytorium RP.
Cel
homologacji
Certyfikat nobilituj ą cy producenta
Gwarancja dla u Ŝ ytkownika, Ŝ e ma do czynienia z oryginałem
1. Z homologacją mamy więc do czynienia wówczas, gdy uŜywanie niewłaściwych
urządzeń moŜe grozić niebezpieczeństwem dla osób i ich mienia lub zakłócać
funkcjonowanie jakiejś publicznej struktury technicznej. Najczęściej dotyczy to
komunikacji (pojazdy samochodowe) i telekomunikacji (sieć telefoniczna i radiowa).
2. Urządzenia te mogą być zakładane i uŜywane na terytorium RP tylko po uzyskaniu
świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, zwanego „świadectwem homologacji”.
Rodzaje homologacji:
Ś wiadectwo homologacji to dowód na bezpieczne u Ŝ ytkowanie produktu.
·
homologacja typu – jest to procedura, za pomocą której stwierdza się, Ŝe typ urządzenia, wyposaŜenia,
części lub sposób montaŜu spełnia odpowiednie wymagania techniczne,
·
wielostopniowa homologacja typu – jest to procedura, za pomocą której stwierdza się, Ŝe w danym
stanie kompletacji (niekompletny lub kompletny) typ urządzenia spełnia wymagania techniczne
odpowiednie do jego stanu kompletacji, (np. ogniwa łańcucha kotwicznego na statku),
·
homologacja urz ą dzenia podstawowego – którego numer identyfikacyjny jest zachowany podczas
późniejszych etapów procesu wielostopniowej homologacji typu.
Zaniechanie poddania się homologacji nie eliminuje produktu z rynku, zmniejsza jednak jego
szansę sprzedaŜy. Nie na wszystko jest zatem homologacja – bo wierzymy, Ŝe ....są dobre, ale:
Podobnie jak hologram na płycie CD, homologacja zapewnia o jako ś ci sprz ę tu.
Oznaczenie znakiem „CE”
Homologacja dotyczy urz ą dze ń technicznych nowych, importowanych lub przerabianych.
247110080.008.png
117
19. 3. Dyrektywa maszynowa
7 maja 1985 r. została uchwalona Rezolucja Rady Wspólnoty pod nazwą „ Nowe podej ś cie do
harmonizacji technicznej i norm” , która stanowi przełom w postępowaniach normalizacyjnych
UE. Jedną z najwaŜniejszych dyrektyw Nowego Podejścia jest Dyrektywa Maszynowa 98/37/EC.
Dyrektywa adresowana jest do państw członkowskich UE, które zobowiązane zostały
do wprowadzenia jej postanowień do swoich krajowych systemów prawa. W
praktyce oznacza to, Ŝe przepisy tej dyrektywy obowiązują jednolicie we wszystkich
państwach naleŜących do UE. KaŜdy polski eksporter, który zamierza wprowadzić
maszyny na rynek UE, musi więc spełniać wymagania tej dyrektywy i oznaczyć
swoje wyroby znakiem CE ( Rozporz ą dzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia
2005 r. w sprawie zasadniczych wymaga ń dla maszyn .Dz.U. Nr 259, poz. 2170).
Zasady globalnego podej ś cia do bada ń i certyfikacji
·
Wymagania techniczne zawarte w zharmonizowanych przepisach prawnych zostały ograniczone
do wymagań zasadniczych, odnoszących się do bezpieczeństwa i ochrony zdrowia człowieka,
·
Umieszczone na rynku UE mogą być tylko maszyny spełniające wymagania zasadnicze,
·
Opracowanie szczegółowych specyfikacji technicznych zgodnych z wymaganiami zasadniczymi
zostało powierzone europejskim organizacjom normalizacyjnym,
·
Stosowanie norm zharmonizowanych lub innych norm pozostaje dobrowolne i wytwórca zawsze
moŜe zastosować inne specyfikacje techniczne.
Maszyna, która spełnia wymagania dyrektywy, moŜe być
wprowadzona na rynek dowolnego państwa członkowskiego UE.
Przyjmuje się, Ŝe maszyna oznaczona znakiem „CE” i opatrzona
deklaracją zgodności spełnia zasadnicze wymagania bezpieczeństwa.
Oznaczenie zgodności „CE” składa się z inicjałów CE wg wzoru.
W dyrektywie 98/37/EC okre ś lono zasadnicze wymagania (dotycz ą ce bezpiecze ń stwa i ochrony
zdrowia) w zakresie projektowania i budowy maszyn dziel ą c je na 5 zasadniczych grup.
1. Maszyny ogólnego przeznaczenia (ustalenia np. w zakresie materiałów, oświetlenia, osłon itp.),
2. Maszyny przemysłu: spoŜywczego, przenośne, do obróbki drewna,
3. Maszyny przemieszczające się (sterowanie, przewracanie się, ruchome elementy itp.),
4. Maszyny do podnoszenia (krąŜki, bębny, liny itp.),
5. Maszyny do prac po ziemią (oświetlenie, emisja gazów, itp.).
Przed wprowadzeniem na rynek UE producent musi poddać maszynę jednej z procedur zgodności:
·
jeśli występują w załączniku IV Dyrektywy (np.: obrabiarki do drewna ,wtryskarki, prasy) –
obowiązkowe badania maszyny, dokumentacja do wyznaczonej jednostki notyfikującej , która sprawdzi
tylko, czy normy zharmonizowane zostały zastosowane prawidłowo i wyda certyfikat zgodności,
·
jeśli maszyna nie jest wymieniona w załączniku IV – producent sam wystawia deklarację zgodności.
Cele
harmonizacji
Ograniczenie ryzyka zagro Ŝ enia Ŝ ycia i zdrowia człowieka
Znoszenie barier w handlu i ułatwienie w obrocie mi ę dzynarodowym
Kierunki
Tylko wymagania zasadnicze, a nie sposoby ich osi ą gania
Zadania
Odpowiednie wyposa Ŝ enie
Odpowiedni opis (instrukcja) w j. oryginału i danego kraju
Odpowiednie szkolenia u Ŝ ytkowników
Wył ą czenia
1) statki, 2) ruroci ą gi, 3) nuklearne, 4) d ź wignice,
5) medyczne, 6) kotły ci ś nieniowe, 7) place zabaw.
Pa ń stwa członkowskie UE powinny uznawa ć maszyny ze znakiem CE
i deklaracj ę zgodno ś ci za spełniaj ą ce podstawowe wymagania bezpiecze ń stwa
i ochrony zdrowia bez potrzeby dodatkowych bada ń i certyfikacji.
247110080.001.png 247110080.002.png 247110080.003.png 247110080.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin