1.doc

(80 KB) Pobierz
PLAN - KONSPEKT ZAJĘĆ

PLAN - KONSPEKT

1. PRZEDMIOT: Technika kierowania

2. TEMAT: Zawracanie jako manewr w ruchu drogowym

3. CELE:

a) poznawczy - zapoznanie się z zasadami oraz techniką wykonywania manewru zawracania.

b) kształcący - wykształcenie właściwej umiejętności i sprawności wykonywania manewru zawracania w różnych uwarunkowaniach ruchu i różnych miejscach.

c) wychowawczy - zwrócenie uwagi na warunki bezpieczeństwa przy wykonywaniu wyżej wymienionego manewru

4. METODA: zadaniowo - czynnościowa (łączymy już poznane umiejętności parkowania, skręcania, zmiany pasa w jeden manewr - zawracanie).

5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: pojazd, plansze ilustrujące ten manewr

6. MIEJSCE: ruch drogowy, skrzyżowanie i inne miejsca do wykonania zadania.

7. CZAS: 60 minut.

8. PROWADZĄCY: ………………..

Lp.

OGNIWO

TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)

CZAS

UWAGI

1

2

3

4

5

1

Część organizacyjna

Sprawdzenie karty jazd, rozmowa z kursantem w celu wybadania jego sprawności fizycznej i umysłowej.

Przygotowanie do jazdy - ustawienie fotela, lusterek, sprawdzenie kontrolek itp.

7 min.

 

2

Wprowadzenie

Dzisiaj wzbogacimy naszą jazdę o kolejny manewr przydatny w ruchu drogowym – jest to zawracanie. Manewr ten jest stosunkowo trudny, gdyż  do jego wykonania będziemy musieli zająć część jezdni należącą do przeciwnego pasa ruchu. Przed jego wykonaniem musimy się upewnić czy nie jest on ograniczony znakami drogowymi i czy pozwalają na to warunki drogowe.

Pytamy (sprawdzamy umiejętności teoretyczne):

1. Jaki znak zabrania zawracania?

2. Na jakim skrzyżowaniu nie możemy zawracać.

3. W jakich miejscach, przy jakich sygnalizacjach możemy zawracać.

7 min.

 

3

Część właściwa

Instruktaż bieżący.

Przedstawiam kursantowi elementy zawracania:

1. Przed rozpoczęciem manewru zawracania należy bacznie obserwować drogę.

2. Po upewnieniu się, że manewr ten jest możliwy do wykonania podejmujemy decyzję o sposobie wykonania manewru zawracania, (na jaki sposób pozwalają warunki drogowe i jaki będziemy w stanie wykonać).

3. Zwalniamy - manewr wykonujemy na II biegu).

4. Pamiętać o znakowaniu zmian pasów ruchu i kierunków ruchu.

5. Należy pamiętać, że przy tym manewrze należy ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom
ruchu.

Sposoby zawracanie, (jakie będziemy trenować): A. Jednym skrętem:

- od osi jezdni w lewo;

- od prawego krawężnika w prawo;

- z wykorzystaniem skrzyżowania z prawej;

- z wykorzystaniem skrzyżowania z lewej;

- z przejazdem przez środek skrzyżowania;

- bez przejazdu przez środek skrzyżowania.

B. Zatrzymanie po prawej stronie jezdni, cofnięcie w uliczkę, wjazd do bramy po prawej stronie jezdni;

C. Wjazd przodem w uliczkę, wjazd do bramy po lewej i cofnięcie w prawo do tyłu.

Po zakończeniu instruktażu bieżącego rozpoczynamy jazdę, w której będziemy starali się przetrenować wszystkie możliwe sposoby zawracania. Najprostszym sposobem zawracania jest zawrócenie na skrzyżowaniu, na którym nie jest ono zabronione. Zwracamy tutaj uwagę, że trzeba zająć pas jak najbliższy lewej krawędzi toru jazdy. Przy dojeżdżaniu do skrzyżowania zwalniamy zmieniając bieg na n. Sygnalizujemy lewym kierunkowskazem manewr, który będziemy wykonywać i po ustąpieniu pierwszeństwa wykonujemy skręt w lewo i zajmujemy pas ruchu biegnący w przeciwnym kierunku (ten, który znajduje się najbliżej lewej strony). Pamiętamy, że jeżeli są dwa pasy mchu to poruszamy się po pasie, na którym skończyliśmy ten manewr. A jeśli byśmy chcieli zmienić pas ruchu, na który wjechaliśmy po ukończeniu manewru zawracania to upewniamy się czy jest to możliwe, sygnalizujemy kierunkowskazem i po ustąpieniu pierwszeństwa przejazdu wszystkim pojazdom na nim jadącym zmieniamy pas.

Teraz postaramy się przećwiczyć zawracanie innym sposobem. Jeżeli nie znajdujemy się na skrzyżowaniu, a chcemy mimo to zawrócić to możemy zatrzymać pojazd po prawej stronie jezdni i po upewnieniu się, że nie będziemy utrudniać jazdy innym uczestnikom ruchu oraz pieszym, (jeżeli będziemy przejeżdżać przez chodnik) cofniemy w uliczkę, wjazd do bramy, w drogę po prawej stronie jezdni.
Zmianę tą sygnalizujemy prawym kierunkowskazem, a następnie przy zasygnalizowaniu lewym kierunkowskazem i upewnieniu się, że mamy zarówno lewą jak i prawą stronę jezdni wolną możemy zacząć kontynuację jazdy obierając teraz pas ruchu przeciwny do kierunku, w którym jechaliśmy przed rozpoczęciem manewru zawracania.
Zawrócić możemy także nawet, jeśli nie mamy „elementu" pomocniczego z prawej strony.
Czynimy to przez wjazd przodem w uliczkę, bramę, drogę znajdującą się po lewej stronie jezdni. Aby to uczynić musimy wykonać manewr skrętu w lewo, a potem cofnąć w prawo do tyłu. Przed wykonaniem manewru trzeba zwrócić uwagę czy nie ma zakazu skrętu w lewo lub Unii ciągłej oddzielającej jezdnię. Dopiero po upewnieniu się i po przepuszczeniu wszystkich uczestników ruchu (również pieszych, jeżeli będziemy przejeżdżać przez chodnik) możemy przystąpić do wykonywania manewru. Podczas wykonywania tego manewru szczególną uwagę i ostrożność trzeba zachować w momencie cofania, ponieważ może się zdarzyć, że nasza widoczność będzie wtedy znacznie ograniczona. Ponadto należy
pamiętać o sygnalizowaniu skrętu prawym kierunkowskazem.
Jeżeli nie ma możliwości skręcenia w lewo lub w prawo z jezdni to możemy wykonać tzw. „zawracanie na trzy". Manewr ten wykonujemy po uprzednim upewnieniu się, że nie ma innych uczestników ruchu. Najpierw dojeżdżamy do prawej krawędzi jezdni. Potem włączonym lewym kierunkowskazem zaczynamy skręcać w lewo dojeżdżając przodem pojazdu do lewą krawędzi jezdni. A następnie znów włączamy prawy kierunkowskaz i cofamy się ukośnie do prawej krawędzi jezdni. W końcowej fezie wykonywania manewru ponownie włączamy lewy kierunkowskaz i zajmujemy lewy pas jezdni (przeciwny do poprzedniego kierunku jazdy).

Najprostszą metodą zawracania jest (pod warunkiem, że istnieje możliwość włączenia się na drugą połowę jezdni) wjechanie na parking z prawej strony jezdni, tam zawrócenie t następnie włączenie się do ruchu przez skręcenie w lewą stronę.

38 min

 

4

Część końcowa

Podsumowujemy naszą godzinę jazdy następującymi pytaniami:

1. Jakie znasz metody zawracania?

2. W jakich warunkach nie można wykonać manewru zawracania?

3. Czy uważasz, że poradziłeś sobie dobrze? (Jeśli źle, to:, Jakie błędy popełniłeś(aś) i na co musisz zwracać szczególną uwagę podczas zawracania?).

8 min

 

 

3

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin