Kierunek : TURYSTYKA i REKreacja
Specjalność/specjalizacja: wszystkie specjalizacje
Rok akademicki 2003/2004, semestr IV
Nazwa przedmiotu : Marketing usług turystycznych i rekreacyjnych
Nauczyciel przedmiotu: Doc. mgr inż. Andrzej SZAJKIEWICZ
Rok i tryb studiów: II rok; zaoczny
Rodzaj zajęć: wykłady oraz ćwiczenia
Wymiar zajęć
semestr IV 36 godzin
- wykłady 24 godzin
- ćwiczenia 12 godzin
łącznie 60 godzin
Sposób zaliczenia : semestr IV zaliczenie na ocenę
ćwiczenia, zgodnie z regulaminem, zaliczenie na ocenę jako podstawa zaliczenia wykładów na ocenę – programy ćwiczeń i sposób zaliczenia przygotowują prowadzący ćwiczenia do akceptacji nauczyciela przedmiotu
Cele kształcenia:
• Zapoznanie z problematyką marketingu w turystyce
• Przedstawienie definicji i podstawowych narzędzi marketingu
• Przeanalizowanie zjawisk marketingu turystycznego w regionie
• Prezentacja możliwości rozwoju produktu turystycznego w regionie i rozwiązań lokalnych
• Umiejętność sprostania konkurencji
• Prezentacja rozwiązań organizacyjnych, stosowanych w przedsięwzięciach gospodarczych w turystyce (zagadnienia promocji, współdziałania sektorów, tworzenie struktur organizacyjnych i gospodarczych)
• Posługiwanie się narzędziami analiz marketingowych
• Promocja, jej techniki i środki
• Umiejętność tworzenia i zarządzania atrakcjami turystycznymi
• Nauczenie przedsiębiorczości i samodzielności w funkcjonowaniu w gospodarce turystycznej oraz sprostaniu konkurencji
• Umiejętność i wiedza o współdziałaniu lokalnym i regionalnym między sektorami publicznym i komercyjnym
• Umiejętność dostosowywania się do oczekiwań rynku - tworzenia nowych atrakcyjnych rynkowo produktów
Zakres materiału:
q Wprowadzenie do tematyki marketingu
q Definicje podstawowe
q Wprowadzenie do marketingu turystycznego
q Znaczenie marketingu w turystyce
q Zarządzanie popytem
q Zmienne otoczenie zewnętrzne – mody – nabywcy
q Motywacje podróżowania i uprawiania turystyki
q Marketing „mix”
q Fazy życia produktu turystycznego
q Segmentacja rynków
q Produkt turystyczny – teoria – podstawy
q Produkty turystyczne i rekreacyjne
q Cena – rola, różnicowanie wobec segmentów i rynków docelowych
q Rola menedżerów w marketingu
q Badania marketingowe – baza informacyjna – lokalna
q Planowanie kampanii marketingowych
q Reklama, public relations, marka
q Sprzedaż usług - strategie
q Formy sprzedaży – kanały sprzedaży
q Sprzedaż bezpośrednia – grupowy klient
q Marketing miejsca docelowego – lokalny
q Marketing miejsca docelowego – zagraniczny, w innym miejscu
q Marketing atrakcji turystycznych
q Marketing serwisu turystycznego
q Strategie marketingowe
q Pakietyzownie produktów lokalnych, tworzenie ofert dla różnych segmentów
Podsumowanie – zaliczenie
Główne elementy przeprowadzenia ćwiczeń
– praca w podgrupach
oraz przeprowadzenie analiz wybranych produktów, rynków, firm
J SWOT
J Segmentacja
J Pozycjonowanie
Literatura obowiązkowa:
6. Rogers A i Slinn J., Zarządzanie obiektami turystycznymi
3. Nesterowicz M. Prawo turystyczne, Wydawnictwo Prawnicze, WARSZAWA 1993
21. Perkowski W. Promocja w turystyce czyli jak biura podróży budują zaufanie klientów, Triada Centrum Kształcenia, Warszawa
MiT ORT Z 1
MatildaMatilda