Plany pracy wychowawczo – dydaktycznej
w grupie 5,6-latki
„Pszczółki”
na rok szkolny 2008/2009
Wrzesień 2008
Ośrodki zainteresowań
1. Jesteśmy już starszakami/ Wspominamy wakacje;
2. ABC zasad ruchu drogowego;
3. Owoce sadów;
4. Las jesienią;
Jesteśmy już starszakami/ Wspominamy wakacje.
Zintegrowane zajęcia
edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia
Działalność dowolna
Wspomaganie rozwoju
1.Jesteśmy już starszakami – rozmowy z dziećmi.
2. Moje ulubione zajęcia – rozmowa kierowana przez nauczyciela, wykonanie rysunku kredkami ołówkowymi „Mój świat”.
3.Kontrakt grupowy – wspólne ustalanie norm dobrego współżycia w grupie, tworzenie symbolicznego zapisu.
4. Zabawy przy muzyce – zapoznanie dzieci z piosenką ”Wesoło nam” odtwarzanej z płyty,
5.”Wspominamy wakacje”- rozmowa
z dziećmi. Dzielenie się wrażeniami
i przeżyciami z wakacji.
6. „ Letni krajobraz”- malowanie farbami plakatowymi rozwijanie sprawności manualnych, prawidłowe posługiwanie się pędzlem.
7„Polskie krajobrazy” –rozpoznaw. różnych krajobrazów na podstawie
widokówek i ilustracji.
8. „ Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym”. kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia, pobyt na świeżym powietrzu
9. Opowiadanie S. Kraszewskiego” Zajęcia w leśnej szkółce:”- próba oceny zachowania bohaterów ilustracji
10. Wesoło nam – nauka II zwrotki piosenki
- dz. dzielą się własnymi przeżyciami i doświadczeniami
- dz. potrafią zgodnie pracować w parze, wypowiadają się na temat swojej pracy
- poznają pojęcia kontrakt, umowa, uczą się przestrzegać zasad dobrego współżycia w grupie
- dz. słuchają uważnie piosenki - potrafią odtworzyć prostą melodię i krótki tekst
- dz. wypowiada się na określony temat w sposób zrozumiały
- sprawnie posługują się przyborami
- dz. wypowiadają się na temat opowiadania i ilustracji, budują dłuższe wypowiedzi,
- dz. wykonują polecenia nauczyciela, przestrzegają zasad bezpiecznej zabawy.
- dz. wypowiadają się na temat opowiadania i ilustracji, budują dłuższe wypowiedzi, posługują się pojęciami określającymi stosunki przestrzenne: przodem, tyłem
- odtwarzają wiernie słowa piosenki, wystukują podany rytm
§ Jak mam na imię” – powitanie nowych kolegów w grupie, zabawa z piłką.
§ Zagospodarowanie szafek indywidualnych
§ Rozmowa prowadzona zdziałaniem – zapoznanie ze sposobem korzystania z łazienki, przestrzeganie etapów mycia rąk
§ Zabawy w kole ze śpiewem – przypomnienie poznanych zabaw
§ „Co się zmieniło” – zabawa dydaktyczna, ćw spostrzegawczości i pamięci.
§ „Dom” – zabawa tematyczna, wspólne zadecydowanie o zagospodarowaniu kącika
§ Spacer po okolicy
§ „Czego brakuje” – zabawa ćwicząca percepcję wzrokową
§ Zabawy konstrukcyjne – dz. tworzy formy przestrzenne
§ Dowolna działalność plastyczna
§ Zabawy w ogrodzie przedszkolnym
§ „Zaczarowany worek” – zabawa dydaktyczna – dz. rozpoznaje zabawkę przez dotyk
§ Za-ba-wki - rytmiczne podawanie nazw zabawek
Zabawy ruchowe
§ „Iskierka” – zabawa integracyjna
§ „Znajdź swoją parę”
§ „Duże małe piłki” – zabawa z el. podskoku
§ „Zapamiętaj swoją parę”
§ „Figurka”
§ „Tunel” – zab. ruchowa z el. Czworakowania
§ „Omiń kałużę’
Zestaw ćwiczeń porannych przy muzyce;
Diagnozowanie dzieci pod kątem umiejętności współdziałania w grupie, nawiązywania kontaktów
ABC ruchu drogowego
1. Wycieczka na skrzyżowanie, obserwowanie ruchu drogowego, pieszego i kołowego, zwrócenie uwagi na napotkane znaki drogowe.
2. Na skrzyżowaniu- ćwiczenia graficzne
3. „Bezpiecznie na drodze” – rozmowa z wykorzystaniem obrazków, całościowe rozpoznawanie wyrazów poprzez łączenie ich w pary
4. Zabawy przy muzyce
„O przechodzeniu przez ulicę” – słuchanie piosenki
5. „Kolorowe znaki” – w oparciu o wiersz K. Wiśniewskiego zapoznanie dz. z wybranymi znakami drogowymi, utrwalenie znajomości figur geometrycznych
6. Ruch uliczny- opowieść ruchowa w ogrodzie przedszkolnym. Inscenizowanie ruchem opowiadania.
7. Pojazdy – wyodrębnianie zbiorów pojazdów poruszających się po drogach, porządkowanie zbioru wg. wielkości malejącej i rosnącej
8. Pojazdy – kompozycja z figur geometrycznych, podział wyrazów na sylaby, przeliczanie sylab w wyrazach K. 17/2
9. Budujemy skrzyżowanie-wykorzystanie różnego rodzaju klocków drewnianych do pracy konstrukcyjnej. Utrwalenie wiadomości o zasadach ruchu drogowego.
10 Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzony metodą stacyjną.
- dz. rozpoznają i nazywają charakterystyczne elementy drogi w mieście, sygnalizator świetlny, przejscia dla pieszych, znaki drogowe, znają zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię
- dz. potrafią pokolorować rysunek wg podanego wzoru, znają znaczenie słowa ”zebra”
- dz. znają zasady bezpiecznego zachowania się na drodze, całościowo rozpoznają wyrazy, rozumieją pojęcie sylaby, dokonują samodzielnie analizy i syntezy słownej
- dz. wypowiadają się nt. treści piosenki, inscenizują ruchem refren piosenki
- dz. rozpoznają i nazywają wybrane znaki drogowe, znają i nazywają figury geometryczne, klasyfikują wg. określonej cechy
-dz. wiedzą jakie zachowania w ruchu drogowym są nieprawidłowe.
- dz. wiedzą które pojazdy poruszają się po ulicach, ścieżkach rowerowych, porządkują zbiory wg. wielkości malejącej i rosnącej
- dz. realizują kompozycje wg. własnego pomysłu, dzielą wyrazy na sylaby, przeliczają
-dz. znają zasady bezpiecznego zachowania się na drodze
- dz. reaguje na sygnały, wykonuje polecenia nauczyciela, sprawnie ćwiczy
przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na poszczególnych stacjach;
§ Rozwiązywanie zagadek związanych z zasadami ruchu drogowego, rozwijanie logicznego myślenia.
§ Pełnienie dyżurów
§ Odgłosy ulicy– rozpoznawanie odgłosów dochodzących z ulicy.
§ Zgadnij jaki wyraz powiedziałam sylabami – zab. dydaktyczna
§ Jakie światło się zapaliło – praca z obrazkiem K-10
§ Zabawa „Prawa – lewa” – dz. używa poprawnie określeń prawa – lewa
§ Kreślenie linii po śladzie
§ Dokończ rysowanie kwadratów i prostokątów – kolorowanie wg. wzoru
§ Zajączek na hulajnodze – wypełnianie barwną plamą rysunku konturowego
§ Zabawy tematyczne „Dom”, „Ruch uliczny”, „Fotograf” zgodne współdziałanie z kolegą, odkładanie zabawek na wyznaczone miejsce.
§ „Samochody i sygnalizator” – zabawa orient – porządkowa
§ „Ruch uliczny”
orient porządk
§ „Hulajnoga”
z el równo
§ „Trolejbus i autobus”
z el biegu
...
matka4x1