Agnosiewicz Mariusz - Kościół przeciw Biblii.pdf

(102 KB) Pobierz
Ko¶ció³ przeciw Biblii
Ko¶ciół przeciw Biblii
Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Dzisiejsza obłuda:
"Biblia jest nie tylko fundamentem religii, ale i kultury.
Nie sposób zrozumieæ kultury europejskiej, a tak¿e pod
wieloma wzglêdami ¶wiatowej, bez znajomo¶ci Biblii.
Je¿eli przez 50 lat była ona wypierana z ¿ycia społecznego,
powodowało to równie¿ ogromne spustoszenie w naszej
edukacji kulturalnej. (...) Chrze¶cijañstwo jest religi± bardzo
mocno zakorzenion± w historii, w przeszło¶ci. I podstawowym
kluczem do tej historii jest znajomo¶æ Biblii"
ks. prof. Waldemar Chrostowski [obrazek]
prorektor uniw. Kardynała Wyszyñskiego, "konsultant" Quo vadis?
"Napawa rado¶ci± fakt, ¿e wierz±cy coraz
czê¶ciej i chêtniej siêgaj± po Pismo ¦wiête"
Prymas Józef kardynał Glemp we wstêpie
do nowego wydania Biblii Wujka, dalej:
"Czytanie i rozwa¿anie ksi±g ¶wiêtych
zapewnia wzrost ¿ycia religijnego"
owszem, ale nie w kompanii z Ko¶ciołem,
raczej popycha wiernych do zasilania sekt
Prawda:
"Ko¶ciół katolicki zawsze bardzo niechêtnie
dopuszczał a có¿ dopiero mówiæ o zachêcaniu!)
laików do lektury Pisma ¦wiêtego. (...) Niechêæ
Ko¶cioła do udostêpnienia wszystkim Pisma
¦wiêtego miała przyczyny oczywiste: była to
ksiêga heretyków i swobodna jej lektura mogła
doprowadziæ jedynie do nastêpnych herezji" Leszek Kołakowski [obrazek]
"Przed soborem (Vaticanum II) rozpowszechnianie Biblii było
ograniczone do seminariów. Nie wolno jej było czytaæ w cało¶ci."
La Republica, 20 IV
"Tak długo, jak długo ludzie nie umieli ani czytaæ, ani pisaæ, Biblia nie była
¿adnym problemem dla Ko¶cioła. Postêpowano tak, jakby wcale nie istniała."
[obrazek].
1080 - zakaz czytania Biblii
1229 - Biblia w¶ród ksi±g zakazanych przez Grzegorza IX - synod w Tuluzie
przeciw herezji waldensów zalecaj±cych czytanie Biblii. Kanon 14 synodu: "Ludzie
¶wieccy nie mog± posiadaæ Ksi±g Starego i Nowego Testamentu; wolno im mieæ
tylko psałterz i brewiarz albo godzinki maryjne, ale i te ksiêgi nie w tłumaczeniach
na jêzyki narodowe" [obrazek]
1424 - na mocy edyktu wiluñskiego neofity Jagiełły Ko¶ciół polski miał odt±d
prawo karania ka¿dego, kto opowiadał siê za wolnym głoszeniem ewangelii (jeden
z artykułów praskich ruchu husyckiego)
1545 - na soborze trydenckim autorytet tradycji ogłoszony jako równoznaczny z
autorytetem Biblii, potêpiono "plagê Biblii drukowanych w jêzykach narodowych"
1548 - w czasie sobory trydenckiego dodano do Biblii Apokryfy
Fragment ekspertyzy wewn±trzko¶cielnej sporz±dzonej za pontyfikatu Juliusza
III (1550-1555): "I wreszcie: spo¶ród wszystkich rad, jakich mo¿emy obecnie
udzieliæ, najwa¿niejsz± jest ta, by doło¿ono wszelkich starañ, i¿by nikt nie miał
sposobno¶ci przeczytaæ choæby niewielkiego fragmentu ewangelii w swoim jêzyku
narodowym i ¿eby z takiej sposobno¶ci nie skorzystał..." [obrazek]
1563 - Tradycja Ko¶cioła staje siê wa¿niejszym ¼ródłem objawienia ni¿ Pismo
¦wiête (na indeksie)
1713 - w antyjansenistycznej bulli Unigenitus Klemensa XI tezy 80-96 omawiaj±
kwestie dostêpu wiernych do Biblii. Ich wymowê oddaje L. Kołakowski (w
komitecie naukowym redakcji Znak zasiadaj± w wiêkszo¶ci duchowni katoliccy):"Po
tej bulli stało siê herezj± - zel¿yw± dla pobo¿nych uszu, szkodliw± dla Ko¶cioła,
bezecn± itd. - mówiæ, ¿e Bibliê mo¿e czytaæ ka¿dy, nawet kobieta, i ¿e
zakazywanie tej lektury jest sprzeczne z zamysłem Bo¿ym oraz z praktyk±
apostolsk±" [obrazek]
1897 - Papie¿ Leon XIII wł±czył Bibliê do indeksu ksi±g zakazanych [obrazek]
Ko¶ciół w zamian proponował wiernym swoj± wersjê Biblii - w postaci okrojonej,
pociêtej na kawałki i rozło¿onej na cały rok liturgiczny. Z roku na rok czytano te
same fragmenty pomijaj±c inne, mniej wygodne. Dopiero jednak po soborze
watykañskim drugim wierni mog± słuchaæ i rozumieæ, wcze¶niej wszystko było po
łacinie i pro¶ci ludzie nigdy nie mieli w±tpliwo¶ci co do zgodno¶ci Ko¶cioła z Bibli±,
gdy¿ tej ostatniej po prostu nie znali.
Contents Copyright (c) 2000-2006 by Mariusz Agnosiewicz
Programming Copyright (c) 2001-2006 Michał Przech
Design & Graphics Copyright (c) 2002 Ailinon
Autorem tej witryny jest Michał Przech, zwany ni¿ej Autorem.
Wła¶cicielem witryny s± Mariusz Agnosiewicz oraz Autor.
¯adana czê¶æ niniejszych opracowañ nie mo¿e byæ wykorzystywana w celach
komercyjnych, bez uprzedniej pisemnej zgody Wła¶ciciela, który zastrzega sobie
niniejszym wszelkie prawa, przewidzaiane w przepisach szczególnych, oraz zgodnie
z prawem cywilnym i handlowym, w szczególno¶ci z tytułu praw autorskich,
wynalazczych, znaków towarowych do tej witryny i jakiejkolwiek ich czê¶ci.
Wszystkie strony tego serwisu, wliczaj±c w to strukturê podkatalogów, skrypty
JavaScript oraz inne programy komputerowe, zostały wytworzone i s±
administrowane przez Autora. Stanowi± one wył±czn± własno¶æ Wła¶ciciela.
Wła¶ciciel zastrzega sobie prawo do okresowych modyfikacji zawarto¶ci tej witryny
oraz niniejszych Praw Autorskich bez uprzedniego powiadomienia. Je¿eli nie
akceptujesz tej polityki mo¿esz nie odwiedzaæ tej witryny i nie korzystaæ z jej
zasobów.
Informacje zawarte na tej witrynie przeznaczone s± do u¿ytku prywatnego osób
odwiedzaj±cych te strony. Mo¿na je pobieraæ, drukowaæ i przegl±daæ jedynie w
celach informacyjnych, to znaczy bez czerpania z tego tytułu korzy¶ci finansowych
lub pobierania wynagrodzenia w dowolej formie. Modyfikacja zawarto¶ci stron oraz
skryptów jest zabroniona. Niniejszym udziela sie zgody na swobodne kopiowanie
dokumentów serwisu Racjonalista.pl tak w formie elektronicznej, jak i drukowanej,
w celach innych niz handlowe, z zachowaniem tej informacji.
Plik PDF, który czytasz, mo¿e byæ rozpowszechniany jedynie w formie oryginalnej,
w jakiej wystêpuje na witrynie.
Plik ten nie mo¿e byæ traktowany jako oficjalna lub oryginalna wersja tekstu, jaki
zawiera.
Tre¶æ tego zapisu stosuje siê do wersji zarówno polsko jak i angielskojêzycznych
serwisu pod domenami Racjonalista.pl, TheRationalist.org, TheRationalist.eu.org,
Neutrum.Racjonalista.pl oraz Neutrum.eu.org.
Wszelkie pytania proszê kierowaæ do info@racjonalista.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin