wybor_przyszlosc.doc

(35 KB) Pobierz
Szanowni Państwo
Szanowni Państwo
Dyrektorzy Szkół
 
              Kuratorium Oświaty w Krakowie, po zapoznaniu się z przedstawionym poniżej projektem „Mój wybór – moja przyszłość”, zachęca  do zapoznania się z jego założeniami i wyraża zgodę na nawiązanie współpracy z osobami odpowiedzialnymi za wdrażanie tego projektu – Fundacja Na Rzecz Dzieci Ze Środowisk Zagrożonych „PLUS”.
Głównym celem projektu jest kompleksowe wsparcie młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym z Krakowa, zwłaszcza dzielnicy Nowa Huta w celu integracji społecznej, wsparcia edukacyjnego (w powrocie do nauki lub poprawie wyników szkolnych - grupa A) i pomocy w wejściu na rynek pracy lub utrzymaniu zatrudnienia (grupa B) oraz wolontariuszy - studentów (grupa C) w celu nabycia praktyki i umiejętności pracy
z trudną młodzieżą i zwiększenia ich konkurencyjności w momencie wejścia na rynek pracy. Wsparcie w projekcie ma formę:
1.     Szkoleń zawodowych oraz podnoszących posiadane kwalifikacje (grupa B)
2.     Indywidualnej pomocy w nauce (grupa A)
3.     Warsztatów umiejętności społecznych oraz psychospołeczno-profilaktycznych (grupy A i B)
4.     Doradztwa zawodowego (grupa B)
5.     Pracy poprzez stały kontakt z Opiekunem Indywidualnym - konstruowanie Indywidualnego Planu Rozwoju i kontraktu, współpraca z instytucjami na rzecz beneficjenta ostatecznego (np. szkoła, sąd, urząd pracy)- grupa A i B)
6.     Socjoterapii, pomocy psychologicznej (grupa A i B)
7.     Szkoleń (np. metodą Wideotreningu Komunikacji) i praktyki dla wolontariuszy realizowanej pod opieką specjalistów (grupa C)

Wszystkie działania bezpośrednie z młodzieżą odbywają się bezpłatnie na świetlicy mającej siedzibę na os. Szkolnym 25.

 

 

Projekt „Mój wybór – moja przyszłość” realizowany jest w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego SPO RZL działanie 1.5.

 

Projekt kompleksowego wsparcia młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym powstał na wskutek długotrwałej współpracy Fundacji „PLUS” z Kuratorium Oświaty
i Komendą Wojewódzką Policji, a także w oparciu o opublikowane dane  w Raporcie zawierającym analizę wyników badań ankietowych przeprowadzonych w szkołach gimnazjalnych na terenie województwa małopolskiego w ramach Małopolskiej Akcji Unikaj Zagrożeń (MAUZ). Projekt jest ciekawym, ważnym i efektywnym działaniem wspierającym młodzież w wieku 15-18 lat. Uzyskał on pozytywną opinię Ministerstwa Gospodarki i Pracy – Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego, które przeznaczyło fundusze na jego wdrożenie.

 

 

p. o. Małopolskiego Kuratora Oświaty

 

                                                                                    mgr Danuta Noszka- Leśniewska

 

 

 

 

Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych                                                                     

 

Krakowskie Stowarzyszenie Ocalić Szansę

 

 

 

             

MÓJ WYBÓR – MOJA PRZYZŁOŚĆ

PROGRAM WSPARIA DLA MŁODZIEŻY

 

 

 

Realizowany od stycznia 2006 roku – dofinansowany przez EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY w ramach Sektorowego Programu operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich  działanie 1.5. – przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.

 

Projektodawca – Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych „Plus”

Partner – Krakowskie Stowarzyszenie Ocalić Szansę

 

 

 

                                          *              *              *              *              *              *

 

 

BARIERY I TRUDNOŚCI na które napotykają beneficjenci programu

 

Szczególnymi barierami  na które napotyka młody człowiek zagrożony wykluczeniem społecznym są: patologiczna i niewydolna wychowawczo rodzina, brak możliwości finansowych na poszerzoną edukację (w celu nadrobienia zaległości w nauce i szkolenia językowe), negatywne postrzeganie danej osoby przez środowisko zewnętrzne ( w tym szkolne), brak umiejętności pozytywnego funkcjonowania w grupie społecznej jaka jest np. klasa szkolną, ograniczone możliwości uzyskania bezpłatnego wsparcia wychowawczego i psychologicznego. Konsekwencją w.w. trudności są  nasilające się trudności w uczeniu się i niepowodzenia szkolne,  wagarowanie, zaburzenia zachowania w  relacjach z członkami społeczności szkolnej i rodziną, brak świadomości własnego potencjału osobistego i bezpośrednie zagrożenie uzależnieniami.

 

 

PLANOWANE DZIAŁANIA

 

Projekt skierowany jest do trzech grup beneficjentów bezpośrednich:

1)      młodzież zagrożona wykluczeniem społecznym w wieku 15-18 lat ucząca się w gimnazjach, sprawiającą problemy wychowawcze, mająca poważne problemy w nauce lub pochodząca
z rodzin dysfunkcyjnych.  Młodzież taka nie odnajduje się w środowisku szkolnym, źle funkcjonuje w grupie klasowej, wchodzi w konflikty z nauczycielami i rówieśnikami ma trudności społeczne i emocjonalne.

2)      młodzież zagrożona wykluczeniem społecznym w wieku 18-24 lat, młodzież bez pracy, wywodząca się ze środowisk ubogich i zagrożonych dysfunkcją społeczną

3)      wolontariusze, studenci kierunków społecznych,  zamierzający zawodowo pracować
z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym.

 

 

              W ramach projektu zaplanowano kompleksową pomoc zarówno dla w/w grup, która przyczynić ma się do eliminacji barier na które napotykają beneficjenci.

              Projekt zakłada pracę w formie zajęć pozaszkolnych na terenie otwartej świetlicy socjoterapeutycznej na os. Szkolnym 25.

 

W ramach działań dla młodzieży szkolnej zaplanowano :

·          zajęcia edukacyjne i reedukacyjne,  

·          warsztaty socjoterapeutyczne,

·          korepetycje - indywidualne , 

·          wsparcie psychologiczne,

·          warsztaty umiejętności społecznych,

·         pracę indywidualną z opiekunem – tworzenie Indywidualnego Planu Rozwoju.

 

Dla młodzieży starszej przewidziano między innymi dofinansowanie do kształcenia zawodowego (kursy zawodowe). 

 

Wszystkie w/w zajęcia będą się odbywać w ścisłej współpracy z rodzinami, pedagogami szkolnymi oraz wychowami klasowymi poszczególnych osób.

 

Ewaluacja projektu prowadzona będzie przez pracowników Uniwersytetu Jagiellońskiego w oparciu
o opracowane przez nich testy, kwestionariusze, ankiety, wywiady wraz z  komputerową analizą danych.

Proponowane wsparcie ma charakter innowacyjny ponieważ w dotychczasowych działaniach na rzecz beneficjentów nie proponowano tak kompleksowego i systemowego wsparcia. Innowacyjna jest zarówno metodologia szkoleń (wykorzystująca pedagogikę zabawy i metodologię Video Treningu Komunikacji VIT) jak propozycja opracowania dla każdego beneficjenta ucznia Indywidualnego Planu Rozwoju.

 

 

Planowane rezultaty projektu w odniesieniu do uczniów:

·          Wzrost umiejętności interpersonalnych potrzebnych w życiu społecznym i umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,

·          Spadek spożycia środków psychoaktywnych i wzrost świadomości co do szkodliwości środków psychoaktywnych,

·          Zwiększenie ogólnej wiedzy psychologicznej uczestników projektu,

·          Wzrost motywacji do nauki widoczny poprzez:

-          wzrost frekwencji w szkole,

-          poprawa ocen w szkole,

-          poprawa zachowania na terenie szkoły.

·          Przygotowanie własnego planu rozwoju,

·          Wzrost poczucia własnej wartości i kompetencji,

·          Znajomość uzdolnień i znajomość profilu zawodowego.

 

 

 

Projekt realizowany jest przez:

 

 

Fundację  „PLUS“

31-146 Kraków, ul. Dobrego Pasterza 21A/46;

tel/fax: 012/429 65 54;  

e-mail: http://www.plus.free.ngo.pl

 

Koordynator projektu: Stanisław Myjak,                tel. 0 604 911 752

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin