Pedagogika.pdf
(
4185 KB
)
Pobierz
6667525 UNPDF
Rozdzia2
Metodyzbieraniadanych
w badaniach
pedagogicznych
Krzysztof Rubacha
2.1. Metody
jakociowe
2.1'1. og|na charakterystyka metod
iakociowych
Stosowanie
jakociowych
metod Zbieraniadanych o faktach edukacyjnych|czy
si z
przebywaniem
badacza w terenie, a wic w miejscach, gdzie toczy si
codzienneyciebadanychl:w szkoach,
grupach
rwieniczych,klasachszkolnych,
pokojach
nauczycielskich,obozachi koloniach letnich,towarzystwachi organiza-
cjach prowadzcych dziaalno
owiatowo-wychowawcz,
rodzinach, klubach
itd. Wkraczajcy w te miejsca badacz
jakociowy
nie wystpuje
w roli organizatorabada, |ecz czynnie uczestniczy w sytuac.jachedukacyjnych,
ktre
tam zachodz.Nawizujekontaktyz ludmi,suchaich opowieci'rozmawia
z nimi, robi to
samo co oni' sowem'zaczyna zy ich yciem. oznacza to, Ze
dowiadcza
tego Samegoco badani,bezporedniodowiadujc
si,
jakie
znaczenia
nadaj rnorodnym zdarzeniom. Jeliprzebywa w pokoju nauczycielskim' to
syszy, co
pedagodzy
mwi o Swoich uczniach, o swojej
pracy.
Syszy,
jak
reagujna to, co ich przed chwil
spotkaow klasie'
jak
interpretujrnorodne
sytuacje.
Tak wic badacz
jakociowy
ma szczeg|nokazjpoznanie tylko fakty,
zd'arzenia edukacyjne' ale take oko|icznoci,w ktrych miay one miejsce'
skutki, ktre wywoay,oraz znaczenia,
jakje
im nadali ludzie. Co wicej,oglda
te Samefakty z ri:nych perspektyw.Raz z punktu widzenia dobrego ucznia, za
chwil z punktuwidzenia ucznia sabego,nastpniez punktuwidzenia nauczyciela
itd'Za ka:dym
razemotrzymujeinny obraztejsamejsytuacjiz yciaedukacyjnego.
Badania
jakociowe
s sposobem poznawania rzeczywistociedukacyjnej
w okrelonymkontekcie.Ich wyniki nie mog Zatem stanowi
podstawy
do
uoglniania.Mona
je
odnosi
jedynie
do czasu,
miejscai
okolicznoci,w ktrych
badania Zostayzarejestrowane.Nie oznacza to wcale, e majq one mniejsz
wartonibadaniapozwalajceformuowasprawdzalnesdyoglne o badanym
IPor.M'Hammersley'P'Atkjnson,Metod)badaterenowych,tlum's.Dymczyk,Pozna2000'
modzieowych
u
z
t
z
p
{
pq
d
c
.
o
u
Z
n
,
z
\
I
J
,
]
.
t
s
o
z
d
,
Z
u
a
d
x
s
u
f
f
u
:
\
,
1
p
d
o
s
z
,
2
1
M
?
d
,
q
l
e
n
u
l
p
s
:
E
\
q
d
:
,
n
s
u
1
s
I
Z
e
t
:
n
t
.
,
?
I
i
6
|
o
:
t
t
q
6
d
s
'
l
J
u
p
l
A
,
p
d
q
!
u
9
,
p
9
l
l
-
d
\
,
1
p
d
\
,
d
z
I
s
l
4
o
1
.
]
\
,
.
7
.
l
s
u
.
!
'
,
[
3
Z
u
d
r
Z
q
,
-
f
r
8
,
,
l
u
d
I
l
l
,
l
u
u
u
d
,
s
c
8
N
s
:
.
P
\
,
l
d
t
,
n
I
I
'
l
9
.
z
4
o
'
\
1
l
s
q
n
s
u
q
3
u
o
P
u
^
r
l
d
,
e
p
u
t
)
s
z
t
7
z
s
u
d
d
i
q
p
u
u
w
o
n
s
u
s
c
s
u
l
8
u
N
l
.
z
1
3
l
r
l
o
p
u
P
:
u
u
d
d
,
J
s
i
l
p
A
z
\
u
3
z
s
q
u
d I
!
s
v
]
p
,
e
s
s
r
u
u
d
d
s
z
s
d
d
z
e
p
w
.
P
p
t
p
p
s
o
l
o
E
e
I
a
o
e
o
J
l
z
z
z
d
t
z
p
r
n
l
a
u
,
l
l
l
s
d
d
,
q
.
f
o
t
'
q
J
z
N
q
,
u
J
o
[
I
4
N
I
.
J
a
Z
I
_
,
p
u
_
l
o
e
s
u
J
s
'
d
o
u
[
r
o
d
:
Z
S
o
d
I
d
s
a
-
J
,
,
f
t
z
z
f
l
d
u
\
.
p
o
J
J
Z
[
E
,
o
,
p
u
s
e
d
r
-
l
l
1
q
d
u
u
d
q
z
u
d
l
o
:
.
s
g
1
u
9
d
I
I
l
d
t
z
a
:
g
d
p
8
r
o
r o
z
u
J
s
c
o
l
1
9
,
q
z
t
s
.
o
o
'
u
.
E
l
z
u z
u
u
I
c
u
E
d
d
,
c
'
I
r
d
1
q
s
J
]
o
u
s
z
,
q
{
I
!
z
36
czI. Pedagogika
jako
nauka
Kobiety, ktI
pod
koniec studiw wyszyza m'|\tadzi|y dzicko,przez kilka ]at
nie miaymoliwoci
Zrcbieniakariery zawodowej,
podczasgdy
ich rwienicyw tej
samj sytuacji rodzinnej kariery taki
robili. w ten sposb stwierdziemkonflikt
pomidzy
realizowanien dwch zadaprzypisanychkobietomprZZspoeczestwo'
Fakt ten zosta zarejestrowany Za pomoc metody $Twiadu.
W innych
okolicznociach niz wye1 opisane badacz
jakociowy
poznaje
wytwory
jednostek
i spoeczestwa
w
postaci
dokumentw, rde,tekstw' rzeczy
matealnych. W ten sposb mona rekonstruowa
fakty'
poznajc
zdarzenia, ktre
Zostay W trway Sposb Zarejestrowane. odtworzenia losw zawodowych czy
edukacyjnych osb
ju
nieyjcych mona dokona, analizujc ich szkolne
wiadectwa,dyplomy ukoczonych studiw, formalnie nadane kwalifikacje itd.
W podobnysposb
monate
poznawa
kultur
grup
rwieniczych,analizujc
jak
to robianp.M. Chomczyska-Miliszkiwicz, tekstypiosenekwykonywanychprzez
idoli wspczsnejmodziey.Zalwairy|a ona m.in.,etekstypiosenkduetuwham.
a potem
George'a
Michaela
osabiajkultufownormheteroseksualnoci,
pozytywnie
wa ociujcwszystkiedostpnformy
zachowaseksualnych'
Ten fakt
kulturowy zosta ZarejestrowanyZa pomoc metody
analizy
archiww.
Powyzsza analiza wstpna
doprowadzianas do wyodrbnieniatrzech grup
jakociowych
metodzbieraniadanych:
obserwacjietnogTaficznej,wywiadui analizy
archiww3.
2.1.2.
Obserwacia etnograficzna
Metoda obserwacji etnograficznej trafita
do
pedagogiki po
uprzednim zadomowieniu
siw naukachantropologicznych
a.
Jej istotjest
fakt' ze badaczbierze bezporedni
udziaw yciuosb badanych.Dlatego wanieo tego typu
obserwacjimwi si
uczestniczca.Uczestnictwobadaczamozeby
jawne
lub niejawne.W pierwszym
przypadku
badani wiedz, ze badacz
jest
obecny w ich rodowisku.Po pewnym
czasie przyzvlyczajaj
si do tego t zaczynajZachowywasi naturalnie.Takim
badaczem
jest
np. obserwatorplzebywajcy w klasie
szkolnej. Nie moeto by
oczywiciepojedynczy pobyt, stanten musi trwa dtli'szyczas,a
badacz Stanie
si nie wyodrbnianym
,,udziaowcem
yciaklasy',.
tum.
s. Zabielski.Biaystok
2000' s.
:
K.
Konaftewskj, Jak upratia badania owiatowe.Metodoloia praktlczna' Warszawa
2000'
]
w tradycji amerykaskiej
na nauki antropologiczneskada si etnografia. dostarczajca
materiaw z bada terenowych nad kulturami' i etno]o8ia szczesowa' zajmujca
si takimi
dyscyplinami,
jak
etnomedycyna,historiaantropologii.
r
M'
Chomczyska.Mitiszkiewicz, Etl kacja seksualna w spokczestyNie wsPczesnym,
L]]blin
2002.
r
Por. M. B' Miles' M' A' Hubetman'Aralira dn!-ch
jakocio|,,)yh'
6
p
d
q
u
,
Z
s
,
d
q
r
o
[
s
l
|
n
r
I
l
'
Z
g
8
u
c
t
d
s
d
,
q
p
u
d
u
r
t
o
r
g
p
u
c
8
q
p
:
s
,
o
'
'
u
z
p
J
s
6
o
e
u
n
4
e
e
o
.
l
e
r
q
e
z
o
e
s
l
r
.
d
n
s
l
{
q
V
s
q
r
|
n
]
[
1
_
I
q
J
e
_
l
p
:
s
F
I
T
q
u
l
u
J
r
z
n
.
:
u
s
s
l
s
e
s
K
f
n
:
t
3
d
s
1
u
n
.
u
,
r
d
j
o
?
Z
u
N
l
.
s
d
J
:
o
z
t
d u
a
l
u
I
l
I
l
.
q
s
o
S
c
o
d
,
o
,
:
d
n
1
r
]
g
q
u
u
d
\
,
e
)
,
.
g
o
u
l
g
d
J
o
1
t
:
Z
e
I
,
r
r
1
d
r
s
u
g
{
s
d
n
1
z
c
r
s
o
p
o
u
r
d
.
l
d
'
{
s
u
r
d
l
B
l
p
o
3
l
t
3
d
N
p
u
c
r
g
.
s
u
d
r
s
d
u
s
s
I
8
p
s
r
c
8
z
n
1
1
s
t
s
J
t
:
,
I
1
u
q
\
J
o
r
[
,
d
s
l
d
8
q
u
T
l
s
t
J
I
o
c
u
r
z
|
c
q
u
a
l
u
x
3
l
|
d
o
c
l
o
o
l
.
o
1
;
z
u
1
Z
z
u
r
l
n
c
d
\
.
s
n
\
d
s
n
r
q
8
r
Z
t
q
o
o
n
d
r
s
u
{
.
\
,
J
p
z
8
c
s
s
.
d
l
o
,
Z
q
q
r
,
*
1
3
s
A
,
q
n
l
1
o
a
o
r
z
|
n
u
u
d
,
J
q
o
t
q
o
d
o
s
\
'
\
'
o
p
Z
s
z
s
o
d
Z
.
z
l
u
.
^
o
]
d
d
q
'
d
t
z
z
I
!
l
]
I
I
]
l
H
)
d
V
o
c
6
.
v
N
,
l
)
)
(
!
.
z
ycia.
Zadaniem pierwszego ogniwa
obserwacji etnograficznej
jest
zatem
poznanie
najczciejpowtalzajcych
si sytuacji t zdarze w naturalnych
kontekstachwraz ze znaczentami,
jakie
im
nadajobserwowaniludzie.
o Etap
wyodrbniania elementw zogniskowanych.
Drugieogniwoobserwacji
moepojawi
si,
gdy
badacz z szelegudanych zebranych
w
pierwszej
fazie
wyodlbni tzw'
elementyzogniskowane,czyli konkretnezdarzen.ta
i epizody'
ktre chce poddadokadnejobserwacji.
Jestto
juz
faza zawzajcaprzedmiot
obserwacji7.Takich ognisk obserwacyjnych
moe by wicej ni
jedno,
jednak
w danym odcinku czasu
jakie
konketne
zdarzeniezajmuje wicej
uwagi badaczaniinne.W omawianychbadaniach
wystpowatokilka ognisk
obserwacyjnych.
Poniszyfragmenttekstuobrazuje
jedno
Z nich:
siwdrwceuczniw
fpo
gmachu
szkoy
_
K. R.j
o rnejproweniencjidydaktycznej.
Miejscem'w ktrym
gromadz
si uczniowie,
ktrymdane
byoodnie
przyglda
3.
Tutaj
cibanajlepszych
halasuje'
popisuje
si i chwali sukcesami.Dzieje
si to
przy
otwartych
(zawsze)
drzwiachdo gabinetu
dyrekcji.Wyranieszkolnemuzeum
iest
swoistympodium
z
<numerm
.jst
przedewSzystkimszkolnyha]l.muzeum
jest
to
plac
zadumy'miejsceprywatne,terytorium
tsknotyza
pozostawionym
wiatm'Wraz
Z majc.ymdniemjest
to miejsce
<gorsze",
jeden>.
szkolnymszeo|em,miejscem
"potpiecw>
sbardzozmienne'
['..]
o poranku
tuLajspotykajsi ci, ktzy doznali
porazeK
Pomys obserwowania tej
wdrwki uczniw zrodzi si w
trakcie
pierwszego
etapu obserwac.ji
.
rozpoznawania
terenu. okazao si wtedy,
e
,,grupa
dobrych
uczniw'' tworzy paczkpodczasprzerw' przemieszczajc
si po szkole w pewnym porzdku
sugerujcym zwizek odwiedzanych
miejsc szkoly z odnoszonymi
w niej sukcesami. I taka obserwacja
staje
si
punktem
Zwrotnym, ktry niejako
na biecoorganizuje kolejne fazy
badania etnograficznego.W tej sytuacji
badacz nigdy nie wie, czym
zajmie si w nastpnym
dniu swojej pracy.
Kierunek
jego
zainteresowa
tworzobserwowanezdatzen\a.
Etap selektywny. Stanowi prb
zrozumienia i wyjanieniawynikw
obserwacji zogniskowanej
r0.
W przytoczonym
wyzej cytacie ogniwo to
ujawnia si dowyranie.Autor, ledzc
',drogi'.
uczniw odnoszcych
' K. Konarzewski,
op.cir.,s. II2-113.
"
w opisywaneiprzezautoraszkolew
hallu
przy gwnym
wejciuznajduje
sirnuzeumszkoy.
'
A. Nalaskowski.op.cil..s.30.
L'
Por.K.
Konarzewski,op.cit..s. I14.
miao przesuwanie
si wraz z kadkolejn przerw
do wyjcia,do ich
prywalnegopoza5ZkoInego
,,['..]
postanowilinry
sukcs'
jest
szatnja.Losy tegopomieszczenia
sukcesyi porazki,
zauwazy,eto nie Ii,
,|ecz
dobrzy
uczniowie zbliajsi
do nauczycieli. Ci gorsi
natomiastzaszywajsi poza oficjalnym
obiegiem
szkoy.Tak wic zrozumiaystaje
si fakt' e w badanejszkole kryterium
Plik z chomika:
dziewanna2
Inne pliki z tego folderu:
Elementy diagnostyki pedagogicznej.rar
(26003 KB)
Kruszewski - Sztuka nauczania.rar
(39831 KB)
Metodologia Badań Pedagogicznych J. Gnitecki Proces Badawczy.doc
(89 KB)
Obuchowski - Od przedmiotu do podmiotu.rar
(26565 KB)
Rozwój myślenia przedoperacyjnego 2-7 r.ż.doc
(33 KB)
Inne foldery tego chomika:
Anthony de Mello
Architekrura
BIblia
Biznesplan
Cejrowski Wojciech
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin