przygotowanie do nauki pisania.doc

(21 KB) Pobierz
10

10. Przygotowanie do nauki pisania.

 

              Przygotowanie do nauki pisania w przedszkolu koncentruje się na:

-          rozwijaniu sprawności psychomotorycznych,

-          rozbudzaniu i kształtowaniu procesów poznawczych,

-          pozytywnych nastawieniach emocjonalno – społecznych.

 

Podstawowym warunkiem nabywania umiejętności pisania jest dobra orientacja przestrzenna.

Szczególnie ważną rolę odgrywa: nabywanie przez dzieci zręczności, czyli sprawności w posługiwaniu się rękami oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej i słowno – ruchowej, umiejętności podporządkowania ruchów kontroli wzroku i słuchu.

Usprawnianie rąk dziecka ma na celu doprowadzenie do tego, aby potrafiło ono dobierać potrzebne ruchy dostosowując je do rodzaju zadania manualnego oraz narzędzi i materiału, z którym przyjdzie mu mieć do czynienia. Dlatego podstawą metodycznego oddziaływania jest stwarzanie dzieciom możliwie bogatego wyboru operacji ruchowych na różnym materiale, na przemian z określonymi, planowanymi sytuacjami, w których będą one musiały zaangażować ruchy rąk i palce.

Ćwiczeniu sprawności rąk służą zabawy ruchowe związane z toczeniem, rzucaniem, chwytaniem piłek różnej wielkości, obręczy, woreczków napełnionych piaskiem.

Naturalnych ćwiczeń dostarczają dziecku czynności samoobsługowe, prace porządkowo – gospodarcze, zajęcia plastyczne.

Innym problemem jest rozwijanie u dziecka koordynacji wzrokowo – ruchowej. Małemu dziecku brakuje dróg współdziałania między analizatorami wzrokowym i kinestetyczno – ruchowym – wynika to z braku doświadczeń czynnościowych.

 

Ważne elementy niezbędne do przygotowania do nauki pisania:

-          koordynacja ruchów rąk,

-          organizowanie zabaw zręcznościowych;

-          rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej  

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin