7. Metody nauki czytania
o w kierunku globalnej metody czytania doraźnego,
o w kierunku metod analityczno- syntetycznych.
W metodach analitycznych proces nauki czytania rozpoczyna się od całościowego poznawania przez dzieci wyrazów. Wyrazy są poznawane całościowo i globalnie. Analiza następuje później. Jej celem jest utrwalenie poznawanych globalnie wyrazów.
o zgłoskowa,
o wyrazowa,
o zdaniowa.
Jeżeli przedmiotem analizy jest wyraz , mówimy o metodzie analityczno- syntetycznej o charakterze wyrazowym. Na umiejętność czytania składają się takie procesy jak:
o technika czytania,
o technika rozumienia czytanego tekstu.
Metody analityczno- syntetyczne są obecnie dominującym sposobem kształtowania umiejętności czytania.
Inne nauki czytania – metody alternatywne:
1. Metoda barwno-dźwiękowa H. Metery - autorka wydzieliła dwa okresy nauki czytania. Pierwszy, przed- literowy, w którym następuje poznanie dźwiękowej budowy wyrazów i drugi, przeznaczony na opanowanie zapisu graficznego poszczególnych dźwięków-liter oraz właściwą naukę czytania.
2. Nauka czytania i pisania metodq fonetyczno-literowo-barwną B. RocławskiegoŁączy technikę płynnego czytania ze zrozumieniem z nauką pisania, ponieważ, zdaniem autora, nie należy odrywać czytania od pisania ani uczyć jednego bez drugiego To właśnie poznawanie liter wyzwala u dziecka spontaniczną chęć pisania. Dlatego nauka czytania postępuje prawie jednocześnie z nauką poprawnego kreślenia i łączenia liter.
3. Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz - podstawą jest jednoczesne usprawnianie analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego. Zasadniczą rolę odgrywa wzrok, słuch i sprawność motoryczna dziecka. Metoda Dobrego Startu, mimo ukierunkowania na rozwój funkcji percepcyjno- motorycznych, kształci i usprawnia także inne funkcje psychiczne.
4. Zabawa w czytanie G. Domana. Glen Doman traktuje czytanie jako element dziecięcej zabawy. Jest zwolennikiem domowej nauki czytania i prze nosi ją ze zinstytucjonalizowanych form kształcenia do domu rodzinnego. "Zabawa w czytanie" to wykorzystanie globalnej nauki czytania odpowiednio dobranych wyrazów z zachowaniem pewnej chronologii ich prezentacji w ściśle określony przez autora sposób. Zapamiętywanie wyrazów, a raczej ich zapisu graficznego, nie sprawia dzieciom większych trudności, jeżeli rozumieją one sens przeczytanego przez siebie wyrazu.
5. Wprowadzenie w świat pisma J. Majchrzak - Podstawowe założenia metody:• wprowadzanie dziecka w świat słów powinno odbywać się na zasadzie zabaw i gier,przynoszących dziecku radość i satysfakcję• celem nauki czytania jest rozumienie sensu i znaczenia poszczególnych słów,a nie pozbawionych znaczenia oddzielnych liter, dlatego dziecko poznaje przede wszystkim wyrazy, a następnie litery, z których są zbudowane.• dziecko na początku otrzymuje określony, skonczony zbiór liter - alfabet;wie, że wszystkie wyrazy można stworzyć wykorzystując znane mu już litery.
artsztuk