wprowadzenie litery.doc

(23 KB) Pobierz
9

9. Metodyczny tok wprowadzenia litery.

 

Wprowadzenie litery:

1.      Stworzenie sytuacji do ćwiczeń w mówieniu – rozmowa na temat ilustracji przedstawiającej przedmioty, osoby, elementy, w których nazwach jest wprowadzana litera (głoska).

2.      Wyeksponowanie przez nauczyciela wyrazu podstawowego oraz ilustracji lub przedmiotu.

3.      Analiza i synteza słuchowo – wzrokowa wyrazu podstawowego:

-          wybrzmiewanie sylab, głosek, wypowiadanie całego wyrazu.

-          Wypowiadanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem – liczenie sylab.

-          Wypowiadanie kolejnych głosek (spółgłoska – klaśnięcie, samogłoska – rozłożone ręce).

-          Liczenie głosek w wyrazie podstawowym.

-          Budowanie struktury dźwiękowej wyrazu z wykorzystaniem kartoników – czerwonych i niebieskich.

-          Liczenie samogłosek i spółgłosek.

-          Zastępowanie kartoników znanymi, wcześniej wprowadzonymi literami.

-          Wyodrębnienie nowej głoski w wyrazie – podpisie do ilustracji – określenie, czy jest to samogłoska czy spółgłoska.

4.      Ćw. w analizie słuchowej wyrazów, w których wprowadzana litera (głoska) jest w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.

5.      Demonstracja nowej litery drukowanej wielkiej i małej.

6.      Zastąpienie nową literą (drukowaną) odpowiedniego kartonika w wyrazie podstawowym.

7.      Demonstracja nowej litery pisanej małej i wielkiej – porównanie jej z drukowaną.

8.      Pokaz pisania litery – na tablicy, bez liniatury i w liniaturze.

 

Nauka pisania litery jest dla dzieci chętnych w wieku przedszkolnym! I kreślenie litery odbywa się po śladzie.

 

9.      Nauka pisania litery.

10.  Pisanie nowej litery wielkiej i małej w połączeniu z innymi literami (pisanie sylab).

11.  Pisanie wyrazów z nową literą – przepisywanie wyrazów – wzorów.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin