produkcja.rtf

(411 KB) Pobierz
Przykład: Bornan Bread

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przykład: Bornan Bread

Branża: Produkcja

Przykładowy Biznes Plan

dla trzyletniego okresu

rozpoczynającego się w miesiącu Maj 2000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jan Kowalski

 

ulica Morska 15

 

07-222 Warszawa,

Tel: (+48 22) 555 5555

Fax: (+48 22) 666 6666

E-mail: jan.kowalski@mail.pl


Spis Treści

 

Streszczenie Wykonawcze

          Opis Biznesu

          Status Własnościowy i Kadra Kierownicza

          Kluczowe Inicjatywy i Cele

          Możliwości Marketingowe

          Przewagi Konkurencyjne

          Strategia Marketingowa

          Streszczenie Projekcji Finansowych

 

Poufność i Uznanie Ryzyka

          Klauzula Poufności

          Uznanie Ryzyka

 

Przegląd Biznesu

          Historia Biznesu

          Określenie Wizji i Misji

          Cele

          Status Własnościowy

          Lokalizacja i Nieruchomości

 

Produkty i Usługi

          Opis Produktów i Usług

          Kluczowe Cechy Produktów i Usług

          Wytwarzanie Produktów i Usług

          Przyszłe Produkty i Usługi

          Przewagi Konkurencyjne w Produkcji

 

Przegląd Branży

          Badania Rynkowe

          Wielkość Branży

          Kluczowe Segmenty Produktowe

          Kluczowe Segmenty Rynkowe

          Proces Kupna oraz Kryteria Kupna

          Opis Uczestników Branży

          Kluczowe Trendy Branżowe

          Perspektywy Branży

 

Strategia Marketingowa

          Rynki Docelowe

          Opis Kluczowych Konkurentów

          Analiza Pozycji Konkurencyjnej

          Strategia Cenowa

          Strategia Promocyjna

          Strategia Dystrybucyjna

 

Kadra Kierownicza i Personel

          Struktura Organizacyjna

          Kadra Kierownicza

          Personel

          Aspekty Rynku Pracy

 

Aspekty Regulacyjne

          Ochrona Własności Intelektualnej

          Inne Aspekty Regulacyjne

 

Ryzyka

          Ryzyka Rynkowe

          Inne Ryzyka

 

Plan Wdrożeniowy

          Czynności i Daty Wdrożeniowe

 

Plan Finansowy

          Omówienie Rachunku Wyników (Projektowanego)

          Omówienie Zestawienia Miesięcznych Przepływów Gotówkowych, Rok 1 (Projektowanego)

          Omówienie Zestawienia Rocznych Przepływów Gotówkowych, 3 Lata (Projektowanego)

          Omówienie Bilansu (Projektowanego)

          Omówienie Wskaźników Biznesowych

          Rachunek Wyników (Projektowany)

          Zestawienie Miesięcznych Przepływów Gotówkowych, Rok 1 (Projektowane)

          Zestawienie Rocznych Przepływów Gotówkowych, 3 Lata (Projektowane)

          Bilans (Projektowany)

          Wskaźniki Biznesowe

          Otwarcie Bilansu

          Nota 1: Założenia dotyczące Przychodów ze Sprzedaży

          Nota 2: Założenia dotyczące Spływu Należności z Przychodów ze  Sprzedaży

          Nota 3: Założenia dotyczące pozycji Kosztu Sprzedaży

          Nota 4: Założenia dotyczące pozycji kosztowych Sprzedaż i Marketing

          Nota 5: Założenia dotyczące pozycji kosztowych Nieruchomości i Usługi Powszechnego Użytku

          Nota 6: Założenia dotyczące pozycji Kosztów Operacyjnych

          Nota 7: Założenia dotyczące pozycji Kosztów Bankowych i Innych

          Nota 8: Założenia dotyczące pozycji kosztowych Wynagrodzenia i Inne

          Nota 9: Założenia dotyczące pozycji Pozostałe Źródła Finansowania

          Nota 10: Założenia dotyczące pozycji Pozostałe Wykorzystanie Finansowania

 


Streszczenie Wykonawcze

Opis Biznesu

 

Bornan Bread jest piekarnią detaliczną, która będzie sprzedawać asortyment pieczywa i wybranych produktów wypiekanych. Początkowo będzie sprzedawać jedynie przez własny sklep, ale zamierza rozszerzyć swój kanał dystrybucyjny i objąć nim supermarkety. Sekcja detaliczna piekarni będzie także świadczyła usługi jako mała kawiarnia, w której klienci będą mogli zjeść świeżo wypieczone produkty, napić się i przeczytać gazety.

 

 

Status Własnościowy i Kadra Kierownicza

 

Bornan Bread będzie jednoosobową spółką własnościową, posiadaną i kierowaną przez Erbada Farinę. Będzie on odpowiedzialny za wszystkie operacyjne, marketingowe i kierownicze funkcje w firmie.

 

 

Kluczowe Inicjatywy i Cele

 

Na zakup pieca i przeprowadzenie adaptacji pomieszczeń uzyskana zostanie pożyczka bankowa w kwocie $20,000.

 

Bornan Bread chciałby zdobyć udział w rynku w wielkości 3.5% w pierwszym roku swojej działalności, zwiększając go do 11.5% w trzecim roku. Z tych 3.5%, przewiduje się, że 1% będzie pochodzić ze sprzedaży pieczywa na rynku Medley Bakeries, 1% będzie pochodzić z nowych klientów w sklepie oraz 1.5% będzie pochodzić z dystrybucji w supermarketach.

 

 

Możliwości Marketingowe

 

Rynek pieczywa w lokalnej społeczności wynosi łącznie ok. 2 miliony dolarów rocznie. Ponad 80% rynku jest obsługiwane przez dwa lokalne supermarkety. Jest także piekarnia, która posiada ok. 10% udziału w rynku. Reszta rynku jest podzielona pomiędzy mniejsze sklepy z żywnością. Nasze badania wskazują, że istnieje potencjał dla jeszcze jednej piekarni w tym rynku o podstawowej specjalizacji w pieczywie.

 

 

Przewagi Konkurencyjne

 

Bornan Bread będzie wypiekać pieczywo po konkurencyjnych cenach. Firma ma przewagę z uwagi na możliwość zaopatrywania lokalnych supermarketów bez ponoszenia dużych kosztów transportowych. Pozwoli to firmie być bardziej konkurencyjną w zakresie ceny. Bornan Bread nie będzie konkurować z drugą piekarnią w zakresie ciast ani ciastek, pozwalając firmie wyrobić sobie pozycję jako firmy innej od konkurencji. Firma chce podkreślić fakt, że specjalizuje się w konkretnych kategoriach wypieków.

 

 

Strategia Marketingowa

 

Piekarnia będzie używać atrakcyjnego, oryginalnego opakowania, aby zbudować unikalną tożsamość marki dla swoich produktów. W celu promowania produktów w sklepie wśród klientów, stosowane będą próbki smakowe. W lokalnej gazecie zamieszczane będą co dwa tygodnie reklamy ze specjalnymi ofertami zachęcającymi do wypróbowania produktów. Personel będzie motywowany do budowania komfortowej, przyjaznej i upersonifikowanej atmosfery przez nawiązywanie relacji z każdym klientem.

 

 

Streszczenie Projekcji Finansowych

 

Projektowane przychody dla 1998 roku wynoszą $71,950 i zwiększają się do $229,400 w 2000 roku. Z uwagi na strategię dystrybucji w supermarketach, oczekiwany jest ponad 100% wzrost w drugim roku. Ustabilizuje się on w trzecim roku działalności na poziomie $20,000 miesięcznie, zakładając zapewnienie planowanej wydajności pieczenia. Zysk netto wyniesie $135 w 1998 roku i zwiększy się do $65,574 w 2000 roku z uwagi na wzrost przychodów w stosunku do kosztów stałych robocizny.

 

 


Poufność i Uznanie Ryzyka

Klauzula Poufności

 

Informacje zawarte w tym biznes planie są ściśle poufne i zostały pokazane przy założeniu, że nie zostaną ujawnione osobom trzecim bez wyraźnej pisemnej zgody Erbada Fariny.

 

 

Uznanie Ryzyka

 

Niniejszy biznes plan przedstawia najlepsze oceny kierownictwa w odniesieniu do przyszłego potencjału naszego przedsięwzięcia biznesowego.  Należy zaznaczyć, że nie wszystkie główne ryzyka mogą zostać dokładnie przewidziane tak by można było im zapobiec oraz że bardzo niewiele biznes planów jest wolnych od błędów popełnionych lub przeoczonych. Dlatego inwestorzy powinni być świadomi, że przedstawiony biznes niesie ze sobą ryzyka, które winny być oszacowane przed dokonaniem jakichkolwiek inwestycji.

 

 


Przegląd Biznesu

Historia Biznesu

 

Erbad Farina pracował w przemyśle żywieniowym przez 17 lat. Rozpoczął swoją karierę pracując jako szef praktykantów w Hotelu Wilton w Kenorze, Ontario. Po 5 latach przeszedł na stanowisko szefa pieczywa słodkiego w Hotelu Byatt w Reginie. Przez ostatnie 4 lata odpowiadał za pieczywo i pieczywo słodkie w The HotHouse, małej placówce żywieniowej znanej z codziennego oferowania 3 rodzajów świeżego chleba, znakomitego menu win oraz potraw morskich.

 

 

Określenie Wizji i Misji

 

Bornan Bread będzie dostarczać wysokiej jakości produkty oraz przyjazną obsługę po konkurencyjnych cenach, tak aby zapewnić stabilny rozwój.

 

 

Cele

 

Na zakup pieca oraz na przeprowadzenie adaptacji pomieszczeń wzięta zostanie pożyczka bankowa w kwocie $20,000.

Bornan Bread chciałby zdobyć 3.5% udział w rynku w pierwszym roku i zwiększyć go do 11.5% w trzecim roku. Z tych 3.5%, przewiduje się, że 1% będzie pochodzić ze sprzedaży pieczywa na rynku Medley Bakeries, 1% będzie pochodzić z nowych klientów w sklepie oraz 1.5% będzie pochodzić z dystrybucji w supermarketach.

 

 

Status Własnościowy

 

Bornan Bread będzie jednoosobową spółką własnościową, posiadaną i kierowaną przez Erbada Farinę. Będzie on odpowiedzialny za wszystkie funkcje operacyjne, marketingowe i kierownicze w firmie.

 

 

Lokalizacja i Nieruchomości

 

Piekarnia planuje przenieść się do pomieszczeń uprzednio zajmowanych przez mały biznes restauracyjny przy 328 Ferrarghini St., Griststone, Saskatchewan. Jest tam kilka stołów i krzeseł dla klientów. Przy niewielkiej renowacji oraz odmalowaniu, zasadnicza część restauracji zostanie przekształcona w kuchnię piekarni widoczną od lady serwisowej, która zostanie zainstalowana na jednej trzeciej długości pomieszczenia. Zapewni to pokaźne pomieszczenie dla czynności operacyjnych, podczas gdy dodatkowa przestrzeń zostanie wykorzystana na stworzenie atmosfery kawiarni. Nieruchomość jest usytuowana niedaleko centrum miasta, w dogodnym pobliżu innych detalicznych placówek żywieniowych. Posiada one piec przemysłowy, aczkolwiek będzie potrzebny jeszcze jeden piec, aby obsłużyć działalność taką jaka jest zaplanowana na trzeci rok. Nie będzie potrzeby instalowania dodatkowej rury wydechowej dla drugiego pieca.

 

 


Produkty i Usługi

Opis Produktów i Usług

 

Bornan Bread będzie oferować różnorodne pieczywo oraz inne wyroby wypiekane o różnych stylach, tak aby usatysfakcjonować rozmaite gusta klientów. Produkty te będą uzupełniać się z usługami serwowania kawy.

 

 

Kluczowe Cechy Produktów i Usług

 

Piekarnia będzie koncentrować się na kreowaniu autentycznych stylów pieczywa mającego swoją odrębna charakterystykę. Style, jakie zamierzamy oferować, to: włoski twardo-skórkowy, focaccia; oliwkowy; rozmaryn; francuskie bagietki; zwoje serowe; oraz kwaśne ciasto San Fransisco. Serwowanie kawy oparte będzie na samoobsłudze oraz udostępnianiu materiałów do czytania dla klientów siedzących przy jednym z trzech stołów lub na taboretach stojących przy oknie z widokiem na główną ulicę. Sklep będzie także oferować rozmaite wypieki, takie jak tabliczki owocowe, bułki cynamonowe, bułki na gorąco, biszkopty i chleb winogronowy focaccia. Bornan Bread nie będzie serwować ciastek.

 

 

Wytwarzanie Produktów i Usług

 

Erbad Farina będzie przygotowywać i wypiekać całe pieczywo oraz pozostałe artykuły zaczynając o godzinie drugiej nad ranem. Do otwarcia sklepu o godzinie dziewiątej wystawiony będzie już pełen wybór świeżo wypieczonych towarów. Całość pieczywa będzie wypiekana na bieżąco, w seriach wypiekowych, które zaspokoją zapotrzebowanie. Niektóre z wypieków mają okres świeżości trzy dni i dlatego będą przygotowywane zgodnie z zapotrzebowaniem. Dodatkowo, Bornan Bread będzie zatrudniać osobę do obsługi klientów, która będzie pracować aż do zamknięcia sklepu o godzinie wpół do szóstej.

 

Bornan Bread będzie wyposażony w piec, przemysłowy mieszalnik oraz różnego rodzaju misy i przybory kuchenne.

 

 

Przyszłe Produkty i Usługi

 

Bornan Bread zamierza rozszerzyć swoją dystrybucję tak, aby włączyć wybrane linie produktowe sprzedawane w asortymencie okolicznych sklepów spożywczych. Erbad uważa, że istnieje potencjał dla tego rynku, jak tylko Bornan Bread wypracuje sobie reputację wśród społeczeństwa i będzie w stanie sfinansować zwiększenie mocy produkcyjnych.

 

 

Przewagi Konkurencyjne w Produkcji

 

Erbad posiada wieloletnie doświadczenie w wypiekaniu pieczywa i zna wszystkie kluczowe tajniki w produkowaniu każdego jego rodzaju. Jego uwaga poświęcana na kontrolę jakości zapewni, że Bornan Bread będzie miał na bieżąco najwyższej jakości produkt.

 

 


Przegląd Branży

Badania Rynkowe

 

W celu przeanalizowania potencjału rynkowego, środowiska konkurencyjnego oraz odpowiednich trendów branżowych, skorzystano z różnych źródeł informacji. Stanowiły je Kanadyjski Urząd Statystyczny, Ministerstwo Przemysłu Kanady oraz publikacje branżowe. Bornan Bread przeprowadził także badania rynkowe i test gustów wśród potencjalnych klientów w okolicy.

 

 

Wielkość Branży

 

Branża piekarska w Kanadzie miała mniej więcej dwa miliardy dolarów obrotów w 1996 roku. Branża składa się z firm, które różnią się między sobą znacznie pod względem wielkości, typu produktów oraz docelowych klientów. Większe piekarnie przemysłowe obsługujące sieci supermarketów często mają przychody przekraczające 10 milionów dolarów. W okolicy, w której znajduje się Bornan Bread, wielkość rynku szacowana jest na mniej więcej 2 miliony dolarów przychodów rocznie.

 

 

Kluczowe Segmenty Produktowe

 

Komercyjne produkty w asortymencie pieczywa zazwyczaj podzielone są na kilka kategorii, z najważniejszymi: pieczywem białym, pieczywem pszennym, pieczywem ziarnistym oraz wyrobami specjalnymi. Kategoria wyrobów specjalnych odnosi się do pieczywa takiego jak chleb typu włoskiego, często używany w wyrobie pieczywa czosnkowego. W kategorii tej znajduje się także pieczywo takie jak pieczywo kwaśne i serowe. To droższe pieczywo ma zazwyczaj wyższą procentową marżę zysku niezależnie od dodatkowych kosztów związanych z jego wyprodukowaniem. Obok bochenków, kategoria bułek może zostać podzielona na bułki białe, bułki pszenne a także kategorie droższe. Bułki komercyjne są generalnie dzielone jeszcze na hamburgery, hot dogi i segmenty obiadowe.

 

Oprócz pieczywa, piekarnie mogą także oferować produkty takie jak ciasta, ciastka na gorąco, pieczywo słodkie i herbatniki.

 

 

Kluczowe Segmenty Rynkowe

 

Rynek pieczywa specjalnego może zostać podzielony na wiele sposobów. Rynek można poddać segmentacji na tych, którzy zamierzają kupować w sklepach z pieczywem specjalnym oraz tych, którzy kupują wyłącznie w supermarketach. Rzecz jasna, jest duży segment, który preferuje kupowanie tylko w supermarketach kierując się wyłącznie wygodą. Motywacją dla takiego zachowania może także być cena, ponieważ ceny w supermarketach są zazwyczaj niższe niż ceny w małych sklepach. Z drugiej strony, są także ludzie którzy woleliby raczej kupić wszystko w małym, lokalnym sklepie, a nie jechać do supermarketu. Ludzie, którzy ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin