Licencjat-Mgr.doc

(1685 KB) Pobierz
Pojęcie rodziny i jej funkcje

 

 

 

UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI

Wydział Nauk Pedagogicznych i Społecznych

Instytut Pedagogiki Społecznej

Kierunek: Pedagogika

Specjalność: Praca socjalna

 

 

 

 

Dziecko z zespołem Downa w rodzinie dotkniętej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

WSTĘP                                                                                                                                                  5

CZĘŚĆ PIERWSZA - TEORETYCZNA

 

Rozdział I   Rodzina jako środowisko wychowawcze

I.1.  Pojęcie rodziny i jej funkcje                                                                                          7

I.2.  Postawy rodzicielskie                                                                                                       11

I.3.  Kryzys psychiczny rodziców w związku z pojawieniem się dziecka         niepełnosprawnego w rodzinie                                                                                                       17

I.4.  Udział rodziny w procesie wychowania i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego                                                                                                                      20

 

Rozdział II  Ogólne zagadnienia dotyczące niepełnosprawności

II.1.  Pojęcie niepełnosprawności i inwalidztwa                                                             28

II.2.  Kategorie i klasyfikacja niepełnosprawności                                                             30

II.3.  Charakterystyka dzieci z zespołem Downa                                                             34

 

Rozdział III  Bezrobocie

III.1.  Pojecie bezrobocia                                                                                                                     38

III.2.  Rodzaje bezrobocia                                                                                                       40

III.3.  Charakterystyka bezrobocia w Polsce                                                                           42

III.4.  Wpływ bezrobocia na funkcjonowanie rodziny                                               43

 

CZĘŚĆ DRUGA - DIAGNOSTYCZNA

 

Rozdział I  Diagnoza w pracy socjalnej

I.1.  Pojęcie diagnozy                                                                                                                     48

I.2.  Typy diagnoz                                                                                                                                   49

I.3.  Warunki dobrej diagnozy                                                                                                       51

 

Rozdział II  Opis przypadku

II.1.  Charakterystyka badanej rodziny                                                                           53

II.2.  Sytuacja materialna rodziny                                                                                         54

II.3.  Sytuacja mieszkaniowa rodziny                                                                                         54

II.4.  Sytuacja zdrowotna rodziny                                                                                         55

II.5.  Sytuacja szkolna dzieci                                                                                                       55

II.6.  Atmosfera życia w rodzinie                                                                                         55

II.7.  Funkcjonowanie rodziny w środowisku zamieszkania                                 57

 

ROZDZIAŁ III 

III.1.  Charakterystyka środowiska zamieszkania                                                             58

 

ROZDZIAŁ IV

IV.1.  Diagnoza rodziny                                                                                                                     61

 

ROZDZIAŁ V  Metody i techniki badawcze

V.1.  Teoretyczne podstawy metody indywidualnych przypadków                   63

V.2.  Procedura postępowania metodą caseworku                                                             66

V.3.  Techniki i narzędzia badawcze                                                                                         67

 

CZĘŚĆ TRZECIA  - PROJEKTUJĄCA

 

Rozdział I  Teoretyczne podstawy planowania

I.1.  Pojęcie planowania, planu, programu                                                                           72

 

Rozdział II  Projekt pomocy rodzinie K.

II.1.  Opis projektu                                                                                                                     74

II.2.  Projekt socjalny                                                                                                                        79

 

ZAKOŃCZENIE                                                                                                                                   92

 

BIBLIOGRAFIA                                                                                                                                   94             

 

ANEKS – Kwestionariusz                                                                                                       97

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp

 

                    Mimo przeobrażeń, którym uległa w ostatnich czasach rodzina, mimo zmian funkcji jakie ma  do spełnienia, pozostaje ona nadal dominującą instytucją wychowawczą, ważnym ogniwem w wychowaniu młodego pokolenia. Znaczenie i rola rodziny w całokształcie rozwoju dziecka jest kwestią bezsporną. W niej bowiem dziecko poznaje sposoby zaspakajania swoich potrzeb i wyrażania uczuć. To tu po raz pierwszy spotyka się z wartościowaniem dobra i zła, tu kształtuje się jego osobowość    i postawa wobec otaczającego świata. Rodzina będąc naturalnym środowiskiem życia dzieci i młodzieży oddziaływuje na nie socjalizująco  i może stworzyć warunki sprzyjające rozwojowi dziecka lub go hamujące. W odniesieniu do dziecka niepełnosprawnego rola i znaczenie rodziny wzrasta. Wzrastają również trudności        w realizacji zadań i funkcji jakie ma ta rodzina do spełnienia wobec niego. Coraz częściej mówi się, iż niepełnosprawność dziecka jest nie tylko problemem , który   je dotyka, ale obejmuje on również jego rodzinę. Jest sprawą oczywistą, że narodziny dziecka z ograniczoną sprawnością w sposób drastyczny zmieniają jej funkcjonowanie. Zmuszają rodziców do wielu wyrzeczeń, ogromnej, obciążającej fizycznie i psychicznie wieloletniej mobilizacji. Od ich „ spojrzenia” na niepełnosprawność dziecka i kultury pedagogicznej wyrażającej się w prawidłowej jego rehabilitacji, umiejętności zaspakajania  specyficznych potrzeb i odpowiedzialności za jego rozwój zależą dalsze losy niepełnosprawnego dziecka. Choroba, niepełnosprawność to czynniki, które prowadzą dodatkowo do pogorszenia kondycji finansowej każdej rodziny bez względu na jej przynależność społeczno- zawodową. Sytuacja taka powstaje na skutek wydatków związanych z leczeniem, rehabilitacją i różnego typu świadczeniami będącymi udziałem rodzin w których żyją osoby z ograniczoną sprawnością. Na tę „typową” sytuację mogą nałożyć się jeszcze dodatkowe czynniki, które powodują życie tych rodzin szczególnie trudnym. Jednym z nich może być bezrobocie dotykające rodzinę, które drastycznie pogarsza jej sytuację zarówno w aspekcie materialnym jak i psychospołecznym. Zjawisku temu towarzyszy często brak ukształtowanych postaw i zachowań poszczególnych osób, adekwatnych do zmian jakie ono niesie. Tworzy to swoiste bariery w przystosowaniu się do zmienionej sytuacji, a przede wszystkim w dążeniu do jego przezwyciężenia. Niepełnosprawność i bezrobocie są jednymi z poważniejszych zjawisk i problemów nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Znaczenie tych problemów wynika z rozmiarów i powszechności ich występowania w społeczeństwie, a także        z konsekwencji, jakie wywołują. Analiza skutków jakie ograniczona sprawność dziecka   i bezrobocie ma dla jego rodziny jest podejmowana przez wielu autorów. Z racji moich zainteresowań postanowiłam ja również zająć się tymi problemami w mojej pracy. Praca składa się z trzech części. W części pierwszej odwołuję się do literatury . Przedstawiam rodzinę jako środowisko wychowawcze, sięgam do podstawowych pojęć niepełnosprawności i jej klasyfikacji, charakteryzuję dzieci z zespołem Downa oraz opisuję zjawisko bezrobocia. W części drugiej – diagnostycznej przestawiam badaną rodzinę, metody, techniki i narzędzia badawcze przy pomocy których dokonałam jej diagnozy. Część trzecia zawiera pojęcia dotyczące projektowania oraz projekt socjalny pomocy rodzinie Państwa K. Pracę zamyka zakończenie i bibliografia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin