UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI
Wydział Nauk Pedagogicznych i Społecznych
Instytut Pedagogiki Społecznej
Kierunek: Pedagogika
Specjalność: Praca socjalna
Dziecko z zespołem Downa w rodzinie dotkniętej
SPIS TREŚCI
WSTĘP 5
CZĘŚĆ PIERWSZA - TEORETYCZNA
Rozdział I Rodzina jako środowisko wychowawcze
I.1. Pojęcie rodziny i jej funkcje 7
I.2. Postawy rodzicielskie 11
I.3. Kryzys psychiczny rodziców w związku z pojawieniem się dziecka niepełnosprawnego w rodzinie 17
I.4. Udział rodziny w procesie wychowania i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego 20
Rozdział II Ogólne zagadnienia dotyczące niepełnosprawności
II.1. Pojęcie niepełnosprawności i inwalidztwa 28
II.2. Kategorie i klasyfikacja niepełnosprawności 30
II.3. Charakterystyka dzieci z zespołem Downa 34
Rozdział III Bezrobocie
III.1. Pojecie bezrobocia 38
III.2. Rodzaje bezrobocia 40
III.3. Charakterystyka bezrobocia w Polsce 42
III.4. Wpływ bezrobocia na funkcjonowanie rodziny 43
CZĘŚĆ DRUGA - DIAGNOSTYCZNA
Rozdział I Diagnoza w pracy socjalnej
I.1. Pojęcie diagnozy 48
I.2. Typy diagnoz 49
I.3. Warunki dobrej diagnozy 51
Rozdział II Opis przypadku
II.1. Charakterystyka badanej rodziny 53
II.2. Sytuacja materialna rodziny 54
II.3. Sytuacja mieszkaniowa rodziny 54
II.4. Sytuacja zdrowotna rodziny 55
II.5. Sytuacja szkolna dzieci 55
II.6. Atmosfera życia w rodzinie 55
II.7. Funkcjonowanie rodziny w środowisku zamieszkania 57
ROZDZIAŁ III
III.1. Charakterystyka środowiska zamieszkania 58
ROZDZIAŁ IV
IV.1. Diagnoza rodziny 61
ROZDZIAŁ V Metody i techniki badawcze
V.1. Teoretyczne podstawy metody indywidualnych przypadków 63
V.2. Procedura postępowania metodą caseworku 66
V.3. Techniki i narzędzia badawcze 67
CZĘŚĆ TRZECIA - PROJEKTUJĄCA
Rozdział I Teoretyczne podstawy planowania
I.1. Pojęcie planowania, planu, programu 72
Rozdział II Projekt pomocy rodzinie K.
II.1. Opis projektu 74
II.2. Projekt socjalny 79
ZAKOŃCZENIE 92
BIBLIOGRAFIA 94
ANEKS – Kwestionariusz 97
Wstęp
Mimo przeobrażeń, którym uległa w ostatnich czasach rodzina, mimo zmian funkcji jakie ma do spełnienia, pozostaje ona nadal dominującą instytucją wychowawczą, ważnym ogniwem w wychowaniu młodego pokolenia. Znaczenie i rola rodziny w całokształcie rozwoju dziecka jest kwestią bezsporną. W niej bowiem dziecko poznaje sposoby zaspakajania swoich potrzeb i wyrażania uczuć. To tu po raz pierwszy spotyka się z wartościowaniem dobra i zła, tu kształtuje się jego osobowość i postawa wobec otaczającego świata. Rodzina będąc naturalnym środowiskiem życia dzieci i młodzieży oddziaływuje na nie socjalizująco i może stworzyć warunki sprzyjające rozwojowi dziecka lub go hamujące. W odniesieniu do dziecka niepełnosprawnego rola i znaczenie rodziny wzrasta. Wzrastają również trudności w realizacji zadań i funkcji jakie ma ta rodzina do spełnienia wobec niego. Coraz częściej mówi się, iż niepełnosprawność dziecka jest nie tylko problemem , który je dotyka, ale obejmuje on również jego rodzinę. Jest sprawą oczywistą, że narodziny dziecka z ograniczoną sprawnością w sposób drastyczny zmieniają jej funkcjonowanie. Zmuszają rodziców do wielu wyrzeczeń, ogromnej, obciążającej fizycznie i psychicznie wieloletniej mobilizacji. Od ich „ spojrzenia” na niepełnosprawność dziecka i kultury pedagogicznej wyrażającej się w prawidłowej jego rehabilitacji, umiejętności zaspakajania specyficznych potrzeb i odpowiedzialności za jego rozwój zależą dalsze losy niepełnosprawnego dziecka. Choroba, niepełnosprawność to czynniki, które prowadzą dodatkowo do pogorszenia kondycji finansowej każdej rodziny bez względu na jej przynależność społeczno- zawodową. Sytuacja taka powstaje na skutek wydatków związanych z leczeniem, rehabilitacją i różnego typu świadczeniami będącymi udziałem rodzin w których żyją osoby z ograniczoną sprawnością. Na tę „typową” sytuację mogą nałożyć się jeszcze dodatkowe czynniki, które powodują życie tych rodzin szczególnie trudnym. Jednym z nich może być bezrobocie dotykające rodzinę, które drastycznie pogarsza jej sytuację zarówno w aspekcie materialnym jak i psychospołecznym. Zjawisku temu towarzyszy często brak ukształtowanych postaw i zachowań poszczególnych osób, adekwatnych do zmian jakie ono niesie. Tworzy to swoiste bariery w przystosowaniu się do zmienionej sytuacji, a przede wszystkim w dążeniu do jego przezwyciężenia. Niepełnosprawność i bezrobocie są jednymi z poważniejszych zjawisk i problemów nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Znaczenie tych problemów wynika z rozmiarów i powszechności ich występowania w społeczeństwie, a także z konsekwencji, jakie wywołują. Analiza skutków jakie ograniczona sprawność dziecka i bezrobocie ma dla jego rodziny jest podejmowana przez wielu autorów. Z racji moich zainteresowań postanowiłam ja również zająć się tymi problemami w mojej pracy. Praca składa się z trzech części. W części pierwszej odwołuję się do literatury . Przedstawiam rodzinę jako środowisko wychowawcze, sięgam do podstawowych pojęć niepełnosprawności i jej klasyfikacji, charakteryzuję dzieci z zespołem Downa oraz opisuję zjawisko bezrobocia. W części drugiej – diagnostycznej przestawiam badaną rodzinę, metody, techniki i narzędzia badawcze przy pomocy których dokonałam jej diagnozy. Część trzecia zawiera pojęcia dotyczące projektowania oraz projekt socjalny pomocy rodzinie Państwa K. Pracę zamyka zakończenie i bibliografia.
...
bloniaq1